handdator

Visa fullständig version : 95% av världen laktosintolleranta?


Angel
2007-03-19, 20:44
En tjej i min klass sa idag i sin redovisning att 95% av världens befolkning är laktosintoleranta. Stämmer verkligen det? Någon som vet?

NisseEriksson
2007-03-19, 20:46
Det är inte trovärdigt.

eandersson
2007-03-19, 20:47
Alla är vi laktosintolleranta. En del har bara en allvarligare nivå av det. Antingen har jag hört detta från bra källor, kanske tom här på forumet, eller så har jag drömt allting. Så ta detta med en nypa salt tills någon instämmer.

De flesta katter däremot är laktosintolleranta. :)

rolf
2007-03-19, 20:47
Jag har för mig att det är nästan bara här i norden vi är laktosintoleranta.

überstarken
2007-03-19, 20:49
Laktostoleranta kanske? Eller intoleranta till väldigt låg grad... Nä jag vet inte :Virro

Baan
2007-03-19, 20:49
Intolerant är en ganska seriös nivå på hur bra man tål det, dvs man tål det inte alls vad jag vet. Känslig för något är väl en lägre nivå, där kanske man sklle kunna placera in en del människor, men intoleranta och 95% låter som rent skitsnack.

Angel
2007-03-19, 20:49
Jag har för mig att det är nästan bara här i norden vi är laktosintoleranta.

Hon sa att det var tvärtom, att det bara va här i norden man fortsatte dricka även som vuxen, i resten av värdlen drack man tydligen bara mjölk som barn, och då försvann någon enzym eller nått om därför är 95% laktosintoleranta.

Så vi är i princips det enda landet i världen som dricker mjölk, äter fil osv...

rolf
2007-03-19, 20:52
Hon sa att det var tvärtom, att det bara va här i norden man fortsatte dricka även som vuxen, i resten av värdlen drack man tydligen bara mjölk som barn, och då försvann någon enzym eller nått om därför är 95% laktosintoleranta.

Så vi är i princips det enda landet i världen som dricker mjölk, äter fil osv...

Hm, jag kan mycket väl ha fått det om bakfoten så jag vågar inte börja tjafsa emot. :D

Baan
2007-03-19, 20:54
Hon sa att det var tvärtom, att det bara va här i norden man fortsatte dricka även som vuxen, i resten av värdlen drack man tydligen bara mjölk som barn, och då försvann någon enzym eller nått om därför är 95% laktosintoleranta.

Så vi är i princips det enda landet i världen som dricker mjölk, äter fil osv...

Det står rätt bra på wikipedia märkte jag. Verkar stämma att vi ligger bra till när det gäller att konsumera större mängder mjölk. 95% av världens befolkning stämmer nog inte, men verkar vara en del som inte kan konsumera för mkt mjölk per dag.

NisseEriksson
2007-03-19, 20:55
Det står rätt bra på wikipedia märkte jag. Verkar stämma att vi ligger bra till när det gäller att konsumera större mängder mjölk. 95% av världens befolkning stämmer nog inte, men verkar vara en del som inte kan konsumera för mkt mjölk per dag.

Ingen kan konsumera för mycket mjölk :)

King Grub
2007-03-19, 20:57
The prevalence of primary lactose intolerance varies according to race. As many as 25% of the white population (prevalence in those from southern European roots) is estimated to have lactose intolerance, while among black, Native American, and Asian American populations, prevalence is estimated at 75-90%.

E Medicine, Department of Internal Medicine, Division of Gastroenterology, University of New Mexico School of Medicine.

Sverker
2007-03-19, 20:58
Vissa folkstammar i östafrika som av tradition håller mjölkkor dricker mjölk. Vi i norden dricker mjölk.
95 % låter inte orimligt. De andra äter youghurt, kefir, ost etc med lite laktos.

Fatalist
2007-03-19, 21:00
Alla är vi laktosintolleranta. En del har bara en allvarligare nivå av det. Antingen har jag hört detta från bra källor, kanske tom här på forumet, eller så har jag drömt allting. Så ta detta med en nypa salt tills någon instämmer.

De flesta katter däremot är laktosintolleranta. :)

Va? Nej? Antingen har vi laktas i tillräcklig mängd eller inte. Det finns inga grader av "tolerans".

Angel
2007-03-19, 21:00
Så det stämmer kanske då?

Hur är det med benskörhet och sådant i dessa länder då? Vilka kalk källor har de?

Fatalist
2007-03-19, 21:01
Så det stämmer kanske då?

Hur är det med benskörhet och sådant i dessa länder då? Vilka kalk källor har de?

Yoghurt och andra låglaktosprodukter...

The_RobRoy
2007-03-19, 21:04
Så det stämmer kanske då?

Hur är det med benskörhet och sådant i dessa länder då? Vilka kalk källor har de?

Vad jag hört så finns det teorier om att vi i Norden blivit bensköra trots högt mjölkintag, p.g.a. för högt intag av vitamin-a.

