handdator

Visa fullständig version : Hur ofta behöver man variera antal reps/set/övningar?


<Nicklas>
2007-03-20, 22:15
Jag kör som standard enligt max-ot(kanske inte det bästa men det jag har lärt mig). Men jag har även börjat variera min träning, var 4e vecka så dubblar jag antalet reps och sets. Efter 1 vecka av detta så återgår jag till det normala.

Anser ni att detta räcker eller skall man variera sig oftare? Även hur viktigt är det att byta övningar, jag tycker basövningar tar så otroligt mycket mer än...alla andra.

tackar för svar

barret
2007-03-21, 14:34
Vill inte vara elak men du kan inte dit max-ot tydligen.... Där kör du tungt och ska orka minst 4 - max 6 reps för att bygga muskler och allt annat räknas som uppvärmning och viktanpassning så var 4e vecka kör du ju alltså bara uppvärmning...... enligt max-ot,sen om dom har rätt ? det är ju en annan femma.

"Anser ni att detta räcker eller skall man variera sig oftare?" Ja det enda du ska variera är övningarna för att du inte ska bli uttråkad av att köra samma hela tiden. Så antingen läser du på max-ot igen eller kör nån egen träningsvariant.

<Nicklas>
2007-03-21, 20:07
Som jag skrev så kör jag enligt max-ot fast har även börjat att variera min träning, i form av antalet reps/övn/set. Eftersom jag läste en post om hur musklerna kan "vänja" sig vid samma träning.

Om det känns fel att kalla det max-ot kan vi kalla det nicklas-ot.

Så anser ni att man behöver variera både set, övn och reps eller bara set/reps var 4:e vecka om man kör enligt nicklas-ot?

Tackar

Greg
2007-03-21, 20:11
Basövningar är där alltid. Jag ändrar lite hur som helst. Kanske kör 3 veckor med en övning sen ändrar jag och kör någon annan ett tag.

Dina knäböj kan du ändra till Frontböj, dina marklyft kan du ändra till kronlyft.

Allan
2007-03-21, 20:43
Beroende på hur avancerad du är ska du vara försiktig med att laborera med träningen. Det är ett ytterst vanligt fel bland nybörjare - och det kan inte sägas nog många gånger: Byt inte program för ofta. Minst åtta veckor på samma rutin - annars är det inte mätbart och ger inga erfarenheter att analysera.
När du tränat en tie år kan du kanske börja joddla med reps set och övningar - men då ska man veta vad man håller på med.

FreCKo
2007-03-21, 21:48
Som jag skrev så kör jag enligt max-ot fast har även börjat att variera min träning, i form av antalet reps/övn/set. Eftersom jag läste en post om hur musklerna kan "vänja" sig vid samma träning.

Om det känns fel att kalla det max-ot kan vi kalla det nicklas-ot.

Så anser ni att man behöver variera både set, övn och reps eller bara set/reps var 4:e vecka om man kör enligt nicklas-ot?

Tackar

Jag skulle köra tre veckor max-OT och tre veckor 8-12 reps... För att kroppen ska försöka hinna anpassa sig, men det hinner den inte.

Durre
2007-03-21, 22:06
Beroende på hur avancerad du är ska du vara försiktig med att laborera med träningen. Det är ett ytterst vanligt fel bland nybörjare - och det kan inte sägas nog många gånger: Byt inte program för ofta. Minst åtta veckor på samma rutin - annars är det inte mätbart och ger inga erfarenheter att analysera.
När du tränat en tie år kan du kanske börja joddla med reps set och övningar - men då ska man veta vad man håller på med.

Undrar en sak. Jag har tränat nu i ca 4 månader och började köra mer reps, mindre set för ett litet tag sedan för variation och för att köra lite lättare så jag inte kör slut på mig, det är väl inte fel att göra de? men du kanske menade något annat...

barret
2007-03-22, 09:46
Eftersom jag läste en post om hur musklerna kan "vänja" sig vid samma träning.


Ja om du kör samma övningar med samma vikt så vänjer sig musklerna och slutar bygga massa om jag förstått det rätt. Men om du kör samma övningar typ bänkpress och kör 70 kg i 3 veckor sen lägger du på 2kg =72 och kör 3 veckor och fortsätter öka så då blir det ingen vänjning eller jo av övningen (vilket jag tror inte är fel) men inte av vikten och du tvingar muskeln att växa. Mer om detta kan du ju läsa på max-ot sida........

Nog tjatat från mig ;)