handdator

Visa fullständig version : Hur skaffar man vänner?


Frantic
2007-03-19, 18:33
Jag och några kompisar satt och diskuterade detta häromdan. Tänk dig att du är helt ny i en stad där du inte känner en enda kotte och alla på ditt nya jobb är bara gamla old timers.

Hur gör du för att skaffa nya vänner?

Wikner
2007-03-19, 18:35
Skulle inte klara mig utan spela innebandy eller fotboll så jag börjar nog i nått lag och oftast är de rätt jämngamla. Så där får man nog några efter ett tag.

Kwon
2007-03-19, 18:37
Ingen aning.

Jompan
2007-03-19, 18:40
Gör det jag normalt brukar göra i hemstaden, då brukar det lösa sig. Brukar gå ganska naturligt. Annars kanske gå med i nån klubb/förening. Prata med folk!:)

Mental
2007-03-19, 18:40
Genom att vara aggresivt social, träng dig på, slå dig ned hos folk som sitter i större grupper på krogen eller i parker osv. Sen är det bara att förklara vem du är och varför du tränger dig på, har du tur så är det trevliga sociala mäniskor som låter dig haka på, och med lite flyt kan du byta lite telefonnummer och hitta på nya saker framöver.

När du väl nästlat dig in i en grupp får du ta lite mera initiativ, ordna en fest, eller kom med roliga förslag och aktiviteter.

mangemani
2007-03-19, 18:40
öppna käften och säga hej då och då är ju en bra början.
gymmet är den bästa mötesplatsen enligt mej,har sammlat på mej en del personer nu genom åren,alla kanske inte är sådana som man umgås med,men som jag nog betraktar som vänner,ja.
det är ju helt perfekt,en hel lokal med människor som har exakt samma intresse som en själv,vad kan gå fel?om man sen också är kunnig och kan hjälpa folk lite då och då eller helt enkelt bara stå och dösnacka om nått(om träning,why nott),så är ju det ett ännu större plus.

har skaffat mej 2 st vänner som jag umgås med genom gymmet och det är mer än väl det för mej.
detta har jag då lyckats med genom att först hejja på dom på gymmet,som sen avancerade upp till att man hjälpte dom,som sen avancerade upp till att man började prata mycket,som sen avancerade upp till att man började snacka om mer personliga saker...voila=vän

Dry
2007-03-19, 18:41
Flytta själv till göteborg och började plugga. Är från Stockholm och kände ingen från början här men började lära känna folk via utbildningen/fester osv...
Det du beskriver låter dock rätt knepigt.

von huff
2007-03-19, 18:42
hälsa och var allmänt tevlig så hittar man alltid någon:)

internethjälten
2007-03-19, 18:44
skulle vara skönt att flytta och vara en "nobody"...

Kwon
2007-03-19, 18:47
Finns dock chans/risk att du träffar likasinnade om du börjar på någon klubb.

Cerberus
2007-03-19, 18:47
messa folk på internet-communitys, kan va ett bra sätt att skaffa kontakt. Verkar inte för desperat bara "JAG VILL HA DIG SOM VÄN HE HE" :D

rememberence
2007-03-19, 18:52
jag flyttade till en ny stad utan att känna någon för ett år sen..jag har ännu inte pratat med nån där

kontentan: man skaffar inte vänner, inte nya sådana

Jompan
2007-03-19, 19:01
jag flyttade till en ny stad utan att känna någon för ett år sen..jag har ännu inte pratat med nån där

kontentan: man skaffar inte vänner, inte nya sådana

Hur har du lyckats med att inte prata med någon? :confused:

Kwon
2007-03-19, 19:03
Beror väl på många faktorer, hur social du är, hur sociala de är (de du har valt ut att bli dina vänner :D) samt location, location, location.

Tänk dig själv, hur reagerar du själv om ngn kommer fram och är lite extra vänlig när du e ute o shoppar, vid korvmojjen, på gymet etc osv

Minns en gång då jag hade börjat på en ny klubb, efter träningen så var det en snubbe som undrade om jag ville brottas.

Jag tyckte han verkade lite väl vänlig så jag visste inte riktigt hur jag skulle uppfatta detta, så jag tackade nej.

Vem vet, hade jag tackat ja kanske vi hade varit bästa vänner nu?

Söker du vänner får du väl ta lite initiativ och risker, du kanske till slut får en bra kontakt med ditt urval, oavsett var någonstans kontakten sker.

