handdator

Visa fullständig version : Olika tidpunkter, olik förbränning?


Maharadja
2007-03-18, 20:17
Nu, en fråga jag grunnat lite på och som jag inte hittat nåt vettigt svar på.
Vi säger att man äter en maträtt på 300 kcal... Matförbränningen är på sin topp vid lunchtid och väldigt låg nattetid...MEN, är dessa 300 kcal alltid konstant? Eller "dras" det som av lite kcal bara för att förbränningen är bättre?
Hur pass stor skillnad är det mellan att äta 300 kcal på lunch och på kvällen på ett ungefär? Hoppas nån förstår vad jag menar..är rätt dimmig, febern tar knäcken på mig ;-)......grr.

King Grub
2007-03-18, 20:33
Kroppen är inte en bägare som blir full vid ett visst klockslag och vips så lagas ett "överskott" in. Både inlagring och förbränning, uppbyggnad och nedbrytning, är pågående processer som sker kontinuerligt. Ett dygn är bara en mätperiod vi använder för att få saker och ting överskådliga. Det finns alltså inget tillfälle där du når en "gräns" och där det du äter därefter lagras, utan allt är pågående processer, och vid överskott är uppbyggnad/inlagring större än nedbrytning/förbränning, men processerna i kroppen är inte inrutade i timmar eller dagar på samma sätt som vi använder när vi vill kunna bestämma vårt intag. Efter en stor middag är inlagringen stor jämfört med fastande nivåer, men det kompenseras vid andra tidpunkter utan födointag, oavsett hur du tajmar eller fördelar måltiderna. Det är inget du behöver speciellt tänka på eller försöka kontrollera.