handdator

Visa fullständig version : Mot marathon, musklerna och helt uppåt väggarna


Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14

machine gun
2007-03-18, 17:34
Efter en massa tjat från vissa forumdeltagare, så har jag fallit för grupptrycket och bestämt mig för att starta en journal här på kolo. Årets första löpartävling är precis avklarad och det känns som en bra grund för en journalstart.

Personinfo
Kön: Tjej
Ålder: 24
Längd: 170 cm
Vikt: 59 kg

Löparstats:
Vader 38 cm :D

Träning
Tränar främst löpning, men även simning, styrketräning, klättring, cykling/spinning, längdskidåkning och emellanåt slänger jag in nåt spexigt som dans eller liknande.

Träningsbakgrund
Har dansat av och till sedan jag var 3 år gammal och där hunnit med allt från klassisk balett till street, samba, salsa och jazzbalett genom åren. Tränade en himla massa gruppträning i tonåren, i stil med aerobics, boxercise och liknande. Tränade kickboxning i 2,5 år tills jag skadade axeln och fastnade i rehabträsket. Gjorde ett tappert försök att återuppta kampsporten och tränade taekwondo i en termin, men kände att det inte riktigt var min grej. Under rehaben upptäckte jag dock löpningen, vilket har kommit att bli min stora passion. Men som vanligt när man börjar gilla nåt så skadade jag mig givetvis och fick ta ett långt uppehåll med ännu mer rehab. Träffade dock på kanske världens bästa idrottsmassör och han lyckades fixa mina stackars ben och nu är jag tillbaka i löparspåren igen!

Mål
Stockholm marathon 2007
En Svensk Klassiker 2007/2008 (Planen är att börja med Lidingöloppet 2007)
Genomföra en triathlonsprint
(delmål: få ordning på min crawlteknik)

Klättra 6:or på topprep
Lära mig ledklättra

Marka 100 kg
Böja 80 kg
Bänka 50 kg

machine gun
2007-03-18, 17:36
Årets första tävling alltså.

Två sjöar runt 11,2 km

Officiell tid: 0:59:12
Placering: 11 av 29

Km-tid: 5:17

Värmde upp extremt lite genom att jogga två varv runt idrottsplatsen i spöregnet. Stod sen och hoppade lite upp och ner på startlinjen tills de släppte iväg oss. Hade planerat att hålla ca 5:30-tempo, men så blev alltså inte fallet. Höll ganska ok hastighet i spöregnet första varvet, varvade på ca 28 min (2-varvsbana) varpå floppix frågade om jag ville satsa på att klara det under timmen och eftersom jag kände att jag hade gott om ork kvar, så nappade jag på det. Varv nummer två slutade det regna och vi höll ett lite högre tempo än första varvet (som jag hade inlett ganska försiktigt). Tanken var alltså att jag skulle vara farthållare åt floppix, men andra varvet var det hon som var farthållare åt mig istället :) Började bli lite trött framåt sådär 10 km, men då var det ju så lite kvar så det var bara att hålla ut. Hade trots allt krafter kvar att lägga på en spurt sista 200 m vilka till större delen bestod av en brant jävla uppförsbacke. floppix lät mig springa om på upploppet, vilket visst resulterade i att jag vann ett utlottningspris i form av en handduk med texten "Två sjöar runt" ;)

Det var riktigt roligt, genomblöta skor och kläder till trots. Väldigt roligt att springa med någon som peppar en hela vägen :) Det känns även lite som ett positivt formbesked, trodde faktiskt att jag var långsammare än såhär.

Resultatlista: http://www.svenskidrott.se/Downloads/30897/docs/TSR2007.doc

Eddie Vedder
2007-03-18, 17:46
Kul att du lydde mitt råd å lät loppet bli starten för din journal.;)


Kanonskönt att loppet gick bra!:thumbup: Klarade du dej helt utan skadekänningar?



Jag blev först i machine gun's journal!:hbang:

Yankeee
2007-03-18, 17:48
Bra jobbat. Synd att vädret blev så kasst, det är en fin och lättsprungen runda annars :)

machine gun
2007-03-18, 17:49
Kanonskönt att loppet gick bra!:thumbup: Klarade du dej helt utan skadekänningar?

Ja, det gjorde jag och det känns väldigt bra!

machine gun
2007-03-18, 17:52
Bra jobbat. Synd att vädret blev så kasst, det är en fin och lättsprungen runda annars :)

Tack så mycket! Ja, det är en bra runda. Nu hade de dragit upp den förbi idrottsplatsen så att en lång backe inkluderades, men det ger ju bara bättre träning ;) Nu vet man var STK ligger också, vi kikade in genom fönstret i dörren, men det verkade vara folktomt.

shadowfire
2007-03-18, 18:01
grattis till en bra genomförd tävling! lät kul det där, hade varit skojs o testa på själv ngn gång, även om jag inte har samma form eller kondis som jag hade då jag var 20. :)

floppix
2007-03-18, 18:05
Nämen ser man, jag är så omsprungen t.o.m. av typ, styrketränande biffar! *gah!*

machine_gun-journal på kolo också *kissass* (så kan det gå när man försöker tenta-plugga lite effektivt....)

machine gun
2007-03-18, 18:09
grattis till en bra genomförd tävling! lät kul det där, hade varit skojs o testa på själv ngn gång, även om jag inte har samma form eller kondis som jag hade då jag var 20. :)

Tackar! Ja, det är roligt och motiverande att springa lite motionslopp emellanåt. Kan ju säga på en gång att jag knappast hade fått till varken distans eller tid om jag hade tvingats nöta på egen hand i det här vädret idag.

Nämen ser man, jag är så omsprungen t.o.m. av typ, styrketränande biffar! *gah!*

machine_gun-journal på kolo också *kissass* (så kan det gå när man försöker tenta-plugga lite effektivt....)

Äh, du springer om dem så fort de sätter sin fot i löparspåret.

Jag har en fantastisk simultanförmåga och kan därför både plugga och surfa samtidigt *whistle*

Yankeee
2007-03-18, 18:17
Tack så mycket! Ja, det är en bra runda. Nu hade de dragit upp den förbi idrottsplatsen så att en lång backe inkluderades, men det ger ju bara bättre träning ;) Nu vet man var STK ligger också, vi kikade in genom fönstret i dörren, men det verkade vara folktomt.

Jao, de kör alltid en extra sväng, de vill väl komma över 5 km antar jag.
STK öppnar inte förrän 15 på söndagar, var nog därför det var tomt :)

Jompan
2007-03-18, 18:38
JIPPIE!!!

Oj, nu blir det tufft att ha koll på båda dina journalerna! Man vill ju inte missa inläggen från dina läsare på det andra forumet!! :Virro

Ska bli kul att följa! :thumbup:

Yankeee
2007-03-18, 18:50
JIPPIE!!!

Oj, nu blir det tufft att ha koll på båda dina journalerna! Man vill ju inte missa inläggen från dina läsare på det andra forumet!! :Virro

Ska bli kul att följa! :thumbup:

Tss, kolozzeum är allt som betyder något. De andra är bara jobbiga kusiner.

Jompan
2007-03-18, 18:58
Tss, kolozzeum är allt som betyder något. De andra är bara jobbiga kusiner.

MM, jag vet! Därför ett stort JIPPIE att hon nu tagit steget in i journalträsket på kollo!!:D

Jondahl
2007-03-18, 19:15
Nämen ser man på. Välkommen hit, ser bra ut, kör hårt och allt sånt där.

Kul att tävlingen verkar ha varit till förnöjelse också.

Jax
2007-03-18, 19:46
Såja, då orkar man hålla ett öga på din journal också. Har bara blivit lite sporadiskt läsande tidigare.

Grattis till ett bra lopp...floppix också.

LadyG
2007-03-18, 21:36
Yess!! Härligt att du startade en journal, och ännu härligare att du startade med en tävling!

machine gun
2007-03-18, 21:44
Oj vilket mottagande man fick här då! Tack för alla välkomnanden och gratulationer :)

Noodles
2007-03-19, 06:36
Efter en massa tjat från vissa forumdeltagare, så har jag fallit för grupptrycket och bestämt mig för att starta en journal här på kolo.


Vem sa att tjat inte lönar sig? :D

Bra genomfört lopp. Nu har journalen fått en flygande start och du kommer glida runt i SM. :thumbup:

skaparn
2007-03-19, 06:58
Gott med lite lokal löpning. Vi borde arra kolo kortdistans showdown runt Råsta någon gång.

izza
2007-03-19, 08:41
Åh, vad kul att du fixat en journal här på kolo också!

Grattis till loppet! Hoppas det känns lika bra idag! :)

Eva_E
2007-03-19, 09:57
Kan bara instämma - kul att du börjat med journal här också!

http://www.kungsholmenrunt.se/Main/Start.asp...


Eva

Eldhroka
2007-03-19, 10:21
*lägger till bland prenumerationerna*

Eddie Vedder
2007-03-19, 11:21
http://www.kungsholmenrunt.se/Main/Start.asp...

Hmm? Kan inte undvika att bli sugen å fundersam.....

machine gun
2007-03-19, 13:11
Vem sa att tjat inte lönar sig? : D

Bra genomfört lopp. Nu har journalen fått en flygande start och du kommer glida runt i SM. :thumbup:

Tjat brukar löna sig. Till slut tröttnar man på att lyssna och ger vika för grupptrycket.

Så det är kolo-journal som är nyckeln till framgång alltså?

Gott med lite lokal löpning. Vi borde arra kolo kortdistans showdown runt Råsta någon gång.

Det blir väl en lagom sträcka för kolo-eliten att promenera runt utan att få hjärtinfakt :D

Åh, vad kul att du fixat en journal här på kolo också!

Grattis till loppet! Hoppas det känns lika bra idag!

Tackar! Det känns bra idag med som tur är :thumbup:

Kan bara instämma - kul att du börjat med journal här också!

http://www.kungsholmenrunt.se/Main/Start.asp...


Eva

Jag hade tänkt springa Kungsholmen runt, men nu har vi bokat in en resa till NY då, så jag är bortrest när det går av stapeln. Jag får springa runt i nån lämplig park i Brooklyn istället samt shoppa en Garmin Forerunner 305, så jag misströstar ej ;)

Ställer du upp i halvmaran månntro?

*lägger till bland prenumerationerna*

Roligt roligt :)

Hmm? Kan inte undvika att bli sugen å fundersam.....

Fundera på du, jag tror att det är ett väldigt roligt lopp. Det är mirrrandas löparklubb som arrangerar det förresten.

machine gun
2007-03-19, 13:23
Summering träning v.11

Måndag: Core 30 min + Dans 55 min + Styrka överkropp 40 min
Tisdag: Löpning 17,7 km, 1:43:43
Onsdag: - (idrottsmassage vader + lår)
Torsdag: Simning ca 30 min, ca 800 m
Fredag: Löpning 8,9 km, 49:45 + simning crawlkurs 60 min
Lördag: -
Söndag: Två sjöar runt 11,2 km, 59:12

Träningsdagar: 5
Träningspass: 8
Total träningtid: ca 7 h 10 min
Löpning: ca 37,8 km
Simning: ca 2 km

Kommentarer: Helt ok löpmängd med både årets första långpass och årets första lopp inkluderade. Simningen på torsdagen var något av en katastrof pga barnfamiljer och annat otyg i bassängen, vilket ledde till en brutal nedkortning av passet i ren frustration. Det blev ingen benstyrka pga benmassage och en massa löpning som råkade komma mellan. Inte heller blev det varken klättring eller cykling, däremot lite dansande. Får anses vara en godkänd vecka.

machine gun
2007-03-19, 13:46
Bjuder på en käck liten bild från upploppet. Jag i svart.
http://img244.imageshack.us/img244/7669/upploppetmq0.jpg

Eddie Vedder
2007-03-19, 13:47
Bjuder på en käck liten bild från upploppet. Jag i svart.
http://img244.imageshack.us/img244/7669/upploppetmq0.jpg

Är den andra Floppix lr?

machine gun
2007-03-19, 13:49
Är den andra Floppix lr?

Det stämmer bra det :)

machine gun
2007-03-19, 14:59
Eftersom det säkert är många här som inte håller på med klättring tänkte jag klistra in en liten ordlista som min sambo har knåpat ihop, så att ni kan förstå vad jag skriver när jag rapporterar in mina klätterpass sen :)

Klätterspråk för dummies

*Typer av grepp

-Jugg
Gå ut i trappuppgången. Vänd uppochner på grannens dörr och stoppa handen i brevlådan. Du håller nu i ett ganska bra grepp som kallas Jugg.

-Crimp
Gå nu tillbaka till din egen dörr som är öppen och lägg fingertopparna över den lilla dörrlisten. Dra dig upp. Du har just gjort en chin i ett Crimp'igt grepp

-Sloper
Såga av ett bowlingklot på mitten och limma fast den halvan som inte har några hål i sig mot väggen. Lyckas du hänga i den så hänger du i ett slope'igt grepp.

-Pinch
Ta en lång bräda och limma den tight mot en vägg så att den står vertikalt. Ta tag i brädan så håller du i ett pinch grepp.

-Underkling
Ett grepp som man lättast tar tag i underifrån, typ i midjehöjd.

*Klätterförfarande

-Topprep/Topprepsklättring
Repet sitter fast högst upp på leden i ett ankare så att klättraren alltid är lika säkrad. Detta innebär korta fall.

-Led/Ledklättring
Klättraren är till en början inte säkrad alls, men allt efter som man tar sig uppåt så klipper man i en slinga i en bult som man sedan klipper i repet i.
Denna typ av klättring är lite mer psykologist knäckande eftersom fallen kan bli bedrövligt långa. Är det t ex 2 meter mellan bultarna så faller man 2 meter ner till nämsta bult och sen två meter till plus repslack.

-Onsite
Att på första försöket klara av att klättra en hel led, utan fall, som man inte känner till.

-Redpoint
Att klara av att klättra en led utan fall som man känner till och har kämpat med tidigare.

-Bouldering
Korta leder som klättras utan rep med mjukmatta under. Denna typ av klättring är ofta stenhård från början till slut. Lederna är ca 4 meter höga. En led i detta sammanhang kallas även för ett "problem".

*Gradering

Den Europeiska graderingen löper mellan 4 och 9. Varje grad kan vara indelad i a b c samt med ett + som tillägg om den är på gränsen till graden över.
4 är lättast och det klarar nog dom flesta av att klättra medans 9 tom skulle vara svårt för stålmannen. En gradering är ju godtycklig till skillnad från tider/vikter och längdmått som man mäter många andra prestationer med. Därför är t ex inte alla 6b lika hårda.

Bouldergradering inomhus, där jag klättrar finns det fyra grader:
Blå = Svår
Röd = Mycket svår
Svart = Sjukt svår
Vit = Sorry...

*Klippans/väggens karaktär

Vertikal En rak och vertikal vägg.
Sva En vägg som lutar lite framåt.
Överhäng En vägg som lutar mot en.
Tak Som det låter... Tungt :D

Yes! Då är alla med i matchen!
Om det dyker upp nåt mer som ni inte hajar så är det bara att fråga.

Noodles
2007-03-19, 17:18
Tjat brukar löna sig. Till slut tröttnar man på att lyssna och ger vika för grupptrycket.

Så det är kolo-journal som är nyckeln till framgång alltså?



Självklart är det nu dina största framgångar kommer. Med Kolo bakom dig är du oövervinnelig.

Kul med klätterordlista förresten.

LadyG
2007-03-19, 19:26
Eftersom det säkert är många här som inte håller på med klättring tänkte jag klistra in en liten ordlista som min sambo har knåpat ihop, så att ni kan förstå vad jag skriver när jag rapporterar in mina klätterpass sen :)

Klätterspråk för dummies

...



Mycket bra initiativ! Hälsa och tacka sambon för det, nu fick några av greppen namn också, det visste jag inte att de hade! :)

tuben
2007-03-20, 00:04
Trevligt med fler klättrare.
Hur länge har du klättrat och vad kör du mest?
Själv är jag mer åt boulderinghållet mest för att jag har sån sjukt dålig kondis så jag är helt urpumpad efter halva juniorlederna på repväggen.

Vart håller du till i sthlm och klättrar? Har vart på karbin ett flertal ggr på boulder open och det är väldigt trevligt.

Princy
2007-03-20, 00:42
Kul att du startat journal här!

Kollade lite i din andra, men eftersom jag inte var medlem där kunde jag inte skriva något. ;)

Eva_E
2007-03-20, 08:40
Hmm? Kan inte undvika att bli sugen å fundersam.....


Fundera på du! Jag kommer att springa det här loppet om inget oförutsett inträffar, men velar fortfarande mellan 10 och 21 km. I fjol sprang jag 10 km, ett trevligt lopp med lagom många deltagare och bra service! En ganska "snäll" bana, finns egentligen bara en riktigt tuff backe, precis efter starten...


Eva

machine gun
2007-03-20, 09:09
Klättring ca 2,5 h

Det var 3 veckor sedan jag klättrade sist och innan dess var det kanske en månad också, så jag kände mest efter och letade efter tekniken ;) Kände på lite nybyggda leder osv. De hade tagit ner en av mina favoritleder *cry* Klängde bl a lite på en lila 5b, som jag nog kan klara om jag kommer igång lite mer regelbundet med klättringen igen. En gång i veckan är egentligen absolut minimum. Det känns i både fingrar och tår att det var ett tag sen man klättrade, trots att jag inte tog i speciellt hårt. Tråkigt nog har mina klätterskor börjat säga upp sig, sulan är nästan helt bortnött framme i tårna.

Efteråt lyckades jag nästan göra en hel chin från campusstegen! Eller en "forehead" som Robin säger, eftersom jag kom upp med pannan i höjd med stången :D Flera ggr - dessutom EFTER klättringen, så snart så.. http://kolozzeum.com/forum/images/smilies/flex.gif

machine gun
2007-03-20, 09:20
Trevligt med fler klättrare.
Hur länge har du klättrat och vad kör du mest?
Själv är jag mer åt boulderinghållet mest för att jag har sån sjukt dålig kondis så jag är helt urpumpad efter halva juniorlederna på repväggen.

Vart håller du till i sthlm och klättrar? Har vart på karbin ett flertal ggr på boulder open och det är väldigt trevligt.

