handdator

Visa fullständig version : näringsmyt.


Beachjohan
2007-03-18, 01:48
Man måste äta fett för att kroppen ska frigöra fett?
Är det så?
Får kroppen lättare/svårare att frigöra fett beroende på typ av fettintag och storlek?

King Grub
2007-03-18, 05:39
Ett högre fettintag innebär en högre fettoxidation. Samtidigt en högre fettinlagring. Större kolhydratintag med samtidiga lägre fettintag innebär lägre fettoxidation. Samtidigt lägre förbränning. Skillnad på kroppsfettmängden: högst marginell, om någon.

Beachjohan
2007-03-18, 10:37
SÅ med andra ord vill man åt en hög fettoxiadation utan så stor lagring?
Kan man förbränna lagringen genom träning och sen få samma resulutat på oxiadationen?

King Grub
2007-03-18, 10:45
Träning ökar inte fettförbränningen vid en viss kaloribalans.

Hur du fördelar kolhydrat- och fettmängden i kosten vid ett fixerat kalori- och proteinintag har föga, om någon, påverkan.

paddanboy
2007-03-18, 10:49
Det är alltså primärt vid kaloriunderskott fettförbränningen ökar vid träning?

King Grub
2007-03-18, 10:50
Träning ökar inte fettförbränningen vid en viss kaloribalans.

Ligger du på, säg, -500 kcal är fettförbränningen lika stor oavsett om du åstadkommit det genom kalorirestriktion eller motion.

paddanboy
2007-03-18, 10:59
Träning ökar inte fettförbränningen vid en viss kaloribalans.

Ligger du på, säg, -500 kcal är fettförbränningen lika stor oavsett om du åstadkommit det genom kalorirestriktion eller motion.

Det har jag svårt att tro på. Vissa träningsformer, sägs genom den allmänna populärvetenskapen bidra till högre fettförbränning procentuellt än andra.

King Grub
2007-03-18, 11:02
Nej. Och det har varit känt länge.

The increased energy demand is met by increased carbohydrate oxidation, with no increase in 24-hour fat oxidation.

Strength Cond Res. 2005 Feb;19(1):61-6.

Similarly, the differences in HI and LI exercise, RQ are compensated postexercise leading to similar substrate oxidation patterns over 24 h independently of the level of exercise intensity.

Int J Obes Relat Metab Disord. 2004 Jun;28(6):759-65.

In men, resistance exercise has a similar effect on 24-h EE and macronutrient oxidation as a comparable bout of aerobic exercise. Neither exercise produced an increase in 24-h fat oxidation above that observed on a nonexercise control day.

Med Sci Sports Exerc. 2002 Nov;34(11):1793-800.

Both 24-h EE and carbohydrate oxidation were significantly elevated on the exercise days (Con < LI = HI), but 24-h fat oxidation was not different across conditions. Muscle enzymatic profile was not consistently related to 24-h fat or carbohydrate oxidation. It is concluded that exercise intensity has no effect on 24-h EE or nutrient oxidation.

J Appl Physiol. 2002 Mar;92(3):1045-52.

These findings demonstrated higher 24-h EE in the HI than LI protocol, but similar 24-h substrate oxidation rates.

Med Sci Sports Exerc. 1996 Sep;28(9):1138-43.

The changes in 24 h substrate utilization in the obese, as well as in the well-trained group, suggest that endurance training increased the reliance on carbohydrate oxidation and therefore did not increase 24 fat oxidation.

Int J Obes Relat Metab Disord. 1999 Dec;23(12):1223-32.


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86171&highlight=energibalans

fluffy_ferret
2007-03-18, 11:42
Skillnad på kroppsfettmängden: högst marginell, om någon.

Jag gissar på att det där är lite av din egen slutsats ;)

King Grub
2007-03-18, 11:54
Nej.

Överskott:

With carbohydrate overfeeding 75 to 85% of the excess energy was stored and the remaining expended, while with fat overfeeding 90 to 95% of the excess energy was stored, but there was no difference in fat storage after 14 d between the two diets fed isoenergetically to the same subjects.

Nutr Metab (Lond). 2006; 3: 25.

