handdator

Visa fullständig version : Farliga hundägare ska förbjudas


Nitrometan
2007-03-19, 09:24
Artikel i DN om det nya lagförslaget.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=630012



Krampus? Hur går det med kamphundarna?


I övrigt. Är det mer vettigt att förbjuda enligt det här förslaget än att förbjuda vissa raser?

Jax
2007-03-19, 09:25
I övrigt. Är det mer vettigt att förbjuda enligt det här förslaget än att förbjuda vissa raser?
Låter mer rättvist men det kan nog bli svårare att genomföra.

Nitrometan
2007-03-19, 09:28
- Vi kommer att föreslå en trappa med åtgärder som en hundägare kan åläggas omedelbart. Steg ett är ett koppeltvång, steg två munkorg. Sedan ska polisen kunna frånta ägaren hunden och slutligen ska en person kunna förbjudas ha hund, säger jordbruksminister Eskil Erlandsson.

Till grund för förslaget kommer hundansvarsutredningen från 2003 att ligga. Redan då konstaterades att dagens regler är föråldrade - de instiftades 1947 i ett helt annat samhällsklimat. Men ändå har utredningen legat i byrålådan sedan dess.
Jag tycker det verkar bra.

Men det handlar om hur det genomförs.

Hittills har ju polisen (och andra myndigheter) varit väldigt flata i hanteringen. Det kan komma in anmälningar i flera år innan nåt händer.

Jag hoppas det blir bättre.

Mago
2007-03-19, 10:09
:thumbup:

babbett
2007-03-19, 18:32
:thumbup:


+1

Lexidos
2007-03-19, 19:20
Jättebra förslag, vissa människor borde inte få ha hund ( inte barn heller för den delen)

Droog
2007-03-19, 19:28
Vore väl både bättre och enklare att förbjuda vissa hundraser?

Jag kan svara mig själv så slipper ni göra det. Jaja, alla hundar kan vara aggressiva, jaja, det är jättefina familjehundar, jaja, ni som har dessa hundar är bara hundintresserade och skulle lika gärna kunna ha en tax. Visst.

hobbitar
2007-03-19, 20:10
Jag gillar inte stora hundar.

Dom hugger alltid efter mig när jag går förbi dom. Kanske beror på att jag stirrar dom i ögonen men om jag VILL stirra en hund i ögonen skall jag få det. Ibland VILL jag nästan att dom ska hugga efter mig så jag kan skälla lite.

Trance
2007-03-19, 20:13
Vore väl både bättre och enklare att förbjuda vissa hundraser?

Jag kan svara mig själv så slipper ni göra det. Jaja, alla hundar kan vara aggressiva, jaja, det är jättefina familjehundar, jaja, ni som har dessa hundar är bara hundintresserade och skulle lika gärna kunna ha en tax. Visst.

Problemet är väl att det är så många hundraser som har bra förutsättningar att vara tuffa och farliga. Schäfer, dobberman, rottweiler etc. Alla har ju status som coola hundar också.

Wennerberg
2007-03-19, 20:59
Jag gillar inte stora hundar.

Dom hugger alltid efter mig när jag går förbi dom. Kanske beror på att jag stirrar dom i ögonen men om jag VILL stirra en hund i ögonen skall jag få det. Ibland VILL jag nästan att dom ska hugga efter mig så jag kan skälla lite.

Det handlar inte om stora hundar nu, men vill du titta en hund i ögonen på det viset så får du skylla dig själv. Många hundar med bra uppfostran reagerar inte ens, men de med dålig uppfostran kan bli tokiga och då sker sådant som man läser om i tidningarna. En stor hund som attackerar dig är överlagsen om du inte är typ terminator. Skyll dig själv.

Loke
2007-03-19, 21:00
Hur skulle det gå till i praktiken om man ville göra vissa hundraser olagliga? Skulle det vara genom att förbjuda hundar utan stamtavla eller? De hundar som föds utan stamtavla, skulle man vara tvungen att döda dem då?

cozemo
2007-03-19, 21:28
Vore väl både bättre och enklare att förbjuda vissa hundraser?

