handdator

Visa fullständig version : Felräkning? Fullkornspasta okokt vikt vs kokt vikt


MisterX
2007-03-20, 10:27
Hej!

Har börjat föra mall i excell med vad jag äter osv.

Igår la jag i 3dl (120g) okokt Zeta fullkornspasta i kastrullen och kokade upp. Skrev i 120g i excell och fick fram det till 390 kcal.

Sen kom jag och tänka på...ökar kcal värdet efter kokning? Skulle ju bli grov missräkning om den steg i kcal efter kokning :confused:

Mvh
En Nybörjare...

Eddie Vedder
2007-03-20, 10:30
Nej kalorimängden det ökar inte av att du tillsätter vatten.

King Grub
2007-03-20, 10:37
Om du däremot väger pastan igen efter det att du kokat den kommer den att väga betydligt mer pga vattenvikt, så 100 gram kokt pasta ger mycket mindre energi än 100 gram okokt. 100 okokt pasta ger lika mycket energi efter kokning, men väger då också mer och tar upp större volym.

MisterX
2007-03-21, 10:44
Tack för svaren!

Så när det står t.ex

"Potatis skalad kokt m salt" i databasen så ska jag kolla vikten på potatisen efter kokning istället för före kokning? Eller spelar det någon roll? Ursäkta min dumhet...

King Grub
2007-03-21, 10:47
Står det att siffrorna gäller kokt, som i det här fallet, gäller det alltså energivärdet efter kokning. När det gäller potatis skiljer det sig inget speciellt före eller efter.

Eddie Vedder
2007-03-21, 10:48
Tack för svaren!

Så när det står t.ex

"Potatis skalad kokt m salt" i databasen så ska jag kolla vikten på potatisen efter kokning istället för före kokning? Eller spelar det någon roll? Ursäkta min dumhet...

Nej det finns ingen anledning, särskilt inte potatis som väger i stort sett lika mycket efter kokningen som före. Du ser ju hur mycket energi X antal gram potatis innehåller så då är det ju bara att gå ifrån det.

Utgå alltid från okokt vikt, det är det enklaste. Vad gäller pasta, ris, bönor etc. så växer ju dom väldigt under kokning men energiinnehållet är detsamma som okokt. Det är enbart kalorilöst vatten som ökar volymen och inte kalorimängden.

Jag hoppas jag kunde förklara mej någorlunda bra iaf.:)