handdator

Visa fullständig version : Tjejer! Känner du dig okvinnlig?


sissa
2007-03-18, 15:18
Till tjejerna som styrketränar: Känner du dig okvinnlig?
Och då syftar jag på resultaten som styrketräningen ger rent visuellt inte att man eventuellt känner sig okvinnlig av själva aktiviteten

Kan ju fråga killarna också: Känner du dig mera manlig när du styrketränar (enligt definitionen ovan)

PowPow
2007-03-18, 15:21
Jag känner mig aldrig så kvinnlig som när kidsen lägger sig vid bänken bredvid och bänkar upp dubbelt så mycket som jag.

Men annars känns det nog ganska manligt. Det är ju enda gången man får visa sitt Oh-face för mer än en person åt gången.

mini
2007-03-18, 15:28
Nej. Å andra sidan kände jag mig inte speciellt kvinnlig innan heller. Jag har inte greppat det där med vad kvinnlighet är öht.

AFanatic
2007-03-18, 15:30
Nej. Å andra sidan kände jag mig inte speciellt kvinnlig innan heller. Jag har inte greppat det där med vad kvinnlighet är öht.

+1

Jag är jag. Jag känner mig busig. Och extra busig när jag tar mer än andra. :smash:

Allan
2007-03-18, 15:32
Killar som är pigga på varningar eller avstängningar fortsätter posta dumheter i tråden. Jag vill citera trådskaparen: Till tjejerna som styrketränar: Känner du dig okvinnlig?
Kloka bra inlägg är välkomna, dumheter belönas med svårigheter att posta under en oviss framtid.

Stoltz
2007-03-18, 15:34
Kan ju fråga killarna också: Känner du dig mera manlig när du styrketränar (enligt definitionen ovan)

Jag känner mig nog inte mer manlig som så, utan snarare mer kapabel, vilket styrker mig antar jag.
Men just begreppet att bli kallad "manlig" tar jag med en nypa salt och säger det mest på skoj.

Mago
2007-03-18, 15:34
Kan ju fråga killarna också: Känner du dig mera manlig när du styrketränar (enligt definitionen ovan)

Mindre 14-årig-tjej-aktig, men bara lite.

hobbitar
2007-03-18, 15:38
Jag tror manligheten hör ihop mer med åldern än själva styrketräningen.

Stoltz
2007-03-18, 15:39
Jag känner mig nog inte mer manlig som så, utan snarare mer kapabel, vilket styrker mig antar jag.
Men just begreppet att bli kallad "manlig" tar jag med en nypa salt och säger det mest på skoj.

Läste inte rätt, såg inte att man skulle utgå rent fysiskt. Då kör vi:
Ja, det gör jag nog. Jag tycker inte om tanken på att vara klent byggd, och antar att jag tycker mig se mer av en man i spegeln ifall jag är större.
(Detta var den rent fysiska biten.)

sissa
2007-03-18, 15:44
+1

Jag är jag. Jag känner mig busig. Och extra busig när jag tar mer än andra. :smash:


Inte rent kroppsligt heller? Alltså att du känner dig okvinnlig i kroppen (pga att du är tränad, har muskler osv)

Carolinew
2007-03-18, 15:45
Jag har fått frågan av ganska många som undrar varför jag som tjej sysslar med styrketräning. De verkar inte förstå att man som tjej vill bli grofv *whistle* De tror visst att alla tjejer vill se ut som ett hopplock av tändstickor.

När jag sedan började träna styrkelyft ovanpå allting blev folk ännu mer konfunderade. Inget jag bryr mig om egentligen, men när en bisexuell tjej frågade mig häromdan om jag vad lesbisk blev jag fan riktigt rädd. Uppfattas det verkligen såå feeel? :confused: Är det verkligen så okvinnligt att styrketräna? *gah!*

regus
2007-03-18, 15:46
Kan ju fråga killarna också: Känner du dig mera manlig när du styrketränar (enligt definitionen ovan)

Ja, på något sätt känner jag mig mer manlig. :MrT:

hobbitar
2007-03-18, 15:50
Man kan väl ha muskler OCH vara smal??

Bara för att man har massa muskler behöver man väl inte vara okvinnlig, titta bara på fitnesstjejerna.

Det är väl så att kvinnor som har muskler OCH ganska mycket hull på kroppen som uppfattas som okvinnliga.

Det är bara proffsen som preppar som ser manliga ut när dom är i tävlingsform. En normal kvinna kan träna hela livet och ändå vara kvinnlig om hon inte är alltför pluffsig!