Den icke-ekologiska mjölken tillsätter dom även a-vitamin i.

Jag köper bara ekologisk mjölk...

Angel
2007-03-19, 21:06
Det är inte lätt att veta hur man ska göra när det finns så mycket olika teorier och sånt jämt om vad som är rätt och fel

The_RobRoy
2007-03-19, 21:09
Det är inte lätt att veta hur man ska göra när det finns så mycket olika teorier och sånt jämt om vad som är rätt och fel

Från Arlas hemsida:

De senaste åren har det diskuterats vilken roll vitamin A har på uppkomst av
benskörhet, inte minst med tanke på att flera livsmedel A-vitaminberikas.

En nyligen publicerad epidemiologisk undersökning av amerikanska sjuksköterskor pekat på ett samband mellan högt intag av vitamin A och ökad risk för skelettskörhet och benbrott (höftfraktur). Enligt undersökningen ökar risken för höftfrakturer med nära 50 procent hos kvinnor med ett A-vitaminintag över 3 mg/dag. Såväl vitamin A från lever i kosten som från kosttillskott var associerat med en ökad risk. Däremot påvisades inget samband mellan frakturer och vitamin A bildat från betakaroten i växter. (JAMA 2002; 287(1)).

Viktigt att påpeka i debatten är att den retinolberikning som görs av mager mjölk endast kompenserar vitaminet som försvinner då man tar bort fettet från mjölken. Genom ett dagligt intag av den rekommenderade mängden 5 dl mellan- eller lättmjölk får man endast i sig 15 procent av den retinolmängd som anses som riskmängd. En större bov i dramat är kosttillskott med vitamin A liksom ett högt intag av lever genom maten.

Steg ett vid preventiv behandling bör därför vara att se över vilka kosttillskott patienten tar och dessutom ge rådet att inte äta lever oftare än en gång per vecka. En portion lever kan ge så mycket som 10 mg vitamin A.

Läs även:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=99791

Prankie
2007-03-19, 21:51
Jag tror man ska vara försiktig när man använder ordet intoleranta. Här i Sverige så kanske en doktor konstalterar i tidernas begylnelse att man är mild allergisk mot äppleskal när man är 3veckor gammal. Sedan har barnet växt och aldrig nångosin i hela sitt liv tittat på ett äpple för att han/hon tror sig dör av äppeldoften. I andra delar av världen ger man blanka *** i vad man är allergisk mot och ät allt man kommer över för att mätta magen, då spelar det inte så stor roll om man nu råkar få en finne på tån pågrund av det.

shut teh face
2007-03-19, 22:34
Vi har nog utvecklats till det håll att vi är mer eller mindre beroende av laktos.
Vissa kan äta mycket, vissa lite, vissa inget alls. Vi är alla berörda.

Jag kan inte sluta äta mejeriprodukter helt, helt mitt magsystem haverar om jag inte får i mig laktos, jag är intolerant ja, men det behövs för att min mage ska "hålla igång".

Fatalist
2007-03-21, 12:34
Vi har nog utvecklats till det håll att vi är mer eller mindre beroende av laktos.
Vissa kan äta mycket, vissa lite, vissa inget alls. Vi är alla berörda.

Jag kan inte sluta äta mejeriprodukter helt, helt mitt magsystem haverar om jag inte får i mig laktos, jag är intolerant ja, men det behövs för att min mage ska "hålla igång".

Då har du snarare utvecklat en tolerans som lett till ett beroende, om vi ska se på det på det sättet ;)

Dalle89
2007-03-21, 13:19
Från början har man ett enzym i magen för att man ska kunna tillgodogöra sig näringen från moderns bröstmjölk. Normalt sett har slutar sedan kroppen att bilda det enzymet om man inte fortsätter att äta "laktoshaltiga" livsmedel. I sverige dricker vi normalt sett mjölk hela våra liv => enzymet upphör inte att bildas.

HerrArne
2007-03-21, 13:31
Jag tror man ska vara försiktig när man använder ordet intoleranta. Här i Sverige så kanske en doktor konstalterar i tidernas begylnelse att man är mild allergisk mot äppleskal när man är 3veckor gammal. Sedan har barnet växt och aldrig nångosin i hela sitt liv tittat på ett äpple för att han/hon tror sig dör av äppeldoften. I andra delar av världen ger man blanka *** i vad man är allergisk mot och ät allt man kommer över för att mätta magen, då spelar det inte så stor roll om man nu råkar få en finne på tån pågrund av det.

Om man dör av anafylaktisk chock då, spelar det inte heller någon roll? *gah!*

Men blanda för all del ihop allergi och intolerans. Gör det. ;)

hultman
2007-03-21, 13:58
Jag tror man ska vara försiktig när man använder ordet intoleranta. Här i Sverige så kanske en doktor konstalterar i tidernas begylnelse att man är mild allergisk mot äppleskal när man är 3veckor gammal. Sedan har barnet växt och aldrig nångosin i hela sitt liv tittat på ett äpple för att han/hon tror sig dör av äppeldoften. I andra delar av världen ger man blanka *** i vad man är allergisk mot och ät allt man kommer över för att mätta magen, då spelar det inte så stor roll om man nu råkar få en finne på tån pågrund av det.