Jag har bara klättrat sen i augusti, så jag är ganska mkt rookie på väggen. Har dock en bra coach i min sambo som klättrat i många år och han tävlar en del. Ni har säkert träffats på Boulder Open, klättervärlden är liten, för att inte säga minimal ;)

Jag klättrar bara topprep och jag ligger nivåmässigt på 5a-5b ungefär. Har kommit en bit på en 5c+, men det räknas ju inte om man inte klarar hela leden ;) Kommer eventuellt gå ledkurs i vår om jag samlar mod till mig. Man vill ju kunna klättra ute under sommaren. Jag bouldrar i stort sett inte alls, det händer att man går upp och kör lite ibland bara, men jag är för svag och är för rädd att stuka fötterna när man hoppar ner :em:

Håller till på Salveo i Sumpan. Kör du på Karbin i vanliga fall också eller klättrar du nån annanstans?


Noodles >> Då räknar jag med att det kommer gå bra med träningen framöver. Annars skyller jag på dig.

LadyG >> Ja, en ordlista kan vara användbar i klättringssammanhang. Det blir mycket lättare att förklara samt att förstå vad andra pratar om då.

Princy >> Kul att du också hittat hit :)

Eva_E >> Halvmaran.. *whistle*

LadyG
2007-03-20, 10:28
Absolut, det låter lite underligt när man försöker beskriva greppen om man inte har namn på dem, det blir rena scharaderna.

Grattis förresten, snart har du en chin!

tuben
2007-03-20, 23:16
Håller till på Salveo i Sumpan. Kör du på Karbin i vanliga fall också eller klättrar du nån annanstans?


Ah då har du klättrat ungefär lika länge som mig då, eller jag har väl klättrat nån månad mer. Otroligt rolig träning tycker jag.

Jag klättrar i Västerås för jag bor i dom trakterna men man har ju blivit medlurad till sthlm några gånger :)

Du måste ju bouldra mer, är ju där man blir stark.
Eller lyssna inte på mig för jag kommer ingen vart på repväggen pga min urusla kondis :thumbup:

machine gun
2007-03-21, 09:24
"Löpning"

Sträcka: ca 4,3 km
Tid: 0:26:01
Km-tid: 6:03

Anledningen till den mindre respektingivande sträckan och det faktum att jag rörde mig i slow motion: Hade planerat att springa ca 9 km, men vad händer? Jo, min höft har varit stel och konstig i nån veckas tid och när jag ger mig på att springa så känns det som om jag satt fast i ett gummiband då benet hela tiden ville fjädra tillbaka i varje steg. Jag tänkte att det går säkert över när jag blir varm, men det blev snarare värre, genom att låsningen troligtvis påverkar blodgenomströmningen i hamstrings, vilket bara gjorde att jag blev ännu mer stel efter ett par km. *gah!* Så jag gav upp och vände hemåt.

Troligtvis är det mitt bäcken som hoppat snett, det har en tendens att göra det (jag har en skolios, så allting har en tendens att vara lite snett på mig). Varje gång jag varit hos naprapat (oavsett anledning), så har de korrigerat mina höfter. Känner igen känslan och det brukar vara lätt åtgärdat. Ska ringa och boka tid hos naprapaten till nästa vecka, måste tyvärr invänta lönen först.

Jävligt irriterande! Fast samtidigt bättre med något sånt här än att det är smalbenen. Det här är ju relativt enkelt fixat. Har inte varit hos nån naprapat sen i januari (och då var det inte hon jag helst går till) och sen dess har jag ju ökat på löpningen ganska rejält, inte så konstigt om allting inte riktigt hänger med.

machine gun
2007-03-21, 09:31
Absolut, det låter lite underligt när man försöker beskriva greppen om man inte har namn på dem, det blir rena scharaderna.

Grattis förresten, snart har du en chin!

Haha, ja det känner man ju igen.. "du vet det där som man håller i på det här sättet *visar med handen*" :D

Tack! Och detsamma, jag läste nog i din journal att du har en på väg du med!


Du måste ju bouldra mer, är ju där man blir stark.
Eller lyssna inte på mig för jag kommer ingen vart på repväggen pga min urusla kondis :thumbup:

Äh, jag satsar på teknik. Det kommer man längre på ;) Nämen jag ska nog börja bouldra mer, det vore kul att kunna hänga med sambon och hans polare på Boulder Open ibland och så.

LadyG
2007-03-21, 09:35
Haha, ja det känner man ju igen.. "du vet det där som man håller i på det här sättet *visar med handen*" :D

Tack! Och detsamma, jag läste nog i din journal att du har en på väg du med!


Alternativet blir att man försöker beskriva den "du ser den där svarta bredvid den röda som ser ut som en nymåne? Strax över den där druvklasen..? Ser du den inte, den ser litegrand ut som mössa, fast på snedden..?" och det brukar leda till både förvirring och fniss :)

Gissa om jag är öm idag *whistle*

LadyInsane
2007-03-21, 09:37
Ojoj! Jag har helt missat att du har startat en journal här!:D

Får se till att följa den nu. ;)

Jompan
2007-03-21, 10:25
"Löpning"

Sträcka: ca 4,3 km
Tid: 0:26:01
Km-tid: 6:03

Anledningen till den mindre respektingivande sträckan och det faktum att jag rörde mig i slow motion: Hade planerat att springa ca 9 km, men vad händer? Jo, min höft har varit stel och konstig i nån veckas tid och när jag ger mig på att springa så känns det som om jag satt fast i ett gummiband då benet hela tiden ville fjädra tillbaka i varje steg. Jag tänkte att det går säkert över när jag blir varm, men det blev snarare värre, genom att låsningen troligtvis påverkar blodgenomströmningen i hamstrings, vilket bara gjorde att jag blev ännu mer stel efter ett par km. *gah!* Så jag gav upp och vände hemåt.

Troligtvis är det mitt bäcken som hoppat snett, det har en tendens att göra det (jag har en skolios, så allting har en tendens att vara lite snett på mig). Varje gång jag varit hos naprapat (oavsett anledning), så har de korrigerat mina höfter. Känner igen känslan och det brukar vara lätt åtgärdat. Ska ringa och boka tid hos naprapaten till nästa vecka, måste tyvärr invänta lönen först.

Jävligt irriterande! Fast samtidigt bättre med något sånt här än att det är smalbenen. Det här är ju relativt enkelt fixat. Har inte varit hos nån naprapat sen i januari (och då var det inte hon jag helst går till) och sen dess har jag ju ökat på löpningen ganska rejält, inte så konstigt om allting inte riktigt hänger med.

Oh, låter jobbigt det där med bäckenet! :(

Själv har jag ett ben som är kortare än det andra, vilket jag nog kompenserar med lite i höften. Fast det sliter i ena knät när jag ute och springer. *gah!*

machine gun
2007-03-21, 11:18
Alternativet blir att man försöker beskriva den "du ser den där svarta bredvid den röda som ser ut som en nymåne? Strax över den där druvklasen..? Ser du den inte, den ser litegrand ut som mössa, fast på snedden..?" och det brukar leda till både förvirring och fniss

:laugh:

Ojoj! Jag har helt missat att du har startat en journal här!

Får se till att följa den nu.

Välkommen! :)

Oh, låter jobbigt det där med bäckenet!

Själv har jag ett ben som är kortare än det andra, vilket jag nog kompenserar med lite i höften. Fast det sliter i ena knät när jag ute och springer.

Ja, fyfan vilken kropp man fått.. *rolleyes* Mina ben blir nog olika långa när höfterna hamnar snett. Går du till naprapat med dina problem?

Noodles
2007-03-21, 12:38
"Löpning"

Sträcka: ca 4,3 km
Tid: 0:26:01
Km-tid: 6:03

Anledningen till den mindre respektingivande sträckan och det faktum att jag rörde mig i slow motion: Hade planerat att springa ca 9 km, men vad händer? Jo, min höft har varit stel och konstig i nån veckas tid och när jag ger mig på att springa så känns det som om jag satt fast i ett gummiband då benet hela tiden ville fjädra tillbaka i varje steg. Jag tänkte att det går säkert över när jag blir varm, men det blev snarare värre, genom att låsningen troligtvis påverkar blodgenomströmningen i hamstrings, vilket bara gjorde att jag blev ännu mer stel efter ett par km. *gah!* Så jag gav upp och vände hemåt.

Troligtvis är det mitt bäcken som hoppat snett, det har en tendens att göra det (jag har en skolios, så allting har en tendens att vara lite snett på mig). Varje gång jag varit hos naprapat (oavsett anledning), så har de korrigerat mina höfter. Känner igen känslan och det brukar vara lätt åtgärdat. Ska ringa och boka tid hos naprapaten till nästa vecka, måste tyvärr invänta lönen först.

Jävligt irriterande! Fast samtidigt bättre med något sånt här än att det är smalbenen. Det här är ju relativt enkelt fixat. Har inte varit hos nån naprapat sen i januari (och då var det inte hon jag helst går till) och sen dess har jag ju ökat på löpningen ganska rejält, inte så konstigt om allting inte riktigt hänger med.

Fy, vad tråkigt när sådant händer. Du som verkar ha fått igång löpningen så bra. Förståndigt att du ändå avbröt till slut. Jag hoppas att naprapaten kan fixa till det så snabbt som möjligt!

machine gun
2007-03-21, 14:40
Simning ca 55 min, 1500 m

Snabbsimbanan var borttagen till förmån för en massa simskolebarn, så jag fick lov att trängas bland pensionärerna. Det gick därför inte att simma som jag hade tänkt utan jag var tvungen att anpassa mig efter hur mkt plats det fanns varje längd. Simmade crawl så ofta det var möjligt, mest 25:or eftersom jag var tvungen att vänta in att folk skulle flytta på sig ganska ofta. När det var möjligt simmade jag 50:or eller längre. La in nån 25:a eller 50:a bröstsim när det var alldeles för många ankor i plaskdammen, för att inte behöva simma in i nån tant.

Fick iaf till armtag och andning ganska bra, bensparken var det värre med, men jag misstänker att min stela höft är boven i dramat där. Hade egentligen tänkt öva voltvändningar också, men det var ju helt uteslutet idag.

Jag blir så jävla irriterad, varför måste de ta bort snabbsimbanan? Det står klart och tydligt att det ska finnas en snabbsimbana måndagar 6:30-17:30 och onsdagar 6:30-20:00. Det känns som att de måndagar och onsdagar jag varit där har det inte funnits nån snabbsimbana, men vissa andra dagar när jag varit på gymmet har jag sett att det funnits typ en torsdag kväll. Hur svårt kan det va att fixa egentligen? http://kolozzeum.com/forum/images/smilies/gah.gif

Carolinew
2007-03-21, 14:43
Men, hur har jag kunnat missa din journal ?! :smash:

Kul iaf, skall följas. Hm det är med simning verkar ju vara riktigt bra träning, men saken är den att jag kan inte crawla... vet du om det finns kurser för vuxna nybörjare? :Virro

Eddie Vedder
2007-03-21, 14:48
Så det blev ett förmiddagspass för oss båda tills slut!:thumbup: I-landsproblemen lösta med andra ord hehe.


Alltid kul med "simslalom" mellan pensionärer oxå.:D

machine gun
2007-03-21, 14:59
Men, hur har jag kunnat missa din journal ?! :smash:

Kul iaf, skall följas. Hm det är med simning verkar ju vara riktigt bra träning, men saken är den att jag kan inte crawla... vet du om det finns kurser för vuxna nybörjare?

Den är ganska nystartad, så det är ok :D

Jag går faktiskt en nybörjarcrawlkurs för vuxna just nu, så det finns det absolut :) Det är nog bra att ta en kurs, för det är rätt svårt att lära sig själv. Ironwoman tipsar om lite simklubbar och liknande i det här inlägget och nåt inlägg neråt: http://www.halso.info/forum/p-254557.html#p254557 Annars är det oftast bara att höra av sig till nån lokal simhall så känner de kanske till nåt.

Alltid kul med "simslalom" mellan pensionärer oxå.:D

Kul och kul.. jag blir fan galen! *grr27*

machine gun
2007-03-21, 15:15
Naprapattid bokad på onsdag nästa vecka. Fram tills dess blir det som sagt fokus på simning, styrka och stretching.

Eva_E
2007-03-21, 15:50
Men, hur har jag kunnat missa din journal ?! :smash:

Kul iaf, skall följas. Hm det är med simning verkar ju vara riktigt bra träning, men saken är den att jag kan inte crawla... vet du om det finns kurser för vuxna nybörjare? :Virro

Det finns det!!! Jag gick en sån kurs för ett par år sedan. Jättekul! Tyvärr har jag inte haft tid att underhålla crawlen så mycket som jag önskat, men det är lite småhäftigt att i alla fall kunna... I Stockholm ordnar Simskolan Stockholm vuxencrawlkurser, och ett annat tips är att kolla med triatlon-klubbarna, de brukar också ha kurser.

Eva

LadyInsane
2007-03-21, 23:13
Jag har funderat på att börja simma, men det känns som om man borde gå efter något program. Gör du det eller bestämmer du sträcka och försöker köra den snabbast möjligt? (Dock utan att ramma tanter ur bassänger;))

machine gun
2007-03-21, 23:21
Jag har funderat på att börja simma, men det känns som om man borde gå efter något program. Gör du det eller bestämmer du sträcka och försöker köra den snabbast möjligt? (Dock utan att ramma tanter ur bassänger;))

Jag går en crawlkurs just nu, så fokus är att få in tekniken och successivt öka sträckan. Brukar varva med lite bröstsim också. Kör inte efter nåt direkt program, men ofta kör jag t.ex. 100 m bröst, 100 m crawl eller 5x50 m crawl osv. Kanske slänger in nån teknikövning eller så med. Tar inte tid mer än på passet som helhet eftersom det blir mer intervallbetonat pga att jag inte kan crawla några långa sammanhängande sträckor ännu.

machine gun
2007-03-22, 09:05
Simning ca 55 min, 1500 m

45 min ska det vara. Riktigt så långsam är jag inte, tanter till trots...

LadyG
2007-03-22, 11:13
Du får klaga hos simhallens personal, de kanske vet varför det ändrats? De kan ju ändrat tiderna fastän de inte skrivit något om det? Antingen det eller fortsätta med pensiönärsslalom :)

Jompan
2007-03-22, 14:01
45 min ska det vara. Riktigt så långsam är jag inte, tanter till trots...

Haha... Tänkte just säga det. Lät lite mkt!!! :Virro

Trist med massa folk som simmar så låååååångsamt! *gah!*

machine gun
2007-03-22, 14:16
Haha... Tänkte just säga det. Lät lite mkt!!! :Virro

Trist med massa folk som simmar så låååååångsamt! *gah!*

Jaa, nog för att det blev en del ofrivilliga pauser och vattentramp, men det tar ändå inte en timme att simma 1,5 km ;) När jag simmar bröstsim simmar jag 1 km på ca 25 min, med crawl blir det alltid lite längre tid pga att jag måste pausa typ var 100:e m eller oftare för att tekniken inte sitter riktigt som den ska. Tror dock att jag skulle kunna simma längre sträckor nu om jag bara fick chansen. Dvs, en snabbsimbana för mig själv eller med en annan person som simmar i min takt eller snabbare. För är det någonting som gör mig skogstokig så är det när det faktiskt finns en snabbsimbana, men att nån jävla kärringsimmare ockuperar den och vägrar flytta på sig! *gah!*

Eddie Vedder
2007-03-22, 14:19
För är det någonting som gör mig skogstokig så är det när det faktiskt finns en snabbsimbana, men att nån jävla kärringsimmare ockuperar den och vägrar flytta på sig! *gah!*

Det där för mina tankar till Noodles å hans stavgångare.:D

Semiramis
2007-03-22, 14:26
Oj, denna har jag missat! Kul läsning.

Noodles
2007-03-22, 17:03
men att nån jävla kärringsimmare ockuperar den och vägrar flytta på sig! *gah!*

Jag är så oerhört stolt över dig.

Det där för mina tankar till Noodles å hans stavgångare.:D

Jag har dåligt inflytande på folk. :D

machine gun
2007-03-22, 17:14
Jag är så oerhört stolt över dig.

:D

machine gun
2007-03-23, 16:41
Oj, denna har jag missat! Kul läsning.

Tack tack! :)


Idag har jag skrivit tenta. Den var snabbt avklarad på en timme och tjugo minuter. Hoppas det gick lika bra som det gick snabbt. Kan inte tänka mig att jag skulle ha kört på den iaf, även om jag knappast spikade den.

Ikväll är det iaf crawlkurs och hela helgen blir det Arne-kurs på Delta.

LadyInsane
2007-03-23, 16:56
Med tanke på vad du skrev i min journal, har du något favorit-te från Bönor och Blad? :)

machine gun
2007-03-23, 17:01
Med tanke på vad du skrev i min journal, har du något favorit-te från Bönor och Blad? :)

Just nu är jag inne på ett grönt te som heter "Karibien" (tror jag?) med guadalupemelon. Känns lite somrigt sådär, så man börjar längta lite extra till sommaren ;) Annars är jag mer inne på espressobönor.

LadyInsane
2007-03-23, 17:04
Just nu är jag inne på ett grönt te som heter "Karibien" (tror jag?) med guadalupemelon. Känns lite somrigt sådär, så man börjar längta lite extra till sommaren ;) Annars är jag mer inne på espressobönor.

Själv älskar jag också espresso men försöker att inte dricka alltför mycket kaffe. (Jag har ett förflutet som koffeinist*whistle* ). Teét låter jättegott, jag ska nog ta och prova det!:)

machine gun
2007-03-23, 17:10
Själv älskar jag också espresso men försöker att inte dricka alltför mycket kaffe. (Jag har ett förflutet som koffeinist*whistle* ). Teét låter jättegott, jag ska nog ta och prova det!:)

Jo, koffeinist är man väl.. fast jag har blivit bättre, dricker som regel bara kaffe två ggr om dagen nu och då vanligtvis en dubbel expresso (ibland i form av en latte). Iofs dricker jag ju te ibland, men det innehåller iaf inte lika mkt koffein. Förut kunde jag dricka hur mkt kaffe som helst, typ ett par kannor om dan eller nåt ;)

machine gun
2007-03-23, 22:37
Simning - crawlkurs 60 min

Vi började med nåt så avancerat som benspark - på land(!) Vilket visade sig vara en mycket effektiv magövning ;) Vi fortsatte sedan med ännu mer torrsim i form av armtekniker. Vår instruktör meddelade dock att vi var tämligen värdelösa på torrsim och att det såg betydligt bättre ut i vattnet. Hehe, kanske tur det.