AFanatic
2007-03-18, 15:52
Inte rent kroppsligt heller? Alltså att du känner dig okvinnlig i kroppen (pga att du är tränad, har muskler osv)

Nej det tycker jag inte. Höft/midjeratio på 0,70 kanske hjälper till, inte vet jag. ;) Större axlar och mer v-rygg gör bara att midjan ser ännu bättre ut.

Det enda som skulle kunna kännas lite "grått" är väl att ärmar i nästan alla kläder blir tighta - vilket är vanligt för killar i skjortor exempelvis, och det är ju dösnyggt. Såå...enligt andras ideal som projiceras på en själv vore det mer kvinnligt med smalare armar. Fast jag tycker ju det är snyggt med mkt muskler på såväl tjejer som killar, sedan om man är helt bekväm i det själv är väl en annan femma. Jag tror man växer in i det. Och även lär sig att beställa större storlekar. :D

hobbitar
2007-03-18, 16:02
Här är några exempel på kvinnliga "muskliga" kvinnor:

https://www.xtremebodyshop.com/articles/articleimage/time1.jpg

http://www.bbcenter.sk/images/gallery/fitnessky/timea/majorova10.jpg

http://www.philkaplan.com/thefitnesstruth/images/timea.jpg


http://www.fitplus.cz/allpic/mf/f_161.jpg


Så länge kvonnorna har hyffast lågt kroppsfett så tycker jag dom ser väldigt kvinnliga ut.

Bonnie
2007-03-18, 16:03
Nej. Å andra sidan kände jag mig inte speciellt kvinnlig innan heller. Jag har inte greppat det där med vad kvinnlighet är öht.


+1 verkligen. Alltid varit en pojkflicka

Carolinew
2007-03-18, 16:05
Här är några exempel på kvinnliga "muskliga" kvinnor:

https://www.xtremebodyshop.com/articles/articleimage/time1.jpg

http://www.bbcenter.sk/images/gallery/fitnessky/timea/majorova10.jpg

http://www.philkaplan.com/thefitnesstruth/images/timea.jpg


http://www.fitplus.cz/allpic/mf/f_161.jpg


Så länge kvonnorna har hyffast lågt kroppsfett så tycker jag dom ser väldigt kvinnliga ut.

Men även de måste väl som alla andra genomgått en bulk och då inte sett så kvinnliga ut? Dessutom kan man ju fundera på om de är rena också...

sissa
2007-03-18, 16:06
Tror nog en hel del (särskilt som inte tränar själva) skulle tycka det där är okvinnligt.

Om man nu tänker i termer som kvinligt/okvinnligt öht

Diana
2007-03-18, 16:06
Jag känner mej definitivt inte okvinnlig som tränad. Men det är mkt en bf fråga för mej, dvs att känner mej betydligt kvinnligare när jag har lägre bf och är mindre... (kanske för att man lyfter hälften av sina tjåkkisvikter också vad vet jag :D)

Det sitter ofta i personligheten hur jag uppfattar folk. Finns vissa tränade tjejer jag upplever som kvinnligare än vissa otränade osv. Its ål in ze head, det här med kvinnlighet, enligt min uppfattning.

mela
2007-03-18, 16:09
Jag har aldrig kännt mig "kvinnlig" och jag trivs bra med det.

Tigerkotten
2007-03-18, 16:10
Tyckte inte de där såg kvinnliga ut alls. Någon var väl på gränsen vad jag iaf tycker är okej.

Ang mig som "man" då, så mjae lite mera manlig kanske man känner sig när man får snyggare kropp. Men det är inte mycket, tycker det är andra egenskaper mera.

sissa
2007-03-18, 16:11
Jag kände mig lite okvinnlig igår nämlish. Och jag brukar mkt sällan tänka i såna termer. Och jag vet att jag är liten och inte grov, men jag märker ändå en förändring på kroppen (väger också 7-8 kilo mer än vad jag gjort i den största delen av mitt vuxna liv)

Men det kanske mer är själva förändringen " hm, jag ser inte riktigt ut som jag brukar eller jag känner mig mig inte riktigt som innan"
än en kvinnlig/okvinnlig-grej egentligen

Diana
2007-03-18, 16:33
Jag kände mig lite okvinnlig igår nämlish. Och jag brukar mkt sällan tänka i såna termer. Och jag vet att jag är liten och inte grov, men jag märker ändå en förändring på kroppen (väger också 7-8 kilo mer än vad jag gjort i den största delen av mitt vuxna liv)

Men det kanske mer är själva förändringen " hm, jag ser inte riktigt ut som jag brukar eller jag känner mig mig inte riktigt som innan"
än en kvinnlig/okvinnlig-grej egentligen

