handdator

Visa fullständig version : Hantelövningar


Johannes
2007-03-21, 21:42
Finns det några bra hantelövningar för biceps och triceps?

Eddie Vedder
2007-03-21, 21:45
Vilka triceps-och bicepsövningar kör du egentligen om du aldrig kör med hantlar?

Johannes
2007-03-21, 21:46
asså jag kör bara en övning med hantel och det är på en bicepsdyna. finns det nån som är lite effektivare?

SWETiger
2007-03-21, 21:47
Finns flera tips om du kollar i Övningsbanken (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071).
(Sticky i den här delen av forument).

Själv gillar jag för biceps: Hantelcurl, Koncentrationscurl, Hammercurl.
Triceps tränar jag inte med hantlar.

Johannes
2007-03-21, 21:48
har kollat där men de flesta är med stång. jag menar enbart hantel. fanns inte så många där.

dojjan
2007-03-21, 22:36
Jag kör hantelcurl och hammercurl för biceps. Om jag skulle träna triceps med hantel skulle jag köra French Press, dock gillar jag inte den övningen.

Dreas
2007-03-21, 22:39
Biceps : Hammercurl och hantelcurl brukar jag köra!

Triceps: Kickbacks och Enarms hantelextention brukar jag köra!

Funkar fint för mig!


edit; stavfel

Andreas

Heat
2007-03-21, 22:44
Hantelextensions , alltså ligg ner, håll en hantel med båda händerna bakom nacken och pressa mot taket, typ.

För triceps, alltså!

Johannes
2007-03-22, 02:54
Om man vill träna biceps och triceps som bäst vilket ska man då satsa på? curlstång eller z stång?

Whistler
2007-03-22, 03:39
Om man vill träna biceps och triceps som bäst vilket ska man då satsa på? curlstång eller z stång?

Vad är skillnaden på en curl-stång och en Z-stång? För mig är det samma redskap.

För att citera Arne P här på forumet så är användandet av Z-stång "ett utmärkt sätt att skaffa sig framtida handledsproblem".

Använd en vanlig rak stång, så får biceps vad de tål och du slipper pajja underarmarna/handlederna. Gällande tricepsträning så kan Z-stång vara lämpligt vid t ex frenchpress eller liggande tricepspress.

Gällande hantlar så är mina favoritövningar för biceps vanliga hantelcurls och hammercurls. Försöker i största möjliga mån undvika isolationsövningar. För triceps kör jag ibland kickbacks och sittande extensions bakom nacken, men mest som komplement, tycker inte om enarmsövningar (tar dubbelt så lång tid). Triceps tränar jag huvudsakligen genom pushdowns och liggande tricepspress med stång (ned bakom nacken, inte till pannan).

z_bumbi
2007-03-22, 06:02
Hantelextensions , alltså ligg ner, håll en hantel med båda händerna bakom nacken och pressa mot taket, typ.

För triceps, alltså!

Jag skulle även testa med två hantlar dvs en i varje hand och se vilken som känns bäst, det kommer troligtvis att vara vingligt men när det försvinner är det enligt mig en skön övning.

Stoltz
2007-03-22, 08:57
Jag skulle även testa med två hantlar dvs en i varje hand och se vilken som känns bäst, det kommer troligtvis att vara vingligt men när det försvinner är det enligt mig en skön övning.

En hantel i vardera hand? Det låter rätt dödande av någon anledning - är det inte större skaderisk? (Nu kanske jag misstolkar hela övningen)

Greg
2007-03-22, 09:08
Skönaste bicepsövningen är hantelcurl sittandes på en incline bänk.

z_bumbi
2007-03-22, 09:16
En hantel i vardera hand? Det låter rätt dödande av någon anledning - är det inte större skaderisk? (Nu kanske jag misstolkar hela övningen)

Lägger man inte ner tid på att lära sig övningen så kommer man att vara mycket vinglig vilket är ger en ökad skaderisk men håller man sig till vikter man behärskar och håller koll på utförande så bör det inte bli så stor skillnad (det gäller iofs om de flesta övningarna :D). Den totala vikten man använder kommer att bli betydligt lägre än om man kör med tvåhandsfattning och det är garanterat ingen "sista övning" i passet där man pressar sig till max men har man ingen skivstång och vill ha fördelarna med liggande tricepspress så kan man testa och se hur det känns.

Jag har problem med en handled så jag kan överhuvudtaget inte köra med stång i övningen så om jag ska köra den så blir det med två hantlar.

Stoltz
2007-03-22, 09:18
Lägger man inte ner tid på att lära sig övningen så kommer man att vara mycket vinglig vilket är ger en ökad skaderisk men håller man sig till vikter man behärskar och håller koll på utförande så bör det inte bli så stor skillnad (det gäller iofs om de flesta övningarna :D). Den totala vikten man använder kommer att bli betydligt lägre än om man kör med tvåhandsfattning och det är garanterat ingen "sista övning" i passet där man pressar sig till max men har man ingen skivstång och vill ha fördelarna med liggande tricepspress så kan man testa och se hur det känns.

Jag har problem med en handled så jag kan överhuvudtaget inte köra med stång i övningen så om jag ska köra den så blir det med två hantlar.

Jag ska testa det för skojs skull, men det känns som om man kommer vara extremt obalanserad i den positionen. Men som du sade, man är ju inte en vacker syn i någon övningen innan man lärt sig utförandet :)

Arnoldski
2007-03-22, 10:25
Jag kör faktiskt alltid just med två hantlar, som Z_bumbi beskriver.
Kör ibland med curlstång, men annars med två hantlar.

Jag tycker man kan få riktigt bra pump faktiskt, med hyfsat låsta överarmar och armbågarna mot taket. Jag tycker till och med att den övningen har vissa fördelar, såsom att den frikopplar bröstet helt. Jag tycker ibland man får lite "pullover-feeling" om man kör med stång eller en hantel och då aktiverar bröstet.

Dessa pressar, tillsammans med push-downs är basen i mitt triceps pass som jag sedan toppar med tex dips eller nåt annat.

Johannes
2007-03-22, 20:48
Jag har bara en hantel vore det bättre att skaffa sig en curlstång istället? alltså så man kan köra lite hemma o.s.v ?

Eddie Vedder
2007-03-22, 20:56
Jag har bara en hantel vore det bättre att skaffa sig en curlstång istället? alltså så man kan köra lite hemma o.s.v ?

Funkar bara den hanteln till ena armen?

Johannes
2007-03-22, 21:05
Funkar bara den hanteln till ena armen?


:D men alltså ifall kanske en curlstång är lite effektivare än en hantel? :D