handdator

Visa fullständig version : Om du kunde ta bort Alkoholen (förutom inom sjukvården) skulle du göra det?


Timme
2007-03-20, 18:55
Ja som Topic lyder. Skulle du?

Själv så skulle jag göra det utan tvekan. Jag tycker att Alkohol är bland det sämsta som finns. Så otroligt mycket skit kommer från alkohol och att det är så allmänt eccepterat tycker jag är tråkigt. Kan man inte ha roligt utan alkohol så är det ganska tragiskt tycker jag.

Somsagt, jag ser ingen mening med det men det är vad jag tycker det. Vad tycker du?

mangemani
2007-03-20, 18:56
personligen så ser jag alkoholen som nyckeln till allt ont...så,ja,bort med skiten.

Fatalist
2007-03-20, 18:56
Absolut, då kanske man skulle använda nåt vettigare berusningsmedel på krogarna...:D

Yankeee
2007-03-20, 18:56
Nej. Känns rätt dumt att ta bort något som många gillar för att man själv inte brukar det.

Timme
2007-03-20, 18:56
personligen så ser jag alkoholen som nyckeln till allt ont...så,ja,bort med skiten.

Som du ser så är jag av samma åsikt :)

Dav0d
2007-03-20, 18:58
Om det inte blev ersatt av någonting annat, ja. Trots att jag gillar det själv tror jag det skulle vara bättre för samhället om folk började gilla att vara nyktra istället för fulla.

MasterChief
2007-03-20, 18:58
Nej för helvete. Människor borde uppfostras att ta hand om sitt egna arsle någon gång.

Tigerkotten
2007-03-20, 18:59
Nopes, alkoholen hjälper folk extremt mycket att slappna av. Inte för jag behöver supa mig väldigt berusad för att "öppna" mig, men visst hjälper lite alkohol för mig att ha mera roligt.

Visst finns det alternativa metoder, men de tänker jag inte på alls nu.

Skulle inte vilja gå på en fest där ingen dricker. Då slutar det väl upp att alla sitter stilla o pratar rätt lugnt. Nej tack.

petersson
2007-03-20, 18:59
mja... då skulle ju alla röka på istället :) men jag skulle inte ha något emot att det inte fanns några droger alls.

mangemani
2007-03-20, 18:59
Som du ser så är jag av samma åsikt :)

bra det:)

Yankeee
2007-03-20, 19:00
Känns som att hela resonemanget är nötigt.

Jag tycker att tjocka sl:are är bland det sämsta som finns. Så otroligt mycket skit kommer från tjocka sl:are och att det är så allmänt accepterat tycker jag är tråkigt. Kan man inte ha roligt utan att vara tjock sl:are så är det ganska tragiskt tycker jag.

Som sagt, jag ser ingen mening med det men det är vad jag tycker det. Vad tycker du?

Tigerkotten
2007-03-20, 19:01
Det jag undrar är ni som säger Ja, hur är ni?

Går ni på fester & krogen och har det kul där? Börjar ni prata med nytt folk, dansar ni till musiken osv?

Inte för att alla är det, men som man säger "svenskar" är rätt tråkiga överlag.

MasterChief
2007-03-20, 19:02
Känns som att hela resonemanget är nötigt.

Jag tycker att tjocka sl:are är bland det sämsta som finns. Så otroligt mycket skit kommer från tjocka sl:are och att det är så allmänt accepterat tycker jag är tråkigt. Kan man inte ha roligt utan att vara tjock sl:are så är det ganska tragiskt tycker jag.

Som sagt, jag ser ingen mening med det men det är vad jag tycker det. Vad tycker du?

Instämmer till fullo. Lägg ner hela kollektivtrafiken ffs!

Scratch89
2007-03-20, 19:03
Jag har nog aldrig hållt med Yankee så mycket som i den här tråden.

MilkmaN
2007-03-20, 19:05
Keep it. Jag håller med yankee i hans resonemang och vill tillägga att den förmodligen skulle ersatts av andra berusningsmedel inom några timmar :)

tp_88
2007-03-20, 19:06
Oh ja.

Nitrometan
2007-03-20, 19:15
Ner med SL. http://www.sl.se/

Ner med supen.

stridis
2007-03-20, 19:16
Nej. Det känns som en extrem lösning för något som många gillar. Vad som behövs är att bli av med bängsupandet, för det behövs en kulturförändring. Börja med att få till ett mer öppenhjärtligt samhälle, det är nog att börja i rätt ände.

Sedan att man tassar alldeles för mycket på tå med alkoholister och vägrar inse att de är just det, det är för jävligt. (Yepp mormor "medicinerade" med alkohol och smärtstillande mot sin artros).

champion
2007-03-20, 19:20
Bort med skiten och in med cola *flex*

krilleh
2007-03-20, 19:21
Jag skulle ta bort det. Då kan man äntligen börja anstränga sig att vara öppen, social med flickor på krogen utan att vara berusad. Detta leder till bättre självförtroende förhoppningsvis. Sen så sker det ju så otroligt mycket skit tack vare alkoholen. Bråk,olyckor m.m..

hobbitar
2007-03-20, 19:21
Nästa lördag ska jag bli dyngfull

Zakath
2007-03-20, 19:21
Ja, jag tror att samhället hade anpassat sig så att man gjort andra aktiviteter, eller gjort dem på ett annat sätt, än att bara "festa" som man gör nu med alkohol i kroppen. Jag är helt säker på att i princip alla skulle ha minst lika roligt, och förmodligen skulle de flesta må bättre av det i slutändan på mer än ett sätt. :)

Empe
2007-03-20, 19:22
Nej, däremot skulle jag ta bort all annan narkota utom mariu... FUCK! hasch, kan fan inte stava skiten.

Alltså, alkohol + hasch = kvar
All annan narkotika = bort

Mycket bättre förslag enligt mig.

MilkmaN
2007-03-20, 19:22
Jag skulle ta bort det. Då kan man äntligen börja anstränga sig att vara öppen, social med flickor på krogen utan att vara berusad. Detta leder till bättre självförtroende förhoppningsvis. Sen så sker det ju så otroligt mycket skit tack vare alkoholen. Bråk,olyckor m.m..

Och du kan i dagsläget inte välja att gå ut nykter?

Jag har gjort det ett flertal gånger då jag spelat match eller liknande efter. Ibland suger det stenhårt, ibland är det hur kul som helst. Precis som vanligt med andra ord.

Viktor_Balck
2007-03-20, 19:22
Nej. Känns rätt dumt att ta bort något som många gillar för att man själv inte brukar det.

Så där skulle man kunna resonera angående många droger.

Yankeee
2007-03-20, 19:23
Så där skulle man kunna resonera angående många droger.

Det kan man.

Empe
2007-03-20, 19:23
Nästa lördag ska jag bli dyngfull

:thumbup:

Viktor_Balck
2007-03-20, 19:25
Det kan man.

Tyckte bara ditt resonemang var korkat. Skita i att ta bort nåt för att många gillar det.

Yankeee
2007-03-20, 19:26
Tyckte bara ditt resonemang var korkat. Skita i att ta bort nåt för att många gillar det.

Det är lagligt och många uppskattar att dricka alkohol, ska man då ta bort det för att en snoris tycker att det ska bort?

Viktor_Balck
2007-03-20, 19:27
Det är lagligt och många uppskattar att dricka alkohol, ska man då ta bort det för att en snoris tycker att det ska bort?

Det blir väl inte bättre för att det är lagligt och många uppskattar det?

hobbitar
2007-03-20, 19:28
Utan alkoholen skulle nog hela världen kollapsa totalt tror jag.

