handdator

Visa fullständig version : Rätt sätt?


Snubbelfot
2007-03-19, 18:26
För ett litet tag sedan bestämde jag mig, nu eller aldrig.
Jag är 37 år, 181 cm och har de senaste åren vägt kring eller strax över 90 kg varav en hel del på mitten s.a.s. Konditionen har varit mitt mellan usel och obefintlig och jag har älskat (och älskar) god mat. Detta till trots har jag ett jobb som till och från är rätt fysiskt, och jag har tröttnat på att inte kunna använda kroppen så effektivt som jag önskar.

Min plan är att gå ner ca 11 kg till en målvikt runt 80 vilket jag tror är lagom för mig. För att nå dit har jag dels lagt om kosten radikalt, dels börjat träna genom att cykla på 60-70% av maxpuls (pulsklocka) i 30-40 min varje dag. (Har aldrig tränat regelbundet tidigare.) När jag nått min målvikt har jag tänkt att stegvis lägga om träningen till att fokusera på att bygga upp och underhålla muskler, men behålla en viss konditionsträning. Fram tills dess kör jag ett dietupplägg parallellt med träningen, helt enkelt ett stålbad som det bara är att stå ut med.

Min kost består av frukost på ca 2 dl lättfil och 2 dl havrefras, och därefter Dalblads Pro Lite ca 3 portioner á 1 dl under dagen. Jag kompletterar med frukt; äpplen, päron och nån enstaka banan, samt grönsaker och en hel del vatten. Denna kost + träning har jag kört i ca 10 dagar nu, och har tappat ca 2 kg. Det känns dock som om jag behöver öka ätandet litet, har känt mig litet kraftlös idag och igår, jag kompletterade med två kaviarmackor och ett stort glas apelsinjuice i eftermiddags. Hungrig känner jag mig nästan jämt, men viljestyrkan överstiger hittills hungern, karaktären har varit överraskande stark. :)

Det jag skulle önska är input om hur jag kan förbättra upplägget, om det finns andra typer av måltidsersättning som kan vara bättre på något sätt, om det finns någon träningsform som kan anses vara bättre än någon annan och om min tanke med "tvåstegs" träningsupplägg verkar vettig. Jag inser att mitt upplägg är rätt radikalt för min kropp, men jag vill löpa linan ut nu när jag fått tummen ur.:hbang:

(Ja, jag har läst deffguiden och tagit till mig en massa intressant information. :thumbup: )

L-Sami
2007-03-19, 18:45
Skulle rekommendera att du äter lite mer mättande mat för att slippa hungern, t ex havregrynsgröt istället havrefras, en fullkornsmacka med magert pålägg istället för frukt samt ersätt Dalblads tillskott med mat. Om du ökar ett dygns kalorimängd så kommer du troligtvis gå upp i vikt igen.

Bäst är ju att öka träningen, för att slippa dra ned så mycket på maten. Styrketräning är jättebra för förbränningen.

Snubbelfot
2007-03-19, 20:52
Skulle rekommendera att du äter lite mer mättande mat för att slippa hungern, t ex havregrynsgröt istället havrefras, en fullkornsmacka med magert pålägg istället för frukt samt ersätt Dalblads tillskott med mat. Om du ökar ett dygns kalorimängd så kommer du troligtvis gå upp i vikt igen.

Bäst är ju att öka träningen, för att slippa dra ned så mycket på maten. Styrketräning är jättebra för förbränningen.
Ok, jo fullkornsmacka istället för frukt skulle jag kunna prova. Hungern i sig är dock inget stort problem, det handlar mest om vilja som jag ser det.
Hur menar du med att jag troligtvis går upp i vikt om jag ökar kalorimängden, nu ligger jag runt 800-1000 kcal/dygn jämfört med ett riktvärde på ca 2800-3000 enligt deffguiden (om jag inte missuppfattat något) så det borde väl kunna finnas utrymme att öka en smula och ändå fortsätta gå ner om än i lägre takt?