100 m insimning bröst med lite crawlinslag
8x25 m benspark *puh!*
Massor av längder med dolme, både vanlig armteknikträning och en glidövning
Lite sammansatt crawl
Några längder 3-switch (tror jag den hette), både med och utan dolme
2x50 m sammansatt crawl med voltvändning! :cool:

Vissa övningar gick väl lite sådär, men den sammansatta crawlen går bättre och bättre. Har börjat få till accelerationen i draget nu, så att jag får lite mer fart och inte måste paddla så hysteriskt med benen för att komma framåt. Det finns även mer att önska vad gäller min voltvändningsteknik, men det tar sig :)


Arne-kurs i helgen alltså, tjohej! *flex*

Eddie Vedder
2007-03-23, 22:44
Idag har jag skrivit tenta. Den var snabbt avklarad på en timme och tjugo minuter. Hoppas det gick lika bra som det gick snabbt. Kan inte tänka mig att jag skulle ha kört på den iaf, även om jag knappast spikade den.

Ikväll är det iaf crawlkurs och hela helgen blir det Arne-kurs på Delta.

Gött att det gick okej för dej på tentan oxå, jag satt å skrev i 3 timmar å 15 minuter.*spy*

Allt verkar vara extremt med mej numera.;)


Kul å läsa om litte simning oxå, du e ju så detaljkåt i all din träning så du skulle kunna få en släktfejd i Monopol att framstå som intressant:D


Avis på kursen du ska på?.....JA*whistle*

machine gun
2007-03-23, 22:52
Gött att det gick okej för dej på tentan oxå, jag satt å skrev i 3 timmar å 15 minuter.*spy*

Allt verkar vara extremt med mej numera.;)


Kul å läsa om litte simning oxå, du e ju så detaljkåt i all din träning så du skulle kunna få en släktfejd i Monopol att framstå som intressant:D


Avis på kursen du ska på?.....JA

Fyfan.. långkörartentor är det värsta jag vet. Vi har haft ett par 9-poängstentor där man suttit runt 4 timmar. Till slut orkar man ju inte se skiten längre och lämnar bara in på vinst och förlust. Har inte ens orkat kolla igenom svaren då eller nånting.

Simning är kul och eftersom det är en tekniksport så finns det många fina detaljer att notera ;) Och jag lovar en detaljerad redovisning i journalen nästa gång jag spelar Monopol :D

Det ska bli kul att frottera sig lite med styrketräningsfolket. Jag tror att det blir väldigt givande.

sissa
2007-03-24, 07:38
inspirerande journal! klättra är något jag har funderat på att testa, men det blev inte av. jag har fått för mig att jag skulle tycka det vore skoj.

och sen blir jag alltid imponerad av folk som springer. långt. det är coolt:)

machine gun
2007-03-25, 16:58
inspirerande journal! klättra är något jag har funderat på att testa, men det blev inte av. jag har fått för mig att jag skulle tycka det vore skoj.

och sen blir jag alltid imponerad av folk som springer. långt. det är coolt:)

Tack :) Klättring är jätteroligt, det måste du testa om du får möjlighet! Springa långt är riktigt härligt :rolleyes:

machine gun
2007-03-25, 17:02
Jaha, så har man spenderat två dagar på Delta gym med Arne Persson och ett gäng kolo-folk, hälso.info-folk och body-folk. Det var väldigt roligt och intressant. Har lärt mig en hel del som jag absolut kommer att ha nytta av. Jag rekommenderar kursen till alla som är intresserade av anatomi och styrketräning, en mycket prisvärd kurs.

Jag blev även väldigt sugen på att byta gym... Delta ligger bra till i de funderingarna när mitt gymkort går ut i april.

LadyG
2007-03-26, 10:33
Avis på kursen, jag? Neej, inte alls :)

sissa
2007-03-26, 11:06
jag med avis. ska helt klart överväga att gå en kurs nästa gång det är dags!

LadyInsane
2007-03-26, 11:22
Jag blev även väldigt sugen på att byta gym... Delta ligger bra till i de funderingarna när mitt gymkort går ut i april.

Var tränar du nu? Är Delta ett bättre alternativ?

machine gun
2007-03-26, 18:18
LadyG och sissa >> Ni måste definitivt gå om ni får möjlighet!

LadyInsane >> Harvar runt på Västertorpshallen, mest för att det är praktiskt eftersom jag bor på 5 min gångavstånd därifrån. Plus att de har simhall och gruppträning. Gymmet är dock väldigt outrustat och har taskigt med fria vikter, vilket gör det lite trist att träna där. Delta är mer av ett byggargym och har väl i stort sett all utrustning man kan önska (förutom en chins/dips-assistmaskin). Dessutom ligger det ganska nära mitt jobb (där jag iofs inte spenderar sådär jättemkt tid för tillfället *whistle*). Ska dock kolla in Södra TK som ligger här i krokarna också samt ett par andra alternativ innan jag bestämmer mig. Helst skulle man ju vilja ha 5 olika kort, men det känns lite väl oekonomiskt :D

machine gun
2007-03-26, 18:19
Summering träning v.12

Måndag: Klättring ca 2,5 h
Tisdag: "Löpning" ca 4,3 km, 26:01 (avbröt pga höften)
Onsdag: Simning pensionärsslalom 1500 m, ca 45 min
Torsdag: -
Fredag: Simning crawlkurs 60 min
Lördag: - (teoretisk styrketräning ;))
Söndag: - (ännu mer teoretisk styrketräning)

Träningsdagar: 4
Träningspass: 4
Total träningtid: ca 5 h 10 min
Löpning: ca 4,3 km :(
Simning: ca 3 km

Räknar crawlkursen som 1,5 km, håller aldrig koll på antal längder där och teknikövningarna tar mer tid än vanlig simning.

Kommentarer: Horribel träningsvecka. Men med tanke på höftknas, tenta och Arne-kurs så är det kanske inte så konstigt att det inte blev mer träning än såhär. Kul att få in lite klättring igen, två pass simning får anses godkänt och kursen var helt klart värd två extra vilodagar. Dessutom gick tentan bra, så det får väl också vara värt en vilodag.

Har börjat ny kurs idag och har fått nytt schema som ser väldigt bra ut ur träningssynpunkt med många schemafria dagar :D

LadyInsane
2007-03-26, 19:28
LadyInsane >> Harvar runt på Västertorpshallen, mest för att det är praktiskt eftersom jag bor på 5 min gångavstånd därifrån. Plus att de har simhall och gruppträning. Gymmet är dock väldigt outrustat och har taskigt med fria vikter, vilket gör det lite trist att träna där. Delta är mer av ett byggargym och har väl i stort sett all utrustning man kan önska (förutom en chins/dips-assistmaskin). Dessutom ligger det ganska nära mitt jobb (där jag iofs inte spenderar sådär jättemkt tid för tillfället *whistle*). Ska dock kolla in Södra TK som ligger här i krokarna också samt ett par andra alternativ innan jag bestämmer mig. Helst skulle man ju vilja ha 5 olika kort, men det känns lite väl oekonomiskt :D

Västertorp,. oh really? Där brukade jag träna innebandy för ca 1, 5 år sedan. Lite opraktiskt för mig dock eftersom jag bor på andra sidan stan. Jag kna definitivt förstå att det passar bra med ett nära gym. Jobbnära kanske t o m är ännu bättre om du har bra tider och kan ta dig förbi när du slutar. Själv bor man där det är brist på kommunikationer och närmaste gym ligger ca 1 h bort. Väldigt jobbigt, gör hela träningen otroligt mycket mer ansträngande.
Jadu, 5 kort hade inte varit dåligt. Eller ett schysst gym i vardagsrummet...:D

machine gun
2007-03-26, 19:34
Västertorp,. oh really? Där brukade jag träna innebandy för ca 1, 5 år sedan. Lite opraktiskt för mig dock eftersom jag bor på andra sidan stan. Jag kna definitivt förstå att det passar bra med ett nära gym. Jobbnära kanske t o m är ännu bättre om du har bra tider och kan ta dig förbi när du slutar. Själv bor man där det är brist på kommunikationer och närmaste gym ligger ca 1 h bort. Väldigt jobbigt, gör hela träningen otroligt mycket mer ansträngande.
Jadu, 5 kort hade inte varit dåligt. Eller ett schysst gym i vardagsrummet...:D

Jag jobbar ju bara extra, så för min del är det mer praktiskt att ha gymmet nära där jag bor. Men det tar bara 20-30 min dit kommunalt. Plus att det går att cykla, 7 km bara.

Gym i vardagsrummet vore bäst! Jag skulle absolut inte ha nåt emot att få vara ifred när jag tränar heller. Stör mig mest på folket på gymmet ändå ;)

LadyInsane
2007-03-26, 19:54
Gym i vardagsrummet vore bäst! Jag skulle absolut inte ha nåt emot att få vara ifred när jag tränar heller. Stör mig mest på folket på gymmet ändå ;)

Själv tycker jag att den sociala biten med träning är otroligt kul. Visst har jag ingenting emot att springa själv i löparspåret, men gruppträning (spinning) samt harvande runt bland maskinerna tillsammans är riktigt trevligt.:)

Angående vardagsrummet, vill jag mest kunna glo på Våra värsta år när jag gör biceps curls...:D

Rhino
2007-03-27, 15:54
Hej, tänkte bara lämna ett fotavtryck här! Jag är som sagt ingen regelbunden journalläsare, men man kan ju kika ibland..

Hur som helst: det var ju en kul helg med mycket intressant information och övningar, samt trevliga luncher. :)

Lycka till med maratonträningen!

machine gun
2007-03-27, 21:17
Simning 37 min, 1150 m varav 895 m crawl

Insimning 200 m bröst
6x50 m crawl
120 m crawl + 5 m bröst (lyckades svälja en massa vatten och kom av mig ;))
25 m crawl
Några 50:or
125 m crawl
25 m bröst
2x50 m crawl
150 m crawl PB!
50 m crawl

Samtliga sträckor med öppen vändning.

Kommentarer: Yes! Där satt den! Alla fetstilta sträckor är PB i crawldistans för min del! Har aldrig crawlat längre än 100 m i sträck tidigare. Tjohej! Nu börjar det lossna, äntligen! :)

Det blev ett väldigt kort pass, skulle iväg så jag hade inte tid att stanna längre. Hade för en gångs skull tur, det var inte smockfullt i bassängen. Var tvungen att stanna vid några tillfällen och vänta in att några ungar med flytleksaker skulle passera samt när en bikinibrud envisades med att simma i min bana trots att resten av bassängen var tom (hon såg dessutom riktigt besvärad ut när jag simmade om henne och råkade skvätta vatten på henne). På vägen ut konstaterade jag att de ändrat och numera finns det bara snabbsimbana på måndagar.. irriterande. Men men.. får försöka simma på måndagar och öva pensionärsslalom andra dagar helt enkelt.

machine gun
2007-03-27, 21:24
Själv tycker jag att den sociala biten med träning är otroligt kul. Visst har jag ingenting emot att springa själv i löparspåret, men gruppträning (spinning) samt harvande runt bland maskinerna tillsammans är riktigt trevligt.

Angående vardagsrummet, vill jag mest kunna glo på Våra värsta år när jag gör biceps curls...:D

Det är klart att det är kul att träna ihop med folk man känner och gillar, men annars tränar jag gärna själv. Jag gillar iofs också spinning :)

Våra värsta år klarar jag mig nog rätt bra utan när jag tränar :D

Hej, tänkte bara lämna ett fotavtryck här! Jag är som sagt ingen regelbunden journalläsare, men man kan ju kika ibland..

Hur som helst: det var ju en kul helg med mycket intressant information och övningar, samt trevliga luncher. :)

Lycka till med maratonträningen!

Hej, kul att du kikade in!

Ja, det var en mycket lyckad helg. Användbar kunskap, trevlig stämning och som sagt trevliga (om än lite småstressiga) luncher :)

LadyG
2007-03-28, 10:48
Trevligt med crawlen, kul att det lossnar!

machine gun
2007-03-28, 10:55
Trevligt med crawlen, kul att det lossnar!

Ja, verkligen! Jag kommer ju aldrig kunna ställa upp i något triathlonlopp om jag inte kan crawla minst 750 m, men jag känner att jag är på god väg nu iaf :)

LadyG
2007-03-28, 11:28
Ja, verkligen! Jag kommer ju aldrig kunna ställa upp i något triathlonlopp om jag inte kan crawla minst 750 m, men jag känner att jag är på god väg nu iaf :)

Det är tvunget att crawla i triathlon alltså? För att det går fortast eller för att reglerna är sådana?

machine gun
2007-03-28, 11:42
Det är tvunget att crawla i triathlon alltså? För att det går fortast eller för att reglerna är sådana?

För att det är effektivast. Dels går det fortare och dels använder man inte benen lika mkt som i bröstsim (i bröstsim är det främst benen som står för den framåtdrivande kraften). Man behöver spara på krafterna i benen så mycket som möjligt till den kommande cyklingen och löpningen.

machine gun
2007-03-28, 17:38
Naprapatbesök idag alltså. Hon hittade spänningar både här och där. Mest stresspänningar i bröstryggen, nacken och lite annat. Det blev en del knäckande och masserande och jag känner mig som vanligt lite smått mörbultad efteråt. Hon var inte på höften specifikt mer än med liniment och massage, men troligtvis kom spänningarna från ryggen. Jag har ju en skolios, så jag får lättare muskulär obalans än folk med rak ryggrad. Hon konstaterade också att jag har god rörlighet i hela kroppen och att det generellt sätt är bra, men att jag ska tänka på att inte överbelasta mina handleder som väl är överrörliga precis som resten av kroppens leder verkar vara... *rolleyes* Detta genom att tänka på att låsa ut handlederna i övningar där handlederna ska vara raka som bicepscurls, chins osv. Möjligen även linda handlederna vid klättringen. Inte för att jag har några som helst problem med handlederna nu, men jag riskerar tydligen att få det om jag inte är försiktig. Ska även tänka på min hållning och fick en magövning som syftade specifikt till detta.

Anyway.. det var iaf ingen fara på taket, blev mest en ren serviceomgång ;) Ska försöka gå dit innan jag får ont nästa gång, så slipper man göra uppehåll i träningen i onödan. Hon trodde att det skulle räcka om jag kom tillbaka till hösten, förutsatt att ingenting oväntat inträffar. Vilodag idag så att kroppen får en chans att återhämta sig efter behandlingen, men jag ska försöka ta mig ut på en lätt löprunda imorgon - äntligen! :)

LadyG
2007-03-28, 17:49
Det blir mycket benträning för din del mao?

Skönt att det inte var något värre än spänningar iaf, och att du inte behöver gå dit så speciellt ofta.

Förnuftig med vilodag i samband med naprapatbeösk förresten, kroppen brukar vara rätt mör som den är utan att man piskar den ytterligare.

Eddie Vedder
2007-03-28, 17:49
men jag ska försöka ta mig ut på en lätt löprunda imorgon - äntligen! :)

Ska du komma ifatt mej nu är det tänkt?:D


Nämen allvarligt är det ju skönt att du fick svar och råd. Du kanske ska skaffa dej "grippers" till handlederna? Du vet såna där stora handledsskydd som SL:are har när dom kör bänk, dom stagar upp som helvete faktiskt.:thumbup:


Ska bli kul å fortsätta följa nu när träningen sätter igång på allvar!:hbang:

machine gun
2007-03-28, 18:01
Det blir mycket benträning för din del mao?

Skönt att det inte var något värre än spänningar iaf, och att du inte behöver gå dit så speciellt ofta.

Förnuftig med vilodag i samband med naprapatbeösk förresten, kroppen brukar vara rätt mör som den är utan att man piskar den ytterligare.

Det blir inte direkt någon hysterisk mängd benträning på gymmet, men däremot en hel del indirekt benträning i form av löpning, spinning/cykling och simning. När man tränar bensparkar (för crawl) med flytplatta så bränner det faktiskt rätt bra i benen, det är svårt att tro när man bara kollar på. Och så klättringen förstås, där får ju vaderna jobba en del.

Min naprapat är väldigt bestämd när det gäller att inte träna samma dag som man varit där, så jag följer hennes råd. Känns ganska vettigt faktiskt när man tänker på det.

Ska du komma ifatt mej nu är det tänkt?:D


Nämen allvarligt är det ju skönt att du fick svar och råd. Du kanske ska skaffa dej "grippers" till handlederna? Du vet såna där stora handledsskydd som SL:are har när dom kör bänk, dom stagar upp som helvete faktiskt.:thumbup:


Ska bli kul å fortsätta följa nu när träningen sätter igång på allvar!

Klart jag ska komma ikapp! ;)

Grippers är greppträningsredskap :D

http://web.telia.com/~u30032762/rb-gripper.jpg

Jag kan dock tänka mig att skaffa grippers för att träna upp grepp och handleder. Jag jobbar hellre på det sättet med förebyggande åtgärder än att försvaga dem ytterligare genom att inte låta dem jobba alls. Samma sak som med dragremmar. Kanske möjligtvis kan linda dem lätt när jag klättrar eftersom handlederna lättare hamnar i konstiga vinklar där.

Eddie Vedder
2007-03-28, 18:04
Grippers är greppträningsredskap :D


Jag är verkligen expert på att blanda ihop begrepp!*gah!*

Hursomhelst menar jag såna här:

http://www.byggmuskler.nu/shop/show_product_pictures.asp?artnr=322

Rhino
2007-03-29, 07:32
Ja, det var en mycket lyckad helg. Användbar kunskap, trevlig stämning och som sagt trevliga (om än lite småstressiga) luncher :)

Jo, i alla fall tofu-lunchen var en smula jäktig, men blåbäret var ju bättre. :)

Jag såg att du funderade på att börja träna på Delta. Det var faktiskt väldigt fräscht där. Jag gillade kombinationen av de tunnelbanelika sprängväggarna och heltäckningsmattan samt de lite skönt avkopplande färgerna. Dessutom var det inte lika "hardcore" som jag trodde. (Vad det nu betyder...) :)

LadyInsane
2007-03-29, 08:55
Jag jobbar hellre på det sättet med förebyggande åtgärder än att försvaga dem ytterligare genom att inte låta dem jobba alls. Samma sak som med dragremmar. Kanske möjligtvis kan linda dem lätt när jag klättrar eftersom handlederna lättare hamnar i konstiga vinklar där.