Ryssland skulle nog bli en enda stor jordbävning av alla skakningar =)

Yankeee
2007-03-20, 19:29
Det blir väl inte bättre för att det är lagligt och många uppskattar det?

Det blir det nog bara du tänker efter lite.

MasterChief
2007-03-20, 19:31
Det blir väl inte bättre för att det är lagligt och många uppskattar det?

Ska vi förbjuda biltrafiken också?

Zakath
2007-03-20, 19:32
Ska vi förbjuda biltrafiken också?

Hur resonerar du nu?
Och skulle inte biltrafiken bli ca. 50% säkrare utan alkohol? ;)

Viktor_Balck
2007-03-20, 19:34
Det blir det nog bara du tänker efter lite.

Okej, men fan då tar vi och legaliserar kokain, många uppskattar det och då är det lagligt.
Är inte för att man skall förbjuda alkohol, däremot tyckte jag att ditt resonemang att man skall ha kvar det för att det är lagligt och många uppskattar det var korkat.

Ska vi förbjuda biltrafiken också?

ja.

Empe
2007-03-20, 19:35
Okej, men fan då tar vi och legaliserar kokain, många uppskattar det och då är det lagligt.
Är inte för att man skall förbjuda alkohol, däremot tyckte jag att ditt resonemang att man skall ha kvar det för att det är lagligt och många uppskattar det var korkat.

Det är lagligt att gymma och många uppskattar det.

MasterChief
2007-03-20, 19:36
Hur resonerar du nu?
Och skulle inte biltrafiken bli ca. 50% säkrare utan alkohol? ;)

Bara för att det finns människor som inte kan ta hand om sig själva så kan vi ju inte straffa resten av mänskligheten. Biltrafiken skördar många offer men någonstans måste vi ju sätta ner foten och inse att vuxna människor måste lära ta hand om sig själva.

Yankeee
2007-03-20, 19:36
Okej, men fan då tar vi och legaliserar kokain, många uppskattar det och då är det lagligt.
Är inte för att man skall förbjuda alkohol, däremot tyckte jag att ditt resonemang att man skall ha kvar det för att det är lagligt och många uppskattar det var korkat.


Är det inte ganska uppenbart för dig att det finns fler faktorer att räkna in?

Dessutom lite skillnad på att tillåta något som är förbjudet för att 0.001% tycker att det är skoj och på att förbjuda något för att 0.001% tycker att det ska vara förbjudet.

MasterChief
2007-03-20, 19:37
Okej, men fan då tar vi och legaliserar kokain, många uppskattar det och då är det lagligt.


Fundera en minut på hur stor del av den kriminella världen som skulle gå under om man legaliserade knarket.

HerrArne
2007-03-20, 19:44
Mitt svar ("Ja, bort med eländet") är villkorat -- dvs, förbjuda är inte det jag pratar om. Det jag önskar är att bruket inte hade uppkommit alls.

Väldigt orealistiskt, javisst, men mycket vänligare än att ta bort alkoholen från dem som, likt mig, uppskattar (vissa, ädla, skotska) alkoholhaltiga drycker mycket (och inte har några alkoholproblem... ;) ).

EDIT: Jag är för övrigt starkt emot förbud och för individens fria val, även om jag som bekant tycker att vissa val är mer än lovligt korkade... :D

Zakath
2007-03-20, 19:45
Bara för att det finns människor som inte kan ta hand om sig själva så kan vi ju inte straffa resten av mänskligheten. Biltrafiken skördar många offer men någonstans måste vi ju sätta ner foten och inse att vuxna människor måste lära ta hand om sig själva.

Om du ser det som ett straff så håller jag med dig, själv tror jag att samhället och individerna i det långsiktigt sett hade mått bättre utan alkohol (eller andra droger) i längden. Dessutom var inte frågan om alkohol skulle förbjudas, den var formulerad helt annorlunda.

Yankeee
2007-03-20, 19:46
själv tror jag att samhället och individerna i det långsiktigt sett hade mått bättre utan alkohol (eller andra droger) i längden.

Varför tror du det? Alla njuter inte av att odla chili eller läsa salomons äventyr. Vad får dig att tro att du vet vad som är bäst för andra?

Gpajpen
2007-03-20, 19:48
aldrig att nån tar min alkohol ifrån mig :D

Lellan
2007-03-20, 19:55
Frågan gäller ju inte förbud eller inte?

Den gäller "ta bort". Så då trycker jag på "tabortknappen" och skulle tycka att det vore prima om det innebar att POFF all alkohol för berusningssyfte försvann (men kvar i tex sjukvård och annat där den gör verklig nytta). Absolut. :thumbup:

Yankeee
2007-03-20, 19:56
Den gäller "ta bort". Så då trycker jag på "tabortknappen" och skulle tycka att det vore prima om det innebar att POFF all alkohol för berusningssyfte försvann (men kvar i tex sjukvård och annat där den gör verklig nytta). Absolut. :thumbup:

Du menar alltså att saker och ting som tillför människor lycka inte gör verklig nytta?

Zakath
2007-03-20, 20:00
Varför tror du det? Alla njuter inte av att odla chili eller läsa salomons äventyr. Vad får dig att tro att du vet vad som är bäst för andra?

Jag förstår inte hur resonemanget att folk kommer att må bättre i längden av att droga sig själva för att ha roligt fungerar? Jag känner MÄNGDER av personer som har väldigt roligt varje dag, detta helt utan inblandning av alkohol eller andra droger, dessutom utan otrevliga bieffekter. Men frågan var ändå formulerad som den var, och jag skulle inte tveka på att "ta bort" alkohol som rusningsdryck, så är det, hur orealistiskt det än är.

Nu drar jag mig ur diskussionen innan det blir otrevligt.

Trance
2007-03-20, 20:00
Jag tror jag faktiskt skulle göra det, tror det skulle vara bra för mig.

Yankeee
2007-03-20, 20:03
Jag förstår inte hur resonemanget att folk kommer att må bättre i längden av att droga sig själva för att ha roligt fungerar? Jag känner MÄNGDER av personer som har väldigt roligt varje dag, detta helt utan inblandning av alkohol eller andra droger, dessutom utan otrevliga bieffekter. Men frågan var ändå formulerad som den var, och jag skulle inte tveka på att "ta bort" alkohol som rusningsdryck, så är det, hur orealistiskt det än är.

Nu drar jag mig ur diskussionen innan det blir otrevligt.

Tja, jag dricker inte öht och brukar inga droger. Men jag ser ändå inte vad du får ut av att andras nöjen försvinner och hur du kan avgöra att de kommer att må bättre utan.

Lellan
2007-03-20, 20:03
Du menar alltså att saker och ting som tillför människor lycka inte gör verklig nytta?

Nix. Har jag aldrig sagt.

Blir du så jäkla lycklig av sprit tycker jag du måste ha ett väldigt tråkigt liv. Jösses, hur viktigt kan alkohol vara i ens liv? Antar att du aldrig blir bakis heller, för vad jag kan minnas är man mindre lycklig då.

Yankeee
2007-03-20, 20:04
Nix. Har jag aldrig sagt.

Blir du så jäkla lycklig av sprit tycker jag du måste ha ett väldigt tråkigt liv. Jösses, hur viktigt kan alkohol vara i ens liv? Antar att du aldrig blir bakis heller, för vad jag kan minnas är man mindre lycklig då.

Vad sägs om att läsa inlägget ovan?

Lellan
2007-03-20, 20:06
Tja, jag dricker inte öht och brukar inga droger. Men jag ser ändå inte vad du får ut av att andras nöjen försvinner och hur du kan avgöra att de kommer att må bättre utan.

