handdator

Visa fullständig version : Uppförandekod på Kolozzeum


Allan
2007-03-18, 17:46
För att man ska kunna trivas på Kolozzeum kan det vara bra att känna till några grundläggande saker om hur vi umgås på Kolo.

- Man skriver inte att kvinnliga byggare ser äckliga ut. Det är ett jättebra sätt att bli ovän med både medlemmar och moderatorer.

- Man vädrar inte alla sina fördomar, eftersom Kolozzeum INTE är ett fritt forum, utan tvärtom hårt modererat.

- Man accepterar att trådar tas bort utan förklaring. Vill man veta varför kan man PM;a valfri moderator och fråga, men man ska inte förvänta sig svar.

- Man länkar inte till andra webshoppar som säljer konkurrerande produkter. Aldrig. Inte. Never. Chansa inte ens - PMa moderator och fråga om det är OK.

- Man läser reglerna. Både en och två gånger.

- Ja, vissa har mer utrymme än andra. Det kommer med antalet poster man har. Finns både hierarki och hackordning här.

- Man använder SÖK för att kontrollera att man inte bara dubblerar redan gamla trådar. Och man accepterar om tråden tas bort eller blir låst.

- Man lägger inte upp eller länkar till äckliga bilder/videoklipp eller bilder där folk dör eller gör sig illa.

- Man ska veta att staffen här har oanad kapacitet att spåra IP-adresser och anmäler till den som upplåter linan (abuse). Så passa er för personangrepp.

- Blir man störd av enstaka inlägg eller på någon person använder man REPORT-knappen. Det är moderatorerna som sheriffar på Kolozzeum - tjafsa inte om skitsaker med idioter - lämna det till staffen.

- Man svarar på inlägg på korrekt sätt med att använda citera eller multicitera för att trådar lättare skall kunna följas.

- Eftersom Kolozzeum växer så hysteriskt kommer toleransnivån att hållas låg snarare än hög. Vi har inte tid att läsa alla tvåtusen nya inlägg om dagen, så se till att självcensurera.

- Kolozzeum är ingen frågelåda. Chansen är helt enorm att just din fråga är besvarad tidigare, så bli inte besviken om din fråga inte får svar direkt. Inte heller är moderatorerna till för automatsvar - hinner man svara gör man det.

- Spamma inte för att du har trist. Kolozzeum är ingen chat. Det irriterar både medlemmar och staff.

- Du kan inte lägga en webadress i din profil utan vidare. Är den opassande plockas den bort, liksom osmakliga avatarer etc. Och tjafsa inte om det heller. Länka framförallt inte till en annan webshop eller tillverkare - då blir det bekymmer.


Edit// Använd inte Kolozzeum för att ragga kunder, pokerdeltagare, få ökade vinstchanser i lotterier eller besökare till hemsidor/forum. Ses inte med blida ögon.

Moderatorerna är inte bara med i staffen. De är också medlemmar med precis lika stor rätt att delta i debatter, retas eller skoja som alla andra. Kom ihåg det.

Skriv inte en massa skit om olika profiler i styrke-Sverige om det inte är något ni vet är absolut sant (och som kan anses som allmän kännedom). Flera är medlemmar här, några är säkert bekanta med forumets ägare, andra tränar på samma ställen som andra medlemmar. Spekulationer om vem som använder dopningspreparat är strängt förbjudna.

Man efterfrågar inte heller namn på olika eventuella missdådare, och man lägger inte upp sånt heller. Gör ni det lägger vi upp era namn. Eller nåt.

Kolozzeum är ingen raggningsplats. Det uppskattas inte att det skickas slibbiga PM till medlemmar. Moderatorerna kommer ta i med hårdhandskarna mot de som inte begriper det.

Det är ingen bra idé att försöka snoka efter mer info om medlemmarna än de själva väljer att dela med sig av. Då kommer man att anmälas för abuse till sin Internetleverantör. För att inte tala om att man kraftigt har underskattat Kolozzeums kapacitet att snoka reda på vem man egentligen är - på nästan 40,000 medlemmar finns helt makalösa kunskaper...

Lägg inte heller upp "skäms"-grejor rörande andra människor som lätt kan identifieras. Vi ägnar oss inte åt mobbing på Kolozzeum.

Moderatorerna är också vanliga medlemmar, vilket innebär att de också får goofa och larva sig. Ett flertal medlemmar är fd moderatorer, vilket kan vara bra att tänka på....

Vi ser inte heller med blida ögon på alltför aggressiv textreklam i Kosttdelarna. Det är INTE OK att skriva att Armhåleprotein från Garageimporten är det bästa, godaste och billigaste som finns och att alla borde köpa det. Då plockar vi bort tråden.

Inte heller är vi förtjusta i diskussioner om tillskott "som inte bör användas av tävlande". Ser ni sånt - använd REPORT!

Kan man inte uppföra sig i Allmänt blir man fråntagen posträttigheter där - används oftast för de där som bara spammar. Blir satta i skamvrån helt enkelt.
Om man flera gånger postar trådar som man vet är tveksamma, använder otrevligt språk eller irriterar många medlemmar i onödan kan man också bli avstängd från Allmänt.

Dessutom kan man inte poängtera nog att på Kolozzeum är vi snälla mot varandra Tyvärr har det dykt upp en del små mobbare som gärna vill göra sig dryga på andras bekostnad - ser ni sånt ska ni rapportera det. Staffen kommer då att ta itu med vederbörande.

Är man riktigt korkad startar man trådar där man frågar om hur man använder steroider, om vilken effekt man kan tänka sig och hur man kombinerar olika preparat. Då blir man bannad direkt utan varning. Den sortens diskussioner hör INTE hemma på Kolozzeum.

Emellanåt är moderatorerna tvungna att ta i med hårdhandskarna och faktiskt stänga av någon. Det händer då att vederbörande så småningom kommer smygande tillbaka under ett nytt användarnamn.

Blir man varnad är det bara att bita hårt i hattkanten och inte tjafsa om det. Bannad är man för tid och evighet. Man ska inte förvänta sig motivering till varningar eller avstängningar.

Forumet har spärrar för att upptäcka det, och det är ganska få som vi faktiskt anstränger oss för att stänga av. Oftast har de fattat galoppen och lugnar ner sig, och kan bli både trivsamma och duktiga medlemmar. Men då krävs det att man inte börjar med att irritera staffen.
Kommer man tillbaka under nytt nick är det inte läge att fortsätta tokposta i Allmänt, fortsätta länka eller vara otrevlig. Då åker man igen. Och igen och igen.

Andra medlemmar har inte att göra med varför någon varnats eller stängts av. Spekulationer om det accepteras inte. De som är borta är borta, och staffen har annat att göra än att ta diskussioner om avstängningar

Den som vill använda Kolozzeum för olika typer av undersökningar tar kontakt med staben innan man postar. Och det ska vara rejäla undersökningar innan det ens är idé att fråga. En tillåten undersökning/enkät kommer att vara försedd med godkännande av nån av moderatorerna.

Gråzonspreparat är såna som utlovar resultat som är misstänkta. Vi vill inte ha såna diskussioner på Kolozzeum. Alla preparat som är receptbelagda eller förbjudna är no-no. Självfallet gäller inte det rent medicinskt bruk. där man kan behöva vädra rädslor och frågor ibland. Är det fråga om medel som inte tillåts eller betraktas som tveksamma av myndigheterna - så ska det inte tas upp på Kolozzeum. Använd Report-knappen.

Passa er för att lägga upp smygtagna bilder. Det är inte OK, och moderatorerna kommer inte se med blida ögon på det

Undvik att gå off-topic i trådar. Det irriterar oftast den som startat tråden - starta en egen istället. Och kapa inte trådar, dvs när flera medlemmar av nån anledning börjar debattera något annat än trådens intention.
Börja framförallt inte dra upp kontroversiella ämnen i nån av de generella trådarna - sånt kommer ge smäll på fingrarna.