Depzon
2007-03-20, 01:40
Om du i nuläget inte tänkt fokusera på att underhålla musklerna så kan du ju gott ligga på ett ganska kraftigt energiminus, men ett underskott på 2000 kalorier är extremt. Du kommer (rätta mig ni andra om jag har fel) gå ner 2 kilo i veckan med ett så radikalt underskott. Är det nödvändigt med så snabb viktnedgång? Risken finns att kroppen snart inte pallar mer, den vill att du ska äta tillbaka alla de där förlorade kilona, ämnesomsättningen blir dålig o.s.v. Nu är inte jag någon expert men... vid så kraftig bantning ställer väl kroppen in sig på nån sorts "svält/energisparläge", där det blir desto svårare att gå ner i vikt i samma takt?

Om du inte har överdrivet bråttom kan du ligga på 500 kcal underskott (0,5 kg/vecka), fast då får du se till att ha bra koll så du inte upptäcker efter ett tag att du råkar ligga på plus minus noll. Ett sådant underskott ska inte vara hälsovådligt på något sätt. Du kan nog säkert gå ner mot 1000 också.

Snubbelfot
2007-03-20, 09:24
Är det nödvändigt med så snabb viktnedgång? Risken finns att kroppen snart inte pallar mer, den vill att du ska äta tillbaka alla de där förlorade kilona, ämnesomsättningen blir dålig o.s.v. Nu är inte jag någon expert men... vid så kraftig bantning ställer väl kroppen in sig på nån sorts "svält/energisparläge", där det blir desto svårare att gå ner i vikt i samma takt?
Det har jag också hört, och så vill jag förstås inte att det skall gå. Det är egentligen inte bråttom på något sätt, men jag brukar fungera så att jag hellre står ut med en kort men kraftig uppoffring än drar ut på saker. Naturligtvis får det inte bli för kraftigt och slå bakut, jag känner mig fortfarande för var balansläget kan ligga.

Om du inte har överdrivet bråttom kan du ligga på 500 kcal underskott (0,5 kg/vecka), fast då får du se till att ha bra koll så du inte upptäcker efter ett tag att du råkar ligga på plus minus noll. Ett sådant underskott ska inte vara hälsovådligt på något sätt. Du kan nog säkert gå ner mot 1000 också.
Efter elva dagar av ca 1000 kcal/dag intag har jag gått ner drygt 2,5 kg så din beräkning verkar stämma bra. Trots det har läget känts hanterbart fram tills i förrgår och i går, och efter att jag ökade till ca 1500 igår känns det som om läget kan fungera långsiktigt - eller iaf tills jag når målvikten. :)
Det verkar vara svårt att avgöra själv var "svältläget" inträder, det är kanske individuellt beroende på den egna ämnesomsättningen, men jag tror och hoppas att jag ligger precis över den gränsen just nu.

På Dalblads hemsida finns något som heter CLA, konjugerad linolsyra. Jag vill egentligen inte laborera med en massa preparat som jag inte har kunskap om, men för den oinvigde ser beskrivningen bara positiv ut. Skulle en sådan produkt kunna vara av godo för mig? (Syftet skulle isf vara att "styra om" kroppens förbrukning till fett och att dämpa den iofs just nu minimala inlagringen av tillfört fett)

(Tack för tankar och råd!)

Eddie Vedder
2007-03-20, 09:44
Det verkar vara svårt att avgöra själv var "svältläget" inträder, det är kanske individuellt beroende på den egna ämnesomsättningen, men jag tror och hoppas att jag ligger precis över den gränsen just nu.

Det s.k. "svältläget" är väldigt överskattat. Vid stort kaloriunderskott kommer kroppen sänka energiförbrukningen vilket kan göra det svårare att hamna på lika stort underskott, ju mindre enegibehov desto mindre kcal måste man ju få i sej för att hålla samma underskott. Parallellet med det så sjunker ju även energibehovet ju mindre man väger.

Dock stannar aldrig energiförbrukningen, det finns ju alltid basala energiprocesser som åste tillgodogöras i kroppen såsom vitala organ exempelvis.