Ok, nu är jag efter dig igen.. men lyckoargumentet haltar lite om man jämför med olyckoargumentet (missbruk, sociala problem, olyckor, allt skit som är en följd av spriten helt enkelt. Det är väl självklart att det skulle vara en bättre värld om folk inte berusade (samt drogade) sig. Tycker jag. "alla har rätt till sin åsikt" ;) )

Lellan
2007-03-20, 20:07
Vad sägs om att läsa inlägget ovan?

Jag gjorde det, se nedan.. ;) (du skrev ju det inlägget samtidigt som jag skrev mitt=jag såg det inte innan jag postade gullunge).

Ändrar ju inte saken iaf.

Yankeee
2007-03-20, 20:09
Ok, nu är jag efter dig igen.. men lyckoargumentet haltar lite om man jämför med olyckoargumentet (missbruk, sociala problem, olyckor, allt skit som är en följd av spriten helt enkelt. Det är väl självklart att det skulle vara en bättre värld om folk inte berusade (samt drogade) sig. Tycker jag. "alla har rätt till sin åsikt" ;) )

Klart det vore bra om alla negativa effekter som alkohol bidrar med försvinner, men jag tror att de flesta upplever mestadels positiva saker av alkohol. Jag har rätt till min åsikt et al osv.


Dessutom är det ju som folk redan har påpekat som så att det skulle komma en ersättare till alkoholen och vips är vi där igen.

Mago
2007-03-20, 20:09
Nefan. Vill folk dricka alkohol får de gärna göra det. Kokain får ni också ta om ni är snälla.

Tigerkotten
2007-03-20, 20:10
Jag undrar igen, ni som inte vill att alkohol ska finnas i "Berusningssyfte" hur är ni? Om ni nu är kille samt singel, o ni ser en tjej som ni finner attraktiv samt intressant. Går ni fram och pratar med denna? Eller gör ni ingenting åt det?

Det krävs mod att gå fram, speciellt om man nu ska vara helnykter. På krogen & fester är det såklart lättare. Men det finns andra tillfällen som säg busshållplatser etc med.

Empe
2007-03-20, 20:10
Ok, nu är jag efter dig igen.. men lyckoargumentet haltar lite om man jämför med olyckoargumentet (missbruk, sociala problem, olyckor, allt skit som är en följd av spriten helt enkelt. Det är väl självklart att det skulle vara en bättre värld om folk inte berusade (samt drogade) sig. Tycker jag. "alla har rätt till sin åsikt" ;) )

Alla som intar alkohol faller inte offer för olyckerna du beskrev. Väldigt få som brukar alkohol gör faktiskt det.

hultman
2007-03-20, 20:11
Nej. Varför skulle vi göra det? Bara för att ett gäng inte kan skita sina alkoholvanor betyder inte det att vi ska legalisera/ta bort det, precis som att dåliga fall av privatisering av statligt ägda företag bör fungera som exempel för att utförsäljning av statliga företag är dåligt. Skulle alkohol försvinna så skulle droger bli vanligare istället.

Mago
2007-03-20, 20:12
Jag undrar igen, ni som inte vill att alkohol ska finnas i "Berusningssyfte" hur är ni? Om ni nu är kille samt singel, o ni ser en tjej som ni finner attraktiv samt intressant. Går ni fram och pratar med denna? Eller gör ni ingenting åt det?

Det krävs mod att gå fram, speciellt om man nu ska vara helnykter. På krogen & fester är det såklart lättare. Men det finns andra tillfällen som säg busshållplatser etc med.

Fniss Tigerkottish. Kan tänka mig dig stå framför en domstol och framföra dina argument till varför alkohol inte ska bannas. :banned :D

z_bumbi
2007-03-20, 20:14
Nej. Det känns som en extrem lösning för något som många gillar. Vad som behövs är att bli av med bängsupandet, för det behövs en kulturförändring. Börja med att få till ett mer öppenhjärtligt samhälle, det är nog att börja i rätt ände.

Vi har redan fått en kulturförändring vad gäller alkohol, i norra delarna dricker man mer i veckorna plus att man behåller helgsupandet och södra europa så börjar man helgsupa plus att man behåller veckodrickandet.

Allt som har underlättar för folk att får tag på alkohol går direkt att avläsa i en ökad konsumtion och i många fall även ökade problem pga den konsumtionen.

z_bumbi
2007-03-20, 20:15
Alla som intar alkohol faller inte offer för olyckerna du beskrev. Väldigt få som brukar alkohol gör faktiskt det.

Hur många känner du som gjort något mycket dumt på fyllan?

Trance
2007-03-20, 20:16
Jag undrar igen, ni som inte vill att alkohol ska finnas i "Berusningssyfte" hur är ni? Om ni nu är kille samt singel, o ni ser en tjej som ni finner attraktiv samt intressant. Går ni fram och pratar med denna? Eller gör ni ingenting åt det?

Det krävs mod att gå fram, speciellt om man nu ska vara helnykter. På krogen & fester är det såklart lättare. Men det finns andra tillfällen som säg busshållplatser etc med.

Jag dricker. Skall jag vara helt ärlig så dricker jag en öl just nu. Däremot så skulle jag helt klart kunna tänka mig att ta bort alkoholen om det gick på ett vackert magiskt sätt.

Man måste tänka på att våran kultur har formats som att när folk träffas så är alkohol inblandat som ett skydd. När man är på krogen så tränas man inte socialt, är man inte full själv så är andra det. Det är en "säker" miljö och man utmanas inte. Jag tror om det inte fanns något lätt sätt att berusa sig så skulle nog folk träna upp sin sociala förmåga mer, känns som det skulle vara ett måste annars lär vi dö ut här uppe i norden. Jag tror det skulle passa mig bra att tvingas in i en sådan miljö.

Sedan skulle jag väl kanske tycka det är synd att det inte skulle gå att ta en öl till maten eller lite vin. Men då skulle väl lättölen utvecklas mer antar jag. Sedan är det väl synd på alla goa fyllor, men jag kan nog vara stor nog att offra dem för alla ijhälslagna hustrurs och rattfylleristoffers skull. Jag är ju så storsint.

dynamo
2007-03-20, 20:18
Det vore inte bra för kristendomen om alkoholen försvann sådär. Om ingen far illa, hur ska de kunna recruita?

Jag skulle gå med på att alkohol försvann. Mycket pga ren egoism, men inte enbart.

Empe
2007-03-20, 20:19
Hur många känner du som gjort något mycket dumt på fyllan?

Hmm förutom jackass-stunt eller slagit till sin kompis m.m så känner jag nog ingen som gjort något riktigt dumt. Jag känner däremot till folk som gjort dumma saker på fyllan. T.ex. ordentligt slagsmål, stulit bil etc.

Men av alla de som jag känner eller känner till som brukar alkohol så är procentsatsen minimal för de som gör dumma grejer.

Degpekka
2007-03-20, 20:21
japp jag hade tatt bort det, utan tvekan...

Degpekka
2007-03-20, 20:22
mja... då skulle ju alla röka på istället :) men jag skulle inte ha något emot att det inte fanns några droger alls.

jo för man måste ju använda något berusningsmedel :smash:

Lellan
2007-03-20, 20:23
Nej. Varför skulle vi göra det? Bara för att ett gäng inte kan skita sina alkoholvanor betyder inte det att vi ska legalisera/ta bort det, precis som att dåliga fall av privatisering av statligt ägda företag bör fungera som exempel för att utförsäljning av statliga företag är dåligt. Skulle alkohol försvinna så skulle droger bli vanligare istället.

Hade jag gjort pollen hade jag frågat "ta bort alla berusningsmedel" ("poff" ni vet.. ), hade ditt svar varit likadant då?

