handdator

Visa fullständig version : Hur fungerar eBay?


apa_ola
2007-03-20, 16:17
Aldrig varit den som handlar över nätet. Men kollat lite på olika sidor nu när jag behöver en ny cykel, gärna begagnad.

Tog mig en titt på det beryktade eBay. Brittiska sidan främst. Där hittade jag cyklar på auktion billigt (några pund). Alltså att folk inte lagt några bud, och det var kanske 10-20 timmar kvar innan auktionen stängdes.

Så vad är haken? Måste folk sälja till priset objektet står på vid auktionsslut? Skulle ju lätt ge några pund för en fin cykel (+några hundra kronor i frakt).

Någon som handlat via eBay (kanske framförallt utomlands?)?

Jazzman
2007-03-20, 16:26
Ja folk måste sälja till slutpriset om de inte satt ut ett reservationspris. men se upp med frakten, den kan bli väldigt hög. Fråga alltid om totalpris för frakt innan du bjuder. Sedan måste du tänka på hur du ska/kan betala. Paypal-konto är det smidigaste om man redan har det, men kan vara lite krångligt att skaffa om man vill betala med kort osv.
Sedan kommer du märka att många inte lägger bud förrän sista minuterna.
/Jazz

Tigerkotten
2007-03-20, 16:29
Glöm inte att det kan komma tull grejs med på kostnaden.

Larsson
2007-03-20, 16:31
Är du säker på att frakten till sverige bara är några hundra? Skicka en cykel inom sverige med bussgods brukar kosta ca: 400:-

Jazzman
2007-03-20, 16:31
Glöm inte att det kan komma tull grejs med på kostnaden.

Nja, om han köper inom EU (Storbritannien som han skrev att han främst tittade på) så slipper han tull och moms.
/Jazz

Droog
2007-03-20, 16:40
Tog mig en titt på det beryktade eBay. Brittiska sidan främst. Där hittade jag cyklar på auktion billigt (några pund). Alltså att folk inte lagt några bud, och det var kanske 10-20 timmar kvar innan auktionen stängdes.

Du borde söka på avslutade auktioner. Inget pris är ju satt förrän auktionen är över. Ofta lägger folk sina bud inom sista minuten.

Hakar på UK-sidan kan vara att säljaren sitter i Hong Kong eller i Indien och förvisso säljer billigt utan reservationspris men att han istället saltar fraktkostnaden rejält i syfte att få en vinst trots det billiga utpriset. I dessa fall står dock frakten alltid angiven.

1. Kolla betalningssätt, om inte paypal accepteras blir det dyrt att skicka pengar.
2. Kolla fraktkostnad.
3. Kolla negativa omdömmen hos säljaren och vad det berott på.
4. Köper du nytt och det verkar för bra, då är det något som är skumt.

sissa
2007-03-20, 16:43
Läs allt i auktionen så det inte står något finstilt om en hutlös frakt etc. Eller fråga helt enkelt. Och så kollar man omdömena på säljaren ifråga förstås.

apa_ola
2007-03-20, 17:02
Är du säker på att frakten till sverige bara är några hundra? Skicka en cykel inom sverige med bussgods brukar kosta ca: 400:-

Ingen aning egentligen, chansade mest på en cirkasumma.

Tack för alla svar.
Märker dock att de flesta bara fraktar inom UK (om man kollar den brittiska sidan).

Det luriga är också att ett objekt jag kollat på har bra omdömen om säljaren men produkten är ny och alltför billig. Svår avvägning.

apa_ola
2007-03-20, 17:04
Undrar också om någon har en uppfattning om hur lätt det är att bli blåst, alltså betal in men inte få nåt för det?

apa_ola
2007-03-20, 17:14
Ingen aning egentligen, chansade mest på en cirkasumma.

kollade på en leverantör nu, summor i storleksordningen 20-40£. Vet inte hur representativt det dock.

aliquis
2007-03-21, 01:44
Frakten på min symaskin från england var 500kr och en cykel lär ju kosta minst så mycket.

Och måste man verkligen sälja? Jag är skeptisk, om inte annat så tror jag inte att reservationspriset alltid står med eller så, dvs att ditt bud kan vara för lågt osv tills du ger tillräckligt mycket. Men vad vet jag.

Jazzman
2007-03-21, 02:04
Frakten på min symaskin från england var 500kr och en cykel lär ju kosta minst så mycket.

Och måste man verkligen sälja? Jag är skeptisk, om inte annat så tror jag inte att reservationspriset alltid står med eller så, dvs att ditt bud kan vara för lågt osv tills du ger tillräckligt mycket. Men vad vet jag.

