handdator

Visa fullständig version : Mjölk


Nate
2003-03-10, 18:25
Mjölk har ju högt II. Är det dåligt att basera det huvudsakliga kolhydratsintaget på det?

Låt säga att man istället för att göra proteindrink på vatten blandar den med minimjölk och istället drar ned på andra kolhydrater så att man kommer på samma låga kolhydratsnivå som innan... gör det någon skillnad? Och i såfall hur stor?

Vad säger ni om det?

FlexOnline
2003-03-10, 19:12
Minimjölk har LÅGT GI...ca 46...alltså bra kolisar

shirunai
2003-03-10, 19:13
Originally posted by Nate
Mjölk har ju högt II. Är det dåligt att basera det huvudsakliga kolhydratsintaget på det?

Låt säga att man istället för att göra proteindrink på vatten blandar den med minimjölk och istället drar ned på andra kolhydrater så att man kommer på samma låga kolhydratsnivå som innan... gör det någon skillnad? Och i såfall hur stor?

Vad säger ni om det?

funkar fint fitn

Nate
2003-03-10, 19:17
Lågt GI ja men GI & II går inte alltid hand i hand. Blir ju ändå en jävla massa insulinutsläpp och skit...

Är ju en massa snack om att mjölk är anabolt och att man helst inte ska inta det vid deff. Hur förhåller det sig eg?

z_bumbi
2003-03-10, 19:20
Insulin är anabolt, så det är väl inte så konstigt att mjölk är anabolt.

Om du ska använda det får du nog pröva dig fram till, finns de som inte använder några mjölkprodukter men å andra sidan finns det de som använder mängder under deff.

King Grub
2003-03-10, 19:21
Mjölk och yoghurt ger båda ett rejält insulinpåslag. Att basera sitt kolhydratintag på mjölk under en deff är kanske inte en god idé. Läs följande artikel och se på modellen hur GI-värdet inte stämmer överens med II-värdet i många fall. Yoghurt t ex går från runt 60 i GI till en bra bit över 100 i II.

http://venus.nildram.co.uk/veganmc/insulin.htm

Nate
2003-03-10, 19:24
att basera kolhydratsintaget på mjölk skulle med andra ord vara i princip samma sak som att basera det på vitt bröd? Alltså ungefär samma som att äta bara en massa snabba kolhydrater...

King Grub
2003-03-10, 19:33
Vad insulinnivåerna gäller, så ja. Däremot får du ju inte samma blodsockersvängningar, eftersom de är mer beroende av GI.

Och tvärtemot GI-värdet, som sjunker när man tillsätter fett till en kolhydratrik måltid, höjs II-värdet ofta!

Nate
2003-03-10, 19:39
känns som att jag skippar mina kära sojaproteinsdrinkar med minimjölk då... blir att fortsätta med vattenblaskdrinkarna baserade på äckel triple whey. Bara hålla för näsan och svepa. Urk.

Mr Pink
2003-03-10, 19:45
Säg till mig när dom kommit på GI-V då ska jag sluta dricka mjölk...
:smokin: "Mjölk ger starka ben":hbang:

z_bumbi
2003-03-10, 19:46
Nate: Eller så byter du märke på proteinet, har du jordgubbsmak så är väl lite funligt ett bra tips för att få i dig resten av proteinet. Choklad går ju att piffa till med essanser i olika smaker.

ivandrago
2003-03-10, 20:32
inte ska du väl ta de kära kolhydrater man får ta under keto från mjölk?? kan komma på minst 10000000000000000000000 saker som är godare varav hälften även är nyttigare :)

Tor
2003-03-10, 21:45
jag tycker att mjölk funkar alldeles utmärkt, även vid deff (drack cirka 1,5 liter lättmjölk varje dag och minskade som jag skulle i fett)

Nate
2003-03-11, 04:19
men invandrar-ago, har du inte observerat att jag lagt ned keton? :nono:



:D

Nate
2003-03-11, 04:21
Originally posted by z_bumbi
Nate: Eller så byter du märke på proteinet, har du jordgubbsmak så är väl lite funligt ett bra tips för att få i dig resten av proteinet. Choklad går ju att piffa till med essanser i olika smaker.