Har man dessutom inte läst reglerna (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=6018) ska man göra det.

Kolozzeum är ett forum för diskussioner men inte för ensidig propaganda/marknadsföring. Om Staffen bedömer att vissa medlemmar enbart är på forumet för att propagera för en speciell åsikt, religiös övertygelse, politisk uppfattning eller liknande, eller att enbart marknadsföra en diet, blogg eller reklam för en produkt, och därför tror att de kan härja fritt på forumet så tror de fel.
Tycker vi att någon använder Kolozzeum enbart för spridning av en sak kommer den medlemmen att bannas.

På förekommen anledning - forumet är fristående från webshopen och moderatorerna har ingen som helst koll eller direktkontakt med shopen. Har man frågor om leveranser eller annat tar man det via info@kolozzeum.com

Dessutom, all moderering sköts av moderatorerna. Det finns inte en chans att man kan få en varning eller avstängning "överprövad" av forumets ägare, eller av administratörerna.

Jompan
2007-03-18, 18:00
- Ja, vissa har mer utrymme än andra. Det kommer med antalet poster man har. Finns både hierarki och hackordning här.



Vad menas med mer utrymme?

Allan
2007-03-18, 18:02
Vad menas med mer utrymme?

Att de har mer frihet att busa, tjafsa eller irritera.

Jompan
2007-03-18, 18:04
Att de har mer frihet att busa, tjafsa eller irritera.

OK, då hänger jag med! :)

Lallle
2007-03-18, 18:07
Tycker ni ska ta lite hårdare tag på spammen från vissa.

Allan
2007-03-18, 18:07
Tycker ni ska ta lite hårdare tag på spammen från vissa.

Använd REPORT.

Scratch89
2007-03-18, 18:11
Får man fråga varför vissa medlemmar tas lösare på än andra? Borde det inte vara lika för alla? Även fast man har 10 000 inlägg i allmänt och den breda massan troligen vet att man skojar, så kanske man inte gör det i det enda inlägget som en annan medlem tar illa upp för. Inga namn nämnda.

Allan
2007-03-18, 18:13
Även fast man har 10 000 inlägg i allmänt och den breda massan troligen vet att man skojar, så kanske man inte gör det i det enda inlägget som en annan medlem tar illa upp för.

Använd REPORT.

Ganymedes
2007-03-18, 18:16
Egentligen skulle det räcka med en punkt: använd sunt förnuft. Men jag förstår att det inte räcker för den stora massan...

Dissector
2007-03-18, 18:16
Får man fråga varför vissa medlemmar tas lösare på än andra? Borde det inte vara lika för alla? Även fast man har 10 000 inlägg i allmänt och den breda massan troligen vet att man skojar, så kanske man inte gör det i det enda inlägget som en annan medlem tar illa upp för. Inga namn nämnda.

Jag tror det handlar lite om att de som är mer "väletablerade" här känner folk till bättre, och därmed vet man på ett ungefär vad dom menar eller syftar på. Är det en person som är känd som en skojfrisk filur så tar nog folk lättare på hans/hennes lite skämtsamt retsamma inlägg.

Ungefär som att en person på stan kommer fram till mig och säger något halvtaskigt. Då är det större chans att man tar illa upp än om ens kompis kommer fram och säger något, (om man vet att kompisen skojar).

Jag tror dock att även de välkända medlemmarna får varningar ifall någon tar illa upp på riktigt.

Allan
2007-03-18, 18:16
Tråden är INTE till för allmän diskussion om hur nivån på modererandet på Kolozzeum ska vara. Den är inte heller till för de där som hittills klarat sig från avstängning - däremot finns det drivor med nya medlemmar som behöver lite enkel vägledning hur man undviker varningar och avstängningar.

Allan
2007-03-18, 18:17
Jag tror dock att även de välkända medlemmarna får varningar ifall någon tar illa upp på riktigt.

Jajamän.

Yankeee
2007-03-18, 18:26
Jag tror dock att även de välkända medlemmarna får varningar ifall någon tar illa upp på riktigt.

Det får vi.

Jay-Z
2007-03-18, 19:00
Det får vi.


Jag slipper.

Edit: Såg inte det där med välkänd.
Solly.

gladiatorerna1
2007-03-18, 19:23
Att de har mer frihet att busa, tjafsa eller irritera.

menar du att vissa människor här har större frihet att irritera?

Angel
2007-03-18, 19:53
Låter bra, ska försöka tänka mig för lite mera när jag skriver här.

Allan
2007-03-18, 19:54
menar du att vissa människor här har större frihet att irritera?

Etablerade medlemmar kommer undan med mer än nya medlemmar. Det kan vara bra för nya medlemmar att veta.

Mental
2007-03-18, 19:55
menar du att vissa människor här har större frihet att irritera?

Tur är väl det ;)

Joggarn
2007-03-18, 23:16
Hur kan en varning se ut? att ens poster inte räknas eller får man ett PM?

Cerberus
2007-03-18, 23:23
Hur kan en varning se ut? att ens poster inte räknas eller får man ett PM?

man får ett PM, I know :D varit sååå nära perm ban flera ggr.

Joggarn
2007-03-18, 23:26
man får ett PM, I know :D varit sååå nära perm ban flera ggr.


okej, mina poster slutade räknas trodde det kanske var en varning, men har inte fått PM...

Cerberus
2007-03-18, 23:27
okej, mina poster slutade räknas trodde det kanske var en varning, men har inte fått PM...

de räknas inte i Allmänt.

Stoltz
2007-03-18, 23:27
okej, mina poster slutade räknas trodde det kanske var en varning, men har inte fått PM...

POster räknas inte i allmänt.

Edit: Pucktvåa - Damnit.

NiXPhoenix
2007-03-18, 23:28
okej, mina poster slutade räknas trodde det kanske var en varning, men har inte fått PM...


Nej, tror det beror på att poster i allmänt inte räknas längre. Och antagligen har du bara postat i allmänt sen en tid tillbaka. :)

Edit: Jag skrev iaf längst text. ;)

Joggarn
2007-03-18, 23:30
Okej, tack för de 3 snabba svaren :) då vet jag det :=)

internethjälten
2007-03-19, 18:50
- Man skriver inte att kvinnliga byggare ser äckliga ut.

Tack :thumbup:

Allan
2007-03-25, 18:57
Uppdaterad

Kaboffastar
2007-03-25, 19:37
Ser ju ganska basic ut..

Allan
2007-03-28, 19:52
Uppdaterad igen.

Allan
2007-04-06, 17:35
Uppdaterad. Som ni säkert förstår tillkommer de här sakerna varefter olika grejor blir aktuella, eller bortplockade.

Allan
2007-04-19, 20:45
Återigen

Lasse Kongo
2007-04-19, 20:49
Gäller reglerna moderatorerna också?

Allan
2007-04-28, 16:19
Gäller reglerna moderatorerna också?

Naturligtvis.

Och tråden bumpas återigen för att vi ska slippa banna fler.

Shakemynuts
2007-04-28, 18:53
Naturligtvis.

Och tråden bumpas återigen för att vi ska slippa banna fler.

Varför inte lägga som sticky istället? Den försvinner ju i mängden på 2 timmar bak på sida 2-3. :(

KlopFer
2007-04-28, 19:10
Varför inte lägga som sticky istället? Den försvinner ju i mängden på 2 timmar bak på sida 2-3. :(

+1, jag skulle inte sätt den om det inte var för att den råkade ligga högst upp.