Underskott:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=17284923&query_hl=11&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16875041&query_hl=11&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16770923&query_hl=11&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16685046&query_hl=11&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16476868&query_hl=11&itool=pubmed_docsum

Ingen speciell skillnad. Speciellt inte på sikt. Initialt ger lågkolhydratdieter som bekant större viktförlust, men till stor del beroende på glykogen- och vattenförlust. Kanske även via påverkan på humör och hunger:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=17228046&query_hl=11&itool=pubmed_docsum

Tintomara
2007-03-18, 12:03
Jag gissar på att det där är lite av din egen slutsats ;)
Finns det inga studier gjorda? Dvs som jämför vad olika energifördelningar, vid samma energiintag och samma energiutgifter, har för effekt på kroppsfettmassan.

(Just nu lever jag f.ö. mest på frukt. Inte BARA naturligtvis, men det utgör basen. Eftersom frukt/bär är det enda jag kan äta som inte smakar illa. Kan intyga att dessa kolisar inte hindrar viktnedgång, inte ens hos mig med diabetes typ 2 Tvärtom, trots att jag inte ägnar mig åt medveten bantning så rasar jag i vikt.)

fluffy_ferret
2007-03-18, 12:09
Jag tänker inte läsa 6st studier, det tar för lång tid. Jag har läst många studier i mitt liv och många har varit bristfälligt gjorda och för snabba att dra slutsatser. Det vore synd om jag upptäckte samma sak med dina länkar.

Frågan om högre/lägre oxidation och fettinlagring är hursomhelst irrelevant. Vill man gå ner i vikt och sätta igång fettförbränning så har många studier och praktiska erfarenheter visat att low-carb är minst lika effektivt som high-carb (dagens kostrekommendationer), ofta dubbelt så effektivt.

Fördelen med low-carb dieterna är att man kan äta sig mätt hela tiden och inte behöver hålla koll på några löjliga kalorier. Nackdelen med high-carb är att samtliga är svältkurer som kräver kaloriräkning eftersom hungerkontrollen är sämre. Såna dieter är dömda att misslyckas i längden. Valet torde vara enkelt.

Tintomara
2007-03-18, 12:10
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=17284923&query_hl=11&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16875041&query_hl=11&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16770923&query_hl=11&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16685046&query_hl=11&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16476868&query_hl=11&itool=pubmed_docsum

Intressant.

Tintomara
2007-03-18, 12:18
Fördelen med low-carb dieterna är att man kan äta sig mätt hela tiden och inte behöver hålla koll på några löjliga kalorier. Nackdelen med high-carb är att samtliga är svältkurer som kräver kaloriräkning eftersom hungerkontrollen är sämre. Såna dieter är dömda att misslyckas i längden. Valet torde vara enkelt.
En ytterligare fördel med low carb-bantning (jämfört med lågfett) är väl också minskad risk för gallbesvär/gallstensanfall.

fluffy_ferret
2007-03-18, 12:24
En ytterligare fördel med low carb-bantning (jämfört med lågfett) är väl också minskad risk för gallbesvär/gallstensanfall.

Jag har läst att högre fett i dieten gör så att gallblåsan "sköljs" ur oftare så det ligger nog något i det.

Englund
2007-03-18, 12:31
Frågan om högre/lägre oxidation och fettinlagring är hursomhelst irrelevant. Vill man gå ner i vikt och sätta igång fettförbränning så har många studier och praktiska erfarenheter visat att low-carb är minst lika effektivt som high-carb (dagens kostrekommendationer), ofta dubbelt så effektivt

Eftersom du verkar ifrågasätta fysikens energilagar så ska du nog inte göra det på kolozzeum! Uppsök någon proffesor i fysik och säg att energilagarna inte stämmer istället.

fluffy_ferret
2007-03-18, 12:53
Det enda jag ifrågasätter är din läsförståelse; jag har aldrig sagt något sådant.

Thorwaldsson
2007-03-18, 13:00
Jag tänker inte läsa 6st studier, det tar för lång tid. Jag har läst många studier i mitt liv och många har varit bristfälligt gjorda och för snabba att dra slutsatser. Det vore synd om jag upptäckte samma sak med dina länkar.


