handdator

Visa fullständig version : Koppling HIV-AIDS - en konspiration?


skaparn
2007-03-19, 22:16
Jag hörde idag en teori om att kopplingen mellan HIV och AIDS är ganska dåligt belagd inom vetenskapen. Det gjordes gällande att man utför ganska slarviga tester i utvecklingsländer för att fastställa AIDS, och att det ligger i läkemedelsbolagens intresse att få sälja bromsmediciner varför de gärna underblåser myten om att HIV leder till AIDS.

Jag satt (för en gång skull) tyst eftersom jag inte hade den blekaste hur bevisen ser ut, men det kändes lite otroligt att det skulle röra sig om någon konspiration. Är det någon annan som hört talas om det här och kanske har någon smaskig länk? Annars skulle gärna någon sorts bevis för att konspirationsteorin är befängd också sitta fint.
Jag googlar ganska dåligt ikväll.

Fatalist
2007-03-19, 22:22
Vadå, det är ju väl klarlagt att HIV-virus angriper särskilda T-Celler (en del i immunförsvaret) och påskynder bl a apoptos (programmerad celldöd). Detta leder i sin tur till ett sämre immunförsvar och en större risk för autoimmuna reaktioner (alltså att kroppen attackerar sig själv). Och det är väl det som är AIDS?

Scratch89
2007-03-19, 23:00
+1 på Fatalist. Det står i alla biologi- och naturkunskapsböcker, och där skrivs inget trams.

mathor
2007-03-19, 23:18
Det är humor, det är humor, det är humor!

Stoltz
2007-03-19, 23:34
Vadå, det är ju väl klarlagt att HIV-virus angriper särskilda T-Celler (en del i immunförsvaret) och påskynder bl a apoptos (programmerad celldöd). Detta leder i sin tur till ett sämre immunförsvar och en större risk för autoimmuna reaktioner (alltså att kroppen attackerar sig själv). Och det är väl det som är AIDS?

Det var länge sedan jag läste om det, men något i den stilen.

Droog
2007-03-19, 23:49
Jag hörde idag en teori om att kopplingen mellan HIV och AIDS är ganska dåligt belagd inom vetenskapen. Det gjordes gällande att man utför ganska slarviga tester i utvecklingsländer för att fastställa AIDS, och att det ligger i läkemedelsbolagens intresse att få sälja bromsmediciner varför de gärna underblåser myten om att HIV leder till AIDS.


Vad umgås du med för slags tattare egentligen? Ignorans och konspiration á la kommunist.

Dumleman
2007-03-19, 23:56
Jag hörde en ganska aktuell nobelpristagerska påstå att aids är skapat av forskare i västvärlden.

Droog
2007-03-19, 23:56
Jag hörde idag en teori om att kopplingen mellan HIV och AIDS är ganska dåligt belagd inom vetenskapen. Det gjordes gällande att man utför ganska slarviga tester i utvecklingsländer för att fastställa AIDS, och att det ligger i läkemedelsbolagens intresse att få sälja bromsmediciner varför de gärna underblåser myten om att HIV leder till AIDS.

Om det är något som diskuterats så är det väl s k Big Pharmas ovilja att satsa forskningpengar på sjukdomar som företrädesvis bärs av människor som inte kan betala för sig. Folk tycks inte förstå att industriell verksamhet inte är välgörenhet och att läkemedelsutveckling i synnerhet är så dyr att felsatsningar kan riskera hela företags existens och därmed tiotusentals jobb. Det bör också nämnas att oerhörda summar kastats bort på HIV-forskningen från andra håll men att virusets natur gör det oerhört svårmedicinerat.

Droog
2007-03-20, 00:05
Jag hörde en ganska aktuell nobelpristagerska påstå att aids är skapat av forskare i västvärlden.

Hahaha, jaja, det har jag också läst någonstans. Men Maathai är ju svart afrikan och inte pristagare i medicin precis. Eller Kemi eller något annat som är värt lite respekt ens.