Allan
2007-04-28, 19:37
Vi bumpar den emellanåt. Erfarenheten visar att folk är för jävla dåliga på att läsa stickys (jo, jag skrev medvetet dålig svenska där). Dessutom - vad är det för idioter som tror att man får lägga upp rena snuffmovies? Jo, rutinerade Kolo-medlemmar!
Nå, precis som vi redan skrivit och påtalat en miljon gånger - sånt är INTE acceptabelt och sen får man problem med att logga in.

Mental
2007-04-28, 19:38
Lejonfilmen eller?

Allan
2007-04-28, 19:40
Lejonfilmen eller?

Bland annat. Det finns värre saker än så tyvärr. Visar på allvarlig medfödda defekter hos den som lägger upp/gillar att titta på...

Mental
2007-04-28, 19:42
Bland annat. Det finns värre saker än så tyvärr. Visar på allvarlig medfödda defekter hos den som lägger upp/gillar att titta på...

Jo, vanligt bondförnuft är inte så vanligt som man kunde hoppas.

tano
2007-04-28, 20:09
Vi bumpar den emellanåt. Erfarenheten visar att folk är för jävla dåliga på att läsa stickys (jo, jag skrev medvetet dålig svenska där). Dessutom - vad är det för idioter som tror att man får lägga upp rena snuffmovies? Jo, rutinerade Kolo-medlemmar!
Nå, precis som vi redan skrivit och påtalat en miljon gånger - sånt är INTE acceptabelt och sen får man problem med att logga in.

Vad är snuffmovies?

Yankeee
2007-04-28, 20:14
Vad är snuffmovies?

"A snuff film, or snuff movie, is a pop culture term for any number of possible definitions regarding a motion picture purporting to depict an actual death."

http://en.wikipedia.org/wiki/Snuff_film

Robban
2007-04-28, 20:22
Allan, angående det här så dök det upp en del funderingar:

"- Man skriver inte att kvinnliga byggare ser äckliga ut. Det är ett jättebra sätt att bli ovän med både medlemmar och moderatorer."

1. Om vederbörande otvivelaktigt mixtrat med hormoner på ett sådant sätt att man inte som heterosexuell kan finna "henne" attraktiv. Alltså antagit manligare utseende än de flesta grabbarna. Är det även då förbjudet att skriva detta? Tycker det blir lite dubbelmoral. Detta är en bräda jag rekommenderar för skolungdom pga rätt inställning gällandes droger. Dessutom är det också ett trevligt och mycket lärorikt forum! Jag talar även varmt om det på lektioner och med lärare. ;)

2. Får man isf skriva att en manlig byggare, alltså inte som i exemplet ovan, utan en "riktig" man ser äcklig ut? Tar inte han också illa upp!?

Tycker detta är viktigt att ta upp!

Mvh :)

Piranha
2007-04-28, 20:27
Allan, angående det här så dök det upp en del funderingar:

"- Man skriver inte att kvinnliga byggare ser äckliga ut. Det är ett jättebra sätt att bli ovän med både medlemmar och moderatorer."

1. Om vederbörande otvivelaktigt mixtrat med hormoner på ett sådant sätt att man inte som heterosexuell kan finna "henne" attraktiv. Alltså antagit manligare utseende än de flesta grabbarna. Är det även då förbjudet att skriva detta? Tycker det blir lite dubbelmoral. Detta är en bräda jag rekommenderar för skolungdom pga rätt inställning gällandes droger. Dessutom är det också ett trevligt och mycket lärorikt forum! Jag talar även varmt om det på lektioner och med lärare. ;)

2. Får man isf skriva att en manlig byggare, alltså inte som i exemplet ovan, utan en "riktig" man ser äcklig ut? Tar inte han också illa upp!?

Tycker detta är viktigt att ta upp!

Mvh :)

1. Det är nog snarare så att folk lessnat på att hela tiden få den kommentaren så fort det postas upp en bild på en byggarbrud, och när olagliga preparat uppföljandet är som att vänta på posten i samma tråd, varpå den spårar ur och sen "råkar" försvinna.

2. När den manliga byggaren som postas på bild själv blir upprörs över kommentarena på kolo så tar vi den smällen då, det har ännu inte hänt en endaste gång. :D

tano
2007-04-28, 21:16
1. Det är nog snarare så att folk lessnat på att hela tiden få den kommentaren så fort det postas upp en bild på en byggarbrud, och när olagliga preparat uppföljandet är som att vänta på posten i samma tråd, varpå den spårar ur och sen "råkar" försvinna.

2. När den manliga byggaren som postas på bild själv blir upprörs över kommentarena på kolo så tar vi den smällen då, det har ännu inte hänt en endaste gång. :D

Det får helt enkelt sluta postas bilder på monster :D


Tack Yankee.

Baan
2007-04-28, 22:19
1. Det är nog snarare så att folk lessnat på att hela tiden få den kommentaren så fort det postas upp en bild på en byggarbrud, och när olagliga preparat uppföljandet är som att vänta på posten i samma tråd, varpå den spårar ur och sen "råkar" försvinna.

2. När den manliga byggaren som postas på bild själv blir upprörs över kommentarena på kolo så tar vi den smällen då, det har ännu inte hänt en endaste gång. :D

Jag förstår fullständigt om ni lackar ur på folk som snackar skit åt poseringsbilder eller andra bilder som inte lutar mot att vara sensuella, erotiska whatever. Men om det läggs upp bilder på mjukporr (eller dylikt) och det postas massa "det hade jag inte bangat", så det är väl inte konstigt att andra bangar? Förvisso tror jag det varit OK dom gångerna då bilderna uppenbarligen är mer åt det sexuella hållet, men ändå.

Nina L
2007-04-29, 08:15
Vilken lysande post! :love:

Synd det där med cåpywrajt, annars hade jag snott den och klistrat opp den på båddi direkt. Det där är ju så lättbegripligt att både femtonåringar och bodybuilders borde förstå det omedelbart. :D

Piranha
2007-04-29, 08:25
[B] och bodybuilders borde förstå det omedelbart. :D

Say what biatch !

Nina L
2007-04-29, 08:40
Say what biatch !Lolliboll :D Skoja bara. Klapa snel muskel.

Allan
2007-04-29, 09:27
Vilken lysande post! :love:

Synd det där med cåpywrajt, annars hade jag snott den och klistrat opp den på båddi direkt. Det där är ju så lättbegripligt att både femtonåringar och bodybuilders borde förstå det omedelbart. :D

Eftersom du ber så snällt så är det naturligtvis OK

Allan
2007-05-06, 16:50
Det har lagts till en del nu. Kan inte nog poängtera:
Blir man störd av enstaka inlägg eller på någon person använder man REPORT-knappen. Det är moderatorerna som sheriffar på Kolozzeum - tjafsa inte om skitsaker med idioter - lämna det till staffen.
Emellanåt dyker det upp nya medlemmar som inte är så forumvana. Om de misslyckas med att formulera sig i en tråd eller på annat sätt visar sig som mybörjare är det trevligt om man tipsar dem istället för att skriva "Var det frågan? Vilken kass tråd."

Allan
2007-05-06, 16:50
Dessutom ska medlemmarna ha mange tack för att de numer använder REPORT-knappen flitigt - det sparar mycket adrenalin kan jag säga!

Deceiver85
2007-05-06, 16:53
Borde inte den tråden klistras och alltid markeras som ny/oläst så alla alltid tittar i den?

Allan
2007-05-06, 16:57
Borde inte den tråden klistras och alltid markeras som ny/oläst så alla alltid tittar i den?

Folk läser inte klistrade trådar. Bättre att bumpa den emellanåt.

Stoltz
2007-05-06, 16:57
Borde inte den tråden klistras och alltid markeras som ny/oläst så alla alltid tittar i den?
Tyvärr har ju väldigt många en tendens att ignorera de saker som är klistrade (stickys). Har väl något med konstant exponering att göra, fast resultatet blir bakvänt.