Ju högre andel fett man har på kroppen desto större underskott kan man ligga på utan att bryta ned muskelmassa, en generell uppskattningssiffra är att kroppen släpper ifrån sej 70kcal från fett/kg kroppsfett och dygn.
Så ett tips är att köra på samma kcalintag genom hela deffen, då kommer automatiskt underskottet va störst även när din fettmängd är som störst och sen i takt med att ditt energibehov blir lägre p.g.a. lägre vikt så kommer oxå samma kcalintag innebära ett lägre underskott.

På Dalblads hemsida finns något som heter CLA, konjugerad linolsyra. Jag vill egentligen inte laborera med en massa preparat som jag inte har kunskap om, men för den oinvigde ser beskrivningen bara positiv ut. Skulle en sådan produkt kunna vara av godo för mig? (Syftet skulle isf vara att "styra om" kroppens förbrukning till fett och att dämpa den iofs just nu minimala inlagringen av tillfört fett)

Jag vet väldigt lite om kosttillskott men va jag läst om CLA, både om folks egna erfarenheter här på kolo och andra ställen så är CLA ganska värdelöst i viktminskningssynpunkt.

Personligen tycker jag kosttillskott kan va bra för den som vill öka i muskelmassa och vikt men massa "hokus pokus"-produkter för viktminskning känns alltid suspekta.

Endura
2007-03-20, 10:23
Jag måste bara få fråga lite...

Jag är själv en "matälskare" och skulle därför aldrig byta ut så många mål per dag mot pulver, i dagsläget blir det max en gång per dag och det i direkt samband med träning, annars inte alls.
Istället har jag (visserligen tack vare ett gediget matintresse och en kombination av excelmallen och en köksvåg) äntligen fått en balans och en bra känsla för vad och hur mycket av allt jag kan äta.

Vad händer när din "svältkur" är över? Du kommer troligen längta efter maten du åt innan igen och du kommer fortfarande inte ha nån koll på hur mycket du kan äta av det...
Risken är stor att du sakta börja gå upp i vikt igen.

Är det inte bättre att då lägga ner en del av din nyvunna motivation och energi på att faktiskt hitta goda och nyttiga matkombinationer, som inte bara ger din kropp det den behöver (i rätt mängd) utan även ditt psyke?

Jag vet bara att jag inte hade nått några långsiktiga resultat om jag hade använt samma metod som du gör...

I övrigt vill jag önska dig lycka till! :)

Snubbelfot
2007-03-20, 11:16
Vad händer när din "svältkur" är över? Du kommer troligen längta efter maten du åt innan igen och du kommer fortfarande inte ha nån koll på hur mycket du kan äta av det...
Risken är stor att du sakta börja gå upp i vikt igen.
Jag förstår precis hur du menar, och är väl medveten om risken. När jag nått målvikten planerar jag att återgå till en mer normal kost - fast bättre balanserad än tidigare och med klart mindre inslag av skräpmat och godis. Träningen - som jag ju inte ägnat en sekund åt tidigare, medan jag ätit tveksamt och ändå legat ganska still i vikt - räknar jag med bör hjälpa mig att hålla vikten. Jag älskar ju också god och vällagad mat, det är bland de största njutningarna... *drool*

Är det inte bättre att då lägga ner en del av din nyvunna motivation och energi på att faktiskt hitta goda och nyttiga matkombinationer, som inte bara ger din kropp det den behöver (i rätt mängd) utan även ditt psyke?
Absolut, jag tror du har helt rätt i det och att det är väldigt viktigt för ett långsiktigt resultat. Att använda exempelvis Viktväktarnas riktlinjer och upplägg (inte slaviskt) tror jag själv är en bra väg, där finns gott om konkreta förslag och recept som jag vet att jag tycker om. Har gjort halvhjärtade insatser på den vägen tidigare, men dels saknades motivationen (ffa godisätande) och dels saknades träningen. Men VV:s upplägg vet jag funkar fint för mig i stort.

