handdator

Visa fullständig version : Usel form


Griip
2007-03-20, 21:40
Inte styrketränat(knappt nåt annat heller för den delen) på lääänge nu och LIDER av träningsvärk en vecka efter ett lätt styrkepass. Hur brukar ni gå tillväga när ni börjar igen efter ett långt uppehåll? Är ju så j-vla tradigt att köra igång igen när man knappt kan träna 2 gånger i veckan.

Vad sägs om lätt helkroppspass 1-2 set per muskelgrup första 2-3 veckorna? Eller går det fortare att faktiskt köra någorlunda riktiga träningspass per muskelgrupp å dela upp det i 4-5 pass och genomlida smärtan?

Raggis
2007-03-20, 22:04
Bit ihop.

mangs
2007-03-20, 22:54
Om du haft ett längre uppehåll låter det bra att köra helkroppspass 2 gånger i veckan till att starta med. Sedan kan du gå över till halvkroppspass och sedan till den split du vill köra. När kroppen är helt ovan vid träning kommer den reagera och stimuleras även på lite belastning och volym. Att då vräka på med 30 set bänkpress tex kommer bara generera smärta och inflammationer etc. Bättre att öka lite för varje vecka. Ni som inte håller med kan få en propp (TM) av trådskaparen.

PowPow
2007-03-20, 22:55
Det är ju bara till att köra. Helkropps eller splittat - tränigsvärken kommer ju i vilket fall som helst. Och träningsvärk är ju inte hela världen. Sånt man får ta.

Jag körde splittat i början. Det är skönare att ha träningsvärk i några muskelgrupper än att ha det i alla, samt att man kunde gå till gymmet flera dagar i rad, vilket ju kan vara lite svårt om man har träningsvärk i hela kroppen och nästa pass är ett helkroppspass.

Att man ska ta det lugnt nämner jag inte ens. Det säger väl sig självt.

nr16
2007-03-20, 23:28
Det finns gränser :D


Hehe, visserligen :)


Kommer ihåg för 3-4 månader sedan då man precis hade börjat styrketräna och man var såååå glad för att kan fick träningsvärk för då visade det att det hjälpte och därför var det skönt trotts att man inte kunne lyfta pennan i skolan dagen efter :P

ahz
2007-03-21, 02:45
När jag börjat träna igen efter ett uppehåll brukar jag tänka att jag ska ta det lite lugnare än förra gången för att slippa den värsta träningsvärken, men det brukar inte lyckas så bra. När man väl sitter där på gymmet med vikterna i händerna är det inte så lätt att besinna sig och träna lättare än vad som just då känns befogat. Visst är träningsvärk skönt ibland, men det ska inte vara så man inte kan röra sig eller klä på sig själv.