Istället för att linda, är ett tips att köpa handledsskydd från ex rehband. De är otroligt bra. Under mina 8 år som innebandyspelare hade jag jättemycket problem med handlederna (och en massa annat..:( ) men jag köpte ivarje fall ett par som jag använde flitigt. Stödde verkligen bra. Men kanske bra att skippa dessa vid annan träning så handlederna inte blir alldeles för svaga. :)

LadyInsane
2007-03-29, 08:57
Jag såg att du funderade på att börja träna på Delta. Det var faktiskt väldigt fräscht där. Jag gillade kombinationen av de tunnelbanelika sprängväggarna och heltäckningsmattan samt de lite skönt avkopplande färgerna. Dessutom var det inte lika "hardcore" som jag trodde. (Vad det nu betyder...) :)

Hardcore: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=77252
;)

machine gun
2007-03-29, 14:05
Jag är verkligen expert på att blanda ihop begrepp!

Hursomhelst menar jag såna här:

http://www.byggmuskler.nu/shop/show_product_pictures.asp?artnr=322

Jag förstod det. Tror de kallas för nåt så innovativt som.. handledslindor! :D

Jo, i alla fall tofu-lunchen var en smula jäktig, men blåbäret var ju bättre.

Jag såg att du funderade på att börja träna på Delta. Det var faktiskt väldigt fräscht där. Jag gillade kombinationen av de tunnelbanelika sprängväggarna och heltäckningsmattan samt de lite skönt avkopplande färgerna. Dessutom var det inte lika "hardcore" som jag trodde. (Vad det nu betyder...) :)

Jag har tränat på Delta en gång för längesen, men det var i princip första ggn jag var på ett gym så då kändes det jävligt hardcore, haha. Nämen det känns ganska "lagom" på nåt sätt, bra utrustning och mycket fria vikter, men ändå är det fräscht och det är inte bara en massa muskelmonster som springer omkring där :D

Istället för att linda, är ett tips att köpa handledsskydd från ex rehband. De är otroligt bra. Under mina 8 år som innebandyspelare hade jag jättemycket problem med handlederna (och en massa annat..:( ) men jag köpte ivarje fall ett par som jag använde flitigt. Stödde verkligen bra. Men kanske bra att skippa dessa vid annan träning så handlederna inte blir alldeles för svaga. :)

Tack för tipset! Innebandy lär knappast vara optimalt för handlederna, mkt vridrörelser där.

machine gun
2007-03-29, 17:16
Löpning - Lätt distanspass

Underlag: Asfalt, lätt kuperat

Sträcka: ca 8,9 km
Tid: 0:49:36
Km-tid: 5:34

Kommentarer: Äntligen lite löpning! Lugnt pass för att känna igenom kroppen lite. Perfekt väder med 15 grader, sol och lite blåsigt. Sprang i löpartights och t-shirt och det var nästan för varmt! Hade lätt kunnat springa barbent idag, härligt :) Det kändes lite småsegt bitvis, men dels var det över en vecka sedan jag sprang sist och dels hade det gått lite väl lång tid sen lunchen, så det var kanske inte så konstigt. Kände tyvärr av höften lite, men det kändes mycket mindre än sist, så det kanske är på övergående. Annars blir det till att låta min massör ge sig på min stackars gluteus (och jag räknar med att det inte ens är hälften så kul som det låter). Stretchade lite extra efteråt.

Eddie Vedder
2007-03-29, 17:20
Löpning - Lätt distanspass

Underlag: Asfalt, lätt kuperat

Sträcka: ca 8,9 km
Tid: 0:49:36
Km-tid: 5:34


Kom aldrig mer å säg att du är i dålig form etc.!*bs*

Det där e väl ett riktigt bra pass för å va första på en vecka lr?! 9km på 50 minuter e ju skitbra ffs!




Sen måste du förresten kolla in mina nya skor samt bedöma mina sulor i min journal.:thumbup: Ursäktar smygreklamen*whistle*

Noodles
2007-03-30, 06:29
Inget fel på det där passet. Skönt att du fick sticka ut och springa igen. :thumbup:

Jompan
2007-03-30, 07:58
Kom aldrig mer å säg att du är i dålig form etc.!*bs*

Det där e väl ett riktigt bra pass för å va första på en vecka lr?! 9km på 50 minuter e ju skitbra ffs!



Håller med! Huu, man får ligga i rejält om jag ska orka med i din fart på ett eventuellt löppass... *spy*

Men, först ska jag försöka mig på att trotsa gravitationen på lördag. Har dock en viss känsla av att min Gluteus tänker puta ut lite väl mkt från väggen, sen bär det nog av neråt... :em: Hur hög är väggen? Tänkte jag måste börja visualisera mig på toppen! :D

machine gun
2007-03-30, 10:01
Kom aldrig mer å säg att du är i dålig form etc.!

Det där e väl ett riktigt bra pass för å va första på en vecka lr?! 9km på 50 minuter e ju skitbra ffs!

Man kan säga att jag lyckats höja min lägsta-nivå ganska mycket och det är jag absolut nöjd med. På söndag är det Premiärmilen (http://www.premiarmilen.se/start/index.cfm) och därmed milen i tävlingsfart som gäller. Det ska bli intressant att se vad det innebär på en flack och snabb asfaltsbana (nivåskillnad banans högsta-lägsta punkt är 7 m), jag springer ju alltid lätt kuperat annars eftersom jag bor på en ås.

Inget fel på det där passet. Skönt att du fick sticka ut och springa igen.

Det var riktigt skönt att få snöra på sig löparpjucksen igen och ge sig ut, man blir ju galen av att titta ut på det fina vädret och inte få springa.

Håller med! Huu, man får ligga i rejält om jag ska orka med i din fart på ett eventuellt löppass...

Men, först ska jag försöka mig på att trotsa gravitationen på lördag. Har dock en viss känsla av att min Gluteus tänker puta ut lite väl mkt från väggen, sen bär det nog av neråt... Hur hög är väggen? Tänkte jag måste börja visualisera mig på toppen!

Springer man ihop med någon får man ju anpassa farten efter den man springer med, det är inte meningen att det ska vara en tävling :)

Den lägsta väggen är väl 9-10 m ungefär (undantaget barnväggen på 2 m ;)), den högsta är 26 m och där mellan finns det några väggar på ca 15-16 m. Så visualisera dig nånstans mellan 9-15 m :D Det låter högre än vad det känns när man är där. Vi kommer köra lättklättrade väggar med bra grepp, så det blir säkert inga problem. Min sambo (och klättercoach ;)) kommer också vara med, han är bra på att ge råd om vad man ska tänka på för att det ska bli lättare. Han har hållt på med klättring i 5-6 år, så han är lite mer erfaren än jag.

Jag tror det kommer bli skitkul! :hbang:

Jompan
2007-03-30, 10:16
Jag tror det kommer bli skitkul! :hbang:

Ja, det tror jag med!:hbang: Ser verkligen fram emot det! :)

machine gun
2007-03-30, 12:40
Hittade en film med sjukt snygg klättring som jag bara måste lägga upp. Det är en 5.12b med amerikanskt graderingssystem, vilket motsvarar 7b+ med franskt graderingssystem (det vi använder i Sverige).

ztoDaGRk98s

Rhino
2007-03-30, 13:15
Hardcore: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=77252
;)

Aha, nu vet även jag. ;)


Jag har tränat på Delta en gång för längesen, men det var i princip första ggn jag var på ett gym så då kändes det jävligt hardcore, haha. Nämen det känns ganska "lagom" på nåt sätt, bra utrustning och mycket fria vikter, men ändå är det fräscht och det är inte bara en massa muskelmonster som springer omkring där :D


Om inte Sats vid Fridhemsplan skulle ligga så bra till för både jobb och hem skulle jag nog också byta. Inte minst för att jag faktiskt skulle tycka det var coolt att träna där. :)

Jag blev lite glad då jag hittade ett "power rack" för knäböj på Sats med sådana säkerhetsskenor på sidorna, visste inte att det fanns. Provade knäböj för första gången i tisdags och har fortfarande riktigt fin träningsverk, haha!

Jompan
2007-03-30, 13:16
Hittade en film med sjukt snygg klättring som jag bara måste lägga upp. Det är en 5.12b med amerikanskt graderingssystem, vilket motsvarar 7b+ med franskt graderingssystem (det vi använder i Sverige).


Holy smokes! Skicklig kvinna det där! :hbang:

Har ingen koll alls på det där med gradering, men jag kan i alla fall gissa, att 7b+ är ganska svårt att klara efter att ha sett filmen. :Virro

Hum, undrar om jag ens orkar upp en meter imorgon, men, men... kommer väl få mig ett gott skratt om inte annat..., eller snarare ni kan få ett gott skratt... jag bjussar på det... snällt va? :D

machine gun
2007-03-30, 13:32
Om inte Sats vid Fridhemsplan skulle ligga så bra till för både jobb och hem skulle jag nog också byta. Inte minst för att jag faktiskt skulle tycka det var coolt att träna där.

Jag blev lite glad då jag hittade ett "power rack" för knäböj på Sats med sådana säkerhetsskenor på sidorna, visste inte att det fanns. Provade knäböj för första gången i tisdags och har fortfarande riktigt fin träningsverk, haha!

Delta ligger ju bara några hundra meter därifrån, över bron bara ;) Power rack är skitbra, tyvärr har de inget sådant på mitt gym, mycket därför jag funderar på att byta faktiskt. Ska kolla in ett par gym vid Hornstull också, då det ligger lite närmre.

Holy smokes! Skicklig kvinna det där!

Har ingen koll alls på det där med gradering, men jag kan i alla fall gissa, att 7b+ är ganska svårt att klara efter att ha sett filmen. :Virro

Hum, undrar om jag ens orkar upp en meter imorgon, men, men... kommer väl få mig ett gott skratt om inte annat..., eller snarare ni kan få ett gott skratt... jag bjussar på det... snällt va? :D

Angående gradering så är 4 lättast och 9 svårast, sen graderar man mellan varje grad med a, b, c och + om den ligger på gränsen till graden över. En 4a klarar de flesta, en 9a är det få i världen som klarat. För att klara en 7b+ krävs många år av kontinuerlig träning, hon på filmen ledklättrar dessutom (tar med sig repet upp), vilket är betydligt svårare än topprep. På en bra dag kan jag klara en 5b på topprep i dagsläget. Min sambo har som bäst klättrat 7b på topprep.

Äh, klart du kommer längre än en meter. Vi hade inte tänkt skicka upp dig att klättra 7:or direkt heller ;) Syftet är ju främst att ha kul :)

Rhino
2007-03-30, 14:30
Delta ligger ju bara några hundra meter därifrån, över bron bara ;)

Det är långt när man har trötta ben... ;)

Sedan försöker jag minimera all extratid vid träningen för att inte hamna i onåd hemma, haha! Framför allt nu med en ganska nyfödd dotter. :)


Power rack är skitbra, tyvärr har de inget sådant på mitt gym, mycket därför jag funderar på att byta faktiskt.


Du har inte kollat in Sats om du jobbade där i närheten? Inte lika tufft som Delta förstås, men gott om fria vikter faktiskt. Hittills har jag visserligen kört mest maskiner, men har som plan att gradvis övergå till hantlarna. I eftermiddag skall jag prova på marklyft, det blir spännande!

machine gun
2007-03-30, 14:41
Du har inte kollat in Sats om du jobbade där i närheten? Inte lika tufft som Delta förstås, men gott om fria vikter faktiskt. Hittills har jag visserligen kört mest maskiner, men har som plan att gradvis övergå till hantlarna. I eftermiddag skall jag prova på marklyft, det blir spännande!

SATS är tyvärr för dyrt för mig, annars hade det kanske varit ett alternativ. Lycka till med marklyften! :)

KIRE
2007-03-30, 21:41
Hittade en film med sjukt snygg klättring som jag bara måste lägga upp. Det är en 5.12b med amerikanskt graderingssystem, vilket motsvarar 7b+ med franskt graderingssystem (det vi använder i Sverige).

ztoDaGRk98s

Ett litet förtydligande bara.

5.12b motsvarar 7b+ fransk grad. Detta motsvarar svensk grad 7+/8-.
Dock änvänds mycket riktigt franska grader på sportleder och inomhus i Sverige.

MVH

machine gun
2007-03-30, 22:32
Ett litet förtydligande bara.

5.12b motsvarar 7b+ fransk grad. Detta motsvarar svensk grad 7+/8-.
Dock änvänds mycket riktigt franska grader på sportleder och inomhus i Sverige.

MVH

Ok, tack! Jag har bara lärt mig det franska systemet eftersom det är det som använts där jag klättrat och på de tävlingar jag kollat på osv. Visste faktiskt inte ens att det fanns ett svenskt graderingssystem.

machine gun
2007-03-30, 22:33
Simning - crawlkurs 60 min

Började på land med lite ben- och armteknik. Det är helt klart svårare på land än i vattnet.

100 m insimning bröstsim varvat med lite crawl
2x50 m benspark
2x25 m benspark
3x50 m benspark
eller nåt i den stilen, en jävla massa benspark var det iaf
4x25 m med voltvändning (start från mitten av bassängen)
frånskjutsövning
5x50 m med voltvändning

Kommentarer: Första passet på kursen som verkligen kändes som ett riktigt träningspass, kände mig riktigt trött på slutet. Hade lite problem med voltvändningarna i början, men de blev lite bättre på slutat. Har dock fortfarande en tendens att stanna av mitt i volten så att man missar själva syftet med den, dvs att ta med sig farten runt. Fick en kommentar av tränaren att jag tänker för mycket på mina bensparkar under sammansatt crawl, så att det blir lite konstigt, men att jag har väldigt bra benspark när vi kör med flytplatta. Han sa att jag skulle fokusera mer på armarna och låta benen bara flyta med, testade det under sista 50:orna och fick sen bara kommentaren "jättebra!" och det kändes väldigt bra, så jag är nöjd :)

Det var en i gruppen som frågade vad jag tränar mer eftersom jag har "så sjukt snygga kappmuskler", det är tredje personen på bara ett par månader som kommenterar mina trapz. Vetefan var de kommer från faktiskt, tränar dem ju inte direkt. Måste nästan vara en kvarleva från kickboxningen. Men glad blir man ju iaf :)

KIRE
2007-03-31, 08:23
Ok, tack! Jag har bara lärt mig det franska systemet eftersom det är det som använts där jag klättrat och på de tävlingar jag kollat på osv. Visste faktiskt inte ens att det fanns ett svenskt graderingssystem.

Jodå, det finns ett svenskt graderingssystem. Man graderar i siffror mellan 3 till 9 och fingraderar med + och -. Detta system används främst inom traditionell klättring, dvs klättring med egna säkringar utomhus. Inomhus kör man fransk gradering precis som utomhus när det gäller sportklättring. Att man inte kör svensk gradering inom sportklättringen beror främst på att de vassaste sportklättrarna ville kunna jämföra lederna här hemma med de leder de klättrar under sina roadtrips i frankrike. På Salveo stämmer graderingen hyffsat jämfört med utomhusgraderingen, på verket, karbin och centret är det något lättare graderat.
MVH

LadyInsane
2007-03-31, 09:30
Har tvingats avboka min tid hos Helena. Jag har fått ett nytt jobb och kan inte gå då. Däremot ska jag ringa nästa vecka och boka en ny. Ville mest tacka för tipset, eftersom hon verkar jätteduktig och jättetrevlig, även om jag inte har varit där ännu. :)

machine gun
2007-03-31, 09:39
Jodå, det finns ett svenskt graderingssystem. Man graderar i siffror mellan 3 till 9 och fingraderar med + och -. Detta system används främst inom traditionell klättring, dvs klättring med egna säkringar utomhus. Inomhus kör man fransk gradering precis som utomhus när det gäller sportklättring. Att man inte kör svensk gradering inom sportklättringen beror främst på att de vassaste sportklättrarna ville kunna jämföra lederna här hemma med de leder de klättrar under sina roadtrips i frankrike. På Salveo stämmer graderingen hyffsat jämfört med utomhusgraderingen, på verket, karbin och centret är det något lättare graderat.
MVH

Aah, då är jag med. Jag är inte så hardcore att jag klättrar trad riktigt ännu ;) Kör du själv mycket tradklättring?

Jo, det är många som klagar över att det är svårare leder på Salveo jämfört med övriga ställen. Jag har dock inte så mycket att jämföra med, har bara klättrar en gång på centret och så utomhus i Thailand förra sommaren. Är ju nybörjade på klättring.

Har tvingats avboka min tid hos Helena. Jag har fått ett nytt jobb och kan inte gå då. Däremot ska jag ringa nästa vecka och boka en ny. Ville mest tacka för tipset, eftersom hon verkar jätteduktig och jättetrevlig, även om jag inte har varit där ännu. :)

Ingen orsak :) Och grattis till nya jobbet!




Idag ska jag klättra med Jompan! :hbang:

Jompan
2007-03-31, 15:18
Idag ska jag klättra med Jompan! :hbang:


Tack för idag!!! Det var GRYMT KUL!!!

Nu är jag så seeeeg i armarna, känns som någon håller på att ta blodtrycket på mig eller något. Sicket PUMP! *flex*

Ska definitiv provas på igen! Tack igen för att jag fick hänga på! :thumbup: :)

machine gun
2007-04-01, 07:59
Klättring ca 1 h 45 min

Klättrade med min sambo och Jompan. Körde några 4:or, körde fast på en 5a två ggr och körde sedan vilse på en traverserande led. Det var iaf skitkul och Jompan var jättetrevlig. Kul med lite "träningsdejter" emellanåt :)


Idag är det Premiärmilen, om två timmar går starten.

machine gun
2007-04-01, 08:00
Tack för idag!!! Det var GRYMT KUL!!!

