handdator

Visa fullständig version : Bli av med sötbegäret?


simmarn
2007-03-19, 14:15
Hur ska man göra för att trappa ner sitt sötbegär? Äter ordentligt varje dag, men får ett sug efter något sött var och varannan minut.

Eddie Vedder
2007-03-19, 14:28
Hur ska man göra för att trappa ner sitt sötbegär? Äter ordentligt varje dag, men får ett sug efter något sött var och varannan minut.

Vad består ditt kostintag av i stora drag? I vissa fall kan ett sötsug dämpas av en kost där man undviker förädlade kolhydrater och äter en större mängd fett och protein.

Finns ju självklart inget som funkar för alla men det är ju ett tips så gott som något.

Och självklart finns ju nyttigare substitut för sötsaker såsom frukt, kan kännas uttjatat men det finns en anlednig till att det är det klassiska tipset oxå.:thumbup:

Grönt té, rooibosté å kaffe kan annars funka bra tycker jag.


Men gäller din fråga främst att bli av med sötsuget helt lr att hitta substitut till sötsaker?

SWETiger
2007-03-19, 14:28
Låt blir all form av sötsaker i 3 veckor sedan är du i stort sett fri från det, tuff startperiod men inga problem i längden.

simmarn
2007-03-19, 14:46
Äter en väldigt proteinrik kost med lite kolhydrater. Har försökt att äta russin, äpple eller annan slags frukt då sötbegäret varit framme, men efter nån timme igen sä är man tillbaks på ruta ett. Får väl helt enkelt försöka att låta bli sötsaker ett tag och se om det hjälper.

Eddie Vedder
2007-03-19, 14:50
Äter en väldigt proteinrik kost med lite kolhydrater. Har försökt att äta russin, äpple eller annan slags frukt då sötbegäret varit framme, men efter nån timme igen sä är man tillbaks på ruta ett. Får väl helt enkelt försöka att låta bli sötsaker ett tag och se om det hjälper.

Det råder alltid debatt när det gäller att utesluta saker, det är ju ganska extremt att totlvägra vissa saker i kosten.

Är det dock ett problem för dej och du verkligen mår sämre av att gha svårt att hålla sej ifrån sötsaker så tycker jag den kan va en idé att försöka utesluta det under en period. Jag la av helt och är aldrig sugen längre, dock hindrar det mej inte från att käka lite sylt lr marmelad då och då, köpa nåt gott nybakat vitt bröd o.s.v.

Hoppas det klan gå lika smidigt för dej!:thumbup:

Greg
2007-03-19, 15:28
Frukt + nötter brukade dämpa det för mig. Sen slutade jag bara.

fluffy_ferret
2007-03-19, 17:41
Mer fett och protein. Långsammare kolhydrater.

Eddie Vedder
2007-03-19, 17:45
Mer fett och protein. Långsammare kolhydrater.

Ramla inte av stolen nu flyffy_ferret, men i just det här fallet håller jag med dej och tycker helt klart att det kan vara en bra kosthållning för vissa som vill hålla koll på sötsuget.:D

Därmed inte sagt att det är en allsmäktig metod som går att applicera på hela mänskligheten.

emmak
2007-03-19, 17:59
Hur ska man göra för att trappa ner sitt sötbegär? Äter ordentligt varje dag, men får ett sug efter något sött var och varannan minut.

Jag var PRECIS likadan som dig, hade sötsug i princip hela tiden. Nu på senare tid så har jag börjat äta fler måltider om dagen med 2-3 timmars mellanrum, det hjälper mig hur mycket som helst och jag är sällan sugen på sötsaker. Prova att äta något varannan eller max var tredje timme, jag tror verkligen att sötstuget kommer att trappas ner!

Du kan ju dela upp det på 6 mål där 3st är lite större mål och 3st mellanmål. Funkar perfekt!