Förstår hur du menar.
Men tänker jag på olika kroppstyper tränad vs. otränade så känns
en tränadkropp mer tilltalande med sina rundningar över låren(mukkler)
+ ett putande äzz + smal midja(midje vs äzz ration = snyggare)
+ fin hållning, rak i rygg(dvs icke kärringkut som många otränade har).
- Detta är i mina ögon kvinnligare än många otränade(förfallna) kroppar med
helt platta äzz, öl/babymagar på tjejer, kass hållning etc... en kropp får fiiiiina
former av styrketräning förutsatt att bf:et är tillräckligt lågt. Fiiiiiiinare än
många otränade.

Jag menar inte att alla otränade kroppar set ut på samma vis, men tar man
en titt i samhället ser man att det är en väldans massa.

stridis
2007-03-18, 16:42
Timea är ju så het, knappast okvinnlig.

Till den alternativa frågeställningen för killarna:
Jag känner mig inte manligare men mer bekväm med mig själv. Känner mig knappast manlig öht, men jag har aldrig gjort sammankopplingen gå på gym eller slå någon blodig->manlig (vilket jag förstått att vissa tänker lite, att slåss i ring eller på plattform helst i fullkontakt skall visst vara väldigt manligt).

Sundsarn
2007-03-18, 16:50
Förstår hur du menar.
Men tänker jag på olika kroppstyper tränad vs. otränade så känns
en tränadkropp mer tilltalande med sina rundningar över låren(mukkler)
+ ett putande äzz + smal midja(midje vs äzz ration = snyggare)
+ fin hållning, rak i rygg(dvs icke kärringkut som många otränade har).
- Detta är i mina ögon kvinnligare än många otränade(förfallna) kroppar med
helt platta äzz, öl/babymagar på tjejer, kass hållning etc... en kropp får fiiiiina
former av styrketräning förutsatt att bf:et är tillräckligt lågt. Fiiiiiiinare än
många otränade.

Jag menar inte att alla otränade kroppar set ut på samma vis, men tar man
en titt i samhället ser man att det är en väldans massa.

Håller med dig fullständigt.

Många tänker kanske inte på det men många av de som många kvinnliga "hetingar" bland kändisar tränar styrka just för att det faktiskt blir snyggare. Dessa bulkar visserligen kanske inte och så vidare, men jag tror definitivt att väldigt många tjejer/kvinnor skulle må mycket bättre av att träna styrka även om de inte i längden vill bygga maximalt med massa.

För att svara på frågeställningen för killarna här då:
ja, jag känner mig "manligare" på sätt och vis. Jag vill definitivt inte verka "liten" vilket jag till vis del gör med mina 170cm. Har fått positiv respons av en kompis äldre syster som sa att hon inte tänkte på min längd eftersom jag var så pass tränad (en nypa salt på ordet tränad). Då är ändå hela deras familj ganska långa, min polare är väl längst med sina 200cm och syster är väl mellan 175-180cm kanske.

Timme
2007-03-18, 17:06
Dessutom kan man ju fundera på om de är rena också...

+1

Jaws
2007-03-18, 17:13
Jag känner mig definitivt mer manlig. Kläderna sitter snyggt på large storlek...men det bästa av allt, jag orkar lyfta tjejkompisar och då känner jag mig jävligt manlig*rolleyes*

Sniggel
2007-03-18, 18:31
Jag tycker nog att styrkan, mer än utseendet påverkar mig personligen. Känner mig mer självsäker av att vara stark och det kanske leder till att man känner sig mer manlig också (vad nu "manlig" egentligen är för något). Utseendemässigt påverkas nog andra mer än vad man själv påverkas.

Fed up
2007-03-18, 18:35
Jag har fått frågan av ganska många som undrar varför jag som tjej sysslar med styrketräning. De verkar inte förstå att man som tjej vill bli grofv *whistle* De tror visst att alla tjejer vill se ut som ett hopplock av tändstickor.