Det är ju en hypotetisk fråga, inte direkt så att någon politiker kommer lägga förslag om alkoholförbud.. utan just att leka med tanken att man inte kan berusa sig. Vore väl ypperligt (men som ts sa, kvar inom sjukvård osv där de gör nytta).

Finns ingen som kan övertyga mig iaf, att nyttan av att berusa sig på något sätt överstiger alla dess negativa biverkningar.. Massa skit skulle ju minska, kan inte ens börja lista all skit som är en följd av sprit å droger.

Kan tillägga att jag själv dricker ibland (sällan iofs), skulle dock inte sakna det nämnvärt men glädjas som attan om det inte fanns mer - nog kan man avvara det om människor/samhället fick det så mkt bättre.

Lellan
2007-03-20, 20:25
Men av alla de som jag känner eller känner till som brukar alkohol så är procentsatsen minimal för de som gör dumma grejer.

Om jag orkade skulle det vara kul att leta rätt på statistik på hur många brott som begås under inflytande av alkohol/droger jämfört med av nyktra personer. Men jag är lat.

NiXPhoenix
2007-03-20, 20:28
Ja, det tror jag. Dricker inte själv så, utan alkohol vore alla på min tråkiga nivå. :D Man kan väl försöka ha kul i alla fall.

GymTT
2007-03-20, 20:29
Nej. Det är kul de där få gångerna per år jag brukar det.

Lellan
2007-03-20, 20:30
Jag undrar igen, ni som inte vill att alkohol ska finnas i "Berusningssyfte" hur är ni? Om ni nu är kille samt singel, o ni ser en tjej som ni finner attraktiv samt intressant. Går ni fram och pratar med denna? Eller gör ni ingenting åt det?

Det krävs mod att gå fram, speciellt om man nu ska vara helnykter. På krogen & fester är det såklart lättare. Men det finns andra tillfällen som säg busshållplatser etc med.

Tror nog det skulle bli "barn gjorda ändå".

Eftersom jag är kille kanske jag inte får tycka.. men som tjej har jag alltid tyckt att det varit betydligt mer lockande om en nykter kille kommer fram än en drängfull. I 10 fall av 10 faktiskt.

Skulle det inte finnas skulle väl folk få jobba på sitt mod istället, vore väl najs?

Mago
2007-03-20, 20:30
Finns ingen som kan övertyga mig iaf, att nyttan av att berusa sig på något sätt överstiger alla dess negativa biverkningar..


Lustgas?

Lellan
2007-03-20, 20:32
Lustgas?

Används inom sjukvården?

Fö finns det vissa som är immuna (dvs inte påverkas.. moi tex.. jösses vad jag sög till ingen nytta.. epidural däremot.. *cupid* )

Empe
2007-03-20, 20:32
Om jag orkade skulle det vara kul att leta rätt på statistik på hur många brott som begås under inflytande av alkohol/droger jämfört med av nyktra personer. Men jag är lat.

Du tror inte att det beror på annat än alkoholen? Att det är saker som sociala förhållanden, uppväxt m.m etc som gör människor til vad de är. Inte bara alkoholen. En vanlig alkoholkonsument tror jag inte skulle få för sig att råna någon, misshandla någon eller utföra andra brott även om denne var väldigt berusad.

Yes
2007-03-20, 20:35
Jag tar hellre bort alla pappskallar som prompt ska slåss och härja så fort de fått valfritt berusningsmedel i sig. Sen firar jag gärna att världen blivit en smula bättre genom att inmundiga lite ost och vin, bekvämt tillbakalutad i favoritfotöljen.

Empe
2007-03-20, 20:35
Tror nog det skulle bli "barn gjorda ändå".

Eftersom jag är kille kanske jag inte får tycka.. men som tjej har jag alltid tyckt att det varit betydligt mer lockande om en nykter kille kommer fram än en drängfull. I 10 fall av 10 faktiskt.

Skulle det inte finnas skulle väl folk få jobba på sitt mod istället, vore väl najs?

Det är inte frågan om svart eller vitt, spiknykter eller pissfull, pretentiös eller lodarknarkaralkis. DET FINNS EN GRÅZON!

Mago
2007-03-20, 20:35
Används inom sjukvården?

Fö finns det vissa som är immuna (dvs inte påverkas.. moi tex.. jösses vad jag sög till ingen nytta.. epidural däremot.. *cupid* )

Jo, men för rekreationellt syfte?

denpa
2007-03-20, 20:35
Nopes, alkoholen hjälper folk extremt mycket att slappna av. Inte för jag behöver supa mig väldigt berusad för att "öppna" mig, men visst hjälper lite alkohol för mig att ha mera roligt.

.


Kan man inte slappna av utan sprit så har man probs

Diana
2007-03-20, 20:36
UTAN TVEKAN! Skiten har kostat mej en barndom, jag vill ha hämnd.

Jag vet ingen statistik nu men jag skulle tippa på att minst 90% av alla barn och hustrumisshandelsbrott begås under mer eller mindre alkoholiserade former? Så hur man ens kan tveka i den här frågan är så långt ifrån min förståelse man kan komma...

Men nej man kan inte skylla våld helt och hållet på en dryck givetvis. Det är ju individuella ansvar varje person har när det kommer till sitt eget liv och de val man gör. Men uppenbarligen är inte alla så funtade att de klarar av att hålla sej borta från våldsutlösande faktorer som alkohol mm. :MrT:

Lellan
2007-03-20, 20:36
Du tror inte att det beror på annat än alkoholen? Att det är saker som sociala förhållanden, uppväxt m.m etc som gör människor til vad de är. Inte bara alkoholen. En vanlig alkoholkonsument tror jag inte skulle få för sig att råna någon, misshandla någon eller utföra andra brott även om denne var väldigt berusad.

De trasiga människor du beskriver först hade kanske inte gått över gränsen om de inte berusat sig? Varför begår de isf brotten just under berusning kan man fråga..

Jag snackar inte om "vanliga konsumenter" (även om det finns även sådana som under rus gör saker de inte skulle göra nyktra), utan om att jag är säker på att brotten skulle minska drastiskt om folk inte kunde berusa sig. Är det så kontroversiellt att tro det? Tror det inte är så taget ur luften faktiskt.. ;)

Lellan
2007-03-20, 20:38
Det är inte frågan om svart eller vitt, spiknykter eller pissfull, pretentiös eller lodarknarkaralkis. DET FINNS EN GRÅZON!


Instämmer helt. Och då tycker jag att den gråzonens lycka är underordnad all skit. Dvs hade valt bort alla problem å struntat i folk som vill nöjesdricka. Hoppas du förstod mig bättre nu. :)

spange
2007-03-20, 20:40
jag skulle ta bort det, jag tycker inte ens om ruset och även om andra kan bli att må tillfälligt bra av det så tvivlar jag på att det ger nåt annat än negativa effekter för dom allra flesta, denna åsikt har jag efter att ha sett alltför många som har misshandlat och gjort annat skada på grund av alkohol, kanske inte enbart på grund av alkohol- men det har definitivt varit en utlösande faktor, samt hur mycket det kostar samhället.

Empe
2007-03-20, 20:40
De trasiga människor du beskriver först hade kanske inte gått över gränsen om de inte berusat sig? Varför begår de isf brotten just under berusning kan man fråga..