Del_Piero
2007-03-19, 18:22
argh har samma problem som du med sötsuget , har verkligen försökt hålla mig från det men ack så svårt det är xD

simmarn
2007-03-19, 18:41
Jag var PRECIS likadan som dig, hade sötsug i princip hela tiden. Nu på senare tid så har jag börjat äta fler måltider om dagen med 2-3 timmars mellanrum, det hjälper mig hur mycket som helst och jag är sällan sugen på sötsaker. Prova att äta något varannan eller max var tredje timme, jag tror verkligen att sötstuget kommer att trappas ner!

Du kan ju dela upp det på 6 mål där 3st är lite större mål och 3st mellanmål. Funkar perfekt!

Tack för tipset, ska testa att dela upp det i lite fler måltider =)

Bugg
2007-03-19, 19:19
Låt blir all form av sötsaker i 3 veckor sedan är du i stort sett fri från det, tuff startperiod men inga problem i längden.

Jag bestämde mig efter jul för att inte käka godis. Det var inga som helst problem att stå emot. Äter inte mycket andra sötsaker heller. Nästintill aldrig kakor och sådant.
Sedan jag startade deff för lite drygt tre veckor sen har jag dock haft ett sjukt sötsug. Då deffar jag ändå på 2500kcal per dag. Så jag antar att i mitt fall beror sötsuget på att jag käkar lite mindre till lunch/middag.

SWETiger
2007-03-19, 20:52
Du kör inte på grejer med andra sötningsmedel än socker då eller sylt? Fungerade finfint för mig men jag antar att det kanske inte är rätt för alla. Tycker ändå att det är värt att testa, wffwktivt så länge man inte deffer om inte annat. ;)

emmak
2007-03-19, 21:02
Tack för tipset, ska testa att dela upp det i lite fler måltider =)

Gör så! Det är garanterat värt ett försök! :)

petah
2007-03-19, 21:25
Att simpelt äta sig mätt, och känner man sig sugen så äter man ännu mer. Det funkar för mig. Mätt = inget sug.

muffa
2007-03-19, 21:48
Jag brukar tugga tuggumi när jag känner mig sugen på något sött. Det håller iaf tankar bort på annat så det "hjälper" väl :)

l3na
2007-03-19, 22:17
tidigare hade också jag ett sjukt sötug, men lyckades bli av med de genom regelbundna mattider. men nu sitter problemet i hjärnan istället, även fast ja inte alls är sötsugen, kan ja tänka på godis jämt, och i och med de blir sötsugen. hur gör man för att avvänja tankarna från godis och andra sötsaker? någon som har ngt tips?

krilleh
2007-03-19, 22:28
Detta tipset kanske inte är ett bra tips för vissa men för mig funkar det iaf.

Jag kör med pepsi max(lightdrycker) ganska ofta. Speciellt på helgerna och ibland i veckan. Det känns riktigt bra iaf! Sen visst kan de va gott med något sött att tugga på, men där får man vara stark och låta bli. Man får helt enkelt vara nöjd med läsken.

Sen kan detta orsaka ännu mer sötbegär så kanske inte funkar på alla.

champion
2007-03-19, 23:12
Förut åt jag jätte mycket godis. Men efter ja smakade oliver så blev det mitt nya godis och dom är så himla goda det är nästan som att ja skulle kunna leva på oliver i en hel dag. Så jäkla goda är dom för mig.
Om du äter god mat på kvällen så tappar du nog godis suget. Eller som många gör borstar tänderna när sötsuget kommer för det smakar skit att äta godis när man har borstat tänderna.

CoolHandLuke
2007-03-21, 19:31
Mycket psykologi. Då är det tredagarspuckeln som gäller. Klarar man av något i tre dagar så brukar det gå lättare.

Inte helt ovanligt att man tror sig känna sug efter något att äta när man egentligen är törstig. Speciellt när man är stressad. Drick vatten och se vad som händer.

Annars brukar mineralsalter nämnas i samband med sötsug. För att fixa dålig balans bland mineraler, får man väl som många redan skrivit äta frukt och/eller söta grönsaker tills man blir trött på det. Man kan också prova att sänka salt-halten i övriga kosten.