När jag sedan började träna styrkelyft ovanpå allting blev folk ännu mer konfunderade. Inget jag bryr mig om egentligen, men när en bisexuell tjej frågade mig häromdan om jag vad lesbisk blev jag fan riktigt rädd. Uppfattas det verkligen såå feeel? :confused: Är det verkligen så okvinnligt att styrketräna? *gah!*

Man behöver inte se klassiskt "okvinnlig" ut för att vara lesbisk...*rolleyes*

Jag känner mig nog typ som vanligt när jag tränar, kanske mer kvinnlig på ett dåligt sätt när man blir "inkollad" när man kör hantelrodd eller nåt sånt...*grr*

Fartman
2007-03-18, 18:40
Kan ju fråga killarna också: Känner du dig mera manlig när du styrketränar (enligt definitionen ovan)

Jepp, faktiskt. Fast det har nog mer att göra med att man verkligen får ta i och jobba med musklerna/kroppen. Det är alltid en "manlig-känsla" över att få ta i och anstränga sig riktigt mycket.
Sen så har vi ju i tidigare trådar kommit fram till att man ofta bedöms som manlig/kvinnlig av det egna könet. Och alla vi killar som tränar och fått resultat har nog märkt av att man får rätt mycket postiva kommentarer av andra män om man är större/starkare än medelmannen.

Baan
2007-03-18, 18:45
Känner mig inte särskilt manlig för jag styrketränner. Förvisso kanske mer muskler är lika med manlighet, men å andra sidan är det lite utseendefixering på det hela samt att det kan ses som omanlig att ta bort en del kroppsbehåring, så till slut hamnar det på +-0 för mig ändå.

nutz
2007-03-18, 19:03
Skulle gärna vilja känna mig mer kvinnlig när jag tränar.

aliquis
2007-03-18, 19:04
Kille: Nej, jag känner mig inte mer manlig när jag tränar.

Dnepr
2007-03-18, 19:05
Jag känner mig okvinnlig när jag tränar och framför allt när jag duschar. Sen finns det andra stunder då kvinnan i mig tittar fram - då går mannen i mig på rast.

Diana
2007-03-18, 19:07
Jag känner mig okvinnlig när jag tränar och framför allt när jag duschar. Sen finns det andra stunder då kvinnan i mig tittar fram - då går mannen i mig på rast.

Oh? *popcorn*

Dnepr
2007-03-18, 19:13
Oh? *popcorn*

Klart, vill du säga hej till henne? Det jag menade var att i vissa stunder då man är öm, mjuk, sensitiv, osv - så kanske dom manliga egenskaperna får stå lite åt sidan. Jag säger inte att det är på nåt sätt omanligt att bete sig så - tvärtom. Men jag klassar dom bara inte som urtypiska manliga drag.

Diana
2007-03-18, 19:47
Klart, vill du säga hej till henne? Det jag menade var att i vissa stunder då man är öm, mjuk, sensitiv, osv - så kanske dom manliga egenskaperna får stå lite åt sidan. Jag säger inte att det är på nåt sätt omanligt att bete sig så - tvärtom. Men jag klassar dom bara inte som urtypiska manliga drag.
Ja, du hava så rätt, alla äro vi i någon mån tvekönade i psyket. Vissa har man bara svårare än andra att föreställa sej en sådan sida hos av nåt skäl. :D *påpcårn

LadyG
2007-03-18, 20:00
Känner mig otroligt nöjd när jag ser kurvor och linjer som träningen skulpterat fram, men är osäker på om det egentligen är så typiskt kvnnligt. Fast, ostrukturerad fundering följer, det syns bäst om man har en lagom urringat, axellös klänning, helst med slits som visar en del av låret... och det är iaf inte särskilt manligt väl, så då måste det väl vara kvinnligt då?

Eller?

tinus
2007-03-18, 20:29
Känner mig inte ett dugg manlig! Det är snarare så att jag känner mig mer kvinnlig nu än för några år sedan,trots att jag är bra mycket större.
När jag var yngre var jag en riktig pojkflicka men nu på senare tid har jag blivit riktigt kvinnlig när jag tänker efter:D Kanske är blingbling sporten som har "fått igång" kvinnligheten hos mig:laugh:

Krampus
2007-03-18, 21:11
Kan ju fråga killarna också: Känner du dig mera manlig när du styrketränar (enligt definitionen ovan)

Nae. :/ Sådär...

champion
2007-03-18, 21:22
Varför skulle det vara okvinnligt att träna??
Tycker det bara är roligt att fler tjejer vågar/vill komma ner till gymet.
Ju fler tjejer på gymet ju fler killar kommer dit *whistle*

skyler
2007-03-18, 21:34
Jag känner mig vanligvis väldigt kvinnlig men har på senare tid börjat få lite nedsättande komentarer av min omgivning. De ifrågasätter varför jag styrketränar och jag får ofta kommentarer som: Oj...nu kanske du borde sluta med att styrketräna eller, du som var så fin. Då känner jag mig inte så kvinnlig precis.*screwy*

Lexidos
2007-03-18, 22:14
Aldrig riktigt tänkt på det igentligen, när jag tränat ordentliget så känner jag mig snarare som världens härskare ( mer än vanligt då) :D

no1fitness
2007-03-19, 06:26
Jag har aldrig någonsin fått något elakt/nedsättande sagt till mig pga mina muskler.
Iofs kanske folk inte alltid vågar säga vad de tycker...;)
Om någon skulle säga något sådant till mig skulle jag dock inte bry mig om det överhuvudtaget då jag tycker att det ser bra ut.