Jag kan svara mig själv så slipper ni göra det. Jaja, alla hundar kan vara aggressiva, jaja, det är jättefina familjehundar, jaja, ni som har dessa hundar är bara hundintresserade och skulle lika gärna kunna ha en tax. Visst.

Alla hundar är farliga i mån av storlek o styrka om dom uppfostras fel.
Det är uppfostran av hunden som gör hur hög tolrensnivå och aggresivitet den har.
Finns golden retrievers som attackerat och skadat rottweilers illa pga av fel uppfostran osv.
Så om du vill förbjuda "farliga" hundar så kan du ju lika gärna förbjuda alla?

Herkulez
2007-03-20, 12:45
Problemet är väl att det är så många hundraser som har bra förutsättningar att vara tuffa och farliga. Schäfer, dobberman, rottweiler etc. Alla har ju status som coola hundar också.

precis, förbjud en viss hundras som för stunden är "populär" bland idioterna så går dom över till en annan hundras bara.

Nina L
2007-03-20, 12:51
Det låter som ett jättebra förslag, tycker jag. Man kanske inte kan förbjuda vissa att skaffa barn, men lite annat kan man i alla fall förbjuda dem. Det är bra. :D

machine gun
2007-03-20, 13:50
Jättebra förslag, vissa människor borde inte få ha hund ( inte barn heller för den delen)

+1

Fed up
2007-03-20, 13:58
Jag håller på att träna upp min taxvalp till en riktig kamphund!

http://a822.ac-images.myspacecdn.com/images01/48/l_217ecd94c9544dd6846be02f7f77ca55.jpg

Watch out!

Einar
2007-03-20, 14:03
Jag håller på att träna upp min taxvalp till en riktig kamphund!

http://a822.ac-images.myspacecdn.com/images01/48/l_217ecd94c9544dd6846be02f7f77ca55.jpg

Watch out!

Han ser ut som den flygande hunden i "den oändliga historien". :D

Einar
2007-03-20, 14:12
Han ser ut som den flygande hunden i "den oändliga historien". :D

Hon ska det vara. Sorry ;)

Fed up
2007-03-20, 14:21
Hon ska det vara. Sorry ;)

Haha, ja bäst du passar dig så jag inte bussar henne på dig!

Droog
2007-03-20, 15:33
Jag håller på att träna upp min taxvalp till en riktig kamphund!

http://a822.ac-images.myspacecdn.com/images01/48/l_217ecd94c9544dd6846be02f7f77ca55.jpg

Watch out!

Har du inte läst tråden? Det finns faktiskt taxar som bitit ihjäl kamphundar. Det är inget att skoja om.

Är det en katt du tränar upp den på? Till höger i bilden.

Langster
2007-03-20, 15:49
Frågan är väl hur man ska bestämma vilka som är olämpliga som hundägare. Ska de få en chans först och om deras kamphund biter en unge så får de inte ha hund längre? I så fall är ju skadan redan skedd.

Langster
2007-03-20, 15:51
• 2006 fanns 730.000 registrerade hundar i Sverige och av dem var 0,6 procent av kamphundsras. De stod för 10 procent av alla polisanmälda angrepp (som totalt var 2.488).

Den här statistiken talar väl för sig själv?

Fram för hundkörkort istället så att alla som ska ha och redan har hund blir testade. Och det ska vara hårdare krav på de som vill ha kamphundar.

Lövbiffen
2007-03-20, 15:54
Han ser ut som den flygande hunden i "den oändliga historien". :D


Falcor :thumbup:

Fed up
2007-03-20, 15:55
Har du inte läst tråden? Det finns faktiskt taxar som bitit ihjäl kamphundar. Det är inget att skoja om.

Är det en katt du tränar upp den på? Till höger i bilden.