Lexidos
2007-03-19, 19:13
Beror väl på många faktorer, hur social du är, hur sociala de är (de du har valt ut att bli dina vänner :D) samt location, location, location.

Tänk dig själv, hur reagerar du själv om ngn kommer fram och är lite extra vänlig när du e ute o shoppar, vid korvmojjen, på gymet etc osv

Minns en gång då jag hade börjat på en ny klubb, efter träningen så var det en snubbe som undrade om jag ville brottas.

Jag tyckte han verkade lite väl vänlig så jag visste inte riktigt hur jag skulle uppfatta detta, så jag tackade nej.

Vem vet, hade jag tackat ja kanske vi hade varit bästa vänner nu?

Söker du vänner får du väl ta lite initiativ och risker, du kanske till slut får en bra kontakt med ditt urval, oavsett var någonstans kontakten sker.

Jag undrar; tränar du nån form av brottning? Om det vore efter ett pass på gymmet skulle jag oxå tacka nej till en brottningsmatch :smash: ;)

Nya vänner skaffar man sig genom att vara social o sluta vara en feg svensson som aldrig pratar med folk.

Kwon
2007-03-19, 19:16
Jag undrar; tränar du nån form av brottning? Om det vore efter ett pass på gymmet skulle jag oxå tacka nej till en brottningsmatch :smash: ;)

Nya vänner skaffar man sig genom att vara social o sluta vara en feg svensson som aldrig pratar med folk.

Det lustiga var att det var efter ett Tae Kwon Do-pass, dvs vi hade ingen brottning alls på schemat :)

Däremot hade snubben tränat brottning innan uppfattade jag det som.

Lexidos
2007-03-19, 19:19
Det lustiga var att det var efter ett Tae Kwon Do-pass, dvs vi hade ingen brottning alls på schemat :)

Däremot hade snubben tränat brottning innan uppfattade jag det som.

visst hade han det.. *whistle* tror snarare att han ville ta chansen o klämma lite på mustaschen ;)

Kwon
2007-03-19, 19:21
visst hade han det.. *whistle* tror snarare att han ville ta chansen o klämma lite på mustaschen ;)

Haha ja man vet ju aldrig, därför tackade jag nej :)

Men där har vi ett exempel på hur man kan reagera (negativt) när någon försöker få kontakt alt skaffa nya vänner.

Lexidos
2007-03-19, 19:27
Haha ja man vet ju aldrig, därför tackade jag nej :)

Men där har vi ett exempel på hur man kan reagera (negativt) när någon försöker få kontakt alt skaffa nya vänner.

Jo, men jag var faktistk mest ironisk.. beror vell kasnke på hur man uppfattar personen ifråga.

Kom precis på ett bra exempel på när nån tagit kontakt med mig.
Var faktiskt i förra veckan då jag var nere på gymmet.
Jag var ensam kvar, i dem lilla hålan jag kallar gym, när en tjej i 17-18 års åldern kom in. Hon gick rakt fram till mig o sa " hej, är du alldeles ensam här?".. jag blev lite paff men började sen snacka med henne resten av passet.
Tycker jag var grymt tufft gjort av henne att bara gå fram sådär.
Sånna människor gillar jag :)

Frantic
2007-03-19, 19:54
Hur tror ni att ni skulle reagera om nån kom fram och pratade lite allmänt med er och undra vem du är på bussen eller i nån liknande situation. Ofta ser folk ut att vilja bli lämnade i fred när de sitter och halvsover på en buss eller halvspringer stressade genom stan

Slartibartfast
2007-03-19, 19:57
Jag har under det senaste året aktivt gått in för att skaffa mig flera vänner på studieorten. Det har gått bra.

bubbe
2007-03-19, 20:02
Hur tror ni att ni skulle reagera om nån kom fram och pratade lite allmänt med er och undra vem du är på bussen eller i nån liknande situation. Ofta ser folk ut att vilja bli lämnade i fred när de sitter och halvsover på en buss eller halvspringer stressade genom stan

Är det regelbundet pendlande och man ständigt träffar samma personer så är det väl bara bra? Inleda lite samtal lätt samtal när man sitter bredvid el likn.

Att man halvsover etc är väl för man är så uttråkad?

På alla ställen där folk träffas regelbundet och det finns öppningar för samtal om ditten och datten har man ju lätt för att hitta folk som man kan bli vän med.

Gym är ju typiskt sådan plats, men andra föreningar är också kanon. På uteställen blir det ju oftast så sporadiskt att man inte hinner lära känna någon.