Jag är väl "stor" i mångas ögon, dock inte i mina egna, men har aldrig heller känt mig okvinnlig pga styrketräningen eller musklerna.
Så länge min sambo gillar mig så är jag nöjd. :)

Håller med Tinus i det hon skriver och även jag var en pojkflicka när jag var yngre. Dock vill jag påpeka att jag inte tävlar i blingbling-sporten. :D

Angel
2007-03-19, 07:31
Kan nog inte svara på det, har bara en massa titts och ass.

Dnepr
2007-03-19, 08:52
Ja, du hava så rätt, alla äro vi i någon mån tvekönade i psyket. Vissa har man bara svårare än andra att föreställa sej en sådan sida hos av nåt skäl. :D *påpcårn

Jag tror nog jag väljer att ta det där som en komplimang. *poppkånn*

Jax
2007-03-19, 08:54
Känner mig mer manlig när jag springer runt i skogen i tights än vad jag gör framför spegel på gymmet när jag kör hantelcurl.

L-Sami
2007-03-19, 10:04
Jag känner verkligen mer manlig när jag tränar.

corbendallas
2007-03-19, 11:07
Kan det vara så att definitionen på manligt/kvinnligt skiljer sig mellan folk som tränar och folk som inte tränar?

En annan intressant fråga är ju, är våra kvinnliga friidrottsstjärnor kvinnliga? Dom hyllas ju som fantomer när dom gör bra resultat o det är ingen som ifrågasätter om dom är kvinnor. Nog är dom hyfsat vältränade och ser ju knappast ut som nån Zornkulla precis...

Vad är egentligen kvinnlighet/manlighet?

Tolkia
2007-03-19, 11:14
En annan intressant fråga är ju, är våra kvinnliga friidrottsstjärnor kvinnliga? Dom hyllas ju som fantomer när dom gör bra resultat o det är ingen som ifrågasätter om dom är kvinnor. Nog är dom hyfsat vältränade och ser ju knappast ut som nån Zornkulla precis...
Det hela blir än intressantare om man tar med i beräkningen att t.ex. fotbollsspelande tjejer däremot ifrågasätts en hel del.

jwzrd
2007-03-19, 11:20
Problemet här är att kvinnor gärna vill vara kvinnliga OCH sig själva på precis sitt sätt samtidigt. Det vore fånigt om jag, eller någon annan, ville påstå att ingen ska få kalla sig och sina känslor för vad de själva vill men... det blir svårt när alla ska använda ett och samma ord för att just ordet i sig har en positiv klang för dem, till att betyda just vad som helst.

Det säger sig själv att när Sigrid som trivs som svag, skör och försiktig inte kan sätta etiketten Kvinnlig på det samtidigt som Doris, 28 år, styrkelyfterska i tyngsta klassen, muskulös, stor och mycket självsäker vill ha det samtidigt.

Något måste ordet betyda, kanske betyder kvinnlig just att välja att acceptera sig själv och vara det till fullo. Jag blir tvungen att ställa mig i kö för att få använda ordet :)

Tolkia
2007-03-19, 11:23
Jwzrd: Good point.

The_RobRoy
2007-03-19, 11:34
Att bedömma av svaren i tråden, är det så att det är en viss sorts tjejer som börjar styrketräna mer seriöst?

Pojkflickor, tjejer som aldrig känt sig särskilt kvinnliga osv?

Tolkia
2007-03-19, 11:38
Att bedömma av svaren i tråden, är det så att det är en viss sorts tjejer som börjar styrketräna mer seriöst?

Pojkflickor, tjejer som aldrig känt sig särskilt kvinnliga osv?
Jag tror att det är att göra det enkelt för sig. I alla fall så länge vi inte har något slags gemensam definition på vad det är att känna sig kvinnlig. Åtminstone jag frågar mig ju också hur ofta kvinnor i allmänhet känner sig "kvinnliga" eller "okvinnliga" överhuvudtaget? Jag har svårt att tro att man mäter allt man gör och säger efter något slags kvinnlighetsindex, varje dag? Det känns åtminstone väldigt främmande för mig, och jag är obestridligen kvinna och med största sannolikhet inte särskilt unik.