Aha, att jag inte tänkte på det själv! Jag som dricker massvis med funlight. Måste genast prova! Tänk om du kommit på ett sätt att få bort den dära jävla triple whey dunken på? Gud va skönt! Återkommer med recension...

ivandrago
2003-03-11, 17:13
Originally posted by Nate
men invandrar-ago, har du inte observerat att jag lagt ned keton? :nono:
:D

hehe nej, Ivan Drago den mäktige har inte fått denna information. Nu ska jag läsa din journal och ta reda på varför! :MrT:

Bamse
2003-03-15, 21:34
Om man nu nödvändigtvis vill ha i sig en del mjölk under en deff - vid vilka tillfällen under dygnet passar mjölk bäst? Och följaktligen - när ska det undvikas?

King Grub
2003-03-15, 21:43
Bäst: efter passet.

Sämst: innan sängdags.

Rimligtvis.

Bamse
2003-03-15, 21:49
Hur är det med insulinnivåerna på morgonen när man vaknat? Är det ointelligent att käka något som ger högt insulinpåslag till frukost?

Bamse
2003-03-15, 22:24
Finns det fler "basprodukter" än mjölk, som man ska se upp med vad gäller "Lågt GI, men högt II-värde"?

Nils
2003-03-15, 23:40
Det finns inte mycket forskning om det här med II och dess effekter.
Om nu mjölk och då dess proteiner ger mycket insulin som fungerar på samma sätt som efter sockerintag så borde man få en kraftig sockerbrist då man insulinet inte fått något nytt socker att ta hand om.
Brukar ni ha problem med kraftig trötthet efter era proteindrinkar?
Jag kan inte säga att jag har det.
Möjligen beroende på en hel bunt av andra ämnet som proteinintaget också boostar.
GI vet man har betydelse för en hel del saker, bland annat de negativa effekterna av hög glukoshalt i blodet. Men insulinet index effekt på hälsan vet man så lite om att det nog är lite tveksamt om det är en bra ide att ändra sin kost för att minimera II. Även om GI på sätt och vis verkar sämre då det inte förutser insulinboosten av hög protein mat så stämmer låg GI index dieter bättre med annan empirisk kunskap om "goda matvanor".
All proteinrik mat har hög insulinindex, mer lättupptagbart protein verkari regel ge högre insulinvärde. Här handlar om kroppens sätt att maximera upptaget av protein i cellerna. Är det vettigt av oss att försöka motverka det?
Nils

Langster
2003-03-16, 00:49
Nate... Testa att blanda proteindrinkarna med väldigt lite vatten.
Till 1 dl pulver brukar jag använda högst 2dl vatten. Då kan man svepa ner drinken på 2 klunkar, så det spelar ingen större roll vad det smakar.
Det beror ju på hur lättblandat proteinet är iof (funkar inte alls med protec t.ex)

Sverker
2003-03-16, 07:46
Originally posted by Nils


Om nu mjölk och då dess proteiner ger mycket insulin som fungerar på samma sätt som efter sockerintag så borde man få en kraftig sockerbrist då man insulinet inte fått något nytt socker att ta hand om.


Nils

Det är därför det utsöndras glukagon när man äter protein =>
Frisätter glukos från leverglykogen och startar omvandlingen av aminosyror till glukos.

Nate
2003-03-16, 09:10
Spelar en enda deciliter mjölk någon större roll eller vilka mängder krävs för att höjja insulinet till den nivå där det gör någon skillnad?