Edit: Allan gjorde mig till pucktvåa.

Deceiver85
2007-05-06, 16:58
Finns det ingen automatisk bump-funktion istället för att som moderator alltid behöva bumpa den?

Mental
2007-05-06, 16:59
jag kan tänka mig att läsa i en sticky. men när den konurerar med 5 andra, då ser man den inte helt enkelt. Rent generellt är allt över 2 stickys för mycket.

Stoltz
2007-05-06, 17:01
Finns det ingen automatisk bump-funktion istället för att som moderator alltid behöva bumpa den?

Det finns, det avändes på ett forum jag brukade vara aktiv på för några år sedan, men vi upptäckte snart att anledningen till att "bump"-sättet fungerar är för att folk så gärna vill hålla sig ajour, och klickar på den för att läsa :)

Simon.
2007-05-06, 17:35
Länken till denna tråd finns alltid här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=6018

Men att bumpa denna tråd i Allmänt ger som sagt fler läsare.
Tyvärr finns det inget autobump-funktion.

Fairing
2007-05-06, 21:41
bump:D

Allan
2007-05-13, 09:24
Uppdaterad förstapost.

Cilia
2007-05-13, 09:38
Dessutom ska medlemmarna ha mange tack för att de numer använder REPORT-knappen flitigt - det sparar mycket adrenalin kan jag säga!
jag har nog bara rapporterat en enda och det var Jörgen som spammade.
Nu blev inte resultatet det väntade utan han tog tag om det hela själv hhhmmmmmm

jag har nog ganska hög tolerans.

Allan
2007-06-06, 09:02
Ännu mer uppdaterad

Allan
2007-06-17, 18:29
- Man lägger inte upp äckliga videoklipp eller bilder där folk dör eller gör sig illa.



Detta kan inte nog poängteras. Och det hjälper inte att man skriver att det är "starka bilder" eller liknande. Lägg inte upp sånt.

Jorgen
2007-06-17, 18:32
Vi kan väl säga som såhär. Känner ni att ni måste varna för starka bilder eller filmer så lägg inte upp dom.

Allan
2007-07-08, 10:04
- Blir man störd av enstaka inlägg eller på någon person använder man REPORT-knappen. Det är moderatorerna som sheriffar på Kolozzeum - tjafsa inte om skitsaker med idioter - lämna det till staffen.



Återigen - det är jävligt dumt att irritera sig på någon såpass att man får ett utbrott och sen blir man själv bannad för det. Händer lite för ofta. Måste kännas rätt hopplöst - eftersom vi ytterligt sällan ser mellan fingrarna med det.

Nitrometan
2007-07-08, 11:23
Ah. Just det. Antecknar - använd report-knappen.

Tack för påminnelsen Allan.

Allan
2007-07-10, 22:53
Kan man inte uppföra sig i Allmänt blir man fråntagen posträttigheter där - används oftast för de där som bara spammar. Blir satta i skamvrån helt enkelt.

Och om man sköter sig kan man kanske få komma tillbaka till Allmänt. Kanske. Eventuellt. Eller så får man inte det nånsin, eftersom vi inte gillar folk som ger oss mer arbete än vi kan tänka oss.
I dagsläget är det ett par som inte kan posta i Allmänt och det är en metod vi kan tänka oss använda oftare.

Tänk på det.

elsputnico
2007-07-10, 23:17
Att det måste till regler för att vara trevliga mot varandra! Sunt bonnförnuft borde isf vara den enda regeln men alla har uppenbarligen inte det.

Rahf
2007-07-11, 00:00
Att det måste till regler för att vara trevliga mot varandra! Sunt bonnförnuft borde isf vara den enda regeln men alla har uppenbarligen inte det.

Sund bondförnuft existerar inte på internet eftersom vanliga sociala regler och normer inte kan appliceras här.

Då fick vi det ur världen.

Mr. Moose
2007-07-11, 05:45
Nu är jag själv lite rasist men jag reagerade lite på denna punkten, kanske jag missförstår?

"Lägg inte heller upp "skäms"-grejor rörande andra människor, särskilt inte svenskar. Vi ägnar oss inte åt mobbing på Kolozzeum."

Med "svenskar" menar ni alla som bor i Sverige eller bara folk med svenskt pass? Invandrare utan svenskt pass?

Tycker faktiskt att delen "särskilt inte svenskar" skulle kunna strykas.

Allan
2007-07-11, 06:34
Nu är jag själv lite rasist men jag reagerade lite på denna punkten, kanske jag missförstår?

"Lägg inte heller upp "skäms"-grejor rörande andra människor, särskilt inte svenskar. Vi ägnar oss inte åt mobbing på Kolozzeum."

Med "svenskar" menar ni alla som bor i Sverige eller bara folk med svenskt pass? Invandrare utan svenskt pass?

Tycker faktiskt att delen "särskilt inte svenskar" skulle kunna strykas.

Helt rätt. Ändras till "människor som lätt kan identifieras"!

Tack för påpekandet.

mini
2007-07-11, 08:03
För att förtydliga så kanske man skulle kunna gissa att den regeln inte handlar om etnicitet egentligen utan om att människor som kan tänkas röra sig på Kolozzeum eller har kontakter som skulle kunna göra det ska slippa läsa om sig själva. Att det är troligare att trean i Luciapokalen läser här än Cutler.
Eller förstår jag fel?

Allan
2007-07-11, 08:26
För att förtydliga så kanske man skulle kunna gissa att den regeln inte handlar om etnicitet egentligen utan om att människor som kan tänkas röra sig på Kolozzeum eller har kontakter som skulle kunna göra det ska slippa läsa om sig själva. Att det är troligare att trean i Luciapokalen läser här än Cutler.
Eller förstår jag fel?


Ja och nej.

Det du avser kan nog anses täckt av följande:
Skriv inte en massa skit om olika profiler i styrke-Sverige om det inte är något ni vet är absolut sant (och som kan anses som allmän kännedom). Flera är medlemmar här, några är säkert bekanta med forumets ägare, andra tränar på samma ställen som andra medlemmar.

Naturligtvis handlar det inte om etnicitet - det handlar om att inte lägga upp filmer eller internetinlägg där man lätt kan identifiera granntanten eller en klasskompis, vare sig det handlar om fylla i skogen eller om tant som jagas av dammsugaren eller liknande.
Vi sysslar inte med mobbning på Kolozzeum och ni skulle bara veta vilka idiotinlägg som till synes normala svenska ungdomar kan lägga upp när hjärnan har ledigt, och man glömmer att någon annan nära nog vill ta livet av sig på grund av det.

Allt som hamnar i Uppförandekoden är orsakat av puckade inlägg, och kan ge en viss fingervisning om hur man ska bete sig för att slippa bli osams med staffen.

Till detta kan fogas att eventuella diskussioner om hur moderatorerna agerar eller var eventuell nivå ska ligga, i fortsättningen kommer att begränsas ytterligare. Det tar för mycket tid och energi. Personangrepp på moderatorer kommer att bestraffas hårt.

Allan
2007-07-23, 21:13
Blir man varnad är det bara att bita hårt i hattkanten och inte tjafsa om det. En varning självdör efter ett tag, men bannad är man för tid och evighet. Man ska inte förvänta sig motivering till varningar eller avstängningar.



På förekommen anledning

Allan
2007-07-26, 08:37
Kolozzeum är ingen raggningsplats. Det uppskattas inte att det skickas slibbiga PM till medlemmar. Moderatorerna kommer ta i med hårdhandskarna mot de som inte begriper det.




På förekommen anledning...

bubbe
2007-07-26, 08:40
På förekommen anledning...

flåt, var inte meningen att göra dig upprörd.