Jag snackar inte om "vanliga konsumenter" (även om det finns även sådana som under rus gör saker de inte skulle göra nyktra), utan om att jag är säker på att brotten skulle minska drastiskt om folk inte kunde berusa sig. Är det så kontroversiellt att tro det? Tror det inte är så taget ur luften faktiskt.. ;)

Självklart skulle brottsstatistiken minska. Men jag tror mer på att gå till botten med problem för att se till att de aldrig uppstår. Istället för att ta bort droppen som får bägaren att rinna över så ska man se till så att bägaren aldrig hinner bli så full att en så simpel sak som alkohol gör att den rinner över.

Mago
2007-03-20, 20:42
Ah, läste lite galet.

Om det skulle gå helt magiskt att bara ta bort så, ja. Skulle tagit bort alla droger där jag tycker att de positiva effekterna inte överväger de negativa.

Empe
2007-03-20, 20:42
Instämmer helt. Och då tycker jag att den gråzonens lycka är underordnad all skit. Dvs hade valt bort alla problem å struntat i folk som vill nöjesdricka. Hoppas du förstod mig bättre nu. :)

Vi är på samma våglängd men på olika sidor av linjen. :)

Lellan
2007-03-20, 20:42
Jo, men för rekreationellt syfte?

Jaså. Hade nog ändå valt att ta bort även det om man fick önska en värld utan berusning/drogpåverkan (utom tex sjukvården som sagt).

Förresten är väl lustgasens berusande påverkan en följd av syrebrist i hjärnan, knappast något man vill använda annat än undantagsvis. Rekreation som den är avsedd sker väl för övrigt inom just sjukvården, användningsområde utanför den har jag inte hört något bra om.

Bronkitkorv
2007-03-20, 20:45
Hmm svår fråga, jag antar att ni ungjävlar inte tänkt på att man faktiskt kan njuta av EN god wisky eller ett gott vin till maten. Bättre vore att bestämma att ingen kunde bli full längre då men så skulle folk knarka istället och bli ännu farligare och jo man blir farligare av knark när man blivit riktigt beroende och desperat. Poff, vi tar bort allt beroende av allt slag då, det vore väl bra va ?
Bättre än att ett fåtal nykteristungjävlar ska ta bort ett av livets stora njutningar för att dom inte klarar att dricka normalt.

Det finns många som far illa genom psykisk sjukdom, trafikolyckor, felbehandlingar, krig och andra saker, hur ska vi göra med dessa hemskheter då ?

Empe
2007-03-20, 20:50
Hmm svår fråga, jag antar att ni ungjävlar inte tänkt på att man faktiskt kan njuta av EN god wisky eller ett gott vin till maten. Bättre vore att bestämma att ingen kunde bli full längre då men så skulle folk knarka istället och bli ännu farligare och jo man blir farligare av knark när man blivit riktigt beroende och desperat. Poff, vi tar bort allt beroende av allt slag då, det vore väl bra va ?
Bättre än att ett fåtal nykteristungjävlar ska ta bort ett av livets stora njutningar för att dom inte klarar att dricka normalt.

Det finns många som far illa genom psykisk sjukdom, trafikolyckor, felbehandlingar, krig och andra saker, hur ska vi göra med dessa hemskheter då ?

1. Vet inte 2. Ta bort alla fordon 3. Ta bort alla läkare 4. Ta bort alla vapen. Simple as that.

blekfet2
2007-03-20, 21:06
Icke, alkohol är kul. De enda som inte tycker det är nykterister :D

Varför ska allt förbjudas bara för att det inte passar vissa? vad för jävla samhälle är det ni är ute efter?


Då kan man väl passa på och förbjuda feta människor bara för att dom är så jävla feta och äckliga.

lillnisse
2007-03-20, 21:16
Fått mitt liv förstört pga droger. Hur många som än trivs och har det bra med lite vin framför brasan skulle jag utan tvekan förbjuda skiten helt, bara för att bespara något barn allt lidande.

För att alla som blivit matade med silversked hela sitt liv ska kunna förstå kan jag ta min historia.

Har en far som suttit i fängelse sedan han i stort sett kunde gå för både rån och mord. Samt en mor som genom missbruk idag klassas som handikappad. Några år bodde jag och min mamma i ett annat land där hon träffat en man som hade hand om en större krets med försäljning av vapen och tyngre droger. Vilket i sin tur resulterade i ett helvete för ett barn. En vardag med stryk och psykiskt nedvärderande. Efter tre års helvete försvann den mannen så att säga och min mamma stod utan hem i ett främmande land vilket resulterad i allehanda skit för att få in pengar. Prostitution, stölder, rån, olika karlar som alla var värre än den förra.

Hela min barndom har jag haft en massa äckliga speglar med kokainrester och blodiga sprutor liggande omkring mig. Nerpissade och nerskitna golv, trasiga fönster som det snöar in igenom när det varit bråk. Mat fick jag ordna själv, tror knappt jag åt en enda varm måltid på nästan ett år när det var som värst. Smörgåsar med nerkladdat blodigt smör med någon cigarettfimp i.

Mitt liv tills jag var vuxen nog att på egen hand ta mig bort från skiten och ta hand om mig själv.

Så alkoholens goda effekter kan ni ha för er själva, ni alla som föddes med en silversked i käften!

Tigerkotten
2007-03-20, 21:17
Fniss Tigerkottish. Kan tänka mig dig stå framför en domstol och framföra dina argument till varför alkohol inte ska bannas. :banned :D

bra där! :]

Tror nog det skulle bli "barn gjorda ändå".

Eftersom jag är kille kanske jag inte får tycka.. men som tjej har jag alltid tyckt att det varit betydligt mer lockande om en nykter kille kommer fram än en drängfull. I 10 fall av 10 faktiskt.

Skulle det inte finnas skulle väl folk få jobba på sitt mod istället, vore väl najs?


Det är självklart att du föredrar en nykter killer framför en drängfull. Du föredrar säkert en nykter kille framför en "salongs berusad" kille med. Bara för att den nyktra killen visar att han har "stake & mod".

Kan man inte slappna av utan sprit så har man probs

Jag är en av de mera framåt av mina vänner iaf, men jag tänker lite annorlunda än de andra också skulle jag vilja säga. Jag tänker på saker som varför gjorde jag inget åt saken etc, medans andra inte tänker så alls. De låter det bara gå vidare. Men jag vill få ut något mera helt enkelt.

Men om du nu lever utan hinder och inte har problem alls med att ta kontakt med nytt folk, så är det väldigt bra för dig. Men själv så tycker jag det är lite klurigt ibland.

Men "dyngfull" blir jag aldrig nu för tiden, för vet själv när det går till överstyr att man börjar prata underligt etc. Men att få i sig lite o bara bli mera ärlig mot sig själv, dvs man gör saker man vill men kanske inte riktigt vågar alltid. Tycker jag är bra.

Sedan finns det ju såklart de person som blir aggressiva o dryga samt andra negativa saker däremot.


Men tycker bara att det är mycket skitsnack här, för de flesta personerna är inte "modiga". De är för rädda för att misslyckas, så de försöker inte alls.

L-Sami
2007-03-20, 21:20
Det skulle jag ta bort, lyckan man får av det stannar för tillfället, men skiten av det kan stanna för evigheter.

kspr
2007-03-20, 21:22
...men så skulle folk knarka istället och bli ännu farligare och jo man blir farligare av knark när man blivit riktigt beroende och desperat. ....

Nej till knark ...generaliseringar.

Tänk på att under begreppet knark ryms ungefär ALLA andra droger förutom alkohol och tobak, det är en jävla massa. Kika tex http://erowid.org/psychoactives/psychoactives.shtml

Denstillasittande
2007-03-20, 21:57
Verkligen inte ! Vad är det för mening att ta bort alla grejer som KAN skada vilket samhälle blir det då. Godkänd mera istället, cannabis borde vara lagligt.

denpa
2007-03-20, 22:01
bra där! :]




Det är självklart att du föredrar en nykter killer framför en drängfull. Du föredrar säkert en nykter kille framför en "salongs berusad" kille med. Bara för att den nyktra killen visar att han har "stake & mod".



