handdator

Visa fullständig version : cola light/zero asparatam


whern
2007-03-21, 17:08
Jag vet inte om detta är rätt forumdel att skriva under men tänkte att det är många som dricker light istället för vanlig cola som läser här inne :)

Jo, det är så att jag bor i Norge nu för tiden och här finns det en dryck som heter Coca Cola Zero (vet inte om den lanserats i Sverige än) och den lanseras som f*n, reklam överallt. Jag fattade aldrig grejjen, hur det kan vara mindre än 0 socker i en läsk, men tänkte inte så mycket mer på det.
Sen började jag tänka på den stora diskussionen som var förr angående asparatam och dess cancerframkallande påverkan osv. Det hela slutade ju iaf med att Cola Cola bytte ut asparatam mot sucralose som skulle vara mycket bättre.
Så jag läste på baksidan av Zero flaskan, det visade sig vara exakt samma sak som Coca Cola light, förutom en sak, en liten sak, det är asparatam istället för sucralose. Innebär detta att de häller ner deras gamla light i en ny förpackning och bara säljer på? Ja jag vet inte, blev väldigt konfunderad och jag inte läst om det någonstans så jag funderar på vad det är som är på G.

Någon som har några tankar/funderingar?

(Admin, flytta inlägget om du anser att det är på fel del)

L-Sami
2007-03-21, 17:17
Kanske för att aspartam smakar mer eller mindre än sukralos

krilleh
2007-03-21, 18:30
Kanske för att aspartam smakar mer eller mindre än sukralos

Håller jag med om!

whern
2007-03-21, 18:34
Eeh va? vad var det du/ni svarade på?
SJÄLVKLART smakar det likadant..DÄRAV mítt inlägg..

Scratch89
2007-03-21, 18:35
Eeh va? vad var det du/ni svarade på?
SJÄLVKLART smakar det likadant..DÄRAV mítt inlägg..

Aspartam och sukralos smakar inte alls likadant.

King Grub
2007-03-21, 18:36
Nej, det smakar inte likadant. Coca-Cola Light har fått en helt annorlunda smak sedan bytet av sötningsmedel. Personligen tycker jag kombinationen av aspartam/acesulfam-k är överlägsen sukralos/acesulfam-k. Smakmässigt, då.

Gpajpen
2007-03-21, 18:39
Nej, det smakar inte likadant. Coca-Cola Light har fått en helt annorlunda smak sedan bytet av sötningsmedel. Personligen tycker jag kombinationen av aspartam/acesulfam-k är överlägsen sukralos/acesulfam-k. Smakmässigt, då.

tycker tvärtom :D har alltid tyckt coca-cola light smakar udda. men sen dom bytte till sucralose finner jag det äNNU godare än original cola.

whern
2007-03-21, 18:41
Nej, det smakar inte likadant. Coca-Cola Light har fått en helt annorlunda smak sedan bytet av sötningsmedel. Personligen tycker jag kombinationen av aspartam/acesulfam-k är överlägsen sukralos/acesulfam-k. Smakmässigt, då.

Jaja, men det är marginell skillnad, klart man känner lite skillnad, men det är ju ändå ingen ny "sort". Förstår ni vad det är jag ute efter?
Det känns som om de försöker lura folk på denna zero.

Eddie Vedder
2007-03-21, 18:43
Jaja, men det är marginell skillnad, klart man känner lite skillnad, men det är ju ändå ingen ny "sort". Förstår ni vad det är jag ute efter?
Det känns som om de försöker lura folk på denna zero.

Innehåller Zero acesulfam-K och koffein oxå? Finns ju en lightcola som både e utan socker å koffein.

krilleh
2007-03-21, 18:43
Jaja, men det är marginell skillnad, klart man känner lite skillnad, men det är ju ändå ingen ny "sort". Förstår ni vad det är jag ute efter?
Det känns som om de försöker lura folk på denna zero.

marginell? knappast. men klart det är coca cola det med.

Personligen älskar jag pepis max. antar det är aspartam i det, men det är så otroligt gott så bryr mig inte.

whern
2007-03-21, 18:44
Innehåller Zero acesulfam-K och koffein oxå? Finns ju en lightcola som både e utan socker å koffein.

Det tror jag inte det innehåller, men ska inte säga att jag är säker.

CoolHandLuke
2007-03-21, 19:01
Personligen älskar jag pepis max. antar det är aspartam i det, men det är så otroligt gott så bryr mig inte.
Tror 'Pepsi Max' är varianten som är 'sockerfri', med avseende på att spara tänder förstås, men ändå har en del kalorier. Tror CocaCola hade nått liknande ett tag men inte numera.

