handdator

Visa fullständig version : Radiotips söndag 17:00, Filosofiska rummet


skaparn
2007-03-18, 11:43
Det alltid kompetenta programmet Filosofiska rummet ska ikväll handla om relativism. Ständigt aktuellt, både då det handlar om vigselakter i kyrkan eller vårt koldioxidutsläpp i förhållande till AMERIKANARNAS!!1

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?programID=793

Själv är jag nog inte hemma då, men ska poda så fort det läggs ut.

Mental
2007-03-18, 12:01
har den i min podcast lista, ibland är det bra, ibland inte.

Humanist
2007-03-18, 12:50
har den i min podcast lista, ibland är det bra, ibland inte.

Hur funkar podcast? Kan någon skicka upp en länk? Kan man ladda ner det som vanlig fil och köra i winamp istället?

Gillar filosofiska rummet men lyssnar sällan p.g.a. dess dåliga sändningstid.

Mental
2007-03-18, 16:32
Hur funkar podcast? Kan någon skicka upp en länk? Kan man ladda ner det som vanlig fil och köra i winamp istället?

Gillar filosofiska rummet men lyssnar sällan p.g.a. dess dåliga sändningstid.

http://www.sr.se/Podradio/xml/p1_filosofiskarummet.xml

Fagen
2007-03-18, 18:04
Ett intressant tema som tyvärr slarvades bort lite. Detta då programledaren inte lyckades hålla ämnet så snävt som en vettig diskussion krävt. Skulle hellre har hört två "jämbördiga" filosofer diskutera det hela. Slutresultat Positivism - Relativism 7 - 1.

skaparn
2007-03-18, 18:51
Ett intressant tema som tyvärr slarvades bort lite. Detta då programledaren inte lyckades hålla ämnet så snävt som en vettig diskussion krävt. Skulle hellre har hört två "jämbördiga" filosofer diskutera det hela. Slutresultat Positivism - Relativism 7 - 1.

Du måste vara en klok man, eftersom jag egentligen inte har något att tillägga den analysen. För att använda kidsens språk ägde Nils-Eric Sahlin upp Petra Ragnerstam. Det måste finnas mer slipade relativister att finna till ett radioprogram. Hon lät ibland riktigt dum.

Programmet fick fungera som en analys av vårt sätt att definiera sanningar och ett litet försvar till att ändå ha absoluta värderingar.

edit: Jag vill inte påstå att det var dåligt, det var helt klart välanvända 45 minuter.

Tolkia
2007-03-18, 22:08
Instämmer med föregående talare. Programmet var inte dåligt, men alla som ingick var inte bra. Petra Ragnerstam var inte bra. Idén att förklara "sanningar" av typen "Det regnar ute. Om jag går ut utan paraply blir jag våt." med kulturella föreställningar och olika synsätt ... nä, den var inte bra.

Dumleman
2007-03-18, 23:18
Idén att förklara "sanningar" av typen "Det regnar ute. Om jag går ut utan paraply blir jag våt." med kulturella föreställningar och olika synsätt ... nä, den var inte bra.
Exemplet ovan är luddigt. Jag antar att det är ett exempel på ett uttryck som måste prövas mot erfarenheten för att klargöra om den är sann eller falsk? Exemplet utelämnar ivf. massor av viktig information som har avgörande betydelse för sanningsvärdet, information som vi i vår kultur och tid tar för given.

skaparn
2007-03-19, 06:50
Exemplet ovan är luddigt. Jag antar att det är ett exempel på ett uttryck som måste prövas mot erfarenheten för att klargöra om den är sann eller falsk? Exemplet utelämnar ivf. massor av viktig information som har avgörande betydelse för sanningsvärdet, information som vi i vår kultur och tid tar för given.

Har du hört programmet? Jag tror Tolkia tog upp det eftersom det togs upp i detta på ett ganska tramsigt sätt av Petra, och man nästan hörde hur de andra suckade.

Nitrometan
2007-03-19, 09:30
Exemplet ovan är luddigt. Jag antar att det är ett exempel på ett uttryck som måste prövas mot erfarenheten för att klargöra om den är sann eller falsk? Exemplet utelämnar ivf. massor av viktig information som har avgörande betydelse för sanningsvärdet, information som vi i vår kultur och tid tar för given.
Menar du att det finns kulturer där man inte blir blöt av regn?

Tolkia
2007-03-19, 10:16
Exemplet ovan är luddigt. Jag antar att det är ett exempel på ett uttryck som måste prövas mot erfarenheten för att klargöra om den är sann eller falsk? Exemplet utelämnar ivf. massor av viktig information som har avgörande betydelse för sanningsvärdet, information som vi i vår kultur och tid tar för given.
Jag tänkte inte starta någon diskussion om huruvida man BLIR våt eller inte om man går ut när det regnarr, men exemplet kom upp i programmet, och som skaparn skriver, relativismens tillskyndare argumenterade på ett sätt som fick en att önska att man aldrig hade hört det, inte minst för hennes egen skull. "Med sådana vänner behöver man inga fiender", som man ibland säger.

skaparn
2007-03-19, 10:22
Menar du att det finns kulturer där man inte blir blöt av regn?

Göteborgare kallas utövarna. Lång tillvänjning är hemligheten.