Versus
2007-03-19, 20:02
Hur tror ni att ni skulle reagera om nån kom fram och pratade lite allmänt med er och undra vem du är på bussen eller i nån liknande situation. Ofta ser folk ut att vilja bli lämnade i fred när de sitter och halvsover på en buss eller halvspringer stressade genom stan

Mitt ex pratade jag faktiskt med för första gången med vid en busshållplats, men vi hade ju sets ett par gånger innan och jag visste ju att hon bodde i samma område som mig och samma för henne.

Men ifall en total främling som jag aldrig sett innan skulle börja prata med mig på bussen så skulle jag vara väldigt avvakdande. Om det nu inte var en het tjej då *whistle*

Loke
2007-03-19, 20:08
Skulle försöka hitta nåt ställe där det spelas hårdrock och sånt, och sen sätta mig vid nån grupp och snacka musik. Det verkar funka ganska bra när andra gör det, och jag tycker bara det är trevligt när främlingar kommer fram till oss.

Yankeee
2007-03-19, 20:12
Enklaste är väl jobb/skola/sport/annan aktivitet där du "måste" träffa människor. Bruka lösa sig automatiskt sedan.

Lexidos
2007-03-19, 20:15
Själv skämtar jag alltid med alla nya människor jag träffar, funkar skitbra som isbrytare. Sen ska man oxå våga bjuda på sig själv.

Sofia4_4
2007-03-19, 20:26
Jaaa, det är inte lätt.
Det är en sak att hitta nån att prata om vädret om, en annan sak är att kunna umgås. Jag är rätt kräsen och det är väl det som blir ett problem.
Jag har träffat jätte trevliga människor på både gymmet och aerobicsgruppen, men de pratar om hur kassan på hemköp gick sönder och det blev en katastrof, hur barnen kräktes på dagis och vilket blir nästa barnkalas och jag vägrar att tortera min hjärna med att involveras i såna diskutioner.

Lexidos
2007-03-19, 20:28
Jaaa, det är inte lätt.
Det är en sak att hitta nån att prata om vädret om, en annan sak är att kunna umgås. Jag är rätt kräsen och det är väl det som blir ett problem.
Jag har träffat jätte trevliga människor på både gymmet och aerobicsgruppen, men de pratar om hur kassan på hemköp gick sönder och det blev en katastrof, hur barnen kräktes på dagis och vilket blir nästa barnkalas och jag vägrar att tortera min hjärna med att involveras i såna diskutioner.

Tränar du med PRO eller vad?

petah
2007-03-19, 20:41
öppna käften och säga hej då och då är ju en bra början.
gymmet är den bästa mötesplatsen enligt mej,har sammlat på mej en del personer nu genom åren,alla kanske inte är sådana som man umgås med,men som jag nog betraktar som vänner,ja.
det är ju helt perfekt,en hel lokal med människor som har exakt samma intresse som en själv,vad kan gå fel?om man sen också är kunnig och kan hjälpa folk lite då och då eller helt enkelt bara stå och dösnacka om nått(om träning,why nott),så är ju det ett ännu större plus.

har skaffat mej 2 st vänner som jag umgås med genom gymmet och det är mer än väl det för mej.
detta har jag då lyckats med genom att först hejja på dom på gymmet,som sen avancerade upp till att man hjälpte dom,som sen avancerade upp till att man började prata mycket,som sen avancerade upp till att man började snacka om mer personliga saker...voila=vän

+1

Har fått många nya vänner på gymmet sedan man började träna, och då har man inte ens försökt heller då jag har bra me vänner ändå, det bara blir så. Kanske inte någon man umgås med annars men skulle jag flytta till nån ny stad o ville ha vännner skulle jag dra ner på gymmet och heja på första bästa random i lämplig ålder.

shadowfire
2007-03-19, 20:41
Har flyttat ensam till nya städer i landet typ 10 ggr nu. Inga problem, någon vän genom jobbet, någon genom nätet, någon genom krogen, någon granne, någon genom gymet osv. Brukar lösa sig, dock tar det tid innan man springer på ngn riktigt bra vän, inte bara ytlig bekant.

shadowfire
2007-03-19, 20:42
Annars om jag ska välja ut forumet nr1 att träffa folk genom så är det lagsport a'la fotboll eller innebandy. Där har det gått absolut fortast, en fotbollsfest och vips så är man en i gänget. :D

Sofia4_4
2007-03-19, 20:43
Tränar du med PRO eller vad?

