handdator

Visa fullständig version : Tankar kring allsvenskan 2007!


stora_starka_jätten
2007-03-21, 17:53
Några tankar om i allsvenskan:

I nu läget är AIK min favorit till sm-guldet. Det har fått behålla samtliga spelare från ifjol och kryddat truppen med några intressanta nyförvärv. Patrik Karlsson är en av allsvenskans bästa ytterbackar och kari stephensson breddar truppen och det kommer att finna bra alternativ på samtliga positioner. 15 hemmamatcher kommer också att gynna AIK och kan laget be¨hålla samma känsla ifjol och klara av att tackla favorittrycket blir laget mycket farliga i år.

Kalmar FF ser också väldigt starka ut. Laget bygger sitt spel kring ett strarkt försvar vilket innebär att de kommer ha en hög lägsta nivå. Nyförvärven har smällt in bra i laget och levererat under förssäongen. De har allsvenskans bästa forward i form av Ari Ferreira och han kommer att återfinnas i toppen av skytteligan. ett minus för KFF är dock att de är ganska beroende av sina nyckelspelare och åker de på många skador och avstängningar ser det lite tunnt ut.

Elfsborg har precis som AIK sin trupp intakt kryddat med vassa nyförvärv i form av Keene och floren. Försvaret ser starkare ut vilket kommer ge en hög lägstanivå.
I år kommer dock motståndarlagen att agera annorlunda när de möter elfsborg. Har haglund några taktiska genidrag hur man dyrkar upp kompakta motståndarförsvar med 8 man bokom bollen? Det återstår att se. Elfsborg har väldigt många matcher som ska spelas i år i och med Championes leaguespel samt en tävlingsmatch mot HIF. Klarar spelarna att genomföra ett starkt kval utan att det tar energi från spelet i allsvenskan? Det återstår att se. Spelarna har nu genomfört en 4.e försäsong med mkt fysisk träning ledd av Henrik Dagård vilket innebär att spelarna är bra tränade och kommer kunna återhämta sig på ett bra sätt.

Helsingborg har haft en turbulent försäsong med många spelare som kommit och gått. men jag tror att stuart baxter med den rutin och kompetens han har kommer att kunna få fram ett mkt starkt HIF i år.

ett viktigt tillskott laget kommer få i sommar blir en återkomst av andreas granqvist som jag tror inte kommer få förlängt kontrakt med wigan.
Henrik Larsson lär ju fortsätta på den inslagna vägen och HIF blir naturligtvis spännande.

MFF är också ett lag som kommer att återfinnas i toppen.
I år tror jag att kvaliten i deras trupp kommer löna sig. Jonathan johansson /Junior är allsvenskans farligaste anfallspar och nu är de med från början. I år har de haft ett bättre träningsupplägg och de kommer ha färre skador samt att Åkeby fått mer tid med laget.

psirus
2007-03-21, 18:01
Forza Elfsborg!

Tigerkotten
2007-03-21, 18:12
Tror det står mellan DIF, MFF, AIK, Helsingborg IF, Elfsborg.

Eller egentligen tror jag inte lika mycket på AIK denna säsong, tror de överprestera rätt bra förra året. Sedan fick de en bra inledning och det trummade vidare. Nu kommer de istället ha ett favorittryck på de. Bra tränare där dock i Rickard Nordling.

psirus
2007-03-21, 18:20
Jag tror på Elfsborg igen men är för partisk för att de ska vara nått att lyssna på men de kommer va i toppen i alla fall. HIF tro jag också blir farliga

Jontez
2007-03-21, 18:23
Är trogen AIKare så jag har såklart dom som favorit. Har ingen större koll på dom andra lagen vad dom gjort för byten men jag hoppas att AIK tar hem dehär i år.
Ses på Norra! ;)

Greg
2007-03-21, 19:01
Om Malmö får ordning på sitt försvar så slår ingen det laget.