Allan
2007-08-26, 09:56
Andra medlemmar har inte att göra med varför någon varnats eller stängts av. Spekulationer om det accepteras inte. De som är borta är borta, och staffen har annat att göra än att ta diskussioner om avstängningar




På förekommen anledning

Allan
2007-10-04, 19:18
- Eftersom Kolozzeum växer så hysteriskt kommer toleransnivån att hållas låg snarare än hög. Vi har inte tid att läsa alla tvåtusen nya inlägg om dagen, så se till att självcensurera.
Kan man inte uppföra sig i Allmänt blir man fråntagen posträttigheter där - används oftast för de där som bara spammar. Blir satta i skamvrån helt enkelt.
Om man flera gånger postar trådar som man vet är tveksamma, använder otrevligt språk eller irriterar många medlemmar i onödan kan man också bli avstängd från Allmänt.



Några kanske ska läsa det här ett par gånger istället för att provocera Generalstaben i onödan

hahavaffan
2007-10-04, 19:22
Några kanske ska läsa det här ett par gånger istället för att provocera Generalstaben i onödanJag lovar och svär att alltid följa dina ord, om du slutar använda ordet 'generalstab'. Deal?


För övrigt är det väl bättre nivå nu för tiden? Jag tycker det iallafall. Gött!

Allan
2007-10-17, 18:20
Kolozzeum är ingen raggningsplats. Det uppskattas inte att det skickas slibbiga PM till medlemmar. Moderatorerna kommer ta i med hårdhandskarna mot de som inte begriper det.

- Man ska veta att staffen här har oanad kapacitet att spåra IP-adresser och anmäler till den som upplåter linan (abuse).



Detta kan inte nog påpekas. Och skulle inte det räcka kan raggslemmet få ett litet mejl t jobbadressen. Har man nånsin skrivit något på Kolozzeum finns det extrem kapacitet för att rota fram folk identitet. Bara så ni vet

Blaine
2008-01-17, 22:39
År 2008:s första dump och dessutom min första läsning. Bra info - speciellt för egen del.

Jacksatan
2008-01-17, 23:39
Andra medlemmar har inte att göra med varför någon varnats eller stängts av. Spekulationer om det accepteras inte. De som är borta är borta, och staffen har annat att göra än att ta diskussioner om avstängningar

Jättedålig regel. Jag är för offentlig bestraffning och att hänga ut folk så att allmänheten på kolo kan bespotta dem. Det är ett bättre sätt än att hålla o bumpa den här tråden hela tiden.
Seså, starta en tråd som heter "Skampålen" under allmänt eller nåt, där ni kan hänga ut alla som begått oförrätter senaste veckan.

Allan
2008-02-20, 21:19
Dags att fler läser den här. Och reglerna

Tricklev
2008-02-20, 21:21
word, betee er.

Tricce
2008-02-20, 21:26
"Ja, vissa har mer utrymme än andra. Det kommer med antalet poster man har. Finns både hierarki och hackordning här."

Så bara för att en del har sin blablablabla.tråd mellan sig i sina journaler är dom mer värda? (finns en del sådana journaler ja)

Food_rulez
2008-02-20, 21:30
"Ja, vissa har mer utrymme än andra. Det kommer med antalet poster man har. Finns både hierarki och hackordning här."

Så bara för att en del har sin blablablabla.tråd mellan sig i sina journaler är dom mer värda? (finns en del sådana journaler ja)


Precis man kan ju vara aktiv på ett forum utan att svara på precis allt som skrivs.

(försöker komma upp mig...)

Jorgen
2008-02-20, 21:33
"Ja, vissa har mer utrymme än andra. Det kommer med antalet poster man har. Finns både hierarki och hackordning här."

Så bara för att en del har sin blablablabla.tråd mellan sig i sina journaler är dom mer värda? (finns en del sådana journaler ja)

Nope, inte alls.

Rahf
2008-02-20, 21:46
"Ja, vissa har mer utrymme än andra. Det kommer med antalet poster man har. Finns både hierarki och hackordning här."

Så bara för att en del har sin blablablabla.tråd mellan sig i sina journaler är dom mer värda? (finns en del sådana journaler ja)

Har man mer utrymme så är det för att man är en välkänd medlem på Kolo och har blivit så genom att aktivt delta i diskussioner om allt mellan himmel och jord. Håller man sig i sin journal och raddar upp 10,000 inlägg på det viset så får man inte så mycket mer utrymme än någon annan. Färskingar har alltid minst utrymme, så är det ju överallt!

Food_rulez
2008-02-20, 22:29
Har man mer utrymme så är det för att man är en välkänd medlem på Kolo och har blivit så genom att aktivt delta i diskussioner om allt mellan himmel och jord. Håller man sig i sin journal och raddar upp 10,000 inlägg på det viset så får man inte så mycket mer utrymme än någon annan. Färskingar har alltid minst utrymme, så är det ju överallt!

Tänk på oss som blir utslängda hela tiden då. Alltid färska! OMG jag står inte ut!

Allan
2008-02-22, 21:31
- Eftersom Kolozzeum växer så hysteriskt kommer toleransnivån att hållas låg snarare än hög. Vi har inte tid att läsa alla tvåtusen nya inlägg om dagen, så se till att självcensurera.
- Spamma inte för att du har trist. Kolozzeum är ingen chat. Det irriterar både medlemmar och staff.
Kan man inte uppföra sig i Allmänt blir man fråntagen posträttigheter där - används oftast för de där som bara spammar. Blir satta i skamvrån helt enkelt.


Ikväll ska vi framhålla just de här sakerna. För nytillkomna tittare kan vi också meddela att det inte går att tjafsa om de här sakerna. Fattar man inte när man spammar behöver man vård och omsorg. Eller ett liv. Men har man en gång fått ögonen på sig får man se till att passa sig noga. Annars ryker man, och det är inte diskuterbart

747
2008-02-23, 00:17
Ikväll ska vi framhålla just de här sakerna. För nytillkomna tittare kan vi också meddela att det inte går att tjafsa om de här sakerna. Fattar man inte när man spammar behöver man vård och omsorg. Eller ett liv. Men har man en gång fått ögonen på sig får man se till att passa sig noga. Annars ryker man, och det är inte diskuterbart

Vet man om när man ligger i riskzonen?:em:

Jorgen
2008-02-23, 08:22
Vet man om när man ligger i riskzonen?:em:

Det bör man veta själv, Mao använd sunt förnuft.

Allan
2008-05-19, 18:00
För att man ska kunna trivas på Kolozzeum kan det vara bra att känna till några grundläggande saker om hur vi umgås på Kolo.

- Man skriver inte att kvinnliga byggare ser äckliga ut. Det är ett jättebra sätt att bli ovän med både medlemmar och moderatorer.

- Man accepterar att trådar tas bort utan förklaring. Vill man veta varför kan man PM;a valfri moderator och fråga, men man ska inte förvänta sig svar.



På förekommen anledning.

Tolkia
2008-07-15, 08:41
Bump. Jag vill göra ett särskilt påpekande angående humor: Det finns humor som är taskig, men det betyder inte att allt taskigt automatiskt är stor humor. Vissa behöver jobba lite på urskillningsförmågan här.

Rapportera när ni ser något ni tycker går över gränsen.

Allan
2008-08-31, 16:53
- Man lägger inte upp eller länkar till äckliga bilder/videoklipp eller bilder där folk dör eller gör sig illa.



Och har man varningar ska man passa sig för att lägga upp sånt.

Allan
2008-09-04, 19:06
Blir man varnad är det bara att bita hårt i hattkanten och inte tjafsa om det. En varning självdör efter ett tag, men bannad är man för tid och evighet. Man ska inte förvänta sig motivering till varningar eller avstängningar.