Jag är en av de mera framåt av mina vänner iaf, men jag tänker lite annorlunda än de andra också skulle jag vilja säga. Jag tänker på saker som varför gjorde jag inget åt saken etc, medans andra inte tänker så alls. De låter det bara gå vidare. Men jag vill få ut något mera helt enkelt.

Men om du nu lever utan hinder och inte har problem alls med att ta kontakt med nytt folk, så är det väldigt bra för dig. Men själv så tycker jag det är lite klurigt ibland.

Men "dyngfull" blir jag aldrig nu för tiden, för vet själv när det går till överstyr att man börjar prata underligt etc. Men att få i sig lite o bara bli mera ärlig mot sig själv, dvs man gör saker man vill men kanske inte riktigt vågar alltid. Tycker jag är bra.

Sedan finns det ju såklart de person som blir aggressiva o dryga samt andra negativa saker däremot.


Men tycker bara att det är mycket skitsnack här, för de flesta personerna är inte "modiga". De är för rädda för att misslyckas, så de försöker inte alls.


Syfta lite på set men mest på att folk rättfärdiga drickandet för dom har haft en tuff vecka

Slartibartfast
2007-03-20, 22:01
Orka läsa tråden, men ja, det skulle jag.

NisseEriksson
2007-03-20, 22:06
Utan tvekan ja, de som lider av att inte kunna dricka gott får göra det medans miljontals liv och miljarder dollar sparas.
Rehabilitering, misshandel, våldtäkter, missbruk, socialt utstött, familjen får ta konsekvenserna av missbruket, sjukvård, trafikolyckor.
Listan går att göra lång med nackdelar med alkohol.

Überbiffen
2007-03-20, 22:21
Nej. Vill jag inte drickam dricker jag inte. Men jag tänker inte ta spriten ifrån någon annan.

jokkan
2007-03-20, 22:31
Jag ska iallafall på kryssning nu på torsdag, och jag ska vara dyngrak. Men jag har en morbror som är alkolist så jag vet nog vad alkoholen kan göra med en.

Timme
2007-03-20, 22:32
Frågan gäller ju inte förbud eller inte?

Den gäller "ta bort". Så då trycker jag på "tabortknappen" och skulle tycka att det vore prima om det innebar att POFF all alkohol för berusningssyfte försvann (men kvar i tex sjukvård och annat där den gör verklig nytta). Absolut. :thumbup:


Jag drog och tränade precis efter att jag gjort tråden men jag vill bara säga att du tolkar frågan helt rätt. Jag menar inte förbjuda alkoholen utan ta bort den helt och hållet från planeten. Alltså bara poff. Alla flaskor på systemet försvinner i intet. Samma sak med alla andra alkoholhaltiga drycker (låt oss säga över 1%) försvinner.

mangemani
2007-03-20, 22:39
det är bara att låta dom som vill dricka få dricka då..who cares,det är ju inte nykteristernas bekymmer/problem.

Timme
2007-03-20, 22:50
Jag undrar igen, ni som inte vill att alkohol ska finnas i "Berusningssyfte" hur är ni? Om ni nu är kille samt singel, o ni ser en tjej som ni finner attraktiv samt intressant. Går ni fram och pratar med denna? Eller gör ni ingenting åt det?

Det krävs mod att gå fram, speciellt om man nu ska vara helnykter. På krogen & fester är det såklart lättare. Men det finns andra tillfällen som säg busshållplatser etc med.

Jag är hyffsat social av mig och jag har inga större problem med att börja prata med någon okänd person även om det kan kännas lite jobbig/nervöst att ta första steget till att prata med en person av det motsatta könet. Speciellt om personen i fråga är attraktiv.

PowPow
2007-03-20, 23:02
Nej, det skulle jag inte.

Om inte folk kan bli fulla och göra bort sig, vad ska man då snacka om när man sitter och bakisfikar?

mela
2007-03-20, 23:26
Nej. Jag tycker att folk har rätt till att dricka alkohol om de vill det.
Dock gillar jag inte starksprit, men det är en annan femma.

Pingu
2007-03-21, 00:06
Ja utan att tveka

Trance
2007-03-21, 00:32
det är bara att låta dom som vill dricka få dricka då..who cares,det är ju inte nykteristernas bekymmer/problem.

Jo det är det.

Bronkitkorv
2007-03-21, 18:08
Fått mitt liv förstört pga droger. Hur många som än trivs och har det bra med lite vin framför brasan skulle jag utan tvekan förbjuda skiten helt, bara för att bespara något barn allt lidande.

För att alla som blivit matade med silversked hela sitt liv ska kunna förstå kan jag ta min historia.

Har en far som suttit i fängelse sedan han i stort sett kunde gå för både rån och mord. Samt en mor som genom missbruk idag klassas som handikappad. Några år bodde jag och min mamma i ett annat land där hon träffat en man som hade hand om en större krets med försäljning av vapen och tyngre droger. Vilket i sin tur resulterade i ett helvete för ett barn. En vardag med stryk och psykiskt nedvärderande. Efter tre års helvete försvann den mannen så att säga och min mamma stod utan hem i ett främmande land vilket resulterad i allehanda skit för att få in pengar. Prostitution, stölder, rån, olika karlar som alla var värre än den förra.

Hela min barndom har jag haft en massa äckliga speglar med kokainrester och blodiga sprutor liggande omkring mig. Nerpissade och nerskitna golv, trasiga fönster som det snöar in igenom när det varit bråk. Mat fick jag ordna själv, tror knappt jag åt en enda varm måltid på nästan ett år när det var som värst. Smörgåsar med nerkladdat blodigt smör med någon cigarettfimp i.

Mitt liv tills jag var vuxen nog att på egen hand ta mig bort från skiten och ta hand om mig själv.

Så alkoholens goda effekter kan ni ha för er själva, ni alla som föddes med en silversked i käften!
Men buhu vad synd om dej då !

Isåfall kan vi när vi ändå håller på ta bort alla lador och ståltrådar med för min kompis farsa hängde sej i en när han var barn *screwy*

krilleh
2007-03-21, 18:25
Och du kan i dagsläget inte välja att gå ut nykter?

Jag har gjort det ett flertal gånger då jag spelat match eller liknande efter. Ibland suger det stenhårt, ibland är det hur kul som helst. Precis som vanligt med andra ord.

Nu pratar jag inte om mig utan om samhället. hur många troru är nykter på krogen? De flesta är ju packade.

krilleh
2007-03-21, 18:27
Jo det är det.

+1

vettefan vart +1 tråden tog vägen, så får väl skriva de här :(

stahlberg
2007-03-21, 18:52
Alla människor är olika. Alla behöver avkoppling. Somliga använder alkohol för att få det (regression i jagets tjänst).

Alkohol har dock också en "mörk" sida. Många människor dricker för mycket eller för ofta (eller bådadera). De skadar sig själva, ställer till bråk eller gör sig skyldiga till kriminella handlingar. Alltför många människor i vårt samhälle blir alkoholberoende. Människor rånar, misshandlar eller våldtar för att de är alkoholpåverkade. Familjer splittras. Tragedier utspelas.

Alkoholbruk som avkoppling kan mycket väl vara positivt. Men alla andra verkningar av alkohol (eller andra personlighetsförändrande droger) är negativa.