nr16
2007-03-21, 21:29
Jag tror hårt på mitt kära TFF som i dagarna vervade en Dansk anfallare från ett div tvålag. Han vann skytteligan i den Danska andraligan och kommer bli ett bra komplement till Mike Mensah som f.ö kommer äga i Allsvenskan. TFF har behållt i stortsätt hela sin startelva bortsätt från den duktige innermittfältaren Jonas Bjurström som flyttade till Esbjer i den Danska högsta ligan. TFF har behållt hela mycket duktiga förvar som tog ett X antal rekord i att hålla nollan, släppa in minst mål i Superettan genom tiderna osv osv. Målvakten, Fredrik "Fritz" Persson är en av Sveriges i säklass bästa målvakter och kommer nog snart få chansen i landslaget på en tourne (hur fan stavar man till det). Mittfältet har förstärkts med HBKs Magnus Andersson som håller på att rehabträna efter sin svåra knäskada men TFF hoppas få han i spelduglit skick till den allsvenska premiären. Sundin som är yttermittfältare fårn Asyriska har också vervats. På svenskafans.coms tffs avdelming har Asyrianerna varit besvika för att klubben har släppt deras i säklass bästa spelare. Även Hassan Cetincya har vervats från J-Södra. Hassan har spelar över 100-talet allsvenska matcher med BOIS men just nu är i lite dålg fyskik form men det ska nog conny o grbbarna kunna fixa till fram tills premiären. Även den vindsnabbe anfallaren Fredrik Jensen har vervats. Han kom från höör, det var den gamle storspelaren och numera tränaren Mats Lijenberg som rekomendra honom. Men han gick isönder på en försesongsmatch så han blir tyvärr brota hela sesongen.....


Premiär hemma mot IFK är fredagen på påsken, vet inte vilken datum....
Första borta matchen är mot Bajen på söderstadiun lördagen där på. EN match som tv4 visar.
Årtes första derby kommer vara hemma mot MFF i den tredje omgången. Vi Trelleborgare tror och hoppas på ett nytt publikrekord. Senast MFF gästade Vångavallen (2004( så belv det nämligen det med fin fina 9.843....

goj739
2007-03-21, 22:01
Allsvenskan? Pytsan, det är superettan som gäller nu!

FOOOOORZA ÖRGRYTE.

oksiv1
2007-03-21, 23:16
Som urboråsare så säger jag Elfsborg.
Hoppas och tror att de tar hem det även i år. Har sett starka ut under försäsongen.

davvvan
2007-03-21, 23:29
Elfsborg är väl laget som verkar starkast, både på och utanför planen. Hela bygden sluter upp och de är väl de som kan vara med och utmana ute i Europa, vilket var längesen... Djurgården borde vara bättre, Helsingborg har Henke och sina afrikaner, sen har vi ju då AIK som i år har mer tryck på sig, men som säkert kommer lira bra i år med, med bla 17 av 26 matcher på hemmaplan? Patrik Karlsson och Kari Stephanson är bra nyförvärv.

Men Elfsborg ska vinna, förutsatt att de får behålla samma lag säsongen ut.

Karelin78
2007-03-22, 01:18
HELA OLYMPIA!!! Kungen är tillbaka och äntligen får man se Henke en hel säsong i HIF vilket borde innebära att de har goda chanser på en fin placering.

Tigerkotten
2007-03-22, 01:26
"Hela bygden sluter upp och de är väl de som kan vara med och utmana ute i Europa"

Det tror jag inte på. Just nu har de väl bäst förutsättningar, men inte med tiden. Borås är för litet, skulle jag iaf säga.

mister_power
2007-03-22, 12:05
Jag tror starkt på mitt kära Djurgården, nu när brassarna har kommit igång (iaf Enrico) Sen att vi har fått en ny vänsterback som förhoppningsvis kommer vara lika bra i allsvenskan som de matcher han har spelat nu på försäsongen.

Sen att Arneng visar upp de kvalitér som man vet att han besitter, och man får väl hoppas att Dahlberg blir en succé också.

Min tippade tabell:

1. Djurgården
2. Malmö
3. Elfsborg
4. IFK Göteborg
5. AIK
6. Helsingborg
7. Kalmar
8. Gefle
9. Hammarby
10. Gais
11. Örebro
12. Halmstad
13. Trelleborg
14. Brommapojkarna

Tigerkotten
2007-03-22, 12:45
Jag hoppas du har rätt Mister_Power :)

Enrico tror jag också på mycket, Quirino har ju tydligen iaf imponerade på nya tysken. Men däremot så hade ju den tysken inte speciellt bra betyg i Tyskland alls i snitt, men men har ju varit bra i matcherna i Sverige har det sagts.