The_RobRoy
2007-03-19, 11:44
Jag tror att det är att göra det enkelt för sig. I alla fall så länge vi inte har något slags gemensam definition på vad det är att känna sig kvinnlig. Åtminstone jag frågar mig ju också hur ofta kvinnor i allmänhet känner sig "kvinnliga" eller "okvinnliga" överhuvudtaget? Jag har svårt att tro att man mäter allt man gör och säger efter något slags kvinnlighetsindex, varje dag? Det känns åtminstone väldigt främmande för mig, och jag är obestridligen kvinna och med största sannolikhet inte särskilt unik.

Hehe, ja det var ju en ganska diffus fråga, men ändå, så hör man vissa tjejer säga att, jag har alltid varit lite av en pojkflicka, medans andra tjejer aldrig säger något sådant.

Trance
2007-03-19, 11:45
Det traditionella kvinnliga är ju inte önskade egenskaper i dagens klimat, de har blivit "fula". Undantaget är väl mamma-rollen som fortfarande är positiv till största delen. Men saker som:

Vara uppklädd.
Sminkad
Hjälplöshet (en man hjälper kvinnan med något)
Shoppa
Känslosam

Anses alla negativa och ytliga mer eller mindre. Vissa traditionellt manliga attribut anses ju också negativa, men mycket färre.

Fighterbabe
2007-03-19, 13:18
Jag har väl aldirg varit direkt liten och mest fått kommenatrer om att jag är tjock. :( Okej, men om jag skulle ha samma kroppsstorlek fast det var muskler? Skulle jag vara tjock då också?:confused:

Jag har för tjocka/griva vader för att ha kvinnliga högklackade stövlar... Men, men...

Det som skulle vara det tydligaste exemplet på att jag är kvinna är väl min ljusa röst. (Lite FÖR ljus kan jag tycka då jag måsta sänka den extremt ibland för att få respons från min kaxiga hund när han trotsar *rolleyes* )

Men något som jag är nöjd med är nog mina bröst, men om jag ska gå ner i vikt så försvinner väl de? :em:

Langster
2007-03-19, 13:22
Det traditionella kvinnliga är ju inte önskade egenskaper i dagens klimat, de har blivit "fula". Undantaget är väl mamma-rollen som fortfarande är positiv till största delen. Men saker som:

Vara uppklädd.
Sminkad
Hjälplöshet (en man hjälper kvinnan med något)
Shoppa
Känslosam

Anses alla negativa och ytliga mer eller mindre. Vissa traditionellt manliga attribut anses ju också negativa, men mycket färre.
Jag vet inte om smink, shopping och mode (vara uppklädd) alls ses som några negativa kvinnliga attribut i dagens samhälle. Snarare tvärtom, mode och shopping har ju bara blivit större och större på senaste tiden, med ständigt större mediabevakning. Nu för tiden är det anses det nästan fint när kvinnor unnar sig saker trots att de inte har råd... Bara man mår bra av det för stunden så är det bra. Många lever på kredit bara för att kunna shoppa mer.
Jag ser det som något negativt, men jag vet inte om det anses "fult" av samhället.

psirus
2007-03-19, 13:28
Jag känner mig nog inte speciellt manlig när jag tränar. Om manlighet sitter i att träna tungt finns det så många som är så mycket mer man än mig där inne så jag framstår som en liten fjolla :)

ang kvinnlighet så tycker jag att de är väldigt kvinnligt att bry sig om sin kropp och utseende och därför väldigt kvinnligt att träna.

jenny
2007-03-19, 13:41
Till vardags känner jag mig inte så kvinnlig pga av mina intressen (styrketräning och tv-spelande). Dessutom så pratar jag mycket och kan aldrig hålla tyst om vad jag tycker. Är också väldigt bossig. Jag har svårt att umgås med kvinnor med typisk kvinnlig stil (läs snäll och vårdande personlighet).
Mina mer kvinnliga sidor är mitt klädval (rosa,lila, rosa, lila) samt att jag har lätt till tårar.
Men, angående styrketräningen så får det mig faktiskt att känna mig mer kvinnlig eftersom jag tycker att jag får ett snyggare utseende och därför känner mig mer kvinnlig.

AFanatic
2007-03-19, 13:51
Det traditionella kvinnliga är ju inte önskade egenskaper i dagens klimat, de har blivit "fula". Undantaget är väl mamma-rollen som fortfarande är positiv till största delen. Men saker som:

Vara uppklädd.
Sminkad
Hjälplöshet (en man hjälper kvinnan med något)
Shoppa
Känslosam

Anses alla negativa och ytliga mer eller mindre. Vissa traditionellt manliga attribut anses ju också negativa, men mycket färre.