På kostsidan är/blir det svåraste att äta vettigt när jag inte styr själv över tillgång, utbud och mattider. Jag jobbar ibland extremt oregelbundet och på udda tider och platser, och i praktiken är snabbmat enda alternativen då. Å andra sidan är det i sådana lägen som jag förbrukar som mest energi, så i det stora hela är det nog inget stort problem.

Snubbelfot
2007-03-20, 11:20
Ju högre andel fett man har på kroppen desto större underskott kan man ligga på utan att bryta ned muskelmassa, en generell uppskattningssiffra är att kroppen släpper ifrån sej 70kcal från fett/kg kroppsfett och dygn.
Så ett tips är att köra på samma kcalintag genom hela deffen, då kommer automatiskt underskottet va störst även när din fettmängd är som störst och sen i takt med att ditt energibehov blir lägre p.g.a. lägre vikt så kommer oxå samma kcalintag innebära ett lägre underskott.
Ok, jag tar till mig detta - tack!

L-Sami
2007-03-20, 11:30
Ok, jo fullkornsmacka istället för frukt skulle jag kunna prova. Hungern i sig är dock inget stort problem, det handlar mest om vilja som jag ser det.
Hur menar du med att jag troligtvis går upp i vikt om jag ökar kalorimängden, nu ligger jag runt 800-1000 kcal/dygn jämfört med ett riktvärde på ca 2800-3000 enligt deffguiden (om jag inte missuppfattat något) så det borde väl kunna finnas utrymme att öka en smula och ändå fortsätta gå ner om än i lägre takt?

Om du ligger på 800-1000 kcal dygn, och din förbrukning ligger på 3000kcal, så kan du äta mer kalorier. Om du nu förbränner 3000kcal per dag så kan du gå upp till 2000-2500kcal med utan några problem.

corbendallas
2007-03-20, 13:22
Tjena snubbel!
Låter som du o jag är på samma linje.

Jag är 35 och 180cm, vägde 83kg o såg emellanåt ut som om jag var gravid i 7e månaden :Virro

Satte ett mål på 7kg som skulle nås till 1e april. Ingen jättestor uppgift, men tillräckligt för mig. Jag hade precis som du funderingar kring matersättare och har läst en hel del och även inhandlat. Lådan står dock i stort sett oanvänd.
Den har inte behövts...

Att ligga på 800-1000kcal om dan och dessutom träna ser jag inte som precis listigt om du inte vill gå hungrig mest hela tiden. Gissningsvis kommer du inte ha speciellt mkt ork.

Som det är nu käkar jag ägg i massor (jämfört med innan). Basserar min mat på havregrynsgröt, nötfärs, kyckling, lax, sallad, tonfisk, makrill och ägg då. Det börjar bli en aning enformigt men det beror mest på min egen lathet. ;)

Jag är dock väldigt nöjd att jag "slipper" matersättarna, av flera anledningar.
Jag har lärt mig hur mkt jag kan äta för att tappa i vikt. Det hjälper mig mycket när jag ska lägga om kosten för att behålla min målvikt. Skulle väl vilja säga att det är den nyttigaste kunskap jag fått av det här. Den kunskapen får du inte om du käkar pulver...
Jag har också lärt mig att man kan tappa i vikt och ändå äta vanlig mat. Jag äter tex lunch i restaurangen på jobbet varje dag.

Jag satte målet att äta max 1500kcal om dan o det har fungerat hyfsat bra på mig. Går hungrig emellanåt men förvånansvärt sällan.
Med hjälp av en matvåg, livsmedelsverkets hemsida och en miniräknare kommer man långt. Det finns även ett fantastiskt excelblad på det här forumet som är till stor hjälp. Sök lite så hittar du det.