Arnreng sågade Jonevred rätt kraftigt på expressen. Att saker o ting var lojt etc, så får hoppas de höjer sig iår.

Calleman
2007-03-22, 13:02
MFF tar självklart hem det i år.

Allsvenskans giftigaste anfallspar i Johansson/Junior med backup av gamla räven Skoog och en Ofere på g.

Ola Toivonen på mittfältet växlandes med en riktigt bra läromästare i Litmanen.

Tom försvaret känns bra i år i och med Dixons inträde, frågan är vem han ska lira med. Höiland, Gabriel, Anders Andersson?

Ser ingen direkt konkurrent till guldet i år faktiskt.

FORZA MALMÖ!!!

davvvan
2007-03-22, 13:31
"Hela bygden sluter upp och de är väl de som kan vara med och utmana ute i Europa"

Det tror jag inte på. Just nu har de väl bäst förutsättningar, men inte med tiden. Borås är för litet, skulle jag iaf säga.

Japp, vi snackade väl om denna säsong? Djurgården och Malmö med Göteborg är ju storstäder och de borde vara de som ska dominera, ändå är det Elfsborg.

På lång sikt är det nog svårt för Elfsborg, men den här och nästkommande säsonger så är det nog de som har bäst förutsättningar.

axlpxl
2007-03-22, 13:34
Jag hoppas och tror också på en bra placering för TFF i år. Och med bra menar jag över kvalsträcket.

axlpxl
2007-03-22, 13:39
En rolig anekdot:

"När MFF åkte ner i superettan 1999 satte TFF upp skyltar i hela Malmö med texten ”Vägen till Allsvenskan, 3 mil söderut”. Det var okonventionellt, det bröt mot all regler, det var fult och elakt. Fast så här i efterhand måste till och med de mest surmagade MFF:arna uppskatta ironin i att ett jojo-lag som TFF skojar till det på det här viset. "
-www.svenskafans.se

:D

Tigerkotten
2007-03-22, 13:48
Japp, vi snackade väl om denna säsong? Djurgården och Malmö med Göteborg är ju storstäder och de borde vara de som ska dominera, ändå är det Elfsborg.

På lång sikt är det nog svårt för Elfsborg, men den här och nästkommande säsonger så är det nog de som har bäst förutsättningar.


Det vet jag inte riktigt om de har, vet inte siffrorna riktigt dock. Men genom att ni har eran egen Areana så får ni stor fördel där. Men sen finns det ju andra saker som sponsorpengar o andra saker med.

Men vi får väl se, värvningen av Keene var bra. Samt de båda Svensson.


Men sen kan man ju jämföra med Ishockeyn o där lever Hockeyn i Sthlm på de sista andetagen. Men det har gått lite bättre på senaste iaf ekonomiskt, men man kan ju tycka det är underligt att ett Sthlm lag inte ens har en egen Arena.

davvvan
2007-03-22, 15:09
Det vet jag inte riktigt om de har, vet inte siffrorna riktigt dock. Men genom att ni har eran egen Areana så får ni stor fördel där. Men sen finns det ju andra saker som sponsorpengar o andra saker med.

Men vi får väl se, värvningen av Keene var bra. Samt de båda Svensson.


Men sen kan man ju jämföra med Ishockeyn o där lever Hockeyn i Sthlm på de sista andetagen. Men det har gått lite bättre på senaste iaf ekonomiskt, men man kan ju tycka det är underligt att ett Sthlm lag inte ens har en egen Arena.

Ni? :)

Jag bor i Piteå och håller inte på något särskilt lag, svensk fotboll är väl inte det allra roligaste enligt mig. Tacka vet jag svensk ishockey...Ja storstäderna upphår aldrig att förvåna, men när de väl fått ordning på sakerna runt idrotten så tar det nog fart!

