handdator

Visa fullständig version : Kesella!


Carpio
2007-03-18, 18:32
Hur bra är egentligen kesella? Funkar det att ta som ett mellanmål samt innan sängdags?

fluffy_ferret
2007-03-18, 18:37
Förutsatt att man inte äter den förtvivlat fettsnåla Kesella LÄTT utan den normalfeta 10%'aren så är det nog jättebra.

Carpio
2007-03-18, 18:39
jasså! Varför e inte den fettsnåla bra?

King Grub
2007-03-18, 18:41
Den fettsnåla är utmärkt. Proteinet är kasein.

LadyG
2007-03-18, 18:42
Kesella 10%
Per 100g
Energivärde...600kJ / 140kcal
Protein..... 10 g
Kolhydrat....3,5 g
Fett........ 10g

Kesella 1%
Näringsvärde per 100 g:
Energivärde...320kJ/75kcal
Protein.......13 g
Kolhydrat.....3,5 g
Fett..........1g

http://www.arla.se/Default____17797.aspx?SelectedMenuItem=17301

Låt se... den feta kesellan innehåller mindre protein, mer fett och samma mängd kolhydrat som den lätta.

Varför är den lätta inte bra då?

Fartman
2007-03-18, 18:46
Något som jag ser som kanske en av de största fördelarna med kesellan är att den trots ett ganska lågt kcal-innehåll så mättar den fantastiskt bra. Under dieten är detta väldigt välkommet, och då speciellt före läggdags om man som jag har svårt att somna om man är hungrig.

EDIT: Och ja, lättkesellan är det givetvis jag pratar om. Den andra ser jag ingen anledning till att käka.

fluffy_ferret
2007-03-18, 18:48
För att många äter förtvivlat fettsnålt. Särskilt tjejer.
Gissar dessutom på att det inte skiljer så mycket i pris mellan kesella lätt och vanlig. Det innebär att du betalar nästan dubbelt pris för din lätt variant (140kcal vs 75kcal). Rätta mig om jag har fel dock angående priset.

King Grub
2007-03-18, 19:11
För att många äter förtvivlat fettsnålt. Särskilt tjejer.

Behöver ju inte innebära att man nödvändigtvis måste eller vill få sitt fett från mjölkprodukter, när man i stället kan välja magra sådana och få fettet från andra källor.

emmak
2007-03-18, 20:55
För att många äter förtvivlat fettsnålt. Särskilt tjejer.
Gissar dessutom på att det inte skiljer så mycket i pris mellan kesella lätt och vanlig. Det innebär att du betalar nästan dubbelt pris för din lätt variant (140kcal vs 75kcal). Rätta mig om jag har fel dock angående priset.

Vad fan snackar du om?. Vad spelar kcal för roll här?
Tycker du man ska betala mindre pengar om man köper en produkt som innehåller mindre kcal eller vad vill du ha sagt?

Då köper väl du aldrig kycklingfilé som är kalorisnålt men dyrt?, Du väljer hellre köttbullar för att de innehåller mer kalorier och är billigare?

Fartman
2007-03-18, 21:03
Vad fan snackar du om?. Vad spelar kcal för roll här?
Tycker du man ska betala mindre pengar om man köper en produkt som innehåller mindre kcal eller vad vill du ha sagt?

Då köper väl du aldrig kycklingfilé som är kalorisnålt men dyrt?, Du väljer hellre köttbullar för att de innehåller mer kalorier och är billigare?

Ja, då kan man ju köpa olja för alla sina pengar ;)

emmak
2007-03-18, 21:06
Ja, då kan man ju köpa olja för alla sina pengar ;)

Hehe, precis. Men kan hon/han allvarligt talat mena det? Är det de han försöker få fram? Då har personen i fråga något fel i skallen

Eddie Vedder
2007-03-18, 21:14
Förutsatt att man inte äter den förtvivlat fettsnåla Kesella LÄTT utan den normalfeta 10%'aren så är det nog jättebra.

