handdator

Visa fullständig version : Hjälp! Jag försvinner!


grävlingschnat
2007-03-18, 12:41
Hej.

Jag i princip alltid varit klen, redan som barn. Tränade mycket löpning och fotboll då.
Mellan 16-18års ålder tränade jag styrka och var grymt insatt. Kunde (kommer väl ihåg det mesta också) allt om GI värden och träning och åt aldrig något onyttigt. Åt var 2:e timme hela vakna tiden på dygnet och tränade var 48:e timme på gym. (lösa vikter)
Jag gick upp rejält i vikt och fick en jävligt nice kropp.

Sen skaffade jag flickvän, jobb och de där med kost och träning hanns inte riktigt med. Jag la det på hyllan.
Jag är 22år gammal nu.
Har inte tränat något alls på 3-4år nu.
Äter uruselt. Mår inte så bra heller.

Mina matvanor ser ut som följande:
Frukost 2 mackor, ofta vitt bröd och ett glas mjölk.
Lunch: Ett meal på närmsta grill. (serviceyrke/olika städer varje dag)
Kväll: Färdigrätt

Helt sanslöst dåligt det vet jag, men det känns som att jag inte har någon motivation till förändring.

Jag blir bara klenare och klenare och tappar vikt.

Kan någon ge mig tips vad jag ska göra för att få tillbaks motivationen och ta tag i mitt liv med kost och träning?

:(

Nithian
2007-03-18, 12:43
Disciplin för fan!

Clabus
2007-03-18, 12:50
Det är ju ditt val om du ska göra något åt saken eller inte. Inget vi kan hjälpa dig med. :/

Balken
2007-03-18, 12:51
Sätt upp några mål och sen gör du vad som behöver göras för att komma till dom.

Zakath
2007-03-18, 12:53
Byt vanor, inkorporera styrketräning/motion i din vardag.

larre
2007-03-18, 12:57
Jag tror nog att du vet vad som måste göras.

Sätt upp dom mål du vill uppfylla och läs här kolo hur du gör för att uppnå dom, välkommen hit ;)

blekfet2
2007-03-18, 13:06
Sluta fjanta dig och ta tag i ditt liv.

mini
2007-03-18, 13:08
Sluta sitta och vänta på att det ska regna inspiration och motivation som manna från himlen. Det krävs jobb för förändring, och den enda som kan åstadkomma det är du. Börja förändra något litet, som att äta en bättre frukost, eller lägg till ett mellanmål, köp ett klippkort på gymmet eller promenera två gånger i veckan. Försök få i dig mer energi på samma mängd mat om du tycker det är svårt att äta mycket men vill stabilisera vikten eller gå upp. Olja på maten är ett vanligt tips.

Att skaffa sig nya vanor är en fråga om kontinuitet. Det kommer inte gå jättelätt, men när du gjort något 8-10-15 gånger känns det inte så motigt. Innan dess är det bara att göra ändå.

Fatality
2007-03-18, 13:09
Sluta fjanta dig och ta tag i ditt liv.

+1

Lexidos
2007-03-18, 18:43
gaah! Läste vad du åt o kände för att gråta.
Ryck upp dig goddammit!
Du behöver ju inte kasta om hela ditt liv på en gång, babysteps!
Köpa ett gymkort o fakiskt gå dit hjälper motivationen.

Fjod0r
2007-03-18, 18:51
sätt upp konkreta realistiska mål och ge dig fan på att nå dem. Bestäm ett datum, gärna mycket snart, när du ska börja med det hela.

Ganymedes
2007-03-18, 19:13
Finns inget mirakelord som någon kan säga för att vända en sådan livsstil. Motivationen måste komma inifrån dig själv om det ska hålla i längden. Om du ändå vill ha något ord på vägen: skärp till dig för fan! :)

Rahf
2007-03-18, 19:46
Ditt begär för att nå dina mål måste vara större än ditt begär att leva slappt som du gör.

Din motivation måste komma från dig själv. Du måste rannsaka ditt liv och fundera över vad det är som påverkar dig att inte vilja ta tag i saker.

Du måste vilja någonting mer än din ovilja som håller dig i ditt nuvarande liv.

Du måste prioritera dig själv mer och fokusera på annat än omgivningen.

Du måste sluta tycka synd om dig själv.

Du måste sluta söka motivation hos andra.

Lycka till och håll oss uppdaterade!

Handcuff
2007-03-18, 21:59
Tänkte först gnälla på dig som alla andra..men fastnade vid att du sa att du inte mådde så värst bra av ditt "problem". Mycket av det som sagts är dock sant - bit ihop och bestäm dig!

Jag har själv gått från att varit i en liknande situation till att ha bra kontroll över min tillvaro :thumbup:

Eddie Vedder
2007-03-18, 22:03
Kan någon ge mig tips vad jag ska göra för att få tillbaks motivationen och ta tag i mitt liv med kost och träning?

Ett viktigt steg har du redan tagit, du har analyserat problemet och uppfattar det just som ett problem samt att du vill och behöver en förändring. Det är ett det första och viktigaste steget, och det har du tagit själv!:thumbup:


Va gäller härifrån måste jag hålla med om vad som redan sagts, ingen kan sitta på andra sidan dataskärmen i en avlähgsen del av landet å ge dej motivation till att byta livsstil. Den måste komma från dej och när du väl själv tagit tag i det så finns det en outtömlig kunskapskälla för dej här på kolo där du kan lära dej om kosten, träningen och kroppen. Men den informationen får du söka efter på egen hand å när din vilja till att ta in den kunskapen finns så kommer du vara mottaglig för den oxå.

Flåsan
2007-03-19, 05:27
Motivation 1 = att vägra "försvinna"! Eller? Räcker inte det? Vad vill du förändra? Svaret, som oftast blir i plural d v s; svaren, ska du skriva ner i den följd som de är av betydelse för dig. Börja med punkt nummer ett men helt utan tidskrav och/eller resultathets, fokusera istället på att börja överhuvudtaget. Prestationen/insatsen kommer FÖRE resultatet, kom i håg det! Håller tummarna för att du gör så att du mår bättre så sanrt som möjligt.

Guybrush
2007-03-19, 13:21
Jag är lite i samma sits som du. Jag tränade som fan, löpning, spinning och styrka men sen när jag började jobba soffade jag till mig och tappade träningen HELT. Nu, tio kilo tyngre, försöker jag komma tillbaka till min gamla form. Jag har anmält mig till de flesta lokala löpevenemang som finns i sommar och hade mitt första löpningspass för två dagar sen. Man måste sätta upp lite mål att sträva mot. Mitt första delmål är att komma runt milen på 50 min.

Sätt upp lite delmål och börjar kämpa!!! Ingen släpar ut dig till gymmet, du måste själv ta tag i det! När du sen kommit igång med träningen kommer du att märka att du inte klarar dig på sån skitmat...

nr16
2007-03-19, 14:31
Du kan ju bara ändra lite på det hela....

Typ äta en talrik havregrynsgröt till frukust.
Ta med dig en matlådahemmaifrån med mycket grönt och nyttig mat. En frukt som mellanmål.
När du kommer hem så kan du ju laga en nyttig och proteinrik middag och sen gå i väg och träna...

Svårare än så är det inte....

styrketräning
2007-03-19, 15:44
Har du inga kompisar som du kan börja lagsporta med? När du väl fått igång kroppen igen så kommer viljan att träna dig på egen hand också så du blir bättre på lagsporten och kan piska dina kompisar ;).