Nils
2003-03-16, 10:33
Originally posted by Nate
Spelar en enda deciliter mjölk någon större roll eller vilka mängder krävs för att höjja insulinet till den nivå där det gör någon skillnad?
Det spelar väl ingen större roll hur mycket mjölk du har till ditt protein. Du blandar det ju med supersnabbt pulverformat protein som bör ge mycket mer insulinkick än mjölken skulle gjort!!??
Vill man undvika högt II så blir det så vitt jag förstår inga protein drinkar utan då får man ta proteinet den gamla vägen med ägg och kött som är relativt långsamt med relativt låg II.
Nils

Diana
2003-03-16, 12:16
nate,köp protec choklad,Lellan har höjt den till skyarna i konstillskottforumet,säger att den smakar exakt som chokladpudding om man vispar den så ja kunnde inte låta bli o köpa en burk:D ta slisk triple wey på morronen och efter träningen eller donera den till de fattiga(mej;) )

invandrar-ago?hehehe,,:D

Nils
2003-03-16, 14:28
Originally posted by Nate
känns som att jag skippar mina kära sojaproteinsdrinkar med minimjölk då... blir att fortsätta med vattenblaskdrinkarna baserade på äckel triple whey. Bara hålla för näsan och svepa. Urk.
Betyder inte det att du byter långsamma mjölk kolhydrater mot något snabbare som du äter (nästan allt är snabbare än laktos) och dessutom byter halvsnabba soja+mjölk proteiner mot supersnabba whey och i sin helhet ökar ditt II rejält. Dvs tvärtom mot vad du verkar vara ute efter tidigare i tråden??
Och dessutom dricker något du inte tycker om. Jag fattar inte detta alls!
Nils

Nate
2003-03-17, 00:59
Nu har ni alla FÖRVIRRAT mig totalt! Okej, en gång till. 2 alternativ har vi:


1. 20g Sojaprotein med 1dl minimjölk och resten vatten (ger tot: 16.5p, 7k, 2.1f)

2. 26g Triple whey med vatten (ger tot: 20p, 2k, 1f)

Vad säger ni är bäst att komplettera med? Blir skillnaden så stor att det är värt att trycka i sig äckelpäckel triple whey med kväljningar eller kan jag stanna kvar vid mitt kära sojaprotein som smakar mumma?

Nate
2003-03-17, 01:01
Originally posted by Diana
nate,köp protec choklad,Lellan har höjt den till skyarna i konstillskottforumet,säger att den smakar exakt som chokladpudding om man vispar den så ja kunnde inte låta bli o köpa en burk:D ta slisk triple wey på morronen och efter träningen eller donera den till de fattiga(mej;) )

invandrar-ago?hehehe,,:D

Testat protec, var fortfarande för sötsliskigt. Luktar jättegott i pulverform men så fort man blandar ut det med vatten så får den samma bismak som triple whey har... äckligt sött!

Cartwright
2003-03-17, 09:29
Detta med II är ju lurigt. I stort sätt alla proteiner ger ju insulinpåslag, vissa mer än andra. Men då säger man att en proteindrink innan morgonpromenaden är bra, eftersom proteinet dessutom frisätter glukakon som underlättar fettförbränningen. Nettoeffekten skulle alltså vara positiv trots insulinpåslaget.

Hur ska man då kunna veta hur det förhåller sig mellan insulin/glukakon för ett visst livsmedel? Om det vore så att mjölk med sitt II 100+ frisatte tillräckligt med glukakon för att förbränna fett trots insulinet vore ju mjölk den perfekta deffprodukten, right?

Nate
2003-03-18, 06:55
Originally posted by Cartwright
Detta med II är ju lurigt. I stort sätt alla proteiner ger ju insulinpåslag, vissa mer än andra. Men då säger man att en proteindrink innan morgonpromenaden är bra, eftersom proteinet dessutom frisätter glukakon som underlättar fettförbränningen. Nettoeffekten skulle alltså vara positiv trots insulinpåslaget.

Hur ska man då kunna veta hur det förhåller sig mellan insulin/glukakon för ett visst livsmedel? Om det vore så att mjölk med sitt II 100+ frisatte tillräckligt med glukakon för att förbränna fett trots insulinet vore ju mjölk den perfekta deffprodukten, right?

Borde ju stämma ja. Men hur kan man ta reda på sånt?



Ingen som kan svara på vilkaa av proteintillskottsvarianterna som är bäst?