För att "öka" viktnergången har jag varit ute o gått rätt mkt och har även löptränat en del. Det känns som det har funnits utrymme för det även om jag legat på 1500kcal om dan.
Jag har haft en ätardag i veckan där jag inte räknat nånting alls o bara svullat i mig allt jag velat ha. Man känner sig som ett barn igen när man faktiskt längtar till lördagsgodis :D (enda nackdelen är att magsäcken är så liten nu så jag hinner helt enkelt inte med att äta allt onyttigt jag vill äta på en dag om jag inte går upp tidigt o verkligen planerar intaget, men då försvinner ju lite av idén med det;) )

Det kan väl också sägas att första månaden gick jag inte ner nånting alls. Det tog ett tag innan jag insåg att jag inte har full koll på vad jag ska äta o hur mkt. När jag väl tog tag i mig själv o verkligen räknade varenda liten kalori, så kom resultaten också. Mao, var inte rädd för att experimentera lite o se vad som händer. Men väg dig inte för ofta. Det är lätt det infinner sig en viss vågmani...

Lycka till o hojta till om du vill ha tips eller en spark i röven från en som är i samma sits (fast nästan framme, bara 0.5kg kvar nu) :devil:

/Thomas

nutz
2007-03-20, 13:42
Bra inlägg corbendallas. Båda fötterna på jorden.

Snubbelfot: styrketränar du?

Snubbelfot
2007-03-20, 14:14
Att ligga på 800-1000kcal om dan och dessutom träna ser jag inte som precis listigt om du inte vill gå hungrig mest hela tiden. Gissningsvis kommer du inte ha speciellt mkt ork.
Sant, orken är inte på topp - men det ser jag inte som ett stort problem just nu. Det, liksom hungerkänslorna, handlar för mig mest om vilja. Dessutom har jag nu ökat till ca 1500 vilket verkar passa mig mycket bättre.


Jag har lärt mig hur mkt jag kan äta för att tappa i vikt. Det hjälper mig mycket när jag ska lägga om kosten för att behålla min målvikt. Skulle väl vilja säga att det är den nyttigaste kunskap jag fått av det här. Den kunskapen får du inte om du käkar pulver...
Nej det är sant, det är risk att bli litet fartblind och verklighetsfrämmande. :cool: Tack och lov har jag en mycket kostmedveten fru som hjälper mig att hålla mig på mattan, och med vars hjälp (hon är vidunderlig i köket) jag ändå tror mig kunna få hyfsad koll på läget.*whistle*

(enda nackdelen är att magsäcken är så liten nu så jag hinner helt enkelt inte med att äta allt onyttigt jag vill äta på en dag om jag inte går upp tidigt o verkligen planerar intaget, men då försvinner ju lite av idén med det;) )
:D

Men väg dig inte för ofta. Det är lätt det infinner sig en viss vågmani...
Jo den har jag redan upptäckt, och försöker hantera på bästa sätt...:)

fluffy_ferret
2007-03-20, 17:05
Juice borde inte ens få kallas för mat. Skippa den.

Snubbelfot
2007-03-20, 21:51
Juice borde inte ens få kallas för mat. Skippa den.
Ett enstaka glas för några dagar sedan kan jag inte föreställa mig skulle ha någon större inverkan på saker och ting, varken positivt eller negativt, men jag är ändå nyfiken - varför dissar du apelsinjuice?

fluffy_ferret
2007-03-20, 22:59
Ett enstaka glas för några dagar sedan kan jag inte föreställa mig skulle ha någon större inverkan på saker och ting, varken positivt eller negativt, men jag är ändå nyfiken - varför dissar du apelsinjuice?

1. Dålig mättnadskänsla. Man kan dricka hur mycket som helst.
2. Högt GI.
3. Sämre näringsvärden jämfört med frukten.
4. Dåligt som fan för tänderna.
5. Åtminstone jag blir bara ännu mer hungrig och törstig av det.
6. Frukt är bättre på alla sätt.

Finns som sagt ingen anledning att dricka apelsinjuice om man har frukter hemma. Om man inte vill unna sig något extra.