Anses de uppräknade sakerna som negativa? Har jag aldrig hört talas om. Jo, kanske om man applicerar detta på män. Och än en gång står bögfobin i centrum.

Kvinnlighet (vad det nu är) och manlighet (vad det nu är) kan aldrig ses separat, utan är alltid i förhållande till varandra.

Trance
2007-03-19, 14:27
Anses de uppräknade sakerna som negativa? Har jag aldrig hört talas om. Jo, kanske om man applicerar detta på män. Och än en gång står bögfobin i centrum.

Kvinnlighet (vad det nu är) och manlighet (vad det nu är) kan aldrig ses separat, utan är alltid i förhållande till varandra.

De är oftast negativa i relation till andra egenskaper. Positiva saker är intelligens, vara handlingskraftig, händig etc. De jag räknade upp anses som ytliga eller svaga.

Sedan är det nog inte just bögfobin som gör att det är negativt för män. Mer att det är negativt att vara som en kvinna för en man.

Taisho
2007-03-19, 14:31
Jag känner mig faktiskt mer manlig när jag tränar än när jag handarbetar (virkar eller broderar), vad det nu kan bero på.

Langster
2007-03-19, 14:31
Jag har väl aldirg varit direkt liten och mest fått kommenatrer om att jag är tjock. :( Okej, men om jag skulle ha samma kroppsstorlek fast det var muskler? Skulle jag vara tjock då också?:confused:

Jag har för tjocka/griva vader för att ha kvinnliga högklackade stövlar... Men, men...

Man ser knappast likadan ut om massan består av muskler som om den vore av fett, går inte direkt att missta att någon muskulös är fet.

Själv föredrar jag att vaden fyller ut stöveln istället för sådana fladdriga modeller och det finns med stor sannolikhet stövlar som passar, det handlar nog bara om vilken affär du kollar i.

Sofia4_4
2007-03-19, 15:05
nej

pragmatist
2007-03-19, 15:22
Jag känner mig knappast mer manlig när jag tränar, men nog känner man sig lite mer manlig när man fyller ut kläderna bättre (till en viss gräns) eller kan använda styrkan till något vettigt i vardagen. Å andra sidan känner jag mig manligare nu när jag väger 85 kilo och är hård än när jag vägde 100 kilo och var starkare men betydligt mjukare, så något enkelt samband är det knappast.

Diana
2007-03-19, 15:47
Vad intressant tråd detta blevade

Hehe, ja det var ju en ganska diffus fråga, men ändå, så hör man vissa tjejer säga att, jag har alltid varit lite av en pojkflicka, medans andra tjejer aldrig säger något sådant.
Det är som att säga att det bara är en viss typ av män som börjar med hård styrke.

Jag har aldrig känt mej som en pojkflicka, tvärt om, och av dem jag lärt känna som satsar hårt på styrke så är de feminina(>icke pojkflickiga) damerna faktiskt övervägande i antal.

Sen tror jag att det som driver folk till just styrketräning kan handla om mer komplexa saker än bara att matcha en kropp med en personlighet(det kan vara driven men behöver inte vara det). Man måste inte vara den manligaste mannen bara för att man väljer att gå ner sej i styrketräningsträsket utan det kan tvärt emot likväl handla om försök till kompensation för något eller att man har blivit utsatt eller slagen och 'ger igen' indirekt senare i livet genom att biffa upp sej. Eller kanske pikad på för att man är svag. Samma sak gäller hos kvinnor - det kan finnas så många olika bakomliggande orsaker än bara kropp-till-personlighets-match.

mini
2007-03-19, 16:13
Själv föredrar jag att vaden fyller ut stöveln istället för sådana fladdriga modeller och det finns med stor sannolikhet stövlar som passar, det handlar nog bara om vilken affär du kollar i.

Nu vet jag inte hur mycket damstövlar du analyserat, men det är inte direkt lätt att hitta vida skaft. Jag har inte ens jättevader och har gett upp. Bara som en parantes när du nu så gärna ville komma in och vara duktig.

AFanatic
2007-03-19, 16:24
De är oftast negativa i relation till andra egenskaper. Positiva saker är intelligens, vara handlingskraftig, händig etc. De jag räknade upp anses som ytliga eller svaga.

Sedan är det nog inte just bögfobin som gör att det är negativt för män. Mer att det är negativt att vara som en kvinna för en man.

Var räknade du upp motsatsen (lol) till intelligens, handlingskraftig och händig?