Nu är jag så seeeeg i armarna, känns som någon håller på att ta blodtrycket på mig eller något. Sicket PUMP! *flex*

Ska definitiv provas på igen! Tack igen för att jag fick hänga på! :thumbup: :)

Tack detsamma! Det var jättekul! Det får vi göra om :) Antar att armarna känns av ganska bra idag?

Eva_E
2007-04-01, 09:25
Nu är du väl på väg mot starten. Jag håller tummarna!


Eva

LadyInsane
2007-04-01, 09:27
Hoppas det går bra!:)

machine gun
2007-04-01, 14:12
Premiärmilen 10 km

Preliminär tid: 0:50:01 PB!
Placering: 37 av 164 (dam motion)

Km-tid: 5:00


Lättsprungen 2-varvsbana med underlag asfalt (undantag ca 1 km grus), i stort sett helt flack förutom 2-3 kortare uppförsbackar per varv och en sjukt härlig låååång nedförsbacke nästan hela sista kilometern.

Perfekt väder med 10 grader, sol och lite småblåsigt. Löpartights och t-shirt var helt perfekt (blev som vanligt chockad över att vissa valt att springa i hela vinterskruden). Värmde upp med lite lätt jogg på området och lite stretch i startfållan. Min löparklocka lyckades dö precis när jag skulle gå hemifrån, så jag fick låna Robins pulsklocka för tidtagning (körde utan pulsband). Problemet var bara att den började ta in alla andra löpares puls, så jag såg inte tiden, så jag stängde av tidtagningen och körde bara efter vanlig klocka. Visste dock inte exakt klockslag de hade släppt iväg oss, så jag fick uppskatta. Därav 1 sekund över 50 min ;) Som vanligt började många tokrusa vid starten för att sedan börja gå efter bara ett par km. Det kändes som att jag avancerade hur många placeringar som helst på andra varvet då jag sprang om många, men blev omsprungen av få. Jag höll nog runt eller strax över 5 min-tempo större delen av vägen, för nästan hela sista kilometern var utför och jag tror fan att den gick på under 4 min om min egen tidtagning stämmer något sånär. Jag är nog ganska spurtstark trots allt. Det är iaf officiellt PB på kontrollmätt bana och det känns sjukt bra! Det blir inga som helst problem att komma under 50 min på milen denna säsong känner jag.

Det stod på hemsidan att tiden än så länge är preliminär och att officiell tid kommer upp inom ett par dagar. Med lite tur blir den officiella tiden 2 sekunder snabbare ;) Vill minnas att man även skulle få en mellantid vid varvningen, men det fanns ingen sån att se där nu iaf.

Efter loppet låg jag i gräset i solen och hade det bra medan de sista löparna gick i mål på över 75 min. Jag är sjukt nöjd med dagens prestation.

Eddie Vedder
2007-04-01, 14:40
Grattis!

Kanonkul att läsa ett långt utdrag från löpningen, mer sånt tack!:thumbup:

Hoppas kroppen kändes bra och att allt flöt som det skulle. Av texten att döma verkar det ju helt klart som du hade ett lyckat lopp.


Skitkul att det funkade som sagt!:thumbup:

machine gun
2007-04-01, 14:54
Grattis!

Kanonkul att läsa ett långt utdrag från löpningen, mer sånt tack!:thumbup:

Hoppas kroppen kändes bra och att allt flöt som det skulle. Av texten att döma verkar det ju helt klart som du hade ett lyckat lopp.


Skitkul att det funkade som sagt!:thumbup:

Tack! :)

Jag tycker jag redan skriver långa inlägg så det räcker och blir över, men vänta bara till efter maran så ska du få ångra att du någonsin bad om ett långt utdrag ;)

Jag är mucho nöjd. Jad tror iofs att jag hade kunnat pressa ner tiden ett par minuter till om jag verkligen hade gått in för det, men eftersom jag inte hade nån vettig tidtagning så var det ju svårt att disponera loppet. Ska försöka se till att det inte händer igen.

Eddie Vedder
2007-04-01, 15:20
Jag tycker jag redan skriver långa inlägg så det räcker och blir över, men vänta bara till efter maran så ska du få ångra att du någonsin bad om ett långt utdrag ;)

Hehe, det ser jag fram emot, aldrig att jag kommer ångra det inte.;) Kan lova dej ett jävla inlägg efter "Kungsholmen runt" från min sida oxå.:D

Men skönt, som du säger, att du känner dej "mucho nöjd"!:thumbup:

Jompan
2007-04-01, 15:32
Antar att armarna känns av ganska bra idag?

Nej, konstigt nog gör de inte det! :confused: Om jag sträcker ut underarmarna känns det av litegrann, men annars inget, känns värre i rumpan. Hehe! Men sträcker man och har sig i kroppen, så känns det att klättringen verkligen tog på massa olika muskler. :)

Kul att det gick bra med premiärmilen idag, och vilken tid sen då! SUPERBRA! :thumbup:

Semiramis
2007-04-01, 19:06
Grattis - snyggt sprunget!

LadyInsane
2007-04-01, 19:28
Jättebra! Skickligt sprunget. Trist med klockan dock, But ey man what can u do?:)

Good work!

Noodles
2007-04-01, 19:30
Stort grattis! Det är alltid kul att få en officiell tid på milen. :)

Yankeee
2007-04-01, 19:34
Gott mos!

machine gun
2007-04-01, 20:34
Tack alla! :) Jo, det är kul att få en officiell tid så att man har något att jämföra med. Jag mäter ju mina löprundor med Google Earth och man vet ju aldrig hur exakt det blir. Förhoppningsvis ska jag väl ha gnagt av ett par minuter på den där officiella tiden lagom tills nästa millopp (som antagligen blir först framåt hösten). Nästa lopp blir troligtvis Spring Cross 5 maj, 12 km terräng.

Eva_E
2007-04-02, 07:01
Men GRATTIS tjejen! Vilken kanontid du fick till!!! :hbang: :hbang:

Eva

Rhino
2007-04-02, 08:40
Kul att att löpandet gick bra!

Jag mäter ju mina löprundor med Google Earth och man vet ju aldrig hur exakt det blir.

Det låter intressant, hur gör du det? Jag brukar ofta fundera hur lång en viss runda kan vara, men saknar något vettigt sätt att mäta detta.

SATS är tyvärr för dyrt för mig, annars hade det kanske varit ett alternativ.

Ja, det stämmer säkert att Sats är lite dyrare än andra ställen. Mitt jobb har något avtal med dem dock så jag får någon hundralapp billigare per månad, men visst blir det en liten kostnad ändå.

Lycka till med marklyften! :)

Tack! De blev hyfsade, men jag får säga att jag generellt är lite styrkeknäckt. :) Innan har jag inbillat mig att jag varit i alla fall ganska stark, har kört på ganska tunga vikter i maskinerna, men efter kursen förra helgen har jag nu testat de tre "stora" (mark, bänk och knäböj) och där har styrkan varit rent eländig.. Haha, men det är bara att försöka igen.

Kan lova dej ett jävla inlägg efter "Kungsholmen runt" från min sida oxå.:D

Eddie, skall du springa det loppet? Då skall jag komma ned och heja på dig. :)

Eddie Vedder
2007-04-02, 08:58
Eddie, skall du springa det loppet? Då skall jag komma ned och heja på dig. :)

Yepp det ska jag, två dagar för min 20-årsdag så kommer det sitta fint med min första halvmara!:thumbup:


Farsan ska me å springa milen oxå så det blir lite extra coolt.;)


Håll utkik efter en liten snubbe med långt mörkt hår å troligtvis Degerfors IF t-shirt om vädret tillåter.:D

Niclaaas
2007-04-02, 09:08
först och främst: grattis till att loppet gick bra!

sedan undrar jag om du pluggar just nu och isåfall vad? här har du iaf en annan IHV:are (fast jag tog studieuppehåll och flyttade till stockholm till denna termin).

vi kanske har råkat på varandra någon gång t.o.m, det finns ju inte så många killar på IHV :D

//Niclas

machine gun
2007-04-02, 20:29
Nu är alla tider upplagda från Premiärmilen och gissa om man blev glad när man såg detta:

Officiell | Individuell
Mellantid: 25:41 | 24:59
Måltid: 50:01 | 49:19!! :hbang:

Officiell = Från startskott till målgång (brutto)
Individuell tid: Från startlinjen till målgång (netto)

49:19 är ju jättebra! Tydligen var banan 97 m för kort, men skitsamma.. det hade ju ändå blivit under 50, för inte fan skulle det ta 40 sekunder att springa 97 m till ;)

Jag lyckades uppenbarligen springa progressivt, vilket var lite av ett delmål från början, dvs att springa andra varvet snabbare än det första. Nu är jag superstolt! :D

machine gun
2007-04-02, 21:20
Summering träning v.13

Måndag: -
Tisdag: Simning 1150 m, 37 min
Onsdag: - (naprapatbesök)
Torsdag: Löpning 8,9 km, 49:36
Fredag: Simning crawlkurs 60 min
Lördag: Klättring 1 h 45 min
Söndag: Premiärmilen 10 km, 49:19

Träningsdagar: 5
Träningspass: 5
Total träningtid: ca 5 h
Löpning: ca 18,9 km
Simning: ca 2,5 km

Kommentarer: Helt ok vecka, mindre total träningsmängd än vanligt bl a pga naprapatbesök (man vill inte ha träningsvärk den dagen och samma dag är det bra att vila). För lite löpning, men bra avslut på veckan med PB på milen.

machine gun
2007-04-02, 21:24
Klättring ca 2,5 h

Värmde upp på en sva-vägg. Körde sedan en röd 5a som jag satte onsight. Sedan gav jag mig på den röda 5a jag fastnade på i lördags och.. fastnade på samma ställe, trillade av ett par ggr tills jag ahde för mkt pump och åkte ner och vilade lite och fick lite tips från coachen. Nytt försök, ett fall, men sen satt den! Var på en lila 5b och kom några grepp längre än sist. Avslutade med 4an jag klättrade vilse på i fredags, hängde och vilade i repet en gång när jag funderade på hur fan man skulle vidare, men sen satte jag den också. Riktigt kul led när man förstod hur den var tänkt att tas.

Avslutade med några nästan-chins från campusstegen.

LadyInsane
2007-04-02, 22:03
Det är trevligt att läsa om klättring. Du är nog en av få på kollo som sysslar med det. Tänker på när jag klättrade som liten en gång. Det var OERHÖRT jobbigt för armarna. Jag är mäkta imponerad.:D

machine gun
2007-04-03, 07:26
Men GRATTIS tjejen! Vilken kanontid du fick till!!!

Eva

Tack så mycket! Och ännu bättre blev den när nettotiden publicerades. Äntligen sub 50! :)

Det låter intressant, hur gör du det? Jag brukar ofta fundera hur lång en viss runda kan vara, men saknar något vettigt sätt att mäta detta.

www.googleearth.com Välj tools, sen measure/ruler (heter olika i olika versioner), sen väljer du "path" och enhet. Sen är det bara att rita ut rundan så får man distansen. Det blir väl inte helt exakt, men det stämmer hyffsat bra iaf.

först och främst: grattis till att loppet gick bra!

sedan undrar jag om du pluggar just nu och isåfall vad? här har du iaf en annan IHV:are (fast jag tog studieuppehåll och flyttade till stockholm till denna termin).

vi kanske har råkat på varandra någon gång t.o.m, det finns ju inte så många killar på IHV

//Niclas

Tack! Jag pluggar på dietistprogrammet, femte terminen. Du råkade inte läsa fysiologi och dietetik i höstas? För isf var vi kursare då :)

Det är trevligt att läsa om klättring. Du är nog en av få på kollo som sysslar med det. Tänker på när jag klättrade som liten en gång. Det var OERHÖRT jobbigt för armarna. Jag är mäkta imponerad.

Hehe, ja det är rätt jobbigt. Mycket jobbigare än det ser ut. Du får väl hänga med nån gång ;)

Noodles
2007-04-03, 08:18
Grattis till att ha sprängt en viktigt gräns på milen! :thumbup:

LadyInsane
2007-04-03, 08:33
Hehe, ja det är rätt jobbigt. Mycket jobbigare än det ser ut. Du får väl hänga med nån gång ;)

Hemskt gärna..:D

Jompan
2007-04-03, 09:21
Klättring ca 2,5 h

Värmde upp på en sva-vägg. Körde sedan en röd 5a som jag satte onsight. Sedan gav jag mig på den röda 5a jag fastnade på i lördags och.. fastnade på samma ställe, trillade av ett par ggr tills jag ahde för mkt pump och åkte ner och vilade lite och fick lite tips från coachen. Nytt försök, ett fall, men sen satt den! Var på en lila 5b och kom några grepp längre än sist. Avslutade med 4an jag klättrade vilse på i fredags, hängde och vilade i repet en gång när jag funderade på hur fan man skulle vidare, men sen satte jag den också. Riktigt kul led när man förstod hur den var tänkt att tas.

Avslutade med några nästan-chins från campusstegen.

Ah, vad kul att du klarade den röda 5a. :) Den lila 5b är visst en rackare... :D

Riktigt kul att kunna hänga med och förstå vilka leder du klättrat. *cupid*

KIRE
2007-04-03, 09:53
Aah, då är jag med. Jag är inte så hardcore att jag klättrar trad riktigt ännu ;) Kör du själv mycket tradklättring?

Jo, det är många som klagar över att det är svårare leder på Salveo jämfört med övriga ställen. Jag har dock inte så mycket att jämföra med, har bara klättrar en gång på centret och så utomhus i Thailand förra sommaren. Är ju nybörjade på klättring


Jag kör en hel del tradklättring(trots att jag jobbar på Salveo).
Klättring inomhus är tråkigt i jämförelse. Men det är ju jättebra träning, speciellt om man är så värdelös på klättring som jag själv :).
Utomhussäsongen har ju precis startat, du borde testa någon gång!!

Niclaaas
2007-04-03, 12:31
Tack! Jag pluggar på dietistprogrammet, femte terminen. Du råkade inte läsa fysiologi och dietetik i höstas? För isf var vi kursare då :)



haha, jo det gjorde jag. vem är du? fortsatte du med dietetik B sen? för isåfall läste vi ju det samtidigt också.

machine gun
2007-04-03, 12:55
Grattis till att ha sprängt en viktigt gräns på milen!

Tackar! Det känns riktigt bra. Nu återstår bara att de hur lång tid det tar innan man kommer ner sub 45. Men det får bli efter maran.

Hemskt gärna..

Vi får se till att det blir verklighet. Det är skitkul, fråga Jompan ;)

Ah, vad kul att du klarade den röda 5a. Den lila 5b är visst en rackare...

Riktigt kul att kunna hänga med och förstå vilka leder du klättrat.

Tack! Ja, den var lite lurig. Den lila 5b är trixig, men jag får kämpa på så tar jag de snart hoppas jag :) Du får som sagt gärna hänga med nån mer gång!

Jag kör en hel del tradklättring(trots att jag jobbar på Salveo).
Klättring inomhus är tråkigt i jämförelse. Men det är ju jättebra träning, speciellt om man är så värdelös på klättring som jag själv.
Utomhussäsongen har ju precis startat, du borde testa någon gång!!

Aha, så du jobbar på Salveo. Då är det ju inte helt omöjligt att jag skulle känna igen dig om jag såg dig. Trad kommer jag nog aldrig klättra, men sportklättring utomhus lär det bli redan i sommar. Min sambo är betydligt mer erfaren inom klättring än jag, så han vill ju klättra utomhus såklart.

haha, jo det gjorde jag. vem är du? fortsatte du med dietetik B sen? för isåfall läste vi ju det samtidigt också.

Då vet jag garanterat vem du är iaf. Med totalt fyra killar att hålla reda på är det ganska lätt att köra uteslutningsmetoden här ;) Jag läste dietetik B 1-10 p innan jul och sen dietetik B 11-20 p nu på våren (barn 5p + äldre 5p). Har precis börjar diabeteskursen (dietetik C) nu. Jag heter Zandra om det säger dig något, en av Stockholmspendlarna.

Niclaaas
2007-04-03, 13:08
Då vet jag garanterat vem du är iaf. Med totalt fyra killar att hålla reda på är det ganska lätt att köra uteslutningsmetoden här ;) Jag läste dietetik B 1-10 p innan jul och sen dietetik B 11-20 p nu på våren (barn 5p + äldre 5p). Har precis börjar diabeteskursen (dietetik C) nu. Jag heter Zandra om det säger dig något, en av Stockholmspendlarna.

hehe jo, och nu är det väl bara daniel och magnus kvar va? vi ungtuppar har tagit uppehåll.

känner mig lite dum men vet tyvärr inte vem du är bara sådär, det var inte många jag kunde namnet på. får skylla på att det är fler tjejer att hålla reda på ;)

lycka till med studierna iaf, själv planerar jag att fortsätta om 2 år och fortsätta med dietetiken då.

machine gun
2007-04-03, 13:14
hehe jo, och nu är det väl bara daniel och magnus kvar va? vi ungtuppar har tagit uppehåll.

känner mig lite dum men vet tyvärr inte vem du är bara sådär, det var inte många jag kunde namnet på. får skylla på att det är fler tjejer att hålla reda på ;)

lycka till med studierna iaf, själv planerar jag att fortsätta om 2 år och fortsätta med dietetiken då.

Yep. Tror Patrik slutade efter äldrekursen, har iaf inte sett honom sen dess.

Inte så konstigt om du inte vet vem jag är, med 30 tjejer i klassen eller nåt i den stilen. Får väl leta upp nån bild att posta vid tillfälle.

Var det du som fick jobb som kostrådgivare nånstans eller var det nån annan? (vilken koll man har.. *rolleyes* )

Niclaaas
2007-04-03, 13:23
Yep. Tror Patrik slutade efter äldrekursen, har iaf inte sett honom sen dess.

Inte så konstigt om du inte vet vem jag är, med 30 tjejer i klassen eller nåt i den stilen. Får väl leta upp nån bild att posta vid tillfälle.