Jag blir förvånad att du anser att ett livsmedel som kesella är bra med tanke på hur mycket det påverkar insulinutsöndringen.

Både keso och kesella (ja mjölkprodukter överhuvudtaget med undantag för hårdost) är ju livsmedel som stimulerar insulin betydligt mer än många kolhydratköllor vid samma energimängd (d.v.s. 1000 kilojoule som är energimängedn man stoppar i sej vid mätning av II).

Själv ser jag ingen anledning i att slaviskt följa varken GL, II och definitivt inte GI då jag tycker det känns irrelevant för en frisk och fysiskt aktiv individ men är insulinindex nånting du tar hänsyn till?

Inte menat som nåt spydigt nu utan bara av rent intresse utifrån den kosthållning du förespråkar.

King Grub
2007-03-18, 21:19
Mjölkprodukter ger stor akut insulinfrisättning, men inte kroniskt förhöjda nivåer, och har om något en positiv effekt på viktminskning och fettreducering. Så ingen tror att det är dåligt med mjölkprodukter av den anledning - det är det inte.

Eddie Vedder
2007-03-18, 21:23
Mjölkprodukter ger stor akut insulinfrisättning, men inte kroniskt förhöjda nivåer, och har om något en positiv effekt på viktminskning och fettreducering. Så ingen tror att det är dåligt med mjölkprodukter av den anledning - det är det inte.

Nej det vet jag och det var aldrig min poäng. Jag frågade som sagt utifrån fluffy_ferrets kosthållning, eftersom han hävdar att insulin spelar större roll för t.ex. viktuppgång än vad energibalans gör.

Som sagt av rent intresse för vad fluffy_ferret anser om mat med högt II.

King Grub
2007-03-18, 21:26
Jag vet att du vet, men din inlägg hade stor insulinskräckskaparpotential. ;)

fluffy_ferret
2007-03-18, 21:35
Nej det vet jag och det var aldrig min poäng. Jag frågade som sagt utifrån fluffy_ferrets kosthållning, eftersom han hävdar att insulin spelar större roll för t.ex. viktuppgång än vad energibalans gör.

Som sagt av rent intresse för vad fluffy_ferret anser om mat med högt II.

GI, GL och insulin är bara en massa tekniskt svammel som är ointressant för den som redan har en sund kosthållning och livsstil.

fluffy_ferret
2007-03-18, 23:09
Tycker du man ska betala mindre pengar om man köper en produkt som innehåller mindre kcal eller vad vill du ha sagt?


Det är exakt vad jag vill ha sagt. Vill du betala dubbelt så mycket för din näring så varsågod. Tips: ät en 10%-ig kesella istället med ett glass vatten så har du fått två st lätt-kesella till priset för en! Magi! Nja... men nästan.

Den är en utmärkt affärsidé att pumpa in vatten i ett livsmedel och sen kräva samma pris av kunden. Inte så konstigt att det har blivit så populärt.

emmak
2007-03-18, 23:25
Det är exakt vad jag vill ha sagt. Vill du betala dubbelt så mycket för din näring så varsågod. Tips: ät en 10%-ig kesella istället med ett glass vatten så har du fått två st lätt-kesella till priset för en! Magi! Nja... men nästan.

Den är en utmärkt affärsidé att pumpa in vatten i ett livsmedel och sen kräva samma pris av kunden. Inte så konstigt att det har blivit så populärt.

Men herregud, skojjar du med mig eller?
Svara då på denna fråga, skulle du hellre köpa köttbullar för att få mer kalorier och "näring" som du kallar det för pengarna framför exempelvis fläskfilé eller kycklingfilé ?

PowPow
2007-03-18, 23:33
Det är exakt vad jag vill ha sagt. Vill du betala dubbelt så mycket för din näring så varsågod. Tips: ät en 10%-ig kesella istället med ett glass vatten så har du fått två st lätt-kesella till priset för en! Magi! Nja... men nästan.