Ja, säljaren måste sälja om du vinner budgivningen (om reservationspriset är uppfyllt). Som köpare vet man aldrig vad reservationspriset är förrän man bjudit över det, men man ser alltid om det finns ett reservationspris eller inte.
/Jazz

jontahontas
2007-03-21, 08:53
Jag har en fråga inom samma område som kanske kan besvaras här.

Jag har handlat mycket via ebay och det har aldrig varit några problem. Sålt lite via tradera, inte heller några problem. Nu dock så skulle jag köpa en mp3spelare och jag bjöd på en ganska sketen sådan på tradera. Lyckades med megaturen vinna den för > 11 kr <, säljaren hade ett kvitto på 1295 för typ 6 mån sedan. Jag kan förstå att han bli besviken, men han gjorde följande:

- Skickade ett mail där han skrev, "Ledsen, jag kan inte sälja den då den försvunnit i städningen."

Vad fan gör jag på det? Mailade tillbaka och skrev att jag själv varit i samma sits men det är bara bita ihop och sälja och ge fan i att ljuga. Hur som, vad ska jag göra?

ligne
2007-03-21, 10:44
anmäl honom till tradera!

du kanske inte får din mp3 men han ska inte komma undan *mini*

Jazzman
2007-03-21, 11:46
Jag har en fråga inom samma område som kanske kan besvaras här.

Jag har handlat mycket via ebay och det har aldrig varit några problem. Sålt lite via tradera, inte heller några problem. Nu dock så skulle jag köpa en mp3spelare och jag bjöd på en ganska sketen sådan på tradera. Lyckades med megaturen vinna den för > 11 kr <, säljaren hade ett kvitto på 1295 för typ 6 mån sedan. Jag kan förstå att han bli besviken, men han gjorde följande:

- Skickade ett mail där han skrev, "Ledsen, jag kan inte sälja den då den försvunnit i städningen."

Vad fan gör jag på det? Mailade tillbaka och skrev att jag själv varit i samma sits men det är bara bita ihop och sälja och ge fan i att ljuga. Hur som, vad ska jag göra?

Lämna negativt omdömme är det enda du kan göra. Tradera kommer inte göra något om det inte råkar vara så att han har väldigt många negativa omdömme redan, då stängs han möjligtvis av från tradera. En sak som du kan/ska göra är att kolla hans framtida auktioner. Han kommer ju förmodligen att försöka sälja den igen och då kanske du kan kontakta honom igen eller få tradera att agera.
/Jazz

Jazzman
2007-03-21, 11:51
Haha, letade upp honom och ser att han svarat på ditt negativa omdömme med "Köparen vägrade betala pga av att han inte hade råd till sin utlandsresa fyyy". Verkar vara en riktig idiot.

/Jazz

apa_ola
2007-03-23, 22:09
BUMP!

Vann nyss en auktion! Men blir konfunderad nu när jag ska betala. På en sida där jag bekräftat leveransadress osv så står även säljarens kontouppgifter och hur mycket jag ska sätta in i Euro på dennes konto.

Om jag vill betala via payPal så är det angivet i Pund (£) och då behöver jag heller inte fylla i alla siffror och hans kontouppgifter, efetrsom paypal (eBay) har dess vad jag förstått.

Känns lite osäkert dock. Om jag betalar via PayPal och med pund, så kan väl inget gå fel? Jag menar, det är ju samma organisation som eBay.

Hur gör ni vid köp?

apa_ola
2007-03-23, 23:00
Jaja, betalade via kort till slut.

Inte för att intresset verkar finnas, men desto mer för att jag är för uppspelt för att låta det vara.

Köpte en sådan här: http://www.ks-cycling.com/shop/popup_image.php?pID=7&imgID=0'

Kvaliteten vet jag inte möe om, annat än bra omdömen på försäljaren. Kostade mig ungefär hälften av en billig BMX i sverige, eller vad man får ge för en begagnad.

edit:länkjävel!

Jazzman
2007-03-24, 00:14
Om jag vill betala via payPal så är det angivet i Pund (£) och då behöver jag heller inte fylla i alla siffror och hans kontouppgifter, efetrsom paypal (eBay) har dess vad jag förstått.

Känns lite osäkert dock. Om jag betalar via PayPal och med pund, så kan väl inget gå fel? Jag menar, det är ju samma organisation som eBay.

Hur gör ni vid köp?

Det går säkert bra. Det man ska kolla innan man trycker på "betala"-knappen är att fraktavgiften står med i uträkningen.
/Jazz

Metal_boy_
2007-03-24, 00:51
Är du säker på att frakten till sverige bara är några hundra? Skicka en cykel inom sverige med bussgods brukar kosta ca: 400:-

Coleman kastar den över Atlanten. Han tar bara 300:- Kastar han den andra vägen så signerar Prankie ramen på vägen.