Var det du som fick jobb som kostrådgivare nånstans eller var det nån annan? (vilken koll man har.. *rolleyes* )

patrik tog studieuppehåll, han ska fortsätta till hösten med kost CIII och senare kostadministration. och ja, hitta en bild så kommer jag säkert säga "ahaaa".

det var då värst vad du vet mycket om mig då :D. jag går en internutbildning för ett företag nu för att få jobba som kostrådgivare och personlig tränare inriktat på överviktiga.

machine gun
2007-04-03, 13:41
patrik tog studieuppehåll, han ska fortsätta till hösten med kost CIII och senare kostadministration. och ja, hitta en bild så kommer jag säkert säga "ahaaa".

det var då värst vad du vet mycket om mig då :D. jag går en internutbildning för ett företag nu för att få jobba som kostrådgivare och personlig tränare inriktat på överviktiga.

Det är mycket skvaller i omlopp vettu, vi undrar ju var alla grabbar tar vägen :D Men det låter intressant och kul. Hoppas du kommer trivas med det jobbet. Du lär ju ha en bra mycket bättre teoretisk grund att stå på gällande kosten än många andra sk "kostexperter" där ute.

Hittade en käck liten lunarbild. Den är visserligen tagen i augusti, men jag ser nog fortfarande ut ungefär så. Lite kortare hår nu bara. Får se om det ringer någon klocka nånstans ;)

http://img360.imageshack.us/img360/2747/zandrathaiir5.th.jpg (http://img360.imageshack.us/img360/2747/zandrathaiir5.jpg)

machine gun
2007-04-03, 13:50
Hittade en kul grej på Premiärmilens hemsida där de filmat alla vid varvning och målgång. Jag i svarta tights och vit t-shirt (längst bort från kameran vid varvningen och närmast kameran vid målgång). Jag ser ju ut att vara ute på söndagstur vid varvningen och ser oförskämt pigg ut när jag går i mål. Skärpning! Här finns det ju mer att ta av ;)

http://www.racetimer.se/index.php?disp=video&s=8105&r=16

Niclaaas
2007-04-03, 14:03
Det är mycket skvaller i omlopp vettu, vi undrar ju var alla grabbar tar vägen :D Men det låter intressant och kul. Hoppas du kommer trivas med det jobbet. Du lär ju ha en bra mycket bättre teoretisk grund att stå på gällande kosten än många andra sk "kostexperter" där ute.

Hittade en käck liten lunarbild. Den är visserligen tagen i augusti, men jag ser nog fortfarande ut ungefär så. Lite kortare hår nu bara. Får se om det ringer någon klocka nånstans ;)

http://img360.imageshack.us/img360/2747/zandrathaiir5.th.jpg (http://img360.imageshack.us/img360/2747/zandrathaiir5.jpg)

ja men vadå, gubbarna är ju iaf kvar :D

det skulle vara drömmen att få jobba på det här sättet, jag hoppas bara att det kommer gå bra för företaget. rätt svår bransch är det ju. och det är när man kommer ut såhär som man märker att man faktiskt kan mycket. har bl.a. fått hålla en del föreläsningar nu under utbildningen, det är kul.

nu vet jag vem du är såklart! nu kommer jag ihåg att jag hört namnet också. den tredje kolozzeumaren jag varit kursare med då (om man inte räknar patrik, vilket jag inte gör ;))

har inte läst särskilt bra här men höll inte du på med kampsport förut, kickboxning var det väl? har du slutat med det? tränar ju själv kampsport.

ha det bra!

Noodles
2007-04-03, 14:12
Hittade en kul grej på Premiärmilens hemsida där de filmat alla vid varvning och målgång. Jag i svarta tights och vit t-shirt (längst bort från kameran vid varvningen och närmast kameran vid målgång). Jag ser ju ut att vara ute på söndagstur vid varvningen och ser oförskämt pigg ut när jag går i mål. Skärpning! Här finns det ju mer att ta av ;)

http://www.racetimer.se/index.php?disp=video&s=8105&r=16

Du ser ju knappt ut att kunna bromsa vid målgången. Om du tagit ut dig tillräckligt ska du inte ha den farten. Jag räknar med att det inte går så snabbt på Stockholms stadion i juni. :D

machine gun
2007-04-03, 14:12
ja men vadå, gubbarna är ju iaf kvar :D

det skulle vara drömmen att få jobba på det här sättet, jag hoppas bara att det kommer gå bra för företaget. rätt svår bransch är det ju. och det är när man kommer ut såhär som man märker att man faktiskt kan mycket. har bl.a. fått hålla en del föreläsningar nu under utbildningen, det är kul.

nu vet jag vem du är såklart! nu kommer jag ihåg att jag hört namnet också. den tredje kolozzeumaren jag varit kursare med då (om man inte räknar patrik, vilket jag inte gör ;))

har inte läst särskilt bra här men höll inte du på med kampsport förut, kickboxning var det väl? har du slutat med det? tränar ju själv kampsport.

ha det bra!

Ja, vi får nöja oss med gubbarna ;) Fast nästa termin på psykologin är det bara tjejer kvar om ingen av dem kommer in på programmet.

Jo, jag höll på med kickboxning i 2,5 år eller så (hur vet du det?). Men jag slutade pga en krånglande axel, testade TKD en termin eftersom det innehåller mindre boxning, men jag tyckte inte att det var lika kul. Axeln är iofs så gott som bra igen, men nu har jag så mycket annat för mig att jag inte riktigt får in kampsporten i mitt schema, tyvärr =/ Kanske tar upp den igen till hösten, vi får se vad som händer. Vilken kampsport tränar du? Har du ingen journal?

machine gun
2007-04-03, 14:15
Du ser ju knappt ut att kunna bromsa vid målgången. Om du tagit ut dig tillräckligt ska du inte ha den farten. Jag räknar med att det inte går så snabbt på Stockholms stadion i juni. :D

Jag bromsar efter målgången ;) Jag lyckades spurta hela sista kilometern, så jag misstänker att jag nog tog det lite väl lugnt under loppet. Jag räknar med att krypa in på Stadion :D

Noodles
2007-04-03, 14:23
Jag bromsar efter målgången ;) Jag lyckades spurta hela sista kilometern, så jag misstänker att jag nog tog det lite väl lugnt under loppet. Jag räknar med att krypa in på Stadion :D

Annars kan du göra som jag gjorde på Göteborgsvarvet. Jag sprang i full spurt sista hundra metrarna och hade ändå alldeles för mycket energi kvar i mål. Den energin lade jag på att de närmast följande veckorna gnälla över folk som varit i vägen under hela loppet. I Stockholm kommer du ha rätt gott om plats efter ett tag och har alla chanser att göra slut på dina krafter. :D

machine gun
2007-04-03, 14:29
Annars kan du göra som jag gjorde på Göteborgsvarvet. Jag sprang i full spurt sista hundra metrarna och hade ändå alldeles för mycket energi kvar i mål. Den energin lade jag på att de närmast följande veckorna gnälla över folk som varit i vägen under hela loppet. I Stockholm kommer du ha rätt gott om plats efter ett tag och har alla chanser att göra slut på dina krafter. :D

Jag betvivlar verkligen inte att jag ska hinna göra slut på mina krafter flera ggr om under 42 195 m löpning :D Och den där mållinjen lär vara väldigt vacker när den väl dyker upp...

Niclaaas
2007-04-03, 14:42
Ja, vi får nöja oss med gubbarna ;) Fast nästa termin på psykologin är det bara tjejer kvar om ingen av dem kommer in på programmet.

Jo, jag höll på med kickboxning i 2,5 år eller så (hur vet du det?). Men jag slutade pga en krånglande axel, testade TKD en termin eftersom det innehåller mindre boxning, men jag tyckte inte att det var lika kul. Axeln är iofs så gott som bra igen, men nu har jag så mycket annat för mig att jag inte riktigt får in kampsporten i mitt schema, tyvärr =/ Kanske tar upp den igen till hösten, vi får se vad som händer. Vilken kampsport tränar du? Har du ingen journal?

magnus har kommit in på dietist nu. men jag kommer inte ihåg hur han sa att han skulle göra, det var nåt strul med praktiken. lång väntetid eller något så att han kanske skulle göra den någon annanstans.

hade för mig att du sysslat med någon kampsport. har säkert bara sett det här på kolo i någon annan tråd eller nåt. jag har kört thaiboxning förut men började denna termin när jag flyttade till stockholm med shootfighting. hur kul som helst är det. har haft journaler förut (reggade mig första gången för nästan 5 år sedan) men har ingen nu. kanske startar upp någon senare ifall jag börjar träna mer styrketräning igen, just nu är det dåligt med det.

machine gun
2007-04-04, 10:46
Lite löpning och lite militär hinderbana med Jax, Yankeee och skaparn. Jag är verkligen inte bra på hinderbana, jag kom inte ens upp på flera av de hinder som man ska över :D Var tvungen att fuska på flera ställen och ändå tog det över 4 minuter för mig att ta mig runt. Försökte mig även på ett par chins från en kall roterande metallstång, klarade nästan en och blev således utklassad även där. Men det var roligt iaf :) På tisdag ska vi springa 15 km-slingan i Ursvik.

Idag lutar det dock åt ett återbesök på gymmet, det var lite väl länge sen jag var där nu.

Jompan
2007-04-04, 11:06
Lite löpning och lite militär hinderbana med Jax, Yankeee och skaparn. Jag är verkligen inte bra på hinderbana, jag kom inte ens upp på flera av de hinder som man ska över :D Var tvungen att fuska på flera ställen och ändå tog det över 4 minuter för mig att ta mig runt. Försökte mig även på ett par chins från en kall roterande metallstång, klarade nästan en och blev således utklassad även där. Men det var roligt iaf :) På tisdag ska vi springa 15 km-slingan i Ursvik.

Idag lutar det dock åt ett återbesök på gymmet, det var lite väl länge sen jag var där nu.

Skönt att höra att det inte blev några brytna ben! :D

Uh, och om inte du kom upp på vissa hinder, då skulle jag inte haft en chans... lätt inbillar jag mig att även om jag skippat alla hinder, så hade jag ändå inte slagit nån av er andra! :em: *cry*

Noodles
2007-04-04, 11:08
Lite löpning och lite militär hinderbana med Jax, Yankeee och skaparn. Jag är verkligen inte bra på hinderbana, jag kom inte ens upp på flera av de hinder som man ska över :D Var tvungen att fuska på flera ställen och ändå tog det över 4 minuter för mig att ta mig runt. Försökte mig även på ett par chins från en kall roterande metallstång, klarade nästan en och blev således utklassad även där. Men det var roligt iaf :) På tisdag ska vi springa 15 km-slingan i Ursvik.


Vad sugen jag blir på att springa hinderbana nu. Jag får nog flytta till 08-land så jag kan njuta av hinderbanor och Ursvik.

Jompan
2007-04-04, 11:10
Vad sugen jag blir på att springa hinderbana nu. Jag får nog flytta till 08-land så jag kan njuta av hinderbanor och Ursvik.

Hinderbana, Ursvik och klättring! *cupid*

machine gun
2007-04-04, 11:30
Vad sugen jag blir på att springa hinderbana nu. Jag får nog flytta till 08-land så jag kan njuta av hinderbanor och Ursvik.

Det låter som en strålande idé.

Hinderbana, Ursvik och klättring! *cupid*

Det är inte för sent att hänga på på tisdag :D

Yankeee
2007-04-04, 11:52
Det finns chinsräcken även i ursvik :D

machine gun
2007-04-04, 11:53
Det finns chinsräcken även i ursvik :D

Vilken tur, då kan jag få glänsa lite då också :D

Jondahl
2007-04-04, 12:39
Det händer mycket kul härinne ju...Premiärmilen (grattis till en fin tid förresten), klättring, hinderbana m.m. Heja, heja! =)

machine gun
2007-04-04, 14:58
Det händer mycket kul härinne ju...Premiärmilen (grattis till en fin tid förresten), klättring, hinderbana m.m. Heja, heja! =)

Tackar! Jag gillar att variera mig, blir så lätt uttråkad (och skadad :(). Idag har jag dock tränat något som fler här på kolo kan relatera till, nämligen styrketräning.


Styrketräning ca 70 min (inkl. uppvärmning)
Helkroppspass

Uppvärmning Arc trainer 10 min (roddmaskinerna var upptagna) + rotatorcuffar

Hantelpress
11 kg: 10
13,5 kg: 4, 2 - vafan?
11 kg: 4, 5

Marklyft
50 kg: 10
60 kg: 6
70 kg: 3
80 kg: 2 - bytte till mixat grepp
85 kg: 1, 1

Chins
-13 kg: 8, 7, 4, 4

Drag till hakan
20 kg: 8, 8, 8

Face pulls (överhandsgrepp)
30 kg: 10, 8, 10

Benpress (maskinvariant, därav udda vikter)
67,5 kg: 12
76,5 kg: 8, 6

Vader i benpress
76,5 kg: 10, 10, 10

Magmaskin - Tänkte köra cable crunch, men kabelgrejerna var upptagna.
23 kg: 20
25 kg: 15
27 kg: 10

Hade tänkt köra dips också, men ställningen var upptagen, så jag sket i det. Stretchade ca 10 min efteråt (ej inräknat i träningstiden).

Kommentarer: Ganska drygt pass, aningen omotiverat och ostrukturerat. Hade inte besökt gymmet på sådär 3 veckor, så då blir det ju som det blir. Speciellt i hantelpressarna och marklyften kändes det att det var ett tag sen sist. Jag gillar verkligen inte mitt gym, dålig utrustning och tråkigt folk (man blir totalt utstirrad så fort man rör något annat än en maskin eller möjligtvis kör bicepscurls.. *rolleyes*). Oh well.. kortet går ut om 3 veckor, så jag får väl leta mig vidare.

Jompan
2007-04-04, 16:51
Jösses vilka vikter du har på vaderna!!! :hbang:

machine gun
2007-04-04, 17:03
Jösses vilka vikter du har på vaderna!!! :hbang:

Det är ju i benpress, så det går inte direkt att jämföra mellan olika gym. Nu körde jag bara lätta 10:or, man är ju trots allt rätt stark i vaderna om man ser relativt till resten av kroppen. Om man kollar runt lite inser man att det är många som kör flera hundra kg på vadträningen.

Jax
2007-04-04, 20:21
Lite löpning och lite militär hinderbana med Jax, Yankeee och skaparn. Jag är verkligen inte bra på hinderbana, jag kom inte ens upp på flera av de hinder som man ska över :D Var tvungen att fuska på flera ställen och ändå tog det över 4 minuter för mig att ta mig runt. Försökte mig även på ett par chins från en kall roterande metallstång, klarade nästan en och blev således utklassad även där. Men det var roligt iaf :) På tisdag ska vi springa 15 km-slingan i Ursvik.

Idag lutar det dock åt ett återbesök på gymmet, det var lite väl länge sen jag var där nu.
Vad sa vi om att fuska? Så länge man inte har en betryggande ledning så är det enda rätta.

Det var ett roligt träningspass i alla fall. Ser fram emot Ursvik nu. Men jag vet inte riktigt om jag ska längta eller fasa. Du ska i alla fall göra din första chins på tisdag. Det är optimalt att göra det utomhus och inte på något lyxigt gym där folk stirrar så fort man tar i lite.

machine gun
2007-04-04, 21:22
Vad sa vi om att fuska? Så länge man inte har en betryggande ledning så är det enda rätta.

Det var ett roligt träningspass i alla fall. Ser fram emot Ursvik nu. Men jag vet inte riktigt om jag ska längta eller fasa. Du ska i alla fall göra din första chins på tisdag. Det är optimalt att göra det utomhus och inte på något lyxigt gym där folk stirrar så fort man tar i lite.

Jag ska komma ihåg att alltid fuska när jag är i underläge (undrar om man kan fuska i löpning? *whistle*).

Fick denna kommentar av en duktig löpare: Har du inte kört Ursvik tidigare kan jag rekommendera en väldigt moderat utgångsfart. Banan är i fint skick men banprofilen hemsk. Man tror nästan inte att det är sant!

Det bekräftar i princip allting jag hört om det där spåret. Det är inte för inte som serietävlingen som går där kallas Xtreme running.

En chin beställd. Nu gäller det bara att lyckas leverera.

Caixa**
2007-04-04, 21:28
Militär hinderbana? Vad är det för monsterträning du sysslar med egentligen?

Grattis till den finfina tiden föressten!:thumbup: Det var länge sen jag låg under 50 min på milen. Nu blir jag nog glad om jag hamnar under timmen.:em:

machine gun
2007-04-04, 21:40
Militär hinderbana? Vad är det för monsterträning du sysslar med egentligen?

Grattis till den finfina tiden föressten!:thumbup: Det var länge sen jag låg under 50 min på milen. Nu blir jag nog glad om jag hamnar under timmen.:em:

Haha, monsterträning är nog en lätt överdrift sett till gårdagens bravader ;)

Tack så mycket! Har kommit fram till att jag hade kunnat pressa tiden betydligt mer om jag hade haft en hare, jag har en tendens att springa i lite väl bekvämt tempo ibland. Men jag satsar ju inte direkt på milen heller, så det kanske inte gör så mkt. Med all thai du tränar lär du ha rejält bra kondis, så med ett par löppass för att få in steget igen lär du snart ligga sub 50 igen skulle jag tippa på.

Caixa**
2007-04-04, 21:55
Haha, monsterträning är nog en lätt överdrift sett till gårdagens bravader ;)

Tack så mycket! Har kommit fram till att jag hade kunnat pressa tiden betydligt mer om jag hade haft en hare, jag har en tendens att springa i lite väl bekvämt tempo ibland. Men jag satsar ju inte direkt på milen heller, så det kanske inte gör så mkt. Med all thai du tränar lär du ha rejält bra kondis, så med ett par löppass för att få in steget igen lär du snart ligga sub 50 igen skulle jag tippa på.

Jag kan ju alltid hoppas:)

Yankeee
2007-04-05, 13:55
Ah, så härligt hype:at det är inför tisdagen :D Man ska se rädslan i era ögon när vi skuttar uppför backen i starten :)

Noodles
2007-04-05, 14:10
Ah, så härligt hype:at det är inför tisdagen :D Man ska se rädslan i era ögon när vi skuttar uppför backen i starten :)

Är det ingen av er som har en anständig pulsklocka som kan ge en höjdprofil på Ursvik? Det lockar att åka upp på tisdag och prova på den mytomspunna banan.

Yankeee
2007-04-05, 14:12
Är det ingen av er som har en anständig pulsklocka som kan ge en höjdprofil på Ursvik? Det lockar att åka upp på tisdag och prova på den mytomspunna banan.