Den är en utmärkt affärsidé att pumpa in vatten i ett livsmedel och sen kräva samma pris av kunden. Inte så konstigt att det har blivit så populärt.

Inte ens nästan.

1 burk Kesella + 1 glas vatten
Protein: 25g
kolhydrater: 8,75g
Fett: 25 g

2 burkar Lättkesella
Protein: 65g
Kolhydrater 17,5g
Fett: 5g

Saknar du fettet så ta en zipp matolja. Kostar inte många ören.
För övrigt så smakar den 10%-iga kesellan gammalt smör.

fluffy_ferret
2007-03-18, 23:56
Inte ens nästan.


Jo, nästan
1 burk 10% kesella +1 glas vatten
140kcal

2 burkar 1% kesella
150kcal

Du förlorar.

PowPow
2007-03-19, 00:27
Jo, nästan
1 burk 10% kesella +1 glas vatten
140kcal

2 burkar 1% kesella
150kcal

Du förlorar.

250 g matolja + 1 glas vatten (samma mängd som en burk kesella, och billigare)
2210,75 kcal

250g kexchoklad +1 glas vatten
1282 kcal

Skärp dig.

Lepras
2007-03-19, 00:34
250 g matolja + 1 glas vatten (samma mängd som en burk kesella, och billigare)
2210,75 kcal

250g kexchoklad +1 glas vatten
1282 kcal

Skärp dig.

:D :kickass:

fluffy_ferret
2007-03-19, 00:52
250 g matolja + 1 glas vatten (samma mängd som en burk kesella, och billigare)
2210,75 kcal

250g kexchoklad +1 glas vatten
1282 kcal

Skärp dig.

Vad kul att ni jämför skor och hattar

1 laxbit 200kcal
30kr

1 laxbit 100kcal
30kr

Lätt val.

Gonatt.

PowPow
2007-03-19, 00:56
Vad kul att ni jämför skor och hattar

1 laxbit 200kcal
30kr

1 laxbit 100kcal
30kr

Lätt val.

Gonatt.

Jag försökte bara tydliggöra för dig att antal kcal inte riktigt fungerar som enda underlag när man bedömmer huruvida en produkt är bättre eller sämre än en annan.

De flesta käkar kesella för proteinets skull. Det är proteinet som kostar. Att då välja något som har lägre proteinhalt, bara för att det har en högre fethalt. Ja, det går ju inte riktigt ihop.

Jag kan hålla med dig om att det säkert finns många tjejer (och killar) som äter alldeles för fettsnålt. Men det finns andra och bättre - och framför allt betydligt billigare - fettkällor än kesella.

Tintomara
2007-03-19, 01:07
1 laxbit 200kcal
30kr

1 laxbit 100kcal
30kr

Lätt val.

Ja - eftersom man får förmoda att laxbitarna har ungefär samma näringsmässiga sammansättning. Men det gäller ju inte för ditt exempel med fetkesella + vatten jämfört med lättkesella.

Sverker
2007-03-19, 07:16
Den är en utmärkt affärsidé att pumpa in vatten i ett livsmedel och sen kräva samma pris av kunden. Inte så konstigt att det har blivit så populärt.

Tyvärr så upptäcks tricket ganska snabbt eftersom de flesta vill ha något att tugga på och något som ger mättnadskänsla.

Hur som helst så tillsätts inte vatten till lätt Kesellan vad jag förstår. Det tillsätts grädde till den fetare Kesellan istället;)

CroCop
2007-03-19, 15:20
Hur mycket kalcium får man i sig från en burk (lätt)kesella ?

Eddie Vedder
2007-03-19, 15:24
Hur mycket kalcium får man i sig från en burk (lätt)kesella ?

Enligt SLV:s livsmedelsdatabas är det 107mg kalcium per 100gram kvarg.

http://192.121.81.11/livsmedelsok/sok.aspx?epslanguage=SV