Seriöst svar ifall du var seriös: det var lite min poäng faktiskt, det är inte rasen som gör det osv. Jag gör dock mitt bästa för att få en lydig och glad tax, inte en kamptax. Är du en pappkartong ligger du dock risigt till när Doris passerar...

Det är en jack russel med en boll i munnen som exponeras för taxbebisvrede.

Mago
2007-03-20, 16:18
• 2006 fanns 730.000 registrerade hundar i Sverige och av dem var 0,6 procent av kamphundsras. De stod för 10 procent av alla polisanmälda angrepp (som totalt var 2.488).

Den här statistiken talar väl för sig själv?

Fram för hundkörkort istället så att alla som ska ha och redan har hund blir testade. Och det ska vara hårdare krav på de som vill ha kamphundar.

Kamphundar är helt förbjudna som det är.

Sen handlar det ju till absolut störst del på ägaren och inte vilken slags hund det handlar om. Sen får de väldigt gärna kolla extra noga på personer som vill skaffa stora hundar eller hundar som ofta drar till sig opassande ägare.

Nitrometan
2007-03-20, 16:20
Kamphundar är helt förbjudna som det är.
Hur menar du nu?

Langster
2007-03-20, 16:23
Hur menar du nu?

Han menar att det är förbjudet att använda hundar för kamp och bortser från att man har klassat vissa raser som kamphund.

Han är ute och cyklar med andra ord.

Mago
2007-03-20, 16:25
Han menar att det är förbjudet att använda hundar för kamp och bortser från att man har klassat vissa raser som kamphund.

Han är ute och cyklar med andra ord.

:)

Idiotiskt om man klassat vissa hundraser som kamphundar.
Kamphund är en hund man änvänder till kamp. <- punkt

Einar
2007-03-20, 16:26
Falcor :thumbup:

Japp, så hette han :thumbup:

http://gaygamer.net/images/falcor.jpg

thomast
2007-03-20, 16:29
Jag håller på att träna upp min taxvalp till en riktig kamphund!

http://a822.ac-images.myspacecdn.com/images01/48/l_217ecd94c9544dd6846be02f7f77ca55.jpg

Watch out!

Ett levande bevis på att vilken hundras som helst kan bli en kamphund! Här är ett till (till vänster):

http://img156.imageshack.us/img156/3391/kajsaaaron005nr7.jpg
Hon är uppfödd på barn och fullvuxna Rottweilers. Det är middagsdags och kompisen förstår vad det innebär.

Lite mer konkret funderar jag på hur en sådan här lag kommer att tillämpas. Är det bara på 20-åriga invandrarkillar i förorten som kommer att drabbas eller är det även tant Agda med sin sinnessjuka småhund?

Min upplevelse är att det är små hundar som är de agressiva, om jag går förbi tio stycken under en promenad med min hund kommer minst sju av dem göra utfall. Lyckligtvis har de inte mycket kroppsvikt att backa upp sina hot med, om de nu inte ger sig på barn eller någon med ett fysiskt handikapp.

Yes
2007-03-20, 16:29
Fram för hundkörkort istället så att alla som ska ha och redan har hund blir testade. Och det ska vara hårdare krav på de som vill ha kamphundar.
Hur skulle ett sådant körkort vara utformat för att:

1. Testa någon förmåga att sköta en hund.

2. Sortera bort olämpliga hundägare.

Langster
2007-03-20, 16:29
:)

Idiotiskt om man klassat vissa hundraser som kamphundar.
Kamphund är en hund man änvänder till kamp. <- punkt

• Svenska kennelklubben, SKK, klassar fyra registrerade raser som historiska kamphundsraser. De har alla avlats fram för kamp, men sedan länge ligger koncentrationen exteriört och på sällskap.

• American pitbull terrier. Från början framavlad för att skapa en stor och kraftig hund med mycket kamplust. Har använts och används som familje- gårdshund och till hundslagsmål.