"Något år mätte en av deltagarna stigningen i höjdmeter och kom fram till 400 meter per varv."

http://www.utsidan.se/ddb/lashorna/index/490.htm

machine gun
2007-04-05, 14:37
Löpning - Lätt distanspass

Underlag: Asfalt, lätt kuperat

Sträcka: ca 15,3 km
Tid: 1:29:??
Km-tid: 5:49

Kommentarer: Då min löparklocka sagt upp sig, har jag varken sekunder eller mellantider att leka med längre. Lite lugn återhämtningslöpning efter styrkepasset igår, har träningsvärk i hela kroppen trots de blygsamma vikterna. Nåväl, så går det när man prioriterar bort styrketräningen för roligare aktiviteter. Sprang 3 varv på 5 km-rundan med en extrasväng på slutet, detta innebar alltså att jag var tvungen att ta mig upp för 500 m-backen 3 ggr, härligt härligt.. bra träning inför tisdag ;) Höger smalben bråkade lite första varvet, men slutade sedan att göra sig påmint. Det känns helt klart som att det är en uppvärmningafråga många ggr. Höften var lite småbråkig, men så länge jag håller ett lågt tempo så håller den sig ganska lugn. Massagetiden på onsdag känns välbehövlig... Fick lov att stanna vid ett tillfälle då en massa bilar ville åka på samma väg jag ville över och så höll jag på att bli nedmejad av en långtradare, det var väl i stort sett det mest dramatiska jag lyckades uppleva på den här lilla svängen.

Det var för övrigt en löpare som körde backträning i branta 200 m-backen (som var nedför på min runda idag) - respekt!

Jax
2007-04-05, 15:09
Härligt löppass. Bra med lite lätt uppvärmning inför Ursvik. :D

Noodles: Jag ska se vad min klocka säger om höjdmeterna, men kom du också så kan vi jämföra. ;)

Eddie Vedder
2007-04-05, 15:29
Löpning - Lätt distanspass

Underlag: Asfalt, lätt kuperat

Sträcka: ca 15,3 km
Tid: 1:29:??
Km-tid: 5:49


Alltid kul när du skriver långa utlägg i dina kommentarer, blir mycke mer givande att läsa folks träningspass när man kan få lite uppfattning om hur träningen kändes, varför detta passet blev bättre/sämre o.s.v.

ORDBAJSERI FTW!:hbang:

Fin löpning oxå, sett till tiden är du ju nästan lika snabb som jag.:D
Skämt åsido, du verkar ha sprungit i en rätt krävande bana så det va ju såklart kanonbra!:thumbup:

machine gun
2007-04-05, 15:40
Härligt löppass. Bra med lite lätt uppvärmning inför Ursvik.

Noodles: Jag ska se vad min klocka säger om höjdmeterna, men kom du också så kan vi jämföra. ;)

Jävla hype det blivit på Ursvik :D

Noodles: Kom igen nu, vi vet att du vill!

Alltid kul när du skriver långa utlägg i dina kommentarer, blir mycke mer givande att läsa folks träningspass när man kan få lite uppfattning om hur träningen kändes, varför detta passet blev bättre/sämre o.s.v.

ORDBAJSERI FTW!

Fin löpning oxå, sett till tiden är du ju nästan lika snabb som jag.
Skämt åsido, du verkar ha sprungit i en rätt krävande bana så det va ju såklart kanonbra!

Haha, tur att nån uppskattar att man skriver romaner efter varje träningspass :D

Jag tog det medvetet extra lugnt idag dels pga träningsvärk och dela pga det faktum att det blivit lite väl mycket tempopass sista tiden med tanke på att jag sprungit två lopp med bara två veckors mellanrum. Har planerat in ett långpass på lördag dessutom, då vill man ju helst ha brukbara ben ;)

pub_one
2007-04-05, 15:48
braq kondis ir vad!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jax
2007-04-05, 15:54
Jävla hype det blivit på Ursvik :D
Hets när det är som bäst.

"Vi måste springa Ursvik någon gång"
"Nästa vecka?"
"Springer du så springa jag"
osv osv

machine gun
2007-04-05, 16:01
braq kondis ir vad!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Den duger i krig.

Hets när det är som bäst.

"Vi måste springa Ursvik någon gång"
"Nästa vecka?"
"Springer du så springa jag"
osv osv

Som det ska vara.

Noodles
2007-04-05, 16:47
Noodles: Jag ska se vad min klocka säger om höjdmeterna, men kom du också så kan vi jämföra. ;)

Jävla hype det blivit på Ursvik :D

Noodles: Kom igen nu, vi vet att du vill!


Tro mig, jag skulle verkligen vilja vara med på det passet. Varför måste Ursvik ligga så långt bort? Det är ju i princip Norrland för mig. Kolo har alldeles för få löparträffar. Jag gillar initiativet.

machine gun
2007-04-05, 16:55
Tro mig, jag skulle verkligen vilja vara med på det passet. Varför måste Ursvik ligga så långt bort? Det är ju i princip Norrland för mig. Kolo har alldeles för få löparträffar. Jag gillar initiativet.

Hmm.. undrar vilka reaktioner man skulle få om man utlyste en kolo-träff i allmänt och det visade sig att det handlar om löpning. Man skulle väl bli bannad :D

Vi minoriteter måste hålla ihop.

Eddie Vedder
2007-04-05, 16:57
Vi minoriteter måste hålla ihop.

Får jag vara med i den "klicken" än?:em:

Noodles
2007-04-05, 17:14
Hmm.. undrar vilka reaktioner man skulle få om man utlyste en kolo-träff i allmänt och det visade sig att det handlar om löpning. Man skulle väl bli bannad :D

Vi minoriteter måste hålla ihop.

Du borde testa. Det värsta som kan hända är att du blir bannad och får lite dödshot via pm. :D

Även om konditionsnördarna på Kolo är ständigt utrotningshotade så verkar det finnas ovanligt många konditionsjournaler nu.

Får jag vara med i den "klicken" än?:em:

Nä. Du har alldeles för mycket talang. Jag kommer bara känna mig ännu mer värdelös.





:D

Du får vara med om du lovar att stagnera i utveckling.

machine gun
2007-04-05, 18:28
Kom på att det blivit ny månad och jag har totalt glömt att sammanfatta den föregående. Eller så har jag bara varit lat.. whatever.. *whistle*

Sammanställning träning mars 2007

Tränad tid: ca 25 h 30 min
Antal träningsdagar: 19
Antal träningspass: 24
Vilodagar: 11 (varav 1 idrottsmassage och 1 naprapatbesök)

Veckosnitt: 5 h 45 min

Kondition 19 h 50 min /19 pass
Löpning: 9 h 25 min, 97,5 km /9
Simning: 6 h 10 min /7
Längdskidor: 3 h 20 min /3

Styrketräning 40 min /1 pass :D

Klättring 4 h 45 min /2 pass

Övrigt 2 h /2 pass
Core: 30 min /1
Dans: 55 min /1

Totalt antal löpta km 2007 (tom 31/3): 163,5

Kommentarer: Helt ok månad. Lite väl många vilodagar kanske, hade iofs en tenta där i mitten nånstans och sånt förstör ju alltid träningsupplägget. Styrketräningen fick som synes stryka på foten när löpmängden åter ökades igen. Hela januari och februari ägnades åt rehablöpning, så löpningen har fått hög prio nu när jag äntligen får ta i lite igen. Har hunnit få några mil i benen trots allt. Hann även med årets första motionslopp, Två sjöar runt 11,2 km, denna månad. Hade här i våryran helt glömt bort att jag åkte längdskidor i början av månaden och blev helt paff när jag såg det i journalen :D

Jax
2007-04-05, 18:35
Många mil löpning blev det. Jäkligt bra konditionsmånad!

Hur är det med klättringen? Tillfälligt down-period eller brukar du inte träna det så ofta?

machine gun
2007-04-05, 18:43
Många mil löpning blev det. Jäkligt bra konditionsmånad!

Hur är det med klättringen? Tillfälligt down-period eller brukar du inte träna det så ofta?

Ja, konditionsbiten är jag nöjd med. Värre är det med resten :D

Lite tillfällig down-period. Man måste ju vara två när man klättrar så det är inte alltid man lyckas matcha ihop sina tider med någon annan som kan. Brukar i vanliga fall försöka komma iväg åtminstone en gång per vecka, mer hinns oftast inte med eftersom det är en ganska tidslukande aktivitet.

Noodles
2007-04-05, 20:03
19 pass med konditionsträning får väl anses som ok? Du får inte glömma att vilodagar också fyller en funktion.

machine gun
2007-04-05, 20:10
19 pass med konditionsträning får väl anses som ok? Du får inte glömma att vilodagar också fyller en funktion.

Som sagt, konditionsbiten är jag nöjd med :D

Jag tycker nog att 1 vilodag per vecka känns tillräckligt rent generellt. Skulle jag inte ha skola och jobb som kom i vägen hela tiden skulle jag lätt träna 2 pass om dagen :)

Jax
2007-04-05, 20:13
Skulle jag inte ha skola och jobb som kom i vägen hela tiden skulle jag lätt träna 2 pass om dagen :)
Varför kan man inte bara få betalt för att träna istället?
Livet skulle bli så mycket bättre.

Yankeee
2007-04-05, 20:17
Jag tycker nog att 1 vilodag per vecka känns tillräckligt rent generellt. Skulle jag inte ha skola och jobb som kom i vägen hela tiden skulle jag lätt träna 2 pass om dagen :)

Kan säga att kör man två pass om dagen (hyfsat ansträngande då) så orkar man inte så mycket mer sen. Beror iof på vad man prioriterar osv, men det är inte överdrivet kul att vara konstant trött.

Kan tillägga att mitt veckosnitt ligger på 15h ganska eller väldigt ansträngande fysisk aktivitet :Virro

machine gun
2007-04-05, 20:25
Varför kan man inte bara få betalt för att träna istället?
Livet skulle bli så mycket bättre.

Det undrar jag också. Varför vill ingen sponsra mig? :D

Kan säga att kör man två pass om dagen (hyfsat ansträngande då) så orkar man inte så mycket mer sen. Beror iof på vad man prioriterar osv, men det är inte överdrivet kul att vara konstant trött.

Kan tillägga att mitt veckosnitt ligger på 15h ganska eller väldigt ansträngande fysisk aktivitet :Virro

Jag har testat, men bara när jag haft både skola och jobb också och då är det klart att man blir slutkörd ganska fort. Hinner man bara äta och sova tillräckligt tycker jag att man kan köra på ganska hårt ganska länge utan att känna av det. Men det är klart, det fungerar kanske inte år ut och år in direkt.

Mitt veckomål är 10 h, men jag hinner sällan med så mycket ens :(

Jax
2007-04-05, 20:28
Jag har testat, men bara när jag haft både skola och jobb också och då är det klart att man blir slutkörd ganska fort. Hinner man bara äta och sova tillräckligt tycker jag att man kan köra på ganska hårt ganska länge utan att känna av det. Men det är klart, det fungerar kanske inte år ut och år in direkt.
Som Stefan Holm sa:
"De dagar man vaknar upp utan att ha ont någonstans, vet man att något är fel"

Yankeee
2007-04-05, 20:30
Mitt veckomål är 10 h, men jag hinner sällan med så mycket ens :(

Pfft, prioritera :) Spring innan frukost, träna annat på em *drool*

machine gun
2007-04-05, 20:34
Pfft, prioritera :) Spring innan frukost, träna annat på em *drool*

Jag pendlar till Uppsala ffs! Ska jag springa innan frukost måste jag ju gå upp lika tidigt som du går upp. Har för övrigt försökt springa innan frukost vid nåt tillfälle och det går verkligen inte, jag är svimfärdig innan jag får i mig något ätbart på morgonen. Men det är väl bara psykiskt, så jag kanske borde ge det några försök till ;)

Yankeee
2007-04-05, 20:35
Jag pendlar till Uppsala ffs! Ska jag springa innan frukost måste jag ju gå upp lika tidigt som du går upp. Har för övrigt försökt springa innan frukost vid nåt tillfälle och det går verkligen inte, jag är svimfärdig innan jag får i mig något ätbart på morgonen. Men det är väl bara psykiskt, så jag kanske borde ge det några försök till ;)

Det visste jag iof inte :em: Då kan det bli lite svårt.

Haha, fast nu är det antagligen psykiskt på riktigt :D

Noodles
2007-04-05, 20:39
En vilodag per vecka är precis lagom. Fler än så innebär svag karaktär och dålig planering. :D

Två pass om dagen låter kul men frågan är om man skulle gilla det i längden. Förutom sponsringen att slippa jobba skulle jag även behöva någon som sköter tvätten av alla träningskläder. Det är redan jobbigt som det är.

Eddie Vedder
2007-04-05, 20:42
Förutom sponsringen att slippa jobba skulle jag även behöva någon som sköter tvätten av alla träningskläder. Det är redan jobbigt som det är.

Träningskläder tvättar man inte, min T-shirt som jag springer i har så mycket intorkad svett att man nästan kan bryta av den på mitten när den ät torr .*spy* :D

Samma sak med alla vidriga strumpor.

machine gun
2007-04-05, 20:43
Träningskläder tvättar man inte, min T-shirt som jag springer i har så mycket intorkad svett att man nästan kan bryta av den på mitten när den ät torr .*spy* :D

Samma sak med alla vidriga strumpor.

Huah.. dig vill man inte hamna bakom i spåret *spy*

Noodles
2007-04-05, 20:54
Träningskläder tvättar man inte, min T-shirt som jag springer i har så mycket intorkad svett att man nästan kan bryta av den på mitten när den ät torr .*spy* :D

Samma sak med alla vidriga strumpor.

Har du ingen rotation på träningskläderna? Jag har ett tiotal funktionströjor för att alltid ha en ren tillgänglig. Om du inte byter oftare ska jag se till att du portas i spåret. ;)

Eddie Vedder
2007-04-05, 20:57
Har du ingen rotation på träningskläderna? Jag har ett tiotal funktionströjor för att alltid ha en ren tillgänglig. Om du inte byter oftare ska jag se till att du portas i spåret. ;)

Haha, jo jag byter nån gång ibland. Mycke sällan dock, har iofs inhandlat lite riktiga löparkläder nu så dom kommer jag nog va lite mer noggrann med.

Känns som dom förtjänar lite mer omsorg än en gammal sleten bomulls T-shirt.;)

machine gun
2007-04-05, 21:09
Känns som dom förtjänar lite mer omsorg än en gammal sleten bomulls T-shirt.;)

Bomull?! :confused: Hädare!:banned

Eddie Vedder
2007-04-05, 21:10
Bomull?! :confused: Hädare!:banned

Döm mej inte, jag har ju konverterat nu.:D

machine gun
2007-04-05, 21:14
Är det bara jag som får något drömmande i blicken av att se sånt här? :rolleyes:

EokseUskyDI
3860 meter simning, 180 km cykling, 42 195 m löpning (marathon).

Jax
2007-04-05, 21:23
"Wanna keep going?"
"Yes, sir"

Att han kallar en kvinna för sir bevisar kanske hur klar i huvudet han är där, men gudars skymning var härligt det är att se. Killen står upp därför fortsätter han emot målet.

Nu skäms jag nästan lite för att jag inte har simmat på flera veckor. Måste träna med simning om jag ska klara av min IM.

machine gun
2007-04-05, 21:30
"Wanna keep going?"
"Yes, sir"

Att han kallar en kvinna för sir bevisar kanske hur klar i huvudet han är där, men gudars skymning var härligt det är att se. Killen står upp därför fortsätter han emot målet.

Nu skäms jag nästan lite för att jag inte har simmat på flera veckor. Måste träna med simning om jag ska klara av min IM.

"There is no 'I can't' in Ironman"

Planer att ställa upp i Kalmar nästa år, eller?

Jag har för egen del planerat in det tills innan jag fyller 30, dvs år 2012 :D

Jax
2007-04-05, 21:34
"There is no 'I can't' in Ironman"

Planer att ställa upp i Kalmar nästa år, eller?

Jag har för egen del planerat in det tills innan jag fyller 30, dvs år 2012 :D
Nja, inte än måste lära mig att simma ordentligt först och sen måste jag tillbaka till att kunna springa marathon.

I så fall kör jag innan jag fyller 29, dvs 2011. :D

machine gun
2007-04-05, 21:44
I så fall kör jag innan jag fyller 29, dvs 2011. :D

Men vafan.. :D

Medvind
2007-04-06, 02:12
Å vilken mysig film. Det är du som är min insperation när det gäller konditionen och springningen! :thumbup:

Noodles
2007-04-06, 07:27
Är det bara jag som får något drömmande i blicken av att se sånt här? :rolleyes:


Nä, du är inte ensam. Det är fascinerande och skulle vara kul att göra någon gång. Ska jag hinna innan jag fyller 30 har jag bara till 2010 på mig. *gah!*

Jax
2007-04-06, 07:34
Nä, du är inte ensam. Det är fascinerande och skulle vara kul att göra någon gång. Ska jag hinna innan jag fyller 30 har jag bara till 2010 på mig. *gah!*
Haha, hoppa ur spåret med din rullator, vi ungdomar ska fram.

Noodles
2007-04-06, 07:38
Haha, hoppa ur spåret med din rullator, vi ungdomar ska fram.

*cry*

Jag kan åtminstone trösta mig med att marathonlöpare sägs vara som bäst efter 30.

Snorunge

machine gun
2007-04-06, 10:32
Å vilken mysig film. Det är du som är min insperation när det gäller konditionen och springningen! :thumbup:

Åh, tack! Vad glad jag blir! *cupid* :em:

Nä, du är inte ensam. Det är fascinerande och skulle vara kul att göra någon gång. Ska jag hinna innan jag fyller 30 har jag bara till 2010 på mig. *gah!*

Den här kvinnan genomförde sin första IM förra året. Den började hon förbereda sig för i november året innan, då kunde hon inte crawla och hade inte suttit på en racer förut. Hon kom i mål på 12:40. Hon är för övrigt 24 år gammal. Snacka om inspirationskälla. http://www.halso.info/forum/t-24161.html

floppix
2007-04-06, 11:11
Näe, nu ska det mycket till för att jag ska säga att det är jobbigt att springa eller att jag är trött i benen...

