handdator

Visa fullständig version : Dextrosol


cakmak
2007-03-19, 22:12
Har en massa dextrosol liggandes hemma och tänkte använde mej av detta till att komplettera min proteindrink som ja har (vassleisolat).

Dextrosol består av dextrose och maltodextrin, så min fråga är hur många gram behövs för att ge den önskvärda insulinhöjande effekten?

Jag tror det är relevant så jag skriver ned min vikt också, 70 kg.

Vad är förresten dextrose? l

Eddie Vedder
2007-03-19, 22:24
Vad är förresten dextrose? l

Druvsocker

King Grub
2007-03-19, 22:25
"Normal" mängd kolhydrat efter ett genomsnittligt styrkepass ligger på runt 0.8 g per kilo kroppsvikt, men man kan tänka sig både mer eller mindre utan att det är fel, beroende på behov, mål och önskemål.

cakmak
2007-03-20, 00:29
Så om jag alltså tog 30 g dextrosol istället för de 55-60 g som riktlinjerna avser så kommer jag fortfarande få en insulinhöjande effekt om än inte lika stark som den de 60 g ger?

I övrigt, är det en god idé?har hört att vassleisolat självt är en god insulinhöjare fast jag har alltid undrat hur bra insulinhöjare vassle, isolat i detta fall, är i jämförelse med t.ex en gainer eller dextrosol eller helt vanligt strösocker? Vilken nivå är det det handlar om?

TylerDurden84
2007-03-20, 07:20
Kolhydraterna fyller på även glykogendepåerna vilket minskar muskelnedbrytningen, det gör inte vassle. Ja, du får även effekt av 30 g. Strösocker innehåller ca 50 % fruktos, inte direkt optimalt om det rör sig om styrketräning.

King Grub
2007-03-20, 07:49
I övrigt, är det en god idé?har hört att vassleisolat självt är en god insulinhöjare fast jag har alltid undrat hur bra insulinhöjare vassle, isolat i detta fall, är i jämförelse med t.ex en gainer eller dextrosol eller helt vanligt strösocker? Vilken nivå är det det handlar om?

Vassle frisätter ungefär lika mycket insulin som motsvarande mängd druvsocker/glukos/maltodextrin. Strösocker mycket lägre, just därför att, som ovan nämns, sackaros är en disackarid med 50% fruktos.