King Grub
2007-03-21, 19:05
Tror 'Pepsi Max' är varianten som är 'sockerfri', med avseende på att spara tänder förstås, men ändå har en del kalorier. Tror CocaCola hade nått liknande ett tag men inte numera.

Alla lightläsker är sockerfria och i princip kalorifria.

mommy
2007-03-21, 19:07
Innehåller Zero acesulfam-K och koffein oxå? Finns ju en lightcola som både e utan socker å koffein.

Den koffein-fria var bara tillfällig, den finns inte längre.

fluffy_ferret
2007-03-21, 19:12
Jag har hört att man kan bli grön om man dricker light-drycker.

jenny
2007-03-21, 19:19
Jag tycker inte coca cola zero smakar som nya cola light. Den är godare än cola light. Tycker inte heller att den smakar riktigt som cola light smakade förr. Jag hoppas dock att den inte kommer till Sverige eftersom jag nästan har lyckats bryta mitt cola beroende sedan cola lighten blev odrickbar. Dricker dock fortfarande cola light lime (som innehåller aspartam), men den finns ju inte överallt.

Eddie Vedder
2007-03-21, 19:25
Jag tycker inte coca cola zero smakar som nya cola light. Den är godare än cola light. Tycker inte heller att den smakar riktigt som cola light smakade förr. Jag hoppas dock att den inte kommer till Sverige eftersom jag nästan har lyckats bryta mitt cola beroende sedan cola lighten blev odrickbar. Dricker dock fortfarande cola light lime (som innehåller aspartam), men den finns ju inte överallt.

Har vi kommit fram till om "Coca Cola Zero" är en "vanlig" lightcola än lr om det är den som både är socker-och koffeinfri?

För jag minns att det fanns en sån under en period, etiketten var typ guldfärgad om jag inte minns fel.

jenny
2007-03-21, 19:34
Har vi kommit fram till om "Coca Cola Zero" är en "vanlig" lightcola än lr om det är den som både är socker-och koffeinfri?

För jag minns att det fanns en sån under en period, etiketten var typ guldfärgad om jag inte minns fel.

Coca cola light zero är en koffein cola. Och jo, den koffeinfria är guldfärgad. Finns den inte alls längre i Sverige? Den finns fortfarande utomlands iallafall.

Eddie Vedder
2007-03-21, 19:35
Coca cola light zero är en koffein cola. Och jo, den koffeinfria är guldfärgad. Finns den inte alls längre i Sverige? Den finns fortfarande utomlands iallafall.

Okej, då sprack min teori då.:D

Om den finns nu har jag ingen aning om, jag kan knappt svara på om läsk överhuvudtaget finns mer än nu när jag läser om det hehe. Ligger sällan läsk varken i grönsaksdisken lr bland havregrynen.;)

elan
2007-03-21, 19:37
Den här nya Coca-Colan håller på att lanseras i Sverige nu. Min kollegas man jobbar i affär och de hade fått hem den för smakprov. De ska marknadsföra sig stenhårt mot målgruppen män 20-30 år. Har för mig att hon sa att etiketten var svart.

jenny
2007-03-21, 19:38
Den här nya Coca-Colan håller på att lanseras i Sverige nu. Min kollegas man jobbar i affär och de hade fått hem den för smakprov. De ska marknadsföra sig stenhårt mot målgruppen män 20-30 år. Har för mig att hon sa att etiketten var svart.

Oh no, där gick min plan att sluta med cola i stöpen.

jenny
2007-03-21, 19:39
Okej, då sprack min teori då.:D

Om den finns nu har jag ingen aning om, jag kan knappt svara på om läsk överhuvudtaget finns mer än nu när jag läser om det hehe. Ligger sällan läsk varken i grönsaksdisken lr bland havregrynen.;)

Önskar att jag kunde vara sådan. Men just nu när jag försöker gå ner i vikt så måste jag dricka cola light lime för att stå emot hungern. Colaavväjningen får bli efter viktnedgången.

Doktorn
2007-03-21, 22:43
Är Zero inte bara "gamla" coca cola light med hänsyn till sötningsmedel (aspartam/acesulfam-k ), koffien etc bara att de ändrat receptet lite så att den smakar annorlunda (och mycket bättre)?