Trance
2007-03-20, 00:20
http://en.wikipedia.org/wiki/AIDS_reappraisal

Mental
2007-03-20, 08:17
Det var Wangari Maathai som påstår att HIV/AIDS är ett biologiskt vapen framtaget av västerländska forskare för att förtrycka afrika. Notera att personen fick Nobels fredspris, vilka akademiska meriter innom imunbiologi personen har vet jag inte.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=329506

Hardcore_pb
2007-03-20, 08:29
Konspirationsteorier finns ju alltid om, precis allt! Nu var väll detta en av de mer udda, enligt vad jag läst så är detta bara skitsnack...

skaparn
2007-03-20, 09:56
Det är humor, det är humor, det är humor!
Faktiskt. Jag tyckte själva teorin var lite smålustig när jag hörde den, men de där svaren var betydligt roligare.

Vad umgås du med för slags tattare egentligen? Ignorans och konspiration á la kommunist.

Han hade viss distans till den i sitt framförande. Och jag tror inte han är kommunist. Snarare idealist om jag måste ta till en ism.

Om det är något som diskuterats så är det väl s k Big Pharmas ovilja att satsa forskningpengar på sjukdomar som företrädesvis bärs av människor som inte kan betala för sig. Folk tycks inte förstå att industriell verksamhet inte är välgörenhet och att läkemedelsutveckling i synnerhet är så dyr att felsatsningar kan riskera hela företags existens och därmed tiotusentals jobb. Det bör också nämnas att oerhörda summar kastats bort på HIV-forskningen från andra håll men att virusets natur gör det oerhört svårmedicinerat.

Tack det är jag mycket väl medveten om, men det var inte vad jag frågade efter. Du slår in öppna dörrar ifall du skriker åt mig om vitsen av en fungerande marknad där utvecklingskostnader täcks av pris.

http://en.wikipedia.org/wiki/AIDS_reappraisal

Äntligen någon som förstod. Tack så mycket.

JJ
2007-03-20, 10:26
Om inte minnet sviker mig så har jag för mig att Klein försvarade icke kopplingen mellan HIV-AIDS. Men jag hinner inte leka sökhjälp just nu.

Droog
2007-03-20, 13:23
Tack det är jag mycket väl medveten om, men det var inte vad jag frågade efter. Du slår in öppna dörrar ifall du skriker åt mig om vitsen av en fungerande marknad där utvecklingskostnader täcks av pris.


Det var inte meningen att skrika något åt dig överhuvudtaget. Det var endast ett försök att förklara var stolligheterna kan ha kommit från.

Snälla förlåt mig.

skaparn
2007-03-20, 13:46
Det var inte meningen att skrika något åt dig överhuvudtaget. Det var endast ett försök att förklara var stolligheterna kan ha kommit från.

Snälla förlåt mig.

Nej, det kommer inte på fråga.

Tror förresten inte det var meningen skriva "skriker". "Skriver" var nog vad jag menade, men det borde du förstått. På tangentbordet sitter v och k bara 4cm från varandra.

hultman
2007-03-20, 14:46
Anledningen till att folk inte är rädda för HIV i västvärlden längre, eller åtminstone mindre, är för att man kan leva hela livet med diagnosen. Visst, du får medicinera dig varje dag, och biverkningarna är ingen höjdare, men du dör iaf inte. Således dör betydligt färre än förut.

I Afrika och Asien, däremot, är HIV-viruset betydligt mer aggressivt än i västvärlden. Där bör de förstå, om någonstans, att HIV tar kål på en jävla massa människor.

Fatalist
2007-03-21, 01:32
"One of the earliest prominent skeptics was the journalist John Lauritsen, who argued in his writings for The New York Native that AIDS was in fact caused by amyl nitrite poppers, and that the government had conspired to hide the truth."(Biography of John Lauritsen at Virusmyth.com, a dissident website. Taget den 7 Sept 2006 av Wikipedia.org)

Verkar vara en riktig smarthead, amylnitrat som är en sån riktig dödsdrog. Aftonbladet skulle säkert både chockeras och rasa om de fick reda på detta *rolleyes*

Fatalist
2007-03-21, 01:33
Jag förstår faktiskt fortfarande inte helt ärligt riktigt vad dessa AIDS-förnekare egentligen försöker säga. Att AIDS inte har någon koppling med HIV alls? Vad har de för argument?

Kan ju bli en riktigt intressant tråd detta.