På förekommen anledning. Vill man verkligen reta upp oss börjar man argumentera om saken. Då är man garanterat rökt. Det här är inte skolan där man kanske kan tjafsa om saker och ting.

Allan
2008-09-27, 21:08
- Du kan inte lägga en webadress i din profil utan vidare. Är den opassande plockas den bort, liksom osmakliga avatarer etc. Och tjafsa inte om det heller. Länka framförallt inte till en annan webshop eller tillverkare - då blir det bekymmer.




På förekommen anledning

Allan
2008-09-28, 16:37
Edit// Använd inte Kolozzeum för att ragga kunder, pokerdeltagare, få ökade vinstchanser i lotterier eller besökare till hemsidor/forum. Ses inte med blida ögon.



På förekommen anledning. Och om man vill göra det så tar man kontakt med moderatorerna så slussar vi vidare till rätt person. Smygreklam är vi inte förtjusta i!!!

Allan
2008-10-26, 12:59
- Du kan inte lägga en webadress i din profil utan vidare. Är den opassande plockas den bort, liksom osmakliga avatarer etc. Och tjafsa inte om det heller. Länka framförallt inte till en annan webshop eller tillverkare - då blir det bekymmer.




På förekommen anledning eftersom nåt miffo tyckte att Englas mördare var en bra avatar...

Allan
2009-07-13, 22:23
Så tar vi och lyfter den här igen. Och det är meningen att den ska vara låst - se det som en VDN-märkning.
Och jag ser att det står "...20 000 medlemmar" för två år sen. Nå, vi är +36K numer

Allan
2009-08-13, 22:09
För att man ska kunna trivas på Kolozzeum kan det vara bra att känna till några grundläggande saker om hur vi umgås på Kolo.

Skriv inte en massa skit om olika profiler i styrke-Sverige om det inte är något ni vet är absolut sant (och som kan anses som allmän kännedom). Flera är medlemmar här, några är säkert bekanta med forumets ägare, andra tränar på samma ställen som andra medlemmar.

Man efterfrågar inte heller namn på olika eventuella missdådare, och man lägger inte upp sånt heller. Gör ni det lägger vi upp era namn. Eller nåt.



På förekommen anledning!

Allan
2009-08-30, 22:46
Moderatorerna är inte bara med i staffen. De är också medlemmar med precis lika stor rätt att delta i debatter, retas eller skoja som alla andra. Kom ihåg det.



På förekommen anledning

Allan
2009-11-17, 12:23
För att man ska kunna trivas på Kolozzeum kan det vara bra att känna till några grundläggande saker om hur vi umgås på Kolo.

- Man vädrar inte alla sina fördomar, eftersom Kolozzeum INTE är ett fritt forum, utan tvärtom hårt modererat.

- Man accepterar att trådar tas bort utan förklaring. Vill man veta varför kan man PM;a valfri moderator och fråga, men man ska inte förvänta sig svar.

- Man länkar inte till andra webshoppar som säljer konkurrerande produkter. Aldrig. Inte. Never. Chansa inte ens - PMa moderator och fråga om det är OK.

- Man läser reglerna. Både en och två gånger.

- Eftersom Kolozzeum växer så hysteriskt kommer toleransnivån att hållas låg snarare än hög. Vi har inte tid att läsa alla tvåtusen nya inlägg om dagen, så se till att självcensurera.

- Andra medlemmar har inte att göra med varför någon varnats eller stängts av. Spekulationer om det accepteras inte. De som är borta är borta, och staffen har annat att göra än att ta diskussioner om avstängningar



På förekommen anledning. Bland annat ville man starta en ny tråd för humoristiska bilder - efter diskussioner i moderatorforumet beslöts att det blev inget av med det. En sån tråd behöver konstant övervakning och det har vi inte tid med....

Allan
2009-12-01, 19:52
För att man ska kunna trivas på Kolozzeum kan det vara bra att känna till några grundläggande saker om hur vi umgås på Kolo.

- Man skriver inte att kvinnliga byggare ser äckliga ut. Det är ett jättebra sätt att bli ovän med både medlemmar och moderatorer.

- Man vädrar inte alla sina fördomar, eftersom Kolozzeum INTE är ett fritt forum, utan tvärtom hårt modererat.

- Man accepterar att trådar tas bort utan förklaring. Vill man veta varför kan man PM;a valfri moderator och fråga, men man ska inte förvänta sig svar.

- Man länkar inte till andra webshoppar som säljer konkurrerande produkter. Aldrig. Inte. Never. Chansa inte ens - PMa moderator och fråga om det är OK.

- Man läser reglerna. Både en och två gånger.

- Ja, vissa har mer utrymme än andra. Det kommer med antalet poster man har. Finns både hierarki och hackordning här.

- Man använder SÖK för att kontrollera att man inte bara dubblerar redan gamla trådar. Och man accepterar om tråden tas bort eller blir låst.

- Man lägger inte upp eller länkar till äckliga bilder/videoklipp eller bilder där folk dör eller gör sig illa.

- Man ska veta att staffen här har oanad kapacitet att spåra IP-adresser och anmäler till den som upplåter linan (abuse). Så passa er för personangrepp.

- Blir man störd av enstaka inlägg eller på någon person använder man REPORT-knappen. Det är moderatorerna som sheriffar på Kolozzeum - tjafsa inte om skitsaker med idioter - lämna det till staffen.

- Eftersom Kolozzeum växer så hysteriskt kommer toleransnivån att hållas låg snarare än hög. Vi har inte tid att läsa alla tvåtusen nya inlägg om dagen, så se till att självcensurera.

- Kolozzeum är ingen frågelåda. Chansen är helt enorm att just din fråga är besvarad tidigare, så bli inte besviken om din fråga inte får svar direkt. Inte heller är moderatorerna till för automatsvar - hinner man svara gör man det.

- Spamma inte för att du har trist. Kolozzeum är ingen chat. Det irriterar både medlemmar och staff.

- Du kan inte lägga en webadress i din profil utan vidare. Är den opassande plockas den bort, liksom osmakliga avatarer etc. Och tjafsa inte om det heller. Länka framförallt inte till en annan webshop eller tillverkare - då blir det bekymmer.


Edit// Använd inte Kolozzeum för att ragga kunder, pokerdeltagare, få ökade vinstchanser i lotterier eller besökare till hemsidor/forum. Ses inte med blida ögon.

Moderatorerna är inte bara med i staffen. De är också medlemmar med precis lika stor rätt att delta i debatter, retas eller skoja som alla andra. Kom ihåg det.

Skriv inte en massa skit om olika profiler i styrke-Sverige om det inte är något ni vet är absolut sant (och som kan anses som allmän kännedom). Flera är medlemmar här, några är säkert bekanta med forumets ägare, andra tränar på samma ställen som andra medlemmar.

Man efterfrågar inte heller namn på olika eventuella missdådare, och man lägger inte upp sånt heller. Gör ni det lägger vi upp era namn. Eller nåt.

Kolozzeum är ingen raggningsplats. Det uppskattas inte att det skickas slibbiga PM till medlemmar. Moderatorerna kommer ta i med hårdhandskarna mot de som inte begriper det.

Det är ingen bra idé att försöka snoka efter mer info om medlemmarna än de själva väljer att dela med sig av. Då kommer man att anmälas för abuse till sin Internetleverantör. För att inte tala om att man kraftigt har underskattat Kolozzeums kapacitet att snoka reda på vem man egentligen är - på nästan 40,000 medlemmar finns helt makalösa kunskaper...

Lägg inte heller upp "skäms"-grejor rörande andra människor som lätt kan identifieras. Vi ägnar oss inte åt mobbing på Kolozzeum.

Moderatorerna är också vanliga medlemmar, vilket innebär att de också får goofa och larva sig. Ett flertal medlemmar är fd moderatorer, vilket kan vara bra att tänka på....