För övrigt haltar Yankees parallell mellan alkohol och tjocka styrkelyftare mer än en aning. Det att man är en tjock styrkelyftare leder inte till att man misshandlar, rånar, våldtar eller på annat sätt skadar andra. (Vore jag jwzrd - vilket denna gång inte skulle vara så illa - så skulle jag uppmana Yankee att ta bort de olika höga skorna, sätta sig i soffan, dricka tre koppar kaffe, ta en redig sup, kamma håret, ta en redig sup, och sedan ta fram ett foto av Napoleon Bonapartes hustru, kejsarinnan, ta en redig sup och sedan beundra fotot, istället för att skriva ologisk smörja)

Något svar på frågan om att ta bort alkohol eller inte har jag inte. Det är mycket oklart vilka följderna skulle vara.

mangemani
2007-03-21, 19:25
Jo det är det.


jo iof,det är ju vi nyktra som får ta skiten från dessa onyktra människor,dom som bråkar,kör bil och håller på att fjanta runt i fyllan,så du har väl rätt i det då.

blekfet2
2007-03-21, 19:26
Fått mitt liv förstört pga droger. Hur många som än trivs och har det bra med lite vin framför brasan skulle jag utan tvekan förbjuda skiten helt, bara för att bespara något barn allt lidande.

För att alla som blivit matade med silversked hela sitt liv ska kunna förstå kan jag ta min historia.

Har en far som suttit i fängelse sedan han i stort sett kunde gå för både rån och mord. Samt en mor som genom missbruk idag klassas som handikappad. Några år bodde jag och min mamma i ett annat land där hon träffat en man som hade hand om en större krets med försäljning av vapen och tyngre droger. Vilket i sin tur resulterade i ett helvete för ett barn. En vardag med stryk och psykiskt nedvärderande. Efter tre års helvete försvann den mannen så att säga och min mamma stod utan hem i ett främmande land vilket resulterad i allehanda skit för att få in pengar. Prostitution, stölder, rån, olika karlar som alla var värre än den förra.

Hela min barndom har jag haft en massa äckliga speglar med kokainrester och blodiga sprutor liggande omkring mig. Nerpissade och nerskitna golv, trasiga fönster som det snöar in igenom när det varit bråk. Mat fick jag ordna själv, tror knappt jag åt en enda varm måltid på nästan ett år när det var som värst. Smörgåsar med nerkladdat blodigt smör med någon cigarettfimp i.

Mitt liv tills jag var vuxen nog att på egen hand ta mig bort från skiten och ta hand om mig själv.

Så alkoholens goda effekter kan ni ha för er själva, ni alla som föddes med en silversked i käften!
Ursäkta, men allt prat om silversked :D

Du är ett maskrosbarn som tycker synd om sig själv. Bara för att vissa inte klarar att hantera något så betyder det inte att alla andra gör likadant.

Osten80
2007-03-21, 19:30
det är bara att låta dom som vill dricka få dricka då..who cares,det är ju inte nykteristernas bekymmer/problem.

Försök att tänka lite längre ibland. Det är en skön känsla.

blekfet2
2007-03-21, 19:32
Men varför ska allt förbjudas, svart på vitt bla bla bla. Om folk som ni får bestämma så kommer vi ha övervakningskameror i varje hörn inom några år (Jaa vad bra för oss som inte har något att "dölja", jovisst så funkar det juh också)

Nina L
2007-03-21, 19:33
Ja som Topic lyder. Skulle du?Inga problem, så länge drogerna finns kvar.

tröskel
2007-03-21, 19:38
Nej för helvete. Människor borde uppfostras att ta hand om sitt egna arsle någon gång.

+1

mangemani
2007-03-21, 19:39
Försök att tänka lite längre ibland. Det är en skön känsla.

jo,jag har redan förstått att onyktra ställer till problem för oss nyktra.
om det inte var det du menade,då vet jag inte vad du pratar om.

Fatalist
2007-03-21, 19:42
Nej. Känns rätt dumt att ta bort något som många gillar för att man själv inte brukar det.

Ändå är 99% av folket i tråden emot all sorts narkotika?

Hyckleri hyckleri hyckleri tralalala

Krampus
2007-03-21, 19:50
Skulle vilja ha en gräns på 25år på systembolaget och 25-30år på puben.
Jag var 10år när jag drack alkohol första gången. Vid 12år blev jag aspackad för första gången mitt ute i ingenstans och det var före mobiltelefonens tid.

Jag har haft tur.
Så otroligt mycket misshandel, skadegörelse, BEROENDE och annat tjaffs orsakas av alkoholen är för oss skattebetalare och framförallt medmänniskor alldels för dyrköpt.

Man behöver inte åka länge än till Danmark eller Tyskland för att se hur annorlunda synsättet är på alkholen än i vårt vodka-bälte.
Iofs röker ungdommarna gräs konstant, men jag undrar ibland om det faktiskt inte skapar mindre olycka....

Whistler
2007-03-21, 19:55
Visserligen skulle jag bli arbetslös, men klart skiten ska bort! Det enda som är bra med alkohol är att det är trevligt att sätta sig med en tvåa whiskey eller cognac i goda vänners lag och dricka för att det smakar bra, men det offrar jag gärna om all annan skit alkoholen orsakar försvinner.

Osten80
2007-03-21, 20:01
jo,jag har redan förstått att onyktra ställer till problem för oss nyktra.
om det inte var det du menade,då vet jag inte vad du pratar om.

Du menar att om du fick chansen att avsluta miljoner människors lidande, så skulle du inte ta den?

mangemani
2007-03-21, 20:03
Du menar att om du fick chansen att avsluta miljoner människors lidande, så skulle du inte ta den?


vart skriver jag att jag inte skulle ta den?

Garnax
2007-03-21, 20:15
Ja som Topic lyder. Skulle du?

Själv så skulle jag göra det utan tvekan. Jag tycker att Alkohol är bland det sämsta som finns. Så otroligt mycket skit kommer från alkohol och att det är så allmänt eccepterat tycker jag är tråkigt. Kan man inte ha roligt utan alkohol så är det ganska tragiskt tycker jag.

Somsagt, jag ser ingen mening med det men det är vad jag tycker det. Vad tycker du?

Med rösten från klickgolvsreklamen:

inget lim, fan är du dum på riktigt?

Håller inte alls med dig, utöver dom rent uppenbara fördelarna som att man blir mer social, får hångla och bli hembjuden till brudar bra mycket oftare än på det lokala biblioteket och så självklart den behagliga känslan av att vara lite rund under fötterna så har ju en riktigt fin dyr singel malts Whiskey eller en kall öl till grillandet,stranden eller uteserveringen med solen i ansiktet inte mycket som utmanar i dryckesväg.

Sen ska du sluta att skylla på alkoholen för att folk slåss och bråkar, skjuter och knivhugger varandra, slår fruar och barn osv. För det gör människorna som dricker, inte flaskan öl. Guns dont kill people, people kill people...

Har aldrig lagt en hand på tjejen min, eller någon annan tjej, aldrig gapat och levt om, jag har aldrig blivigt utslängd från något ställe, hamnar i bråk har hänt men det är extremt sällan och då med mycket god anledning, som sist då jag brottade ner en kille som höll på att nita en tjej som gick in i honom så han fick en skvätt av drinken över sig.

blekfet2
2007-03-21, 21:52
Du menar att om du fick chansen att avsluta miljoner människors lidande, så skulle du inte ta den?

Och du tror då inte att dessa människor skulle finna något att komplettera drickandet med?

Yankeee
2007-03-21, 21:55
Ändå är 99% av folket i tråden emot all sorts narkotika?