Du behöver vara klart bättre byxad än så om du vill att någon ska ta dig på allvar. Speciellt om det är Gruben du ifrågasätter *whistle*

Englund
2007-03-18, 13:05
Det enda jag ifrågasätter är din läsförståelse; jag har aldrig sagt något sådant.
Hur kan du då påstå följande?
Vill man gå ner i vikt och sätta igång fettförbränning så har många studier och praktiska erfarenheter visat att low-carb är minst lika effektivt som high-carb (dagens kostrekommendationer), ofta dubbelt så effektivt
Vad händer med energin som försvinner då du kör på en lågkolhydratsdiet?..
Eftersom du påstår att energi förstörs/försvinner då man använder sig av lite kolhydrater.
Energi kan inte skapas eller förstöras, bara omvandlas i olika former.

Rahf
2007-03-18, 13:07
Hahaha det känns ibland som om fluffy_ferret söker upp trådar med Grubens inlägg för att sen starta diskussioner om allt mellan himmel och jord.

För övrigt så är det lustigt de facto att man inte kan övertyga vissa personer utan de är fast rotade i sin tro och övertygelse.

fluffy_ferret
2007-03-18, 13:14
Hur kan du då påstå följande?

Vad händer med energin som försvinner då du kör på en lågkolhydratsdiet?..
Eftersom du påstår att energi förstörs/försvinner då man använder sig av lite kolhydrater.
Energi kan inte skapas eller förstöras, bara omvandlas i olika former.

Det är inte energi jag pratar om. Det är viktnedgång. Dubbelt så effektiv viktnedgång.

fluffy_ferret
2007-03-18, 13:20
För övrigt så är det lustigt de facto att man inte kan övertyga vissa personer utan de är fast rotade i sin tro och övertygelse.

Så är det. Det är ett vanligt problem här i livet. Jag kan inte påstå att jag är bättre än vissa andra på att hålla ett öppet sinne, men man försöker ju. Fast egentligen, tänk på alla intressanta diskussioner vi skulle missa om det vore så lätt att övertyga folk?

King Grub
2007-03-18, 13:30
Kan säga att fluffy_ferret har 100% rätt till sin åsikt och rätten att uttrycka den, även om den inte stämmer överens med t ex min. Det är självklart. Så slipper vi inlägg av typen som inte har med trådämnet att göra utan som bara påpekar att "man kan inte övertyga somliga". Varför skulle alla dela en åsikt? Kan man bara argumentera på ett någorlunda sakligt och sansat sätt, får man på Kolozzeum dela med sig av den och uttrycka den. Oavsett om man har 39653 inlägg eller 118. Jag tycker fluffy_ferret får onödig personlig kritik enbart på grund av åsikter i ämnet som kanske är i minoritet på forumet, men

Thorwaldsson
2007-03-18, 13:38
Kan man bara argumentera på ett någorlunda sakligt och sansat sätt

Det är enbart detta som jag har ifrågasatt. Om man avfärdar dina 6 (!) källor med orden "Jag tänker inte läsa 6st studier, det tar för lång tid" så tycker jag att man måste kunna backa upp sina egna påståenden med något vettigt.

Att haspla ur sig åsikter som går emot den allmänna synen inom ett ämne är inga svårigheter. Det svåra ligger i att kunna styrka sina egna påståenden.

A.Steinbach
2007-03-18, 13:57
Frågan om högre/lägre oxidation och fettinlagring är hursomhelst irrelevant. Vill man gå ner i vikt och sätta igång fettförbränning så har många studier och praktiska erfarenheter visat att low-carb är minst lika effektivt som high-carb (dagens kostrekommendationer), ofta dubbelt så effektivt.

Fördelen med low-carb dieterna är att man kan äta sig mätt hela tiden och inte behöver hålla koll på några löjliga kalorier. Nackdelen med high-carb är att samtliga är svältkurer som kräver kaloriräkning eftersom hungerkontrollen är sämre. Såna dieter är dömda att misslyckas i längden. Valet torde vara enkelt.

Vad grundar du påståendet på att lowcarb dieter oftast skulle vara dubbelt så effektiva som andra dieter? Är det den senaste studien där man jämförde 4 olika dieter och där Atkins gick ner dubbelt i vikt som den bästa av dom andra?