Jag vet inte ens vad PRO är.
Jag tränar med någon nystartad aerobics förening, jag kommer inte ens ihåg vad den heter. Sen tränar jag på gym också, som inte har med föreningen att göra.

Lexidos
2007-03-19, 20:53
Jag vet inte ens vad PRO är.
Jag tränar med någon nystartad aerobics förening, jag kommer inte ens ihåg vad den heter. Sen tränar jag på gym också, som inte har med föreningen att göra.

Sorry, än en gång förlorade jag mot mina impulser att göra sarkastiska skämt..
Kanske du bara har otur med folket som tränar där.

Sofia4_4
2007-03-19, 20:59
Sorry, än en gång förlorade jag mot mina impulser att göra sarkastiska skämt..
Kanske du bara har otur med folket som tränar där.

:D Sarkastiska skämt passar utmärkt vid detta tillfället. Det är synd att jag har för lite koll på miffo organisationerna runt om i landet.

Det här är en liten stad och jag tror de flesta flyttar hit för att skaffa familj, vilket inte är riktigt min grej, då blir det svårt att hitta gemensamma intressen.

Lexidos
2007-03-19, 21:01
:D Sarkastiska skämt passar utmärkt vid detta tillfället. Det är synd att jag har för lite koll på miffo organisationerna runt om i landet.

Det här är en liten stad och jag tror de flesta flyttar hit för att skaffa familj, vilket inte är riktigt min grej, då blir det svårt att hitta gemensamma intressen.

Låter som ett ställe fullt med ös...
Men tusan, folk med familj har vell andra intressen oxå lr?

Sofia4_4
2007-03-19, 21:06
Låter som ett ställe fullt med ös...
Men tusan, folk med familj har vell andra intressen oxå lr?

Jo, det har dem - att gå i kyrkan, att gå och handla på konsum och hemköp, att gå skogspromenader. Inget av dem är min grej heller.

Lexidos
2007-03-19, 21:09
Jo, det har dem - att gå i kyrkan, att gå och handla på konsum och hemköp, att gå skogspromenader. Inget av dem är min grej heller.

Låter som ett prefekt ställe, om man är 90.
Du kanske ska flytta alt gå med i den där "sekten" ;)

Sofia4_4
2007-03-19, 21:26
Låter som ett prefekt ställe, om man är 90.
Du kanske ska flytta alt gå med i den där "sekten" ;)

jag kan vänta här tills jag är 90, då kommer jag att hitta vänner. :D

PowPow
2007-03-19, 21:30
Hur tror ni att ni skulle reagera om nån kom fram och pratade lite allmänt med er och undra vem du är på bussen eller i nån liknande situation. Ofta ser folk ut att vilja bli lämnade i fred när de sitter och halvsover på en buss eller halvspringer stressade genom stan

Det har jag testat flera gånger på x2000 sthlm - malmö och malmö-sthlm, och de flesta gångerna har det slutat med att man haft någon att snacka med i någon timme. En gång var det t.om. en tjej som satt två rader från bordet där jag och en kille satt. Det var ett väldigt tomt tåg, och hon hörde väl att jag inledde ett samtal med honom, och en stund senare satte hon sig vid vårt bord och snackade med oss.

Jag tror folk är väldigt öppna för interaktion - speciellt i situationer där det inte finns så mycket annat att göra (längre buss- och tågresor t.ex.).

LadyInsane
2007-03-19, 21:58
Själv är jag en sådan som nästan aldrig är tyst. Det betyder att många tycker att jag snackar förmycket, medan andra tycker att jag är jätterolig och kul att vara med. Det är de jag sedan blir vän med. Bara att jobba på det. Precis som med pojkvänner, man klickar inte med alla men några speciella finns det.

Gällande just Sverige känns det som folk tenderar till att ha svårt att ta kontakt med varandra på vanliga platser som i kollektivtrafiken eller på gatan. Däremot märks det att det är accepterat för folk att prata med varandra på krogen, "för där finns det alkohol". Plötsligt är det inte kontigt om någon kommer fram till en och pratar. I jämförelse tycker jag att länder som Italien eller Usa har otroligt mycket socialare folk. Det har hänt mig flera gånger utomlands att jag helt spontant börjar prata med en främlig i över en timma. Tyvärr har jag svårt att se att det fungerar här. Ja, jag har försökt prata med folk utomhus som jag inte känner men oftast får man en liten "ojdå-pratar-hon-med mig-vad vill hon-vad-konstig-hon-är."-look. De enda som jag märkt i Sverige är öppna för samtal är äldre tanter som brukar tycka att ett samtal är både omväxlande och trevligt.