(Vara uppklädd.
Sminkad
Hjälplöshet (en man hjälper kvinnan med något)
Shoppa
Känslosam)

Menar du alltså att vara osminkad är positivt? Återigen, det beror helt och hållet på vilket kön du refererar till. Sminkad kille= negativt Osminkad tjej=negativt - enligt gängse fördomar, mediabilder etc.

Och Trance om det nu är negativt att vara som en kvinna för en man - vad brukar kvinnor vara?

Trance
2007-03-19, 16:40
Var räknade du upp motsatsen (lol) till intelligens, handlingskraftig och händig?

(Vara uppklädd.
Sminkad
Hjälplöshet (en man hjälper kvinnan med något)
Shoppa
Känslosam)

Menar du alltså att vara osminkad är positivt? Återigen, det beror helt och hållet på vilket kön du refererar till. Sminkad kille= negativt Osminkad tjej=negativt - enligt gängse fördomar, mediabilder etc.

Och Trance om det nu är negativt att vara som en kvinna för en man - vad brukar kvinnor vara?

Jag sade inte att det var motsatser eller att det är önskvärt att vara tvärt om. Jag nämner att attributen själva är anses sämre än andra, då främst manliga. Kompetens är "finare" än att vara uppklädd. Styrka (inte nödvändigtvis fysisk) är bättre än att vara hjälplös/svag.

Med andra ord säger jag inte att osminkad är positivt. Man skall ju vara på det sättet ens kön skall vara. Det är negativt för en kvinna att ha manliga attribut, t.ex. ...muskler. Lätt att se på detta forum ibland och bland "vanligt" folk.

Fighterbabe
2007-03-19, 17:52
Nu vet jag inte hur mycket damstövlar du analyserat, men det är inte direkt lätt att hitta vida skaft. Jag har inte ens jättevader och har gett upp. Bara som en parantes när du nu så gärna ville komma in och vara duktig.


Åh, vad bra! Nån som vet vad hon pratar om när det gäller skor! *whistle*
Nej, man får leta bra länge innan man hittar några... Sedan har jag så breda (och stora) fötter också. (Har förmodligen inget med träningen att göra då men). Hur lätt är det att överhuvudtaget hitta "Tjej-skor" som är breda, vida, sköna och SNYGGA, gärna med klack i strl.41?? Stockholm nästa???:confused:

Fighterbabe
2007-03-19, 17:56
Till vardags känner jag mig inte så kvinnlig pga av mina intressen (styrketräning och tv-spelande). Dessutom så pratar jag mycket och kan aldrig hålla tyst om vad jag tycker. Är också väldigt bossig. Jag har svårt att umgås med kvinnor med typisk kvinnlig stil (läs snäll och vårdande personlighet).
Mina mer kvinnliga sidor är mitt klädval (rosa,lila, rosa, lila) samt att jag har lätt till tårar.
Men, angående styrketräningen så får det mig faktiskt att känna mig mer kvinnlig eftersom jag tycker att jag får ett snyggare utseende och därför känner mig mer kvinnlig.

Kläder ja! Jag har ocksä mycket rosa!*cupid* Och kan därför ofta mistas att vara "liten och gullig" (Rund o go´) Men jag kan vara en riktig jävla rebell!! :naughty:

Också ganska sårbar och skör, säg inget som jag tycker är för jobbigt, för då kommer tårarna...*cry*

Langster
2007-03-19, 18:02
Nu vet jag inte hur mycket damstövlar du analyserat, men det är inte direkt lätt att hitta vida skaft. Jag har inte ens jättevader och har gett upp. Bara som en parantes när du nu så gärna ville komma in och vara duktig.

Jag ville inte jättegärna komma in och vara duktig.
Jag kan bara uttala mig om de stövlar jag sett min flickvän prova och de hon har och de jag ser på andra tjejer på stan.
Vad jag sett så finns det ett rätt stort spektra på storlekar och modeller och än en gång så kanske inte alla sorter finns att hitta på Din Sko, man kanske måste kolla runt lite?
Bara som en parantes när du så gärna ville komma in och vara bitter.

pony
2007-03-21, 01:25
Jag känner verkligen mer manlig när jag tränar.

Ska det vara med ett "mig" där? I så fall kan jag inte annat än att hålla med.
Loves it! *flex*

lillnisse
2007-03-21, 08:17
Ser själv kvinnor på gymet som mer kvinnliga än de som inte tränar. Hållning, kroppsform etc.

Sedan finns det ju som sagt en viss gräns för vad jag tycker är kvinnligt, men det har snarare med musklernas form, uppdelning och utseende att göra än själva massan överlag.