LadyInsane
2007-03-21, 23:02
Jag vet inte om detta är rätt forumdel att skriva under men tänkte att det är många som dricker light istället för vanlig cola som läser här inne :)

Jo, det är så att jag bor i Norge nu för tiden och här finns det en dryck som heter Coca Cola Zero (vet inte om den lanserats i Sverige än) och den lanseras som f*n, reklam överallt. Jag fattade aldrig grejjen, hur det kan vara mindre än 0 socker i en läsk, men tänkte inte så mycket mer på det.
Sen började jag tänka på den stora diskussionen som var förr angående asparatam och dess cancerframkallande påverkan osv. Det hela slutade ju iaf med att Cola Cola bytte ut asparatam mot sucralose som skulle vara mycket bättre.
Så jag läste på baksidan av Zero flaskan, det visade sig vara exakt samma sak som Coca Cola light, förutom en sak, en liten sak, det är asparatam istället för sucralose. Innebär detta att de häller ner deras gamla light i en ny förpackning och bara säljer på? Ja jag vet inte, blev väldigt konfunderad och jag inte läst om det någonstans så jag funderar på vad det är som är på G.

Någon som har några tankar/funderingar?

(Admin, flytta inlägget om du anser att det är på fel del)

OT:

Det låter verkligen som om Coca Cola försöker lansera om sin gamla Light produkt med Aspartam. Vad kan detta bero på? Har de fortfarande kvar stora tankar fulla eller? Hur kommer det att de gör det nu, nu när aspartam-debatten är såpass het? Kanske tänker de att ingen ska ifrågasätta sötningsmedlet då det redan har varit en sådan affär av att de nu har ett "bättre" sötningsmedel i sina lightprodukter....

Jag förstår helt enkelt inte varför.

Sverker
2007-03-22, 06:44
Aspartamdiskussionerna är nog hetast på Kolozzeum. Men de stora tillverkarna följern nog svängningarna noggrant och utvärderar vart pendeln svänger.

ramagoen
2007-03-22, 06:58
Dock har inget hänt förutom just med coca cola light, alla andra lightläsker innehåller aspartam. Inte sett nån mer med sukralos iaf.

Hur kommer det sig? Trodde pepsi skulle byta ut aspartamet mot sukralos i flertalet produkter iaf.

King Grub
2007-03-22, 09:16
Deras produkter säljer bra ändå, och aspartam är godkänt för förtäring av alla Livsmedelsverk el motsvarande och anses av dessa oskadligt.

maRRtin
2007-03-22, 09:43
Är Zero inte bara "gamla" coca cola light med hänsyn till sötningsmedel (aspartam/acesulfam-k ), koffien etc bara att de ändrat receptet lite så att den smakar annorlunda (och mycket bättre)?
Jo så har jag också förstått det.

Doktorn
2007-03-22, 10:05
OT:

Det låter verkligen som om Coca Cola försöker lansera om sin gamla Light produkt med Aspartam. Vad kan detta bero på? Har de fortfarande kvar stora tankar fulla eller? Hur kommer det att de gör det nu, nu när aspartam-debatten är såpass het? Kanske tänker de att ingen ska ifrågasätta sötningsmedlet då det redan har varit en sådan affär av att de nu har ett "bättre" sötningsmedel i sina lightprodukter....

Jag förstår helt enkelt inte varför.

Det finns länder som aldrig gjorde om sin cola light til sucralose, och där lanseras zero fortfarande. Och i usa finns både light, light med sucralose, zero och en light med ett sötningsmedel från ett specifikt företag (försäljningstrick nog).

aliquis
2007-03-22, 12:06
Du kanske tyckte att aspartam var godare i spriten men sucralos var godare i kålan?

Varför skulle zero nödvändigtvis betyda att de bara använder sucralos?

aliquis
2007-03-22, 12:09
Aspartamdiskussionerna är nog hetast på Kolozzeum. Men de stora tillverkarna följern nog svängningarna noggrant och utvärderar vart pendeln svänger.Läkerol kör ju med sucralos i barnvarianterna, har för mig att jag fick till svar något i stil med att det inte fanns tillräckligt mycket (eller eventuellt var dyrt) att ha det så det var därför de inte körde det i alla produkter.

Men sedan säger ju inget att sucralos är bättre.

Kanske inte produceras tillräckligt mycket sucralos för att jättar som coca cola skulle kunna gå över till det helt helt plötsligt, å andra sidan lär ju de som har patentet på produkten inte ha något emot om alla skulle köra på det. Men ja, så var det ju det där med klorföreningar i kroppen =P

theoppositescollide
2007-03-22, 22:59
Alla lightläsker är sockerfria och i princip kalorifria.mja, Fanta Free Wildberries har faktiskt socker motsvarande 3 kalorier per 100ml, haha ;) Det är väl det naturliga från juicen gissar jag? Ganska oväsentligt i vilket fall som helst eftersom det är en så obetydlig mängd.

Scratch89
2007-03-22, 23:11
mja, Fanta Free Wildberries har faktiskt socker motsvarande 3 kalorier per 100ml, haha ;) Det är väl det naturliga från juicen gissar jag? Ganska oväsentligt i vilket fall som helst eftersom det är en så obetydlig mängd.