Vi ser inte heller med blida ögon på alltför aggressiv textreklam i Kosttdelarna. Det är INTE OK att skriva att Armhåleprotein från Garageimporten är det bästa, godaste och billigaste som finns och att alla borde köpa det. Då plockar vi bort tråden.

Inte heller är vi förtjusta i diskussioner om tillskott "som inte bör användas av tävlande". Ser ni sånt - använd REPORT!

Kan man inte uppföra sig i Allmänt blir man fråntagen posträttigheter där - används oftast för de där som bara spammar. Blir satta i skamvrån helt enkelt.
Om man flera gånger postar trådar som man vet är tveksamma, använder otrevligt språk eller irriterar många medlemmar i onödan kan man också bli avstängd från Allmänt.

Dessutom kan man inte poängtera nog att på Kolozzeum är vi snälla mot varandra Tyvärr har det dykt upp en del små mobbare som gärna vill göra sig dryga på andras bekostnad - ser ni sånt ska ni rapportera det. Staffen kommer då att ta itu med vederbörande.

Är man riktigt korkad startar man trådar där man frågar om hur man använder steroider, om vilken effekt man kan tänka sig och hur man kombinerar olika preparat. Då blir man bannad direkt utan varning. Den sortens diskussioner hör INTE hemma på Kolozzeum.

Emellanåt är moderatorerna tvungna att ta i med hårdhandskarna och faktiskt stänga av någon. Det händer då att vederbörande så småningom kommer smygande tillbaka under ett nytt användarnamn.

Blir man varnad är det bara att bita hårt i hattkanten och inte tjafsa om det. En varning självdör efter ett tag, men bannad är man för tid och evighet. Man ska inte förvänta sig motivering till varningar eller avstängningar.

Forumet har spärrar för att upptäcka det, och det är ganska få som vi faktiskt anstränger oss för att stänga av. Oftast har de fattat galoppen och lugnar ner sig, och kan bli både trivsamma och duktiga medlemmar. Men då krävs det att man inte börjar med att irritera staffen.
Kommer man tillbaka under nytt nick är det inte läge att fortsätta tokposta i Allmänt, fortsätta länka eller vara otrevlig. Då åker man igen. Och igen och igen.

Andra medlemmar har inte att göra med varför någon varnats eller stängts av. Spekulationer om det accepteras inte. De som är borta är borta, och staffen har annat att göra än att ta diskussioner om avstängningar


Har man dessutom inte läst reglerna (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=6018) ska man göra det.

På förekommen anledning - forumet är fristående från webshopen och moderatorerna har ingen som helst koll eller direktkontakt med shopen. Har man frågor om leveranser eller annat tar man det via info@kolozzeum.com

På förekommen anledning

Allan
2009-12-30, 14:29
- Man accepterar att trådar tas bort utan förklaring. Vill man veta varför kan man PM;a valfri moderator och fråga, men man ska inte förvänta sig svar.



- Man lägger inte upp eller länkar till äckliga bilder/videoklipp eller bilder där folk dör eller gör sig illa.



På förekommen anledning

Allan
2010-04-02, 16:16
Man efterfrågar inte heller namn på olika eventuella missdådare, och man lägger inte upp sånt heller. Gör ni det lägger vi upp era namn. Eller nåt.

Och sen ryker trådarna. Det här är INTE ett fritt forum där man kan skriva precis vad som helst eller skriva ut namn på vilka som är misstänkta eller dömda.
För er idioter som tror det - stick. Sånt här kan faktiskt innebära både skadestånd och straff för de som ligger bakom Kolozzeum - känns det bra?

Allan
2010-05-02, 17:00
Den som vill använda Kolozzeum för olika typer av undersökningar tar kontakt med staben innan man postar. Och det ska vara rejäla undersökningar innan det ens är idé att fråga. En tillåten undersökning/enkät kommer att vara försedd med godkännande av nån av moderatorerna.

På förekommen anledning

Allan
2010-05-04, 21:00
Den som vill använda Kolozzeum för olika typer av undersökningar tar kontakt med staben innan man postar. Och det ska vara rejäla undersökningar innan det ens är idé att fråga. En tillåten undersökning/enkät kommer att vara försedd med godkännande av nån av moderatorerna.

Tror det tog typ tio sekunder innan nästa ambitiösa skolenkät droppade ner - TA KONTAKT MED MODERATORERNA INNAN NI KASTAR IVÄG SÅNT DÄR

Allan
2011-02-02, 12:13
Den här har inte behövt vara uppe på ett tag men nu är det dags igen. LÄS!!!!!

Allan
2011-02-08, 11:22
Uppdaterad!
Gråzonspreparat är såna som utlovar resultat som är misstänkta. Vi vill inte ha såna diskussioner på Kolozzeum. Alla preparat som är receptbelagda eller förbjudna är no-no. Självfallet gäller inte det rent medicinskt bruk. där man kan behöva vädra rädslor och frågor ibland. Är det fråga om medel som inte tillåts eller betraktas som tveksamma av myndigheterna - så ska det inte tas upp på Kolozzeum. Använd Report-knappen.

Allan
2011-03-06, 23:57
- Man lägger inte upp eller länkar till äckliga bilder/videoklipp eller bilder där folk dör eller gör sig illa.

Det gäller naturligtvis också klipp på "roliga" träningsolyckor. Inget sånt, eftersom det alltid finns idioter som ska visa "hemskaste" olyckan.

Allan
2012-04-23, 21:03
- Man lägger inte upp eller länkar till äckliga bilder/videoklipp eller bilder där folk dör eller gör sig illa. Inte heller bilder som på annat sätt kan ses som stötande. Gör ni det blir ni historia.

Allan
2012-07-27, 11:22
Eftersom det var länge sen nån tittade i den här tråden skickar jag upp den för nytt folk, så de inte trampar fel alldeles i onödan

Allan
2012-12-24, 11:56
Uppdaterad med följande:

Kolozzeum är ett forum för diskussioner men inte för ensidig propaganda/marknadsföring. Om Staffen bedömer att vissa medlemmar enbart är på forumet för att propagera för en speciell åsikt, religiös övertygelse, politisk uppfattning eller liknande, eller att enbart marknadsföra en diet, blogg eller reklam för en produkt, och därför tror att de kan härja fritt på forumet så tror de fel.
Tycker vi att någon använder Kolozzeum enbart för spridning av en sak kommer den medlemmen att bannas.

Allan
2013-01-06, 22:24
Uppdaterad med följande:



Passa er för att lägga upp smygtagna bilder. Det är inte OK, och moderatorerna kommer inte se med blida ögon på det

Allan
2013-02-09, 10:22
Uppdaterad



Undvik att gå off-topic i trådar. Det irriterar oftast den som startat tråden - starta en egen istället. Och kapa inte trådar, dvs när flera medlemmar av nån anledning börjar debattera något annat än trådens intention.
Börja framförallt inte dra upp kontroversiella ämnen i nån av de generella trådarna - sånt kommer ge smäll på fingrarna.

Allan
2013-02-24, 16:29
Skriv inte en massa skit om olika profiler i styrke-Sverige om det inte är något ni vet är absolut sant (och som kan anses som allmän kännedom). Flera är medlemmar här, några är säkert bekanta med forumets ägare, andra tränar på samma ställen som andra medlemmar.

Detta innefattar att framföra dopinganklagelser. Överhuvudtaget ska man vara försiktig med att namnge människor på internetforum. Så också på Kolozzeum.

Allan
2013-05-01, 10:35
Eftersom somliga verkar ha svårt med läsförståelsen behöver ovanstående

- Man vädrar inte alla sina fördomar, eftersom Kolozzeum INTE är ett fritt forum, utan tvärtom hårt modererat.

uppenbarligen förtydligas.