Eddie Vedder
2007-03-21, 05:38
Snubbelfot: Givetvis gör det ingenting att du tar ett glas juice om du tycker om det. Herregud, det är knappast nånting "dåligt" med juice! Jag håller med fluffy_ferret att en apelsin och ett glas vatten är bättre, för att få samma mängd C-vitamin från juice som från en färsk apelsin kommer du få i dej både fler kcal, känna mindre mättnad samt gå miste om mycket av apelsinens fibrer.

Men att döma utesluta nåt som du tycker om finns ingen som helst anledning, bara du tänker på att ta med juicen i beräkningen för ditt totala energiintag och inte glömmer bort kcal i det du dricker.

Ta du både ett och t.o.m. två glas juice om dagen OM du skulle känna för det!:thumbup: Frukt är som sagt bättre ur ren "mättnad-kontra-närings"-synpunkt, men det är knappast som att juice inte kan vara en del av en sammansatt kost lr skulle förstöra deffen på nåt sätt.

Depzon
2007-03-21, 17:25
Apelsinjuice är en bra kolhydratskälla direkt efter träning.

Eddie Vedder
2007-03-21, 17:30
Apelsinjuice är en bra kolhydratskälla direkt efter träning.

Det skulle jag nog inte hålla med om dock, e ju nästan enbart fruktos i apelsinjuice.

fluffy_ferret
2007-03-21, 19:09
Snubbelfot: Givetvis gör det ingenting att du tar ett glas juice om du tycker om det. Herregud, det är knappast nånting "dåligt" med juice! Jag håller med fluffy_ferret att en apelsin och ett glas vatten är bättre, för att få samma mängd C-vitamin från juice som från en färsk apelsin kommer du få i dej både fler kcal, känna mindre mättnad samt gå miste om mycket av apelsinens fibrer.

Men att döma utesluta nåt som du tycker om finns ingen som helst anledning, bara du tänker på att ta med juicen i beräkningen för ditt totala energiintag och inte glömmer bort kcal i det du dricker.

Ta du både ett och t.o.m. två glas juice om dagen OM du skulle känna för det!:thumbup: Frukt är som sagt bättre ur ren "mättnad-kontra-närings"-synpunkt, men det är knappast som att juice inte kan vara en del av en sammansatt kost lr skulle förstöra deffen på nåt sätt.

Juicer av olika slag är som Coca Cola ungefär. Jävligt onödigt men också jävligt gott.

Depzon
2007-03-21, 20:45
Men fruktos är väl bra i och med att det höjer insulinnivån i ett läge då det är bra att det inträffar, alltså omedelbart efter träning?

Eddie Vedder
2007-03-21, 20:49
Men fruktos är väl bra i och med att det höjer insulinnivån i ett läge då det är bra att det inträffar, alltså omedelbart efter träning?

Det är ju just så det inte blir i samma utsträckning som exempelvis glukos lr maltos.

Fruktos är en långsam sockerart som först måste ta vägen via levern och där omvandlas till glukos och först då kan musklerna ta upp det.

Fruktos kan alltså inte ge nån glykogeninlagring i sej utan måste först omvandlas till glukos. Det säger ju sej självt att det då är bättre med glukos direkt.

Depzon
2007-03-21, 21:07
Jag ser nu att rönen jag tidigare har gått efter har omvärderats... mitt misstag

Snubbelfot
2007-03-22, 13:48
Jag förstår, lyckligtvis är jag inte särskilt intresserad av juice - jag var på jobbet, det fanns ingen frukt men juice. Annars är det normalt sett frukt "naturell" som gäller.
Just nu är jag på jobbresa och det är bland de tillfällen när jag känner att det kan vara svårt att vara konsekvent med kosten. I synnerhet när man bara med nöd och näppe kan förstå (de japanska) menyerna.:Virro Lyckligtvis har jag med pulver som fegis-alternativ. :) Även om det antagligen inte är så förtvivlat destruktivt att äta mer normalt (men så smalt jag kan) några dagar, jag fortsätter ju på dietpåret när jag kommer hem.