snelhest
2007-03-19, 22:28
mig kan man bli kompis med om man är seriös men träningen, grov eller stark. Jag blir inte imponerad av ovidkommande babbel.

rememberence
2007-03-19, 23:07
Hur har du lyckats med att inte prata med någon? :confused:

Nu förutsätter jag att vi pratar om en konversation, jag har ju dock sagt tack i affären några gånger

mini
2007-03-19, 23:13
Man är öppen mot människor i sociala kontexter man gillar. Tycker du att du har mycket gemensamt med studiekamraterna börjar du där. Arbetskollegor funkar ibland, jag själv brukar vara ganska trött på att umgås med dem efter en åttatimmars arbetsdag. Annars kan man gå kurser eller gå med i en förening eller liknande.
När det gäller själva kontakten gäller det att vara lite offensiv. Det kan kännas pinsamt att ringa någon man bara känner ytligt, eller föreslå lunch eller annat, men de allra flesta gillar att vara populära, så det är bara att bita ihop och våga.

Annars funkar Kollo för ändamålet, detta också. *cupid*

champion
2007-03-19, 23:26
Gå ner till ett gym och heja på folk. Sen när du ser att samma personer går ner samma tid som dig kan du börja små snacka lite sen mer å mer. Så kanske du fått en/fler polare IRL *flex*
Eller börja studera och lär känna studenter.
Annars finns fjortisstorm *rolleyes*

petah
2007-03-19, 23:38
Jag och några kompisar satt och diskuterade detta häromdan. Tänk dig att du är helt ny i en stad där du inte känner en enda kotte och alla på ditt nya jobb är bara gamla old timers.

Hur gör du för att skaffa nya vänner?

Vänner slutade produceras för bra längesen, men de finns 10 säsonger du kan kolla på. Bara o ladda hem eller köpa box..

Astråkigt jag vet men jag kunde inte låta bli! :D

haiduc
2007-03-20, 08:41
Träffar vänner genom intressen, skola och jobb. Samt genom redan befintliga vänner.

Gymmet, bussen, tåget mm är de sista ställena jag vill träffa folk på. De enda jag svarar närde pratar med mig på sådana platser är gamla tanter - måste ju tänka på karman...
Gymmet hatar jag verkligen när folk pratar med mig på...:smash:

Baan
2007-03-20, 09:09
mig kan man bli kompis med om man är seriös men träningen, grov eller stark. Jag blir inte imponerad av ovidkommande babbel.

men att ni två tjötar istället för att pumpar får man nästan ändå kvalificera som "ovidkommande babbel". biceps växer inte för du köttar på med tungan.

stridis
2007-03-20, 12:03
Annars funkar Kollo för ändamålet, detta också. *cupid*

Ah, får inleda en charmoffensiv (spamoffensiv snarare) nu lagom till beach2007, kanske jag får lite fler vänner och dylikt...

PowPow
2007-03-20, 16:09
Träffar vänner genom intressen, skola och jobb. Samt genom redan befintliga vänner.

Gymmet, bussen, tåget mm är de sista ställena jag vill träffa folk på. De enda jag svarar närde pratar med mig på sådana platser är gamla tanter - måste ju tänka på karman...
Gymmet hatar jag verkligen när folk pratar med mig på...:smash:

Varför inte?
Då syftar jag framför allt på tåget och bussen. Gymmet kan jag förstå, då vissa uppenbarligen inte kan prata och behålla fokus samtidigt.

Garnax
2007-03-20, 17:04
Gymmet och krogen är väl lättaste platserna

Tränar man ofta på ett gym så märker man snart vilka som är där lika ofta och man kan hälsa lite, passa åt varandra. Snacka lite. En fredag fråga om dom vill med ut på ett par bira.

Fjod0r
2007-03-20, 17:10
Precis min situation nu. Lite segt ska jag erkänna. Men det skapar också mycket motivation att skapa nya relationer. Något som man kanske inte hade tidigare med 25 barndomsvänner inom en 3kilometers radie.

mini
2007-03-20, 17:50
Jag trodde också att jag inte ville knyta nya kontakter på gymmet, men det är inte så tokigt ändå. Man hinner både träna och prata. Nackdelen är att man får kamma sig lite och vara trevlig, annars får man bara kompisar som RR.

aliquis
2007-03-20, 18:15
Är snäll antar jag.

Att bjuda folk på sprit fungerar säkert också.