Men visst tror jag på Elfsborg, de känns starkast.

mangs
2007-03-22, 15:43
Det känns som lite olika divisioner i serien i år. Det finns en toppgrupp och en bottengrupp som jag ser det samt några lag som kommer ligga i mitten. Det finns ingen riktig guldfavorit utan ett flertal som kan vinna.
De som ligger bäst till att vinna tror jag Elfsborg gör. De har ett bra lag och spelar på sitt ballonggräs hemma. Jag hoppas mycket på mitt MFF som har de bästa spelarna totalt sett men ofta har svårt att f¨till det. Jag tror att deras försvar kan blinyckeln till hur det går. Får de ihop ett stabilt mittförsvar så tror jag ingen kan slå dem då de har överlägset bästa offensiven. AIK och HIF kommer också ligga med i toppen men har enligt mig inta lika bra trupper. Framför allt bredden saknas och de är mycket mer känsliga för skador.

Djurgården och Kalmar kommer också kunna vara med och ligga där uppe men de tror jag inte har chans på guldet.

Hammarby och Göteborg är på dekis och övriga lag får nog finna sigg i att härja på bottenhalvan av tabellen.

davvvan
2007-03-22, 15:45
Det känns som lite olika divisioner i serien i år. Det finns en toppgrupp och en bottengrupp som jag ser det samt några lag som kommer ligga i mitten. Det finns ingen riktig guldfavorit utan ett flertal som kan vinna.
De som ligger bäst till att vinna tror jag Elfsborg gör. De har ett bra lag och spelar på sitt ballonggräs hemma. Jag hoppas mycket på mitt MFF som har de bästa spelarna totalt sett men ofta har svårt att f¨till det. Jag tror att deras försvar kan blinyckeln till hur det går. Får de ihop ett stabilt mittförsvar så tror jag ingen kan slå dem då de har överlägset bästa offensiven. AIK och HIF kommer också ligga med i toppen men har enligt mig inta lika bra trupper. Framför allt bredden saknas och de är mycket mer känsliga för skador.

Djurgården och Kalmar kommer också kunna vara med och ligga där uppe men de tror jag inte har chans på guldet.

Hammarby och Göteborg är på dekis och övriga lag får nog finna sigg i att härja på bottenhalvan av tabellen.

Helsingborg?! Henke + massa pilsnabba afrikaner...De är inte att leka med alltså :D

Tigerkotten
2007-03-22, 15:51
Tappade inte Helsingborg den där snabba nissen?

O nää Allsvenskan är inte så skoj, tack Arsenal vet jag ;) Även fast det går lite dåligt för dem just nu... :(

davvvan
2007-03-22, 16:38
Tappade inte Helsingborg den där snabba nissen?

O nää Allsvenskan är inte så skoj, tack Arsenal vet jag ;) Även fast det går lite dåligt för dem just nu... :(

Luton Shelton, Andreas Granqvist. Men de har fler grabbar...

Yes, Premier League är överlägset då det gäller fotbollsunderhållning. Hårt rakt och riktigt bra lir! Inga divalater som i Italien/Spanien, även om avsaknaden av Roy Keane är stor... :D

nr16
2007-03-22, 17:49
Hur fan kan man tippa TFF bland dom sista? Dom lekte hem superettan i överlägsen stil (värre än råttorna). Visst bytte råttorna ut 75%av sin trupp inför 06 men ändå. Sveriges bästa målvakt, ett av sveriges bästa försvar. Hyfsat mittfält men lite kasst anfall....

Tigerkotten
2007-03-22, 17:55
När har TFF varit ett lag för övre halvan? Förstår faktiskt inte varför de ska vara rankat högre.

Sveriges bästa målvakt, ha ha ha ha. O försvaret gjorde väl bättre ifrån sig pga det var superettan perhaps?

mister_power
2007-03-26, 13:57
Nu är det mindre än två veckor kvar :)

hultman
2007-03-26, 16:03
Gnaget tar guld, Gefle kan få komma top fem. Resten skiter jag i och jag hoppas att det går åt helvete för alla andra.

axlpxl
2007-03-26, 16:41
TFF rankar jag åtminstone som högre än kval detta år. Sen är ju frågan vilken kvalitetsskillnad det var på ettan och allsvenskan förra året. Säg plats 8-10 är väl rimligt att anse som en god prestation.