• American staffordshire terrier, amstaff. Härstammar från pitbullterriern men slutade delta i hundkamper redan på 1940-talet. Utpräglad familje- och utställningshund.

• Bullterrier. Engelskt ursprung. Numera renodlad sällskaps- och utställningshund.

• Staffordshire bullterrier. Mindre och mer kompakt än amstaffen. Numera familje- och utställningshund, har inte använts till kamp på länge.


Idiotiskt kanske men det är varken du eller jag som bestämmer det. Sen går det inte att komma ifrån det faktum att det var just för kamp dessa hundraser avlades fram för en gång i tiden och det avspeglar sig fortfarande i deras beteende.

Mago
2007-03-20, 16:33
Idiotiskt kanske men det är varken du eller jag som bestämmer det. Sen går det inte att komma ifrån det faktum att det var just för kamp dessa hundraser avlades fram för en gång i tiden och det avspeglar sig fortfarande i deras beteende.

Så eftersom SKK säger det så är det så, och det är inget man kan göra något åt?
Sannerligen mycket idiotiskt eftersom det bara bidrar till att fler personer som inte är lämpliga hundägare skaffar dem.

Fed up
2007-03-20, 16:34
Ett levande bevis på att vilken hundras som helst kan bli en kamphund! Här är ett till (till vänster):

http://img156.imageshack.us/img156/3391/kajsaaaron005nr7.jpg
Hon är uppfödd på barn och fullvuxna Rottweilers. Det är middagsdags och kompisen förstår vad det innebär.
.

Haha, helt underbar bild!

Langster
2007-03-20, 16:36
Hur skulle ett sådant körkort vara utformat för att:

1. Testa någon förmåga att sköta en hund.

2. Sortera bort olämpliga hundägare.

1. Genom obligatoriska hundkurser med teori och praktik innan någon hund får införskaffas, så att ett visst mått av förståelse för hur man sköter och uppfostrar en hund uppnås.
Vidareutbildningar för att få skaffa en "kamp"hund så att ytteligare insikt i de hundarnas psyke fungerar och hur de bör uppfostras erhålls.
Möjligt att det även skulle krävas någon kurs däremellan för att få äga en större och potentiellt farlig hund.

2. Olämpliga ägare sorteras bort genom att kika i brottsregistret, den blivande ägarens hem bör även inspekteras.

Yes
2007-03-20, 16:55
1. Genom obligatoriska hundkurser med teori och praktik innan någon hund får införskaffas, så att ett visst mått av förståelse för hur man sköter och uppfostrar en hund uppnås.
Vidareutbildningar för att få skaffa en "kamp"hund så att ytteligare insikt i de hundarnas psyke fungerar och hur de bör uppfostras erhålls.
Möjligt att det även skulle krävas någon kurs däremellan för att få äga en större och potentiellt farlig hund.
Och exakt vad skulle man lära sig och hur hjälper det egentligen?

Ungefär alla som skaffar hund försöker ändå lära sig hur man uppfostrar den. Jag tvivlar på att det ens går att få en särskilt "bra" kamphund om man inte vet lite om hur hundar tränas.

Kanske lyckas idioterna t.om. ta fram ännu farligare kamphundar, ifall de får en mer gedigen utbildning.

Största skillnaden blir antagligen att det kostar mer pengar att skaffa hund, och som följd av det kan vi få fler oregistrerade hundar.

2. Olämpliga ägare sorteras bort genom att kika i brottsregistret, den blivande ägarens hem bör även inspekteras.
Okej, inga hundar till våldsbrottslingar, knarkare och dylikt. Just hemmet har väl annars inte så jättestor betydelse?

Fed up
2007-03-20, 17:18
Ungefär alla som skaffar hund försöker ändå lära sig hur man uppfostrar den.



