handdator

Visa fullständig version : cuffträning innan eller efter passen?


krilleh
2007-03-21, 18:10
I höstas fick jag problem med högeraxeln och genom lite cuffträning i slutet av passen samt mkt vila ifrån axelövningarna gick den bort. Nu har jag fått snarlika på andra axeln. Inte fullt så allvarligt men känner att den är ömm och för ett par veckor sen så gjorde de lite ont under passen när jag svängde med armen.

Nu har jag tagit en break ifrån axelövningarna så det känns rätt bra. Och jag tränar också rotatorcuffarna i slutet av passen. Både innefrån ut, och nerifrån upp när jag sitter ner.

Men börjat fundera nu om det inte är bättre att jag börjar med cuffträning innan passen? Då kanske jag också kan börja köra lite axlar försiktigt.

Hur ska jag göra?

Arf Pingvin
2007-03-21, 19:56
Kör lätt och se det som uppvärmning innan bänk/axel. Eller kör det efter nåt helt annat pass, typ benpasset, och se det som rehab.

Frantic
2007-03-21, 20:00
Jag kör det som uppvärmning innan de övningar jag haft problem med innan. Funkar riktigt bra och problemen är så gott som borta

orgish
2007-03-21, 23:43
jag värmer också upp med lite rotatorcuff övningar före axel/bröst träning, funkar fint och känner inte av några smärtor i axlarna

whern
2007-03-22, 08:07
Det GØr Jag Meeeed

Stoltz
2007-03-22, 08:49
Jag kör det som uppvärmning innan axlar, väldigt lätt!

machine gun
2007-03-22, 09:27
Jag kör rotatorcuffövningar som uppvärmning innan alla pass utom rena benpass. Sen har jag ett separat rehabprogram som jag tidigare körde 1-2 ggr i veckan separerat från styrketräningen (går även att köra direkt efter ett pass såklart), när axlarna var som värst. Nu kör jag det lite då och då. Ska nog försöka få in det 1 gång/vecka igen.

Honn
2007-03-22, 11:32
Jag måste värma upp cuffen inför alla pass utom ben för att inte få ont. Märks direkt när jag slarvar.

L-Sami
2007-03-22, 11:37
Haft samma problem med vänstraaxeln, det gick bort när jag vilade ett tag och började köra rotatorcuff övningar innan rygg, bröst och axelpassen och sen strecha just rotatorn efter träningarna.

m1kael
2007-03-22, 12:05
Hittade en bra artikel (http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=06-074-training) om rehab, skadeförebyggning(?) och annat bra vetande vad det gäller axlar.
Får man länka dit?

krilleh
2007-03-22, 15:08
underbara tips. tack!

Eftersom jag använder axlarna mer eller mindre i istortsett alla passen så ska jag nog börja med lite cuffträning, typ 2 set på låga vikter. Sen får jag se om jag någon gång ibland avslutar med lite rehab. Det är nämligen så att jag kör axlar på benpasset. Och när jag kör tungt på rygg, biceps passet kan de kännas lite i axeln med.

Stoltz
2007-03-22, 15:40
underbara tips. tack!

Eftersom jag använder axlarna mer eller mindre i istortsett alla passen så ska jag nog börja med lite cuffträning, typ 2 set på låga vikter. Sen får jag se om jag någon gång ibland avslutar med lite rehab. Det är nämligen så att jag kör axlar på benpasset. Och när jag kör tungt på rygg, biceps passet kan de kännas lite i axeln med.

Är det verkligen bra för dig att pumpa ut axlarna så många gånger per vecka? Nu har jag inga belägg för det, men jag hade fått för mig att axlarna var bland de muskler där fästena lättast fick förslitningar.

krilleh
2007-03-22, 17:21
Är det verkligen bra för dig att pumpa ut axlarna så många gånger per vecka? Nu har jag inga belägg för det, men jag hade fått för mig att axlarna var bland de muskler där fästena lättast fick förslitningar.

jag kör:

Bröst, triceps
rygg, biceps
axlar, ben, mage

Vet faktiskt inte hur jag ska lägga upp de för att inte anstränga axlarna så mycket. Möjligen flytta över axlar till rygg, biceps men det skulle jag aldrig orka med.

Stoltz
2007-03-22, 17:27
jag kör:

Bröst, triceps
rygg, biceps
axlar, ben, mage

Vet faktiskt inte hur jag ska lägga upp de för att inte anstränga axlarna så mycket. Möjligen flytta över axlar till rygg, biceps men det skulle jag aldrig orka med.

Vad sägs om:

Bröst, axlar,
Rygg, triceps, mage
Ben, biceps

?

krilleh
2007-03-22, 17:36
Vad sägs om:

Bröst, axlar,
Rygg, triceps, mage
Ben, biceps

?


Ska helt klart lägga de på minnet iaf :thumbup:

Tror inte jag ska ändra något drastiskt just nu men om någon månad låter det där intressant. Har kört på mitt schema ganska länge nu och det är mycket möjligt att axlarna får arbeta för mycket. Eller så kör jag för tungt när jag tränar axlarna.

RassK
2007-03-22, 18:05
Posta gärna hur ni tränar era rotatorcuffs också :thumbup:
Ni som värmer upp med cuffs, är intresserad :)

Stoltz
2007-03-22, 18:08
Posta gärna hur ni tränar era rotatorcuffs också :thumbup:
Ni som värmer upp med cuffs, är intresserad :)

Jag kör rätt simpelt:
http://www.exrx.net/AnimatedEx/Infraspinatus/CBStandingExternalRotation.gif

och

http://www.exrx.net/AnimatedEx/Infraspinatus/DBUprightShoulderExtRot.gif

Typ..2*14 på varje övning.