Det betyder att man tänker sig för innan man postar, att man inte alltid skriver precis vad man vill, att begreppet "yttrandefrihet" också medför ansvar. Med andra ord - på Kolozzeum följer man reglerna. Det är icke ett "fritt forum", vilket några tycks ha svårt att begripa.

Allan
2013-08-03, 22:30
På förekommen anledning:

Blir man varnad är det bara att bita hårt i hattkanten och inte tjafsa om det. Bannad är man för tid och evighet. Man ska inte förvänta sig motivering till varningar eller avstängningar.

Forumet har spärrar för att upptäcka det, och det är ganska få som vi faktiskt anstränger oss för att stänga av. Oftast har de fattat galoppen och lugnar ner sig, och kan bli både trivsamma och duktiga medlemmar. Men då krävs det att man inte börjar med att irritera staffen.
Kommer man tillbaka under nytt nick är det inte läge att fortsätta tokposta i Allmänt, fortsätta länka eller vara otrevlig. Då åker man igen. Och igen och igen.

Andra medlemmar har inte att göra med varför någon varnats eller stängts av. Spekulationer om det accepteras inte. De som är borta är borta, och staffen har annat att göra än att ta diskussioner om avstängningar

Eftersom ämnet har kommit upp. Och vi hittar ALLTID de som reggar om sig. Det kan ta sin lilla tid men vi hittar er. Ibland tycker vi att ni har vuxit upp, slutat fjanta runt och tillför något - well, då låter vi udda vara jämt.
Men att dagen efter en avstängning regga om sig och därefter bli skitsne för att man blir avstängd igen....

Allan
2013-11-05, 21:32
Återigen:
Kolozzeum är ett forum för diskussioner men inte för ensidig propaganda/marknadsföring. Om Staffen bedömer att vissa medlemmar enbart är på forumet för att propagera för en speciell åsikt, religiös övertygelse, politisk uppfattning eller liknande, eller att enbart marknadsföra en diet, blogg eller reklam för en produkt, och därför tror att de kan härja fritt på forumet så tror de fel.
Tycker vi att någon använder Kolozzeum enbart för spridning av en sak kommer den medlemmen att bannas.

Forumet är hårt modererat. Ni skriver inte precis vad ni tycker eller tänker. För då åker ni ut. Tänk er för innan ni går loss på tangentbordet.

Det är ingen idé att fråga varför trådar plockas bort. Är ni väldigt nyfikna får ni PMa valfri moderator och fråga, men vi svarar bara om vi tycker det är nödvändigt. Oftast är det för att trådar spårar ur. Skyll på de andra medlemmarna.
___________

Tolkia
2013-11-05, 23:39
Tillägg: Får ni PM med oprovocerade påhopp, hot, trakasserier etc.; rapportera dem. Det är inte OK.

Allan
2013-11-17, 18:09
Återigen:
Kolozzeum är ett forum för diskussioner men inte för ensidig propaganda/marknadsföring. Om Staffen bedömer att vissa medlemmar enbart är på forumet för att propagera för en speciell åsikt, religiös övertygelse, politisk uppfattning eller liknande, eller att enbart marknadsföra en diet, blogg eller reklam för en produkt, och därför tror att de kan härja fritt på forumet så tror de fel.
Tycker vi att någon använder Kolozzeum enbart för spridning av en sak kommer den medlemmen att bannas.

Forumet är hårt modererat. Ni skriver inte precis vad ni tycker eller tänker. För då åker ni ut. Tänk er för innan ni går loss på tangentbordet.

Det är ingen idé att fråga varför trådar plockas bort. Är ni väldigt nyfikna får ni PMa valfri moderator och fråga, men vi svarar bara om vi tycker det är nödvändigt. Oftast är det för att trådar spårar ur. Skyll på de andra medlemmarna.
___________

På förekommen anledning.

Jag vill också passa på att be somliga att faktiskt tänka sig för innan de förstör intressanta trådar med slentrianmässigt länkande till samma-gamla-vanliga-sidor eller rapa upp samma saker som fått andra trådar stängda eller flyttade.

Några av er är mycket ansvariga för att seriösa trådar gått i graven.

Det här är INTE ett fritt forum, och ni skriver INTE precis vad ni vill. Och det är inte något ni tjafsar om.

Allan
2014-02-15, 20:51
Emellanåt är moderatorerna tvungna att ta i med hårdhandskarna och faktiskt stänga av någon. Det händer då att vederbörande så småningom kommer smygande tillbaka under ett nytt användarnamn.

Blir man varnad är det bara att bita hårt i hattkanten och inte tjafsa om det. Bannad är man för tid och evighet. Man ska inte förvänta sig motivering till varningar eller avstängningar.

Forumet har spärrar för att upptäcka det, och det är ganska få som vi faktiskt anstränger oss för att stänga av. Oftast har de fattat galoppen och lugnar ner sig, och kan bli både trivsamma och duktiga medlemmar. Men då krävs det att man inte börjar med att irritera staffen.
Kommer man tillbaka under nytt nick är det inte läge att fortsätta tokposta i Allmänt, fortsätta länka eller vara otrevlig. Då åker man igen. Och igen och igen.

Vi hittar er. Alltid. Även om det kan ta tid. I värsta fall bannar vi hela er IP och då drabbar det kanske även familj och arbetskamrater. Vilket har hänt.

Allan
2014-03-14, 21:20
Emellanåt är moderatorerna tvungna att ta i med hårdhandskarna och faktiskt stänga av någon. Det händer då att vederbörande så småningom kommer smygande tillbaka under ett nytt användarnamn.

Blir man varnad är det bara att bita hårt i hattkanten och inte tjafsa om det. Bannad är man för tid och evighet. Man ska inte förvänta sig motivering till varningar eller avstängningar.

Forumet har spärrar för att upptäcka det, och det är ganska få som vi faktiskt anstränger oss för att stänga av. Oftast har de fattat galoppen och lugnar ner sig, och kan bli både trivsamma och duktiga medlemmar. Men då krävs det att man inte börjar med att irritera staffen.
Kommer man tillbaka under nytt nick är det inte läge att fortsätta tokposta i Allmänt, fortsätta länka eller vara otrevlig. Då åker man igen. Och igen och igen.

Andra medlemmar har inte att göra med varför någon varnats eller stängts av. Spekulationer om det accepteras inte. De som är borta är borta, och staffen har annat att göra än att ta diskussioner om avstängningar

Det märkliga är ju att det är praktarslena som återkommer hela tiden. Trots att till och med de vid det här laget måste inse att de kommer att åka igen. För om de inte kammar sig och tonar ner sin närvaro kommer de att bannas om och om igen.
Vi är duktiga på att hitta trollen. Mycket duktigare än trollen tror.

Allan
2014-05-04, 16:07
Ur Kolozzeums regler:

"§11. Det är ej tillåtet att inneha fler än ett aktivt konto på Kolozzeum. Nya användare tillåts i undantagsfall men forumet ansvarar inte för vad du skriver och vi har varken tid eller möjlighet att radera all din historik från forumet. Tänk alltså efter på förhand innan du skriver."

På förekommen anledning

Allan
2014-08-08, 20:24
På förekommen anledning:
Ur reglerna:

§14. Kolozzeum är ett forum för diskussioner men inte för ensidig propaganda/marknadsföring. Om Staffen bedömer att vissa medlemmar enbart är på forumet för att propagera för en speciell åsikt, religiös övertygelse, politisk uppfattning eller liknande, eller att enbart marknadsföra en diet, blogg eller reklam för en produkt, och därför tror att de kan härja fritt på forumet så tror de fel.
Tycker vi att någon använder Kolozzeum enbart för spridning av en sak kommer den medlemmen att bannas.