Fredrik Persson är nog inte sveriges bästa målvakt, en annan fd. TFF:are som är det, dvs Isaksson. Men han var defenitivt superettans bästa målvakt, med hjälp av superettans absolut bästa försvar. I Allsvenskan kommer han inte behövs skämmas heller.

axlpxl
2007-03-26, 16:43
Trevligt är också att Skånes tre stora lag åter igen spelar tillsammans i Allsvenskan! Brukar bli himla trevliga derbyn. Ett fullsatt vångavallen eller olympia en varm vårdag, ahh :)

mister_power
2007-04-01, 11:09
Nu är det bara fem dagar kvar! :)

Det var ju tråkigt att AIKs miljonvärvning skulle bryta armen såhär en vecka innan :D

daja
2007-04-01, 14:43
Nu är det bara fem dagar kvar! :)

Det var ju tråkigt att AIKs miljonvärvning skulle bryta armen såhär en vecka innan :D

Jag är inte AIK:are men tycker på nåt sätt ändå att det är lite trist att de inte kan ställa upp med en av sina kanske bästa spelare. Allsvenskan behöver varje profil de kan få för att upprätthålla intresset.

NiXPhoenix
2007-04-01, 14:55
Jag har en halvt ovidkommande fråga, har inget med allsvenskan att göra men jag undrar hur länge säsongerna egentligen håller på?
Har sett en del fotbollsreklam på sexan, ska spelas några semifinaler i Uefa champions league? nu i veckan. Är det nån minicup (hehe, är säkert största fotbollsligan i världen) som tar vid efter den ordinarie säsongen eller?

Vilar de aldrig? Är väl inte så kul att spela i nollgradigt väder..

Allan
2007-04-08, 23:14
Nå? Några kommentarer kring de hittills spelade matcherna? Förutom ett skadeglatt hehehehehe.....

davvvan
2007-04-08, 23:29
Inte bra fotboll.. Kul se Lennarts son pissa på Djurgården dock :)

Tigerkotten
2007-04-09, 22:55
Nå? Några kommentarer kring de hittills spelade matcherna? Förutom ett skadeglatt hehehehehe.....

hehehehhehehe KALMAR!!!

gnagaren
2007-04-24, 22:43
Måste ju bumpa upp tråden nu igen när det är några omgångar spelade i allsvenskan, och särskilt eftersom att det första riktiga stockholmsderbyt spelades ikväll. Var det någon som var på/såg matchen? Själv var man där och det var ett riktigt skönt drag(som vanligt), plus att rätt lag vann :D
Vad tycker ni om allsvenskan, och derbyt ikväll, så här långt?

NonPhixion
2007-04-25, 01:14
Jag tror att IK SLEIPNER kommer göra en Ljungskile och gå upp i AS 2009.. Sen så vinner de guld för att året efter kvala in till CL!!!!

Eddie Vedder
2007-04-25, 04:13
Jag orkar inte bry mej om Allsvenskan längre tyvärr, är alldeles för bekymrad över mitt älskade Degerfors IF:s bedrövliga inledning i Superettan.

Hoppas däremot att det ska gå bra för mina gamla lagkompisar, Emil Johansson i Hammarby och Ola Toivonen i Malmö FF

Allan
2007-08-27, 20:33
Nu är det min själ dags att ta tag i den här tråden igen - transportsträckan är avklarad, bajslagen ligger där de ligger och vi ser vilka det kommer att handla om. Frågan är ju då om svenska lag klarar av hård matchning utan att tappa nationella serien, och vem som faktiskt kommer vinna till sist.

mangs
2007-08-27, 20:51
Allan,

bli nu inte för kaxig bara för att ni lyckades slå ett MFF på dekis igår. AIK är helt ok men tyvärr kan inte en match mot MFF i den form de befinner sig nu vara en riktig värdemätare. Jag tror det kommer bli jämt men jag ser Elfsborg och Djurgården som era huvudsakliga konkurenter om guldet. Vi MFFare får rikta in oss på nästa säsong eller möjligen nästa efter det om inte brandmannen försvinner när säsongen är slut.

burre
2007-08-28, 00:03
http://brian.se/blog/uploaded_images/blackisback-715173.jpg


:hbang:

Tigerkotten
2007-10-08, 12:47
Nå? Några kommentarer kring de hittills spelade matcherna? Förutom ett skadeglatt hehehehehe.....

bumpilibump!


Tror dock att GNAGET förlorar med minst 2mål mot GBG, det har ju hänt förr dock den gången med 5mål t.om.