Nu var det ju så att Atkins gick ner hela 4,9 kg på ett helt år och det är ju uselt dålig viktnedgång. Det var endast drygt 2kg mer än dieten som mest liknar SNR och den viktskillnaden pissar man ut på en ketogen diet den första veckan.

Oftast om man jämför lowcarb dieter med andra dieter så brukar man se en viktskillnad på ca 2-3kg oavsett om studien är 1 månad eller 6 månader lång. och det är just skillnaden i vätskeförlust man ser.

På lowcarb-dieter förlorar man ju initialt drygt 2 kg pga förlust av glykogen och vätska. Sen är även ketoner lite vätskedrivande och de lägre insulinnivåerna leder till lägre vätskereabsorption av njurarna.

Är inga problem att hålla sig mätt på en kost högre på kolhydrater heller bara se till att man inte äter för lite protein. Sen förstår jag inte vad du menar med svältdiet.
Man behöver inte heller räkna några kalorier för att gå ned i vikt även om man inte kör lowcarb.

fluffy_ferret
2007-03-18, 14:07
Thorwaldsson, jag kan avfärda hur mycket jag vill om jag anser att resultaten är oviktiga för det jag argumenterar för, nämligen low carbs överlägsenhet vad gäller viktkontroll. Fördelarna ligger främst i hungerkontroll och då kan ni prata om fettoxidation och energilagar hur mycket ni vill utan att det ändrar ett skvatt.

Thorwaldsson
2007-03-18, 14:15
Thorwaldsson, jag kan avfärda hur mycket jag vill om jag anser att resultaten är oviktiga för det jag argumenterar för, nämligen low carbs överlägsenhet vad gäller viktkontroll. Fördelarna ligger främst i hungerkontroll och då kan ni prata om fettoxidation och energilagar hur mycket ni vill utan att det ändrar ett skvatt.

Problemet ligger väl just i att du inte argumenterar, du slänger bara ut en massa information utan att grunda det i något.

Jag kör själv på lowcarb-diet nu under min deff, så mig behöver du inte övertyga om att det är att föredra ;)

A.Steinbach
2007-03-18, 14:17
Thorwaldsson, jag kan avfärda hur mycket jag vill om jag anser att resultaten är oviktiga för det jag argumenterar för, nämligen low carbs överlägsenhet vad gäller viktkontroll. Fördelarna ligger främst i hungerkontroll och då kan ni prata om fettoxidation och energilagar hur mycket ni vill utan att det ändrar ett skvatt.

Hungerkontroll för vem? Oftast är det metabolt sjuka med dålig insulinkänslighet som det ger en bättre hungerkontroll för.

Oftast äter personer som dietar för lite protein och det är en stor bidragande orsak till varför de inte håller sig mätta eftersom protein är den makronutrient som mättar bäst.

fluffy_ferret
2007-03-18, 14:39
Hungerkontroll för vem? Oftast är det metabolt sjuka med dålig insulinkänslighet som det ger en bättre hungerkontroll för.


Jasså nu har förstärkningar anlänt i form av Steinbach. Jag gissar på att han är en dietist som fick syn på den tokiga ferrets svammel och bestämde sig för att sätta stopp på han. Lite smickrande är det.

För att svara på din fråga så anser jag att det ger bättre hungerkontroll för alla.


Oftast äter personer som dietar för lite protein och det är en stor bidragande orsak till varför de inte håller sig mätta eftersom protein är den makronutrient som mättar bäst.

Nu erkänner han att olika näringsämnen mättar olika mycket! :P

Det är lustigt men också väldigt talande att en ofta förekommande tidig kritik mot Atkins var att man gick omkring och var så himla mätt på den. Och ändå tappade man vikt! Sabla dilemma...

A.Steinbach
2007-03-18, 15:37
Jasså nu har förstärkningar anlänt i form av Steinbach. Jag gissar på att han är en dietist som fick syn på den tokiga ferrets svammel och bestämde sig för att sätta stopp på han. Lite smickrande är det.

För att svara på din fråga så anser jag att det ger bättre hungerkontroll för alla.



Nu erkänner han att olika näringsämnen mättar olika mycket! :P

Det är lustigt