Hyckleri hyckleri hyckleri tralalala

Ska också försöka leka smart?

brobban
2007-03-21, 21:55
personligen så ser jag alkoholen som nyckeln till allt ont...så,ja,bort med skiten.Du var vidsynt, så eftersom alkoholen är roten till allt ont så är det ingen fara att vi byter ut det mot GHB, rohypnol, herion, lsd, amfetamin etc?

the_PL_man
2007-03-21, 22:59
Tja, spritsmugglingen finns ju kvar i stor skala trots att det är lagligt.....

/the_PL_man

Fundera en minut på hur stor del av den kriminella världen som skulle gå under om man legaliserade knarket.

skaparn
2007-03-21, 23:01
För varje tråd av detta slag jag läser blir jag svårt sugen på att i goda vänners lag berusa mig till löjets gränser medelst rödvin efter att ha inlett med ett par stadiga årgångswhiskey. Kanske något lite lenare, som Talisker, sedan ett inte alltför dyrt vin, men över supa-låd-vin. Runt 100-kr-klassen kanske. Mmmmm, och ostbricka därtill.

Fan vad härligt att vara berusad. Synd bara att det inte är opti.

MasterChief
2007-03-21, 23:03
Tja, spritsmugglingen finns ju kvar i stor skala trots att det är lagligt.....

/the_PL_man

Ja, och varför smugglar man sprit då? Kan det vara höga skatter och restriktioner?

Sen är nog spritsmugglingen inte ett lika stort problem som de stora knarkkartellerna...

the_PL_man
2007-03-21, 23:13
"Fundera en minut på hur stor del av den kriminella världen som skulle gå under om man legaliserade knarket."

Och lösningen vore att legalisera knark, med fri prissättning?

Den kriminella världen skulle inte gå under för knarket var legalt, priset skulle inte rasa ner i källaren för det.

Om det osannolika skulle ske att knark legaliseras, tror du inte då att staten skulle beskatta det tungt? :)

/the_PL_man


Ja, och varför smugglar man sprit då? Kan det vara höga skatter och restriktioner?

Sen är nog spritsmugglingen inte ett lika stort problem som de stora knarkkartellerna...

fat_joe
2007-03-22, 00:28
Jag tror att om man helt magiskt kunde ta bort alkoholen så skulle i överlag effekterna vara possitiva.

Men dock så är jag emot det , då jag själv uppskattar att kunna ha möjligheten att ta en öl eller tio om jag har lust.

Samt så kommer ju följdfrågorna om hur pass mycket man ska begränsa människan om man får uttrycka sig så. Hur mycket har vi rätt att inkräkta på
andras levnandsätt, ska vi lägga oss i kosthållningen? bergsklättring ? motorcross och yada yada osv ?

stahlberg
2007-03-22, 10:53
Garnax : Det finns (som jag redan nämnde) fördelar med alkohol.

Somliga som slåss, bråkar, knivhugger, skjuter, våldtar och misshandlar gör det UTESLUTANDE under alkoholpåverkan - och skulle inte göra det alls om de varit opåverkade. (Andra skulle göra det ändå). För alla dem som gör sådant just alkoholpåverkade (eller drogpåverkade) så har alkoholen en så viktig betydelse för dåden att den kan ses som orsaken till dem.

Att just Garnax inte våldtar, misshandlar eller skjuter någon när han är alkoholpåverkad betyder INTE att inte MÅNGA ANDRA skulle göra det, och BARA i alkoholpåverkat tillstånd.

Vore jag jwzrd skulle jag uppmana Garnax följande : Sätt dig i bredvid Yankee i hans favoritfåtölj (om han följt mitt råd i ett tidigare inlägg sitter han där just nu), drick en klunk kaffe, spotta ut den (det är Yankees soffa), ta en redig sup så att Yankee inte super sig för full (om han följer mitt råd om suparna i ett tidigare inlägg), svälj och kamma dig en smula. Ta några supar till och spy på soffan. Så kanske du inser att det FINNS människor som ställer till elände ENBART pga av alkohol(miss)bruk, fastän DU inte gör det (annat än att du, om du följt mitt råd smutsat ner Yankees soffa en aning, men det är en ren bagatell).

Iof är jag inte jwzrd, så jag uppmanar dig inte att göra allt detta. Men du kan ju göra det ändå.

daja
2007-03-22, 11:30
Folk kommer ju knappast sluta söka ruset bara för att man plockar bort alkohol, snarare kommer det leda till en markant ökning av andra droger istället, andra kanske mer förödande och beroendeframkallande.
Så behåll alkoholen så kan svensson ta en stänkare då och då utan att behöva sniffa limm.

RösböJunior
2007-03-24, 21:38
alltså "alhokolen är INTE roten till all ondska"

vi är rovdjur,primitiva , har instinkter som i stort sätt inte går träna bort.
vi är därmed egoister,potentiella mördare osv osv.

alhoholen är bara en utlösande faktor. men det finns betydligt farligare droger osv. om jag skulle ta bort alhokol ? antagligen inte.....

Dnepr
2007-03-24, 21:47
Fundera en minut på hur stor del av den kriminella världen som skulle gå under om man legaliserade knarket.

Man behöver ingen minut för det - för det kommer aldrig att ske. Hypotesen är för otänkbar för att man ska kunna ägna den en tanke.

Lellan
2007-03-24, 22:06
[QUOTE=RösböJunior;2182920]
vi är rovdjur,primitiva , har instinkter som i stort sätt inte går träna bort.
vi är därmed egoister,potentiella mördare osv osv.

QUOTE]

Jag skiter väl i de potentiella mördarna, det som oroar mig är dem som tar nåt som får dem att gå över gränsen och utföra mord. Har man inte utfört mord får man vara hur potentiell man vill, inte blir man mer mördare för det.

sehnpaa
2007-03-24, 22:17
Bra fråga.
Jag skulle vilja säga att det lutar åt att alkoholen kan bli en nyttig erfaranhet, och att den därför bör dunsta bort frivilligt. Men å andra sidan var jag emot rökförbudet på korgar innan införandet.

shibi
2007-03-24, 22:48
Min mamma har varit alkoholist hela mitt liv. Så ja, fick jag bestämma så skulle det bort. Även om jag själv kan tycka det är roande ibland att dricka sig berusad. Det har skadat så mycket.

aliquis
2007-03-25, 17:03
Det jag undrar är ni som säger Ja, hur är ni?

Går ni på fester & krogen och har det kul där? Börjar ni prata med nytt folk, dansar ni till musiken osv?

Inte för att alla är det, men som man säger "svenskar" är rätt tråkiga överlag.
Nej, nej och nej.

Men jag gör inget av det där vare sig med eller utan alkohol, kan nog lika gärna utan... Så bort med den om vi nu skall förbjuda allt möjligt farligt för att folk inte kan ta vara på sig själva. Om vi nu verkligen skall det är en annan sak och jag är väl lite halvt skeptisk, kanske borde vi låta folk få leva sina liv som de vill istället?

Men i ett samhälla med restriktiv drogpolitik? Bort med allt.

hahavaffan
2007-03-25, 17:08
Rör inte min sprit

Rock'nRoll
2007-03-25, 17:45
Rör inte min sprit

+1

Ge fan i spriten!

Bönne
2007-03-25, 18:18
Nej för helvete. Människor borde uppfostras att ta hand om sitt egna arsle någon gång.Det kommer inte att hända, kommer alltid finnas idioter som orsakar andra lidande.

Jag drick själv och alla mina kompisar också, men om alkoholen försvann helt och hållet (ingen smuggel eller egen tillverkning) och konsumtion av andra droger inte steg avsevärt, så skulle jag tycka att det var värt det.

haiduc
2007-03-26, 10:32
Ja, det för ju inget gott med sig i alla fall.