MTn1v5TGK_w

Eddie Vedder
2007-04-06, 11:19
Näe, nu ska det mycket till för att jag ska säga att det är jobbigt att springa eller att jag är trött i benen...

MTn1v5TGK_w

Rocky Balboa och Apollo Creed i triathlonformat vid målgången där.:D

skratt
2007-04-06, 14:43
Hur har jag kunnat missa denna journal?!
Grym kondis du har :D. Du är en stor inspirationskälla till en liten mini-löpare som jag.. *flex*

Konditionsträning ftw!

Ska helt klart följa din journal :).

machine gun
2007-04-06, 17:01
Näe, nu ska det mycket till för att jag ska säga att det är jobbigt att springa eller att jag är trött i benen...

En till klassiker...

tRB1p89k7_I

machine gun
2007-04-06, 17:03
Hur har jag kunnat missa denna journal?!
Grym kondis du har :D. Du är en stor inspirationskälla till en liten mini-löpare som jag.. *flex*

Konditionsträning ftw!

Ska helt klart följa din journal :).

Tack så mycket! *cupid*

Fram för mer konditionsträning på kolo!

skaparn
2007-04-06, 17:16
Fram för mer konditionsträning på kolo!

Nej usch! Det är ju jobbigt.

Jag har redan lite ångest inför tisdag. Som min käft går finns ju inget alternativ till full gas hela vägen.

machine gun
2007-04-06, 17:26
Nej usch! Det är ju jobbigt.

Jag har redan lite ångest inför tisdag. Som min käft går finns ju inget alternativ till full gas hela vägen.

Snabbdistans 15 km med inbyggd backträning *spy*

machine gun
2007-04-06, 18:32
Hade planer på att släpa fram cykeln idag, men jag åkte på att hjälpa till att sortera prylar och skruva ner hyllor inför en flytt istället. Löpning är inte aktuellt idag och gymmet är såklart stängt *gah!* (en anledning så god som någon att skaffa kort på fitness 24/7 skulle ju vara att de har öppet dygnet runt, alla dagar). Börjar klättra på väggarna här snart, så det lutar åt nån slags improviserad hemmaträning. Får se vad det blir.

Hmm.. långpass inplanerat imorgon, skulle helst vilja springa nån annanstans än mina vanliga rundor och helst åtminstone delvis på mjukare underlag än asfalt. Vetefan var det skulle vara däremot.. hmm.. tips någon?

skaparn
2007-04-06, 19:01
Hade planer på att släpa fram cykeln idag, men jag åkte på att hjälpa till att sortera prylar och skruva ner hyllor inför en flytt istället. Löpning är inte aktuellt idag och gymmet är såklart stängt *gah!* (en anledning så god som någon att skaffa kort på fitness 24/7 skulle ju vara att de har öppet dygnet runt, alla dagar). Börjar klättra på väggarna här snart, så det lutar åt nån slags improviserad hemmaträning. Får se vad det blir.

Hmm.. långpass inplanerat imorgon, skulle helst vilja springa nån annanstans än mina vanliga rundor och helst åtminstone delvis på mjukare underlag än asfalt. Vetefan var det skulle vara däremot.. hmm.. tips någon?

I skogarna kring Hellas/Erstavik/Nackareservatet kanske? Jag har inte varit där på länge men det finns åtminstone gudomliga MTB-spår, och de går utmärkt att löpa i. Alla distanser och svårighetsgrader borde gå att åstadkomma om man planerar sin löprunda lite.

När jag tänker efter bröt jag ett revben där senaste gången jag besökte Hellas. Det gjorde ont.

Noodles
2007-04-06, 19:32
Hade planer på att släpa fram cykeln idag, men jag åkte på att hjälpa till att sortera prylar och skruva ner hyllor inför en flytt istället. Löpning är inte aktuellt idag och gymmet är såklart stängt *gah!* (en anledning så god som någon att skaffa kort på fitness 24/7 skulle ju vara att de har öppet dygnet runt, alla dagar). Börjar klättra på väggarna här snart, så det lutar åt nån slags improviserad hemmaträning. Får se vad det blir.

Hmm.. långpass inplanerat imorgon, skulle helst vilja springa nån annanstans än mina vanliga rundor och helst åtminstone delvis på mjukare underlag än asfalt. Vetefan var det skulle vara däremot.. hmm.. tips någon?

Jag upptäckte fördelarna med Fitness 24/7 nu när mitt gym är stängt under påskhelgen. Varför bytte jag? Både roddmaskin och dygnet runt-träning missar jag nu.

Hur ser din planering ut med långpassen närmaste tiden? Hur långt planerar du att springa som längst?

Eva_E
2007-04-06, 20:16
Jag tror jag har tipsat om det förrut, men varför inte säga det igen? Ta pendeltåget till Tumba och gå/spring/ta bussen till Harbro och spring nåt av spåren därifrån. Det längsta är ett 17,9 km terrängspår, tillräckligt långt för att duga som långpass för de flesta. Bara en varning - det är rätt kuperat!

Ett annat förslag är att ta tunnelbanan ut till Norsborg och springa gångstigen längs mälarstranden. Jättevackert! Sen kan du fortsätta genom ett par till av förorterna innan du tar tunnelbanan in till stan, alternativt springa cykelbanan som går parallellt med Glömstavägen till Huddinge - en sträcka som jag själv sprungit rätt mycket.

Lycka till med långpasset!


Eva

machine gun
2007-04-06, 20:29
Jag upptäckte fördelarna med Fitness 24/7 nu när mitt gym är stängt under påskhelgen. Varför bytte jag? Både roddmaskin och dygnet runt-träning missar jag nu.

Hur ser din planering ut med långpassen närmaste tiden? Hur långt planerar du att springa som längst?

Om jag börjar träna där så måste jag nästan gå dit och träna kl.3 på natten nån gång - bara för att man kan! :D

Tjaa.. planen från början var väl att jag skulle ha hunnit med lite fler långpass vid det här laget, men nu är det som det är. Jag vill hinna med minst ett par 25 km-pass och gärna ett pass på uppåt 30 km innan maran iaf. Gawd.. tiden går sjukt snabbt känner jag =/ Passet imorgon är planerat till ca 20 km iaf.

skaparn och Eva_E: Tack så mycket för tipsen! Får se var jag hamnar imorgon.

skaparn
2007-04-06, 20:37
Får se var jag hamnar imorgon.

Rågsved

machine gun
2007-04-06, 20:40
Rehab/prehab ca 50 min

Det blev lite improviserad hemmaträning såhär på kvällskvisten denna långfredag. Kom på att jag slarvat en del med mina axelrehabövningar sista tiden :em:, så jag passade på att ta allt tråkigt på en gång och körde axelstabilitet, fotledsstabilitet och bålstabilitet.

Diverse rotatorcuffövningar
Stol-dips (hälarna i golvet)
Tåhävningar på balansplatta
Split-squats med främre foten på balansplatta
Utfall med främre foten på balansplatta
Djupa böj på balansplatta
Crunches (gjorde 50 st, sen tröttnade jag)
Plankan 2x2 min

Lekte även lite med greppbrädan och körde lite dödhäng, open hand-träning osv.

machine gun
2007-04-06, 22:28
Justja, noterade min vilopuls imorse och den låg på 54. Kanske inte en optimal dag att mäta vilopulsen på med tanke på träningsvärken och att det var ett tag sen jag hade en vilodag, så det är möjligt att den egentligen ska vara något slag lägre.

machine gun
2007-04-07, 10:23
Oh my... Drömde att jag tävlade i multisport, var helt slut när jag vaknade :Virro

Har lite känningar i vänster smalben, så i värsta fall kommer jag få kapa av dagens pass en aning. Det blir nog till att hålla sig i närområdet. Drygt som fan annars att dra iväg nånstans bara för att konstatera att man bara kan springa några km. Har iaf känt igenom benet och det verkar vara samma skit som vanligt, dvs muskulärt, själva benkanten ömmar inte (förutom där musklerna fäster in dvs) så jag tror att det är lugnt. Ordentlig fotledsuppvärmning bara, så borde det gå bra. Men jag avbryter som sagt om det skulle kännas värre än vanligt. Lite har man ju lärt sig genom åren..

Kunde ingen sagt till mig när jag höll på med kickboxning att alla fotledsstukningar skulle komma att ge mig rejäla problem i mitt framtida löpintresse om jag inte körde ordentlig rehab? *rolleyes*

Eva_E
2007-04-07, 11:32
Oh my... Drömde att jag tävlade i multisport, var helt slut när jag vaknade :Virro


Har damen möjligen bläddrat i senaste numret av Runners World, där handlar det ju rätt mycket om multisport, ultralöpning och sånt... Helt sanslöst!*screwy*

Hoppas att ditt smalben beter sig som det ska under dagens löpning!


Eva

machine gun
2007-04-07, 16:01
Har damen möjligen bläddrat i senaste numret av Runners World, där handlar det ju rätt mycket om multisport, ultralöpning och sånt... Helt sanslöst!*screwy*

Hoppas att ditt smalben beter sig som det ska under dagens löpning!


Eva

Jo, jag har ju det. Måste vara därifrån det kom. Hursomhelst svårt att känna sig utvilad när man vaknar, när man ägnat sig åt off road-löpning och annat skoj hela natten *screwy*

Smalbenen skärpte till sig och lät mig genomföra mitt långpass. Redovisning kommer strax.

machine gun
2007-04-07, 16:18
Löpning - Långpass

Underlag: Asfalt + ca 4 km grus. Till större delen flackt.

Sträcka: ca 21,4 km
Tid: 2:11:??
Km-tid: 6:07

Kommentarer: Äntligen har man då spräckt 2-milsgränsen och tillika 2-timmarsgränsen! Det blev en dryg halvmara dagen till ära. Sprang mot Liljeholmen, över Liljeholmsbron, genom tanto, ner längs med Årstaviken, genom Hammarby sjöstad och tillbaka. Svängde av mot midsommarkransen och svängde in på min vanliga runda vid Telefonplan för att slippa 2 km uppförsbacke längs Bäckvägen, i gengäld blev rundan ett par-tre km längre. Höll ett väldigt lugnt tempo som iofs drogs ner ytterligare av att det blåste halv storm och att jag fick kämpa mot en galen motvind sådär hela sista milen eller mer. Kändes som att jag knappt kom framåt överhuvudtaget vissa sträckor. Hade krafter kvar när jag kom hem igen och 5-10 km till hade inte varit några större problem i det här tempot iaf. Jag kommer antagligen att försöka lägga mig nånstans runt 6 min/km under SM, så det känns ganska bra om man kan få in det lunket i kroppen.

Smalbenet gnällde lite i början, men det försvann efter sådär 5 km. Höften bråkade också lite, men det kom mest stötvis under första milen. Kommer antagligen vara lite stel imorgon, men det är ju sånt man får ta. Det lutar åt vilodag imorgon, dock en hyffsat aktiv sådan då jag ska agera flyttgubbe. Kom på att jag tränat 11 dagar i rad nu (dock inte så intensivt alla dagar), så det är nog på tiden.

Jax
2007-04-07, 16:23
Grymt bra!

Ruskigt bra kämpat att springa över halvmaran i blåst. Har du fått inspiration av alla dina Ironman-filmer?

machine gun
2007-04-07, 16:33
Grymt bra!

Ruskigt bra kämpat att springa över halvmaran i blåst. Har du fått inspiration av alla dina Ironman-filmer?

Tackar!

Haha, ja kanske. Nämen har jag bestämt mig för en viss sträcka så blir det oftast den, oavsett väder och annat, jag är grymt envis. Jag saknar kanske egentlig löptalang, men jag är utrustad med ett tjockt pannben ;) Men det var inte så farligt iom att jag ändå höll ett lågt tempo, det hade varit betydligt värre att försöka sig på ett snabbdistanspass i det vindmotståndet.

Noodles
2007-04-07, 17:57
Stort grattis! Riktigt bra gjort! :thumbup:

Hur långt har du sprungit som längst innan? Menar alltså andra säsonger också.

Nu är det bara att upprepa varje vecka så kommer du tycka att SM är en promenad i parken. :D

Semiramis
2007-04-07, 18:05
Jäklar vad duktig du är, härligt sprunget!

machine gun
2007-04-07, 18:24
Stort grattis! Riktigt bra gjort! :thumbup:

Hur långt har du sprungit som längst innan? Menar alltså andra säsonger också.

Nu är det bara att upprepa varje vecka så kommer du tycka att SM är en promenad i parken. :D

Tackar!

Det här är den längsta sträcka jag sprungit, alla säsonger inkluderade.

Eller hur.. en väldigt LÅNG och plågsam promenad isf ;)

Jäklar vad duktig du är, härligt sprunget!

Man tackar, man tackar! :)

machine gun
2007-04-07, 20:46
Har genomfört en 3-dagars vägd kostregistrering för ett skolarbete och det är ju ganska kul att använda sig själv som labråtta ibland. Resultat nedan.

Genomsnittligt intag 3 dagar
Energi: 2912 kcal
Fett: 87.2 g - 26 E %
Protein: 107.9 g - 15 E %
Kolhydrat: 419.2 g - 58 E %

Kostfiber: 39.9 g
Järn: 17.1 mg
Zink: 15.78 mg
Selen: 27.37
Kalcium: 1566 mg
Vitamin D: 6.3 µg
Folsyra: 598.23 µg

Fettsammansättning:
Fleromättade fettsyror: 4,4 E %
Enkelomättade fettsyror: 10,8 E %
Mättade fettsyror: 9,4 E %

Det ser bra ut, framförallt att jag får i mig så pass mycket energi. Energifördelningen ser också bra ut. Kommer upp till RDI för alla mikronutrienter utom selen och vitamin D, men de flesta individer klarar sig på ett lägre värde än RDI. Dessutom äter jag ägg ibland (dock inte under dessa 3 dagar) och äggula innehåller både vit D och selen. Vitamin D får man ju dessutom från solen under årstiden vi har framför oss. Fettsammansättningen ser ok ut, det kunde ha fått vara en högre andel fleromättade och enkelomättade fettsyror. Det är det även vanligtvis, då jag har rapsolja i det mesta jag äter. Rapsoljan var dock slut under de första två dagarna så jag körde på olivolja och smör istället. Kostfiber är lite i överkant, men det är å andra sidan ganska svårt att undvika.

Det ser faktiskt överlag betydligt bättre ut än jag trodde att det skulle, med tanke på att jag väljer långt ifrån optimala livsmedel många ggr ;)

floppix
2007-04-07, 21:17
:bow: Du och Ironwoman är mina mat-idoler!

Och du ska veta att de råd du kommer med verkligen sätter sig.
Jag äter fortfarande för mkt kostfibrer... :em: Men jag har minskar på kliet, så lite bättre är det nog...
Och de fyra senaste dagarna har haft följande energifördelning:
Prot 17-19%
Fett 23-28%
Kolh 54-59%

Mer fett och mindre proteiner, som du föreslog! Har funkat bra, kör vidare på det. Tack för hjälp med mat och sånt. Fanns fö. ingen snabbönblandning på mitt lilla ICA närlivs! *mini*

machine gun
2007-04-07, 21:29
:bow: Du och Ironwoman är mina mat-idoler!

Och du ska veta att de råd du kommer med verkligen sätter sig.
Jag äter fortfarande för mkt kostfibrer... Men jag har minskar på kliet, så lite bättre är det nog...
Och de fyra senaste dagarna har haft följande energifördelning:
Prot 17-19%
Fett 23-28%
Kolh 54-59%

Mer fett och mindre proteiner, som du föreslog! Har funkat bra, kör vidare på det. Tack för hjälp med mat och sånt. Fanns fö. ingen snabbönblandning på mitt lilla ICA närlivs!

*cupid* :em:

Det blir oftast ganska mycket kostfiber om man äter vegetariskt, baljväxter innehåller ju hur mycket som helst. Alltså finns det ingen direkt anledning att äta kli eller fiberberikade produkter om man äter mycket oraffinerat i övrigt. Bra att det fungerat, energifördelningen ser bra ut :thumbup: Typiskt med bönsalsan, du får storshoppa om du hittar det i nån annan affär.

sissa
2007-04-07, 23:00
ni är inte kloka ni konditionsmänniskor


jag är bara avis


bra jobbat! impad!

machine gun
2007-04-07, 23:02
ni är inte kloka ni konditionsmänniskor


jag är bara avis


bra jobbat! impad!

Folk brukar säga det :D

Tack!

sissa
2007-04-07, 23:04
du blir bara mer triggad av det va? :D

machine gun
2007-04-07, 23:05
du blir bara mer triggad av det va? :D

Självklart! Jag tar det som en komplimang :D

Noodles
2007-04-08, 06:58
Mitt amatöröga tycker att energiprocenten ser bra ut för en konditionsidrottare. Du verkar hålla en bra balans. Det hade varit annat om du t ex hade 75 E% av någon makronutrient. :)

Edit: Självklart förstår du att du äter alldeles för lite protein för att bli biffig. Du ska leva på kvarg och proteinpulver.

machine gun
2007-04-08, 08:00
Mitt amatöröga tycker att energiprocenten ser bra ut för en konditionsidrottare. Du verkar hålla en bra balans. Det hade varit annat om du t ex hade 75 E% av någon makronutrient. :)

Mitt dietistöga säger att du har rätt. Vid första anblicken tyckte jag att fett och protein var lite lågt, men sen kollade jag på antal gram och kom fram till att mer än så behöver jag verkligen inte.

Edit: Självklart förstår du att du äter alldeles för lite protein för att bli biffig. Du ska leva på kvarg och proteinpulver.

Attans! Jag visste att det var någonting jag gjorde fel.

Semiramis
2007-04-08, 08:20
Intressant! Blir ju mycket lättare att få i sig all näring om man ligger ganska högt i energiintaget.

machine gun
2007-04-08, 08:23
Intressant! Blir ju mycket lättare att få i sig all näring om man ligger ganska högt i energiintaget.

Ja, generellt sett brukar man säga att äter man bara tillräckligt mycket och något sånär varierat så brukar man få i sig allt man behöver. Det är svårare om man ligger lågt i energiintag, man brukar säga att den nedre gränsen för att kunna få i sig alla mikronutrienter man behöver genom kosten (som då måste vara välplanerad) ligger runt 1500 kcal.