Nja, det tror jag knappast. Tror det är en minoritet av hundägare som läser "uppfostringslitteratur" och än färre som faktiskt följer den. De flesta verkar ha inställningen att hunden är som den är och det är inget att göra åt: "ja han skäller så det går inte att få tyst på honom...tyst nu pelle lille oj så du skäller" eller "ja maja bits lite men annars är hon så snäll, oj akta dig nu bet hon visst lite, hoppsan" eller "ja putte han har ju så bråttom oj som han drar hoppsan, där drog han min arm ur led!"...

Håller med i övrigt att det blir väldigt svårt att genomföra det dära. Isåfall skulle en väldigt hård koll behöva införas och det tror jag inte vår glada regering är sugen på att lägga fett med pengar på.

hobbitar
2007-03-20, 17:22
Va fan skulle hända om man testoboostade en kamphund då?! Då snackar vi mördarmaskiner...

Rellos_87
2007-03-20, 17:27
Va fan skulle hända om man testoboostade en kamphund då?! Då snackar vi mördarmaskiner...


Jag vågar inte ens tänka på hur Fed Ups mardrömstax of doooom skulle vara då!*mini*

Förbannat gullig hund förresten, goochi goochi goo

Langster
2007-03-20, 17:32
Och exakt vad skulle man lära sig och hur hjälper det egentligen?

Ungefär alla som skaffar hund försöker ändå lära sig hur man uppfostrar den. Jag tvivlar på att det ens går att få en särskilt "bra" kamphund om man inte vet lite om hur hundar tränas.

Kanske lyckas idioterna t.om. ta fram ännu farligare kamphundar, ifall de får en mer gedigen utbildning.

Största skillnaden blir antagligen att det kostar mer pengar att skaffa hund, och som följd av det kan vi få fler oregistrerade hundar.


Okej, inga hundar till våldsbrottslingar, knarkare och dylikt. Just hemmet har väl annars inte så jättestor betydelse?

Som Fed up skrev så nej, alla vet inte och försöker inte lära sig hur man uppfostrar en hund eller hur man handskas med en besvärlig hund. Genom att gå en utbildning så lär man sig saker och får en förankring till verkligheten på ett annat sätt, det gör det dessutom i princip omöjligt att impulsköpa en hund.
Hemmet har ganska stor betydelse, varför tror du soc kommer på besök när du ska skaffa barn t.ex? Det säger rätt mycket om hur du lever och vilken miljö hunden kommer att vistas i. Det är ju inte alla brottslingar som är dömda och finns med i brottsregistret.

Yes
2007-03-20, 17:34
Nja, det tror jag knappast. Tror det är en minoritet av hundägare som läser "uppfostringslitteratur" och än färre som faktiskt följer den. De flesta verkar ha inställningen att hunden är som den är och det är inget att göra åt: "ja han skäller så det går inte att få tyst på honom...tyst nu pelle lille oj så du skäller" eller "ja maja bits lite men annars är hon så snäll, oj akta dig nu bet hon visst lite, hoppsan" eller "ja putte han har ju så bråttom oj som han drar hoppsan, där drog han min arm ur led!"...

Håller med i övrigt att det blir väldigt svårt att genomföra det dära. Isåfall skulle en väldigt hård koll behöva införas och det tror jag inte vår glada regering är sugen på att lägga fett med pengar på.
Jag tror de flesta faktiskt betraktar hunden som en ny familjemedlem. Lite som att skaffa barn, och de flesta som gör det försöker också lära sig något om uppfostran. Sen är det såklart många som misslyckas ändå. Det är ju faktiskt inte alltid så lätt att sköta en hund, speciellt när man inte har någon erfarenhet.

Det du beskriver är nog iof ett ganska typiskt problem. Jag tror det beror på att många helt enkelt får dåligt samvete av att säga ifrån på skarpen, eller av någon annan anledning har svårt att göra det. Man misslyckas helt enkelt sätta gränser och då blir det lite problem - precis som med ungar som fått en alldeles för slapp uppfostran(och när jag snackar om att säga ifrån och sätta tydliga gränser så menar jag självklart inte att man på något sätt är dum mot hunden).