Snubbelfot
2007-07-05, 08:30
Kort uppdatering - uppenbarligen har jag gjort hyfsat rätt. :)
Viktminskningen har gått långsammare än jag tänkt, men det behöver nog inte vara av ondo. Sedan start i mars (ca 11-12 veckor) har jag nu gått ner ca 9,5 kg och har drygt 2 kvar till målvikt.
Jag har ätit mindre och rört mig mer, helt enkelt. Att röra sig mer än tidigare var ganska enkelt, eftersom jag i princip aldrig tränat tidigare. *whistle*
De första veckorna mjukstartade jag med motionscykel runt en halvtimme på ca 70% puls, ett par gånger i veckan. Trappade snart upp till 45-60 min varannan dag, och lade till litet lätt muskelträning - mest armar och axlar.

Nu lägger jag om litet, från fettförbränning till kondition och muskelbyggnad, och försöker även byta motionscykeln - som passat mig perfekt - till löpning. Anledningen är att jag reser rätt mycket utomlands i jobbet och inte vill vara beroende av hotellgym.
Löpningen har jag dock svårt att bli kompis med, springer drygt 4 km ungefär varannan dag sedan två veckor men det vill inte släppa liksom. Rätt soft tempo ändå, ca 27-28 min för de 4 km, inga problem med fötter eller ben men jag plågas rejält av håll varje gång och måste promenera litet eller jogga mkt sakta. Spelar ingen roll om jag inte ätit eller druckit på 2 tim, eller tricket med att krama hårt om nåt - hållet kommer ändå. Får se om det avtar så småningom.
Muskelträningen är roligare, fokus på armar + axlar + rygg + mage.

Hur som helst går det framåt, och jag är rätt tillfreds med utvecklingen.:hbang:

adis
2007-07-05, 09:34
Bara så att du vet, så kan du gå ner i vikt snabbare om du inte bryr dig om att tappa några muskler.

Snubbelfot
2007-07-05, 14:14
Bara så att du vet, så kan du gå ner i vikt snabbare om du inte bryr dig om att tappa några muskler.
Jo, det kan jag nog tänka mig... men just nu är jag rätt nära det jag vill väga. Har blivit av med en hel del fett utan att tappa nämnvärt mycket muskler, och nu vill jag "bara" omfördela en del av dagens kroppsvikt till mer muskler och mindre fett.*whistle*

Eddie Vedder
2007-07-05, 15:16
och nu vill jag "bara" omfördela en del av dagens kroppsvikt till mer muskler och mindre fett.*whistle*

Ledsen att göra dig besviken men det där är tyvärr inget du kommer uppnå. Välj det ena eller det andra, antingen förlorar du både msukler och fett eller så lägger du på dig muskler och fett.

Det är givetvis inte 50/50 mellan fett/muskler, vad det blir mest av varierar i båda fallen beroende på en massa olika faktorer. Hursomhelst kvarstår faktum att du tyvärr inte kommer lyckas öka i muskelmassa samtidigt som du ligger på kaloriunderskott.:(

Snubbelfot
2007-07-05, 15:37
Hursomhelst kvarstår faktum att du tyvärr inte kommer lyckas öka i muskelmassa samtidigt som du ligger på kaloriunderskott.:(
Nejdå, det är jag smärtsamt medveten om. :) Min tanke är att snart trappa upp både kaloriintaget och muskelträningen, och i praktiken landa på ett par kilo över den målvikt jag satte för deffperioden. Får se hur det kommer att funka...*rolleyes*

Eddie Vedder
2007-07-05, 16:17
Nejdå, det är jag smärtsamt medveten om. :) Min tanke är att snart trappa upp både kaloriintaget och muskelträningen, och i praktiken landa på ett par kilo över den målvikt jag satte för deffperioden. Får se hur det kommer att funka...*rolleyes*

Jaha okej, det är ju annars en väldigt väldigt vanligt förkommande förhoppning om att det skall gå så det blir att jag helt sonika skickar fram standardsvaret av ren reflex.:D

Men om du är medveten om detta önskar jag dig bara lycka till oavsett vilket du väljer.:thumbup: