handdator

Visa fullständig version : Känner mig lost


Hermes
2007-03-19, 14:01
Efter ett flera år uppbehåll har jag nu börjat träna igen. Har börjat kolla igenom forumtrådar och har märkt lite nya grundtankar kring kost och kosttillskott. Exempelvis att man ska dricka snabbt protein direkt innan träningen vilket jag aldrig hörde nånting om för typ 3 år sen och att Esapro tydligen är da shizzle *flex*

Min fråga är egentligen vad mer som har hänt inom området de senaste åren? Självklart inte varenda litet rön men om det är några riktigt stora förändringar, typ att man ska dricka proteindrinken genom näsan för optimalt upptag ;)

Eddie Vedder
2007-03-19, 14:05
Något som kanske är en chock om du "legat i träda" i tre år är att insulin visat sej inte ha några anabola fördelar för muskeltillväxt, dock viktiga antikatabola egenskaper.

Hermes
2007-03-19, 14:10
Något som kanske är en chock om du "legat i träda" i tre år är att insulin visat sej inte ha några anabola fördelar för muskeltillväxt, dock viktiga antikatabola egenskaper.

Hade jag ingen aning om faktiskt, vad har det för praktiska konsekvenser?

Eddie Vedder
2007-03-19, 14:14
Hade jag ingen aning om faktiskt, vad har det för praktiska konsekvenser?

Det betyder att hormonet i sej inte bygger upp muskelmassa, dock hämmar det nedbrytningen(antikatabolt) vilket är viktigt för att muskelprotein sedan skall kunna syntetiseras.

Så insulin spelar alltså fortfarande en mycket viktig roll i processen för att man skall kunna öka i muskelmassa, det är bara det att hormonet i sej inte är anabolt som man tidigare trott.

Hermes
2007-03-19, 14:17
Det betyder att hormonet i sej inte bygger upp muskelmassa, dock hämmar det nedbrytningen(antikatabolt) vilket är viktigt för att muskelprotein sedan skall kunna syntetiseras.

Så insulin spelar alltså fortfarande en mycket viktig roll i processen för att man skall kunna öka i muskelmassa, det är bara det att hormonet i sej inte är anabolt som man tidigare trott.

I'll be damnes, intressant! precis sådan info jag letar efter.

Eddie Vedder
2007-03-19, 14:47
Har du inget specifikt du funderar över? Typ nåt du va helt såld på när du va mer insatt. Lite svårt är det ju att sitta å fundera över va du kanske inte vet och berätta nåt som du kanske är totalt ointresserad av.;)
Jag menar relevansen med GI har ju fallit totalt nu men var skillnaden mellan liv och död i stort sett för nåt år sen. Det kanske du själv har märkt med tanke på den minskande mediahetswen över GI.

Fundera över nåt specifikt du undrar över och återkom!:thumbup:

Hermes
2007-03-19, 16:53
Har du inget specifikt du funderar över? Typ nåt du va helt såld på när du va mer insatt. Lite svårt är det ju att sitta å fundera över va du kanske inte vet och berätta nåt som du kanske är totalt ointresserad av.;)
Jag menar relevansen med GI har ju fallit totalt nu men var skillnaden mellan liv och död i stort sett för nåt år sen. Det kanske du själv har märkt med tanke på den minskande mediahetswen över GI.

Fundera över nåt specifikt du undrar över och återkom!:thumbup:

Jo GI svängningen har jag hängt med på, det jag är lite osäker på är kosttillskott och måltider i sammanband med träning, förutom att man ska få i sig snabbt protein precis innan passet är det nåt annat nytt på den fronten, tror jag läste nånstans om att man skulle vänta väldigt länge mellan en större måltid och träning, ska man fortfarande få i sig protein och snabba kollisar direkt efter passet eller är det uråldrigt nu? :)

L-Sami
2007-03-19, 17:11
Jo GI svängningen har jag hängt med på, det jag är lite osäker på är kosttillskott och måltider i sammanband med träning, förutom att man ska få i sig snabbt protein precis innan passet är det nåt annat nytt på den fronten, tror jag läste nånstans om att man skulle vänta väldigt länge mellan en större måltid och träning, ska man fortfarande få i sig protein och snabba kollisar direkt efter passet eller är det uråldrigt nu? :)

Det behöver nödvändigtvis inte vara snabba kolhydrater efter, det som avgör är mängden kolhydrater efter träning inte snabbheten av dem.

dr ozz
2007-03-19, 17:42
Det behöver nödvändigtvis inte vara snabba kolhydrater efter, det som avgör är mängden kolhydrater efter träning inte snabbheten av dem.

*bs*

apa_ola
2007-03-19, 17:44
*bs*

*bs*

apa_ola
2007-03-19, 17:48
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1221950&postcount=5

dr ozz
2007-03-19, 17:48
Skulle gärna vilja ha detta påståendet utvecklat om möjligt? Långsamma kolhydrater efter träning känns suboptimalt?

dr ozz
2007-03-19, 17:55
Den länken övertygade inte mig att ta långsamma kolhydrater efter träning. Och att man presterade bättre dagen efter om man laddat med långsamma kolhydrater var ju inte direkt nån överaskning. Dessa artiklar rörde dessutom cardio-träning och prestation. Men jag antar att man får göra som man vill.

Eddie Vedder
2007-03-19, 17:59
"Den totala mängden kolhydrat är viktigare än typen av kolhydratkälla. Dock verkar livsmedel med högt glykemiskt index vara till fördel i samband med glykogenuppbyggnad efter träning, speciellt om tiden till nästa träning är kort."

/Näringslära för högskolan, 5:e upplagan(2006) s.404

Ni har båda rätt med andra ord, mängden kolhydrat är det absolut väsentliga men ju snabbare dom är desto snabbare påfyllnad givetvis.
Samtidigt är det ju den glykemiska belastningen som är det väsentliga snarare än det glykemiska indexet, med andra ord lär ju exempelvis 250g fullkornspasta ge en bättre kolhydratpåfyllnad än 100g malto även om malto är en extremt mycke snabbare kolhydratkälla. Men vid samma mängd är det ju högre GI desto snabbare återuppbyggnad.

Doktorn
2007-03-19, 18:27
Det betyder att hormonet i sej inte bygger upp muskelmassa, dock hämmar det nedbrytningen(antikatabolt) vilket är viktigt för att muskelprotein sedan skall kunna syntetiseras.

Så insulin spelar alltså fortfarande en mycket viktig roll i processen för att man skall kunna öka i muskelmassa, det är bara det att hormonet i sej inte är anabolt som man tidigare trott.

Insulin är fortfarande ett anabolt hormon, bara inte med hänsyn till muskeluppbyggning!!

Det stimulerar fortfarande glykogeninlagringen, fettsyntes etc...dvs fortfarande anabolt!

Eddie Vedder
2007-03-19, 18:30
Insulin är fortfarande ett anabolt hormon, bara inte med hänsyn till muskeluppbyggning!!

Det stimulerar fortfarande glykogeninlagringen, fettsyntes etc...dvs fortfarande anabolt!

Jag vet det, i det första inlägget jag skrev nämnde jag just det "...att insulin visat sej inte ha några anabola fördelar för muskeltillväxt, dock viktiga antikatabola egenskaper." men glömde nämna det i det senaste.

Att insulin fortfarande är anabolt i andra processer är jag medveten om.

Hermes
2007-03-19, 18:42
Den här tråden artar sig verkligen. :)

Hur är det med kolhydrater just innan träningspasset med proteinet? Bättre att sippa på en kolhydratdrink samtidigt som man tränar? Eller strunta i båda och få i sig kolhydrater efter träningspasset?