Jag tror att det där kommer att ta ut sig om du dricker den kall; det kommer gå åt mer energi att värma upp drickan än vad du får från den.

Red5
2007-03-23, 01:03
Från http://en.wikipedia.org/wiki/Coca_cola_zero

Coke Zero is Coca-Cola's biggest product launch in 22 years, and primarily targets young adult males. In the U.S., advertising has reflected that by describing the drink as "calorie-free" rather than "diet", since that demographic associates diet drinks with women.

It also makes the marketing claim that the taste is almost indistinguishable from Coca-Cola since, unlike Diet Coke, Coke Zero is based on the formulation of Coca-Cola

SNOTCROW
2007-04-10, 13:45
Jaja, men det är marginell skillnad, klart man känner lite skillnad, men det är ju ändå ingen ny "sort". Förstår ni vad det är jag ute efter?
Det känns som om de försöker lura folk på denna zero.

Nä, det är ett fult marknadsföringsknep. Antagligen baserat på att de fått klagomål på att light blivit äckligare. Pinsamt kan man tycka. Fult säger jag.

tehwalker
2007-04-10, 15:36
Det är marknadsföring/profilering, och det är inte ett dugg "fult" med det. Drycken profileras som "Zero" för att attrahera en annan målgrupp än de som idag väljer Light/Diet-dryckerna. Frågan är varför Coca Cola så gärna vill att vi dricker läsk utan socker överhuvudtaget, är det månne billigare att tillverka?

NisseEriksson
2007-04-10, 16:13
Det är marknadsföring/profilering, och det är inte ett dugg "fult" med det. Drycken profileras som "Zero" för att attrahera en annan målgrupp än de som idag väljer Light/Diet-dryckerna. Frågan är varför Coca Cola så gärna vill att vi dricker läsk utan socker överhuvudtaget, är det månne billigare att tillverka?

Självklart öppnar det möjlighet till fler kunder.
Alla vill inte inta den kaloririka varianten.

Eddie Vedder
2007-04-10, 16:29
Frågan är varför Coca Cola så gärna vill att vi dricker läsk utan socker överhuvudtaget, är det månne billigare att tillverka?

Coca cola vill inte att vi ska dricka lightläsk, däremot är dom högst intresserade av att vi ska köpa deras produkter och om man då upptäckt att det finns ett behov av detta bland konsumenterna är det ju upp till coca cola som företag att svara med ett stort utbud (iaf om dom vill tjäna så mycket som möjligt).

Den vanliga colan behöver man ju knappast "presentera" på samma sätt som en nylanserad variant som Zero, även all coca cola marknadsförs nåt sinnessjukt runtom i världen!

Vill människor dricka (d.v.s. betala för) lightläsk så kommer läskföretagen att sälja dessa, efterfrågan - utbud (sen kan man ju fråga sej vad som är hönan lr ägget men den diskussionen hör inte hemma i denna tråden).

SNOTCROW
2007-04-11, 08:59
Det är marknadsföring/profilering, och det är inte ett dugg "fult" med det. Drycken profileras som "Zero" för att attrahera en annan målgrupp än de som idag väljer Light/Diet-dryckerna. Frågan är varför Coca Cola så gärna vill att vi dricker läsk utan socker överhuvudtaget, är det månne billigare att tillverka?

Man kan ha delade åsikter om det där.
MEN, det fula i just det här fallet är ju att de gjorde en miss. Istället för att bara lansera Zero med sukralos från början, så byter de lighten till sukralos (för de tror att de säljer bättre då), och marknadsför sedan Zero med aspartam (för att kunna fortsätta sälja stort).
Förvirring skapar nyfikenhet, och bara alla de som köper för att 'testa' ger CC oerhört stora vinster.

Nina L
2007-04-11, 09:30
Nej, det smakar inte likadant. Coca-Cola Light har fått en helt annorlunda smak sedan bytet av sötningsmedel. Personligen tycker jag kombinationen av aspartam/acesulfam-k är överlägsen sukralos/acesulfam-k. Smakmässigt, då.
Jag slutade dricka läsk när Cola Cola bytte sötningsmedel. Nu är jag klad, koffeinfri hest. Jag tänker inte börja igen, oavsett hur de lockar med aspartamsötad Zero.

KlopFer
2007-04-11, 13:08
Jag har aldrig försökt sätta mig in i detta ämne med alla sötningsmedel o.s.v men ja har en fråga. Kör dem med aspartam i deras nya cola? Och förr var det sucralos, eller tvärtom?

King Grub
2007-04-11, 13:38
Sukralos i Light, Aspartam i Zero. Acesulfam-K i båda.