handdator

Visa fullständig version : Vad av detta stämmer?


Jackie Dee
2007-03-19, 22:56
Hittade en ganska intressant text som låter väldigt trovärdig.
Vad tycker ni, har han fel i det han skriver?
Menar att nästan ingen behöver köra ett split program.
Killen verkar ju onekligen ha lyckats.
Jag säger absolut inte att det stämmer, bara undrar vad ni tycker.

Lite utdrag från http://forum.body.se/showthread.php?t=83

1. "Om du inte tävlar och redan ligger nära ditt genetiska max i muskeltillväxt och måste försöka bättra på en släpande muskelgrupp finns det ingen som helst anledning till att använda isolationsövningar."


2. "Hur ofta man ska, eller kan, träna en muskelgrupp är ett av de mest diskuterade ämnena inom gymvärlden. På senare tid har det varit en modefluga att träna en muskelgrupp i veckan eller ännu mer sällan. Anledningen till detta är den fåniga ”hardcorementaliteten” att köra precis alla set till failure - samt avsaknaden av vettig periodisering och smarta träningsvariabler. Mer om det senare.
Jag går själv efter devisen ”ju oftare du kan träna en muskelgrupp desto bättre!”. Min rekommendation är att träna varje muskelgrupp tre gånger i veckan. Är du van vid en frekvens av en gång i veckan kan ett hopp till två gånger i veckan vara lagom till en början. Dock skadar det aldrig att direkt hoppa till tre gånger, så länge man sköter övriga variabler på ett passande sätt.
Under vissa perioder rekommenderar jag att träna igenom kroppen fyra gånger på en vecka. Sköter man kost och sömn samt följer ett bra upplägg kan man med lätthet träna fyra pass per kroppsdel i veckan under längre perioder."


3. "Av alla de atleter som tränar med vikter är kroppsbyggare de enda som har fått för sig att man måste ta sina arbetsset till failure, det vill säga total utmattning, till dess att man inte orkar en enda repetition till. Än värre är att många fortsätter bortom denna gräns med forced reps, drop sets och alla andra möjliga så kallade intensitetsprinciper. Förvisso kan man skryta med att träna hårt och krossa sina muskler, men det man verkligen åstadkommer är ett kuvat nervsystem. Vilket också är orsaken till alla kroppssplitprogram och trenden att bara träna en muskelgrupp en gång i veckan - eller i vissa fall så sällan som var nionde dag. Träningspass till total utmattning gör att nervsystemet behöver den tiden för att återhämta sig – om inte är överträning ett faktum. Detta är uppenbart!
Därför anser jag att man aldrig medvetet ska ta ett träningsset till failure. Det är ok att komma nära failure på sitt sista arbetsset, men absolut inte tidigare.
Ska du till exempel göra åtta set med tre repetitioner (8x3) väljer du en vikt som du vet att du orkar 5-6 repetitioner med. När du närmar dig ditt sjätte eller sjunde set kommer du att vara nära failure. Enkelt och väldigt effektivt."


4. "Vi har alla sett allt från 2-split till 5-split eller ännu värre befängdheter. Vanligtvis ser man split som bröst, axlar och triceps; rygg och biceps; samt ben. Konstigt nog ser man aldrig split med rotatorcuffmusklerna, höftböjarna, romboiderna eller nackmusklerna. Det vore väl galet, eller hur? Själv anser jag det mer galet att slumpvis plocka ut vissa muskelgrupper till vissa träningsdagar."


5. "Det jag vill få fram här är att kroppen fungerar som en enhet och tränas bäst därefter. Är man inte en tävlande kroppsbyggare finns det ingen som helst anledning till att dela upp kroppen på ovanstående vanliga split.
För alla andra än den tävlande kroppsbyggaren rekommenderar jag helkroppsprogram eller ett enkelt 2-split (överkropp och underkropp)."

Raggis
2007-03-19, 23:02
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=59004&highlight=joachim+bartoll

Jackie Dee
2007-03-19, 23:06
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=59004&highlight=joachim+bartoll

Den söker han skall finna.
Thx Raggis.

Delete tråd?

Raggis
2007-03-19, 23:25
Den söker han skall finna.
Thx Raggis.

Delete tråd?


Np :)