:hbang: :laugh:

aliquis
2007-03-21, 14:56
Jag har för mig att det är nästan bara här i norden vi är laktosintoleranta.Tvärtom.

aliquis
2007-03-21, 14:58
E Medicine, Department of Internal Medicine, Division of Gastroenterology, University of New Mexico School of Medicine.Stämmer antagligen rätt bra med en total mängd på ca 70% som är det jag har hört någon gång i tiden då.

z_bumbi
2007-03-21, 19:57
Från början har man ett enzym i magen för att man ska kunna tillgodogöra sig näringen från moderns bröstmjölk. Normalt sett har slutar sedan kroppen att bilda det enzymet om man inte fortsätter att äta "laktoshaltiga" livsmedel. I sverige dricker vi normalt sett mjölk hela våra liv => enzymet upphör inte att bildas.

Nästan rätt.

Laktas (Enzym som bryter ner laktos) finns i tunntarmen.

Laktas fortsätter inte att tillverkas bara för att man fortsätter dricka mjölk, antingen fortsätter man produktionen i tillräckligt mängd eller så gör man det inte och det oberoende på kosten.

Big_N
2007-03-21, 21:17
En tjej i min klass sa idag i sin redovisning att 95% av världens befolkning är laktosintoleranta. Stämmer verkligen det? Någon som vet?

Det stämmer, hörde exakt samma sak på mix megapol hos adam och gry va det en kost snubbe som snackade om de. om man nu kan tro på han dvs :P

KniveN
2007-03-22, 03:00
Hörde något om att när vi här i norden började med boskaps skötsel så var det större chans att överleva om man inte var laktosintolerant då man kunde få i sig mycket kcal från mjölken. På så sätt blev vi mer laktostoleranta (survival of the fittest)

Tror att det står i Näringslära för högskolan.

Sverker
2007-03-22, 06:33
Ja. En tålig ( men tyvärr lågproducerande ) kossa kan beta på näringsfattig mark eller i skogen där det är för mycket sten för att bryta ny mark. En anpassning till verkligheten.
En annan fördel är att man kan ta med kossan vid torka eller översvämning.

T-train
2007-03-22, 08:48
Så det stämmer kanske då?

Hur är det med benskörhet och sådant i dessa länder då? Vilka kalk källor har de?


Det där tycker jag är j-kligt lustigt att vi är så mjölkindoktrinerade. Vi kan inte tänka oss en värld utan mjölkprodukter. Innan människan höll tamboskap så drack vi knappast mjölk eller åt ost/fil. Benskörhet var inget primärt problem då. De rörde på sig, åt mer levande föda (mindre raffinerad), tillgången på föda inte lika bra eller jämn..
Idag sitter vi still, dricker läsk (inte bra för lilla skelettet) o bantar oss igenom livet..o har problem med benskörhet...trots mjölkprodukter*rolleyes*

Nitrometan
2007-03-22, 11:19
Det där tycker jag är j-kligt lustigt att vi är så mjölkindoktrinerade. Vi kan inte tänka oss en värld utan mjölkprodukter. Innan människan höll tamboskap så drack vi knappast mjölk eller åt ost/fil. Benskörhet var inget primärt problem då. De rörde på sig, åt mer levande föda (mindre raffinerad), tillgången på föda inte lika bra eller jämn..
Idag sitter vi still, dricker läsk (inte bra för lilla skelettet) o bantar oss igenom livet..o har problem med benskörhet...trots mjölkprodukter*rolleyes*
Å andra sidan levde de inte så länge att benskörhet hann bli ett problem.

Angel
2007-03-22, 12:26
Å andra sidan levde de inte så länge att benskörhet hann bli ett problem.


Tänkte precis skriva det, dom dog ju tidigt då. Nu för tiden lever var och varenda kotte till 100 ju.

T-train
2007-03-22, 13:35
Å andra sidan levde de inte så länge att benskörhet hann bli ett problem.

Fast beskörhet är ju något som märks även på "unga" kvinnor idag..bara för att de levde tills de var fyrtio betyder inte att de inte hade samma sorts åldrande hormonmässigt osv som vi..cellernas förfall är samma.
Kalciumbrist är inte heller något man sett evidence för när man tittat på tänder o skelettrester..däremot andra typer av brister.

Angel
2007-03-22, 13:53
Fast beskörhet är ju något som märks även på "unga" kvinnor idag..bara för att de levde tills de var fyrtio betyder inte att de inte hade samma sorts åldrande hormonmässigt osv som vi..cellernas förfall är samma.
Kalciumbrist är inte heller något man sett evidence för när man tittat på tänder o skelettrester..däremot andra typer av brister.

den bensköthet som finns hos yngre idag beror väl mycket på mediciner etc me va?