handdator

Visa fullständig version : Chans För Överträning?


dwek
2007-03-20, 16:31
Hej.

Jag tränar efter ett 3-splitts program.
Just nu kör jag varannan dag. Det blir då 6 dagars vila för muskelgrupperna innan jag tränar dom igen.
Är det lite för långt mellanrum?

Har tänkt att jag skulle träna 3dagar isträck vila 1dag, 3dagar igen sendan vila 1 dag.
Detta gör att mina muskelgrupper får 4 dagars vila istället. Kommer det bli för ofta eller är det bättre?

mvda
2007-03-20, 16:47
Ska inte vara petig, men "risk" för överträning kanske hade varit bättre, överträning är ju inte precis något man vill uppnå ;)

Jag tycker du ska köra på det andra upplägget, borde inte vara någon risk. Alternativt kanske 3 dagar träning, 1 vila, 3 dagar träning, 2 vila... så din kropp får vila 2 dagar ibland. Kör hårt!

Eddie Vedder
2007-03-20, 17:02
Hej.

Jag tränar efter ett 3-splitts program.
Just nu kör jag varannan dag. Det blir då 6 dagars vila för muskelgrupperna innan jag tränar dom igen.
Är det lite för långt mellanrum?

Har tänkt att jag skulle träna 3dagar isträck vila 1dag, 3dagar igen sendan vila 1 dag.
Detta gör att mina muskelgrupper får 4 dagars vila istället. Kommer det bli för ofta eller är det bättre?

Varannan dag låter spontant som lite snällare mot kroppen.


Annars är det ju givtevis individuellt hur mycket träning man pallar med samt hur intensiva dina pass är. Ju bättre man sköter träningen "utanför träningen" desto bättre pallar man träningen i sej. Med "utanför träningen" menar jag då andra faktorer såsom tillräcklig vila samt adekvat energi-och näringsintag.

Testa dej fram å se hur din kropp svarar på träningen och ta signaler såsom smärtkänningar och överträningssymptom på allvar.

dwek
2007-03-20, 17:34
Okej tack så mkt. För jag känner att det inte ger så mkt som det skulle kunna göra nu nemligen. Men ska tästa detta ett tag nu. Och sluta om jag känner mig övertränad!

tack för kommentarerna