Sådana hundrar tror jag dock inte är speciellt farliga egentligen. Hundar som skäller är väl främst osäkra och när de okynnesbits kan det ju handla om lek(om hunden verkligen anfaller skrattar man inte direkt borde med "ja, hon bits lite men är egentligen snäll").

Yes
2007-03-20, 17:42
Som Fed up skrev så nej, alla vet inte och försöker inte lära sig hur man uppfostrar en hund eller hur man handskas med en besvärlig hund. Genom att gå en utbildning så lär man sig saker och får en förankring till verkligheten på ett annat sätt, det gör det dessutom i princip omöjligt att impulsköpa en hund.
Hemmet har ganska stor betydelse, varför tror du soc kommer på besök när du ska skaffa barn t.ex? Det säger rätt mycket om hur du lever och vilken miljö hunden kommer att vistas i. Det är ju inte alla brottslingar som är dömda och finns med i brottsregistret.
Jag tror faktiskt de flesta vill ha en hund som inte ställer till problem så det finns rätt starka incitament att lära sig något om hundar. Hur jobbigt vore det inte med en hund som bara härjar runt och aldrig gör som man säger? Det gäller ju t.om. de mest oseriösa kamhundsägare. Där riskerar man ju själv att bli sönderbiten om man inte har lite pli på hunden.

Så länge hemmet hålls i någorlunda gott skick ser jag inte hur det kan säga särskilt mycket. Kanske sorterar man bort ett fåtal pundare och kriminella...

Fed up
2007-03-20, 17:52
Sådana hundrar tror jag dock inte är speciellt farliga egentligen. Hundar som skäller är väl främst osäkra och när de okynnesbits kan det ju handla om lek(om hunden verkligen anfaller skrattar man inte direkt borde med "ja, hon bits lite men är egentligen snäll").

Nej, de är inte farliga för att de är så små så deras ägare kan hålla dem när de stegrar sig i kopplet. Hundar biter oftast för att de är just osäkra och för att ledarskapet brister. Jag mötte tex. en tjej höromveckan som gick med sin bullterrier och blev jättenervös när jag och Doris kom "nej de kan inte hälsa han är så sur på andra hundar" sen hälsade de iallafall och det gick jättebra och hon berättade lite om situationen. Jag tror att hennes hund kände att hon blev osäker när de mötte andra hundar och att han därför kände att han var tvungen att ta ledarskapet och skydda henne. I en sådan situation är det stor risk att hunden blir agressiv.

Som du sa så är folk skitskraja inför att ta kommando över sin hund. De vill väl att hunden ska fatta själv, eller genom resonemang, men hundar är tyvärr inte så bra på vårt språk utan behöver en tydlig ledare som sätter gränser.

Sen ska gudarna veta att det är sjukt jobbigt att försöka uppfostra en valp och jag är långt ifrån perfekt själv, trots att jag hjälpt till att uppfostra en hund innan, läst massor och inte är rädd för att säga ifrån.

Yes
2007-03-20, 18:16
Alltså, det jag menar är att på din beskrivning lät det mest som en lite osäker och "valpig" hund.

Osäkra hundar som skäller på allt och alla kan förstås vara farliga, i varje fall om man gör något så de känner sig hotade.

Pluttski
2007-03-20, 19:58
Intressant förslag, hårdare tag är bra. Anser dock att det är lite felplacerat att förbjuda vissa raser. Den ras som är mest schizo av alla jag stött på är helt klart schäfer, den klassas inte som kamphund och det finns jäkligt gott om dem och stora är de till på köpet. Den amstaff jag träffat på har varit trevlig mot mig och mina hundar.
Kan också hålla med om att det är vanligare att små hundar är aggresivare, ägarna tar inte tag i att uppfostra dem på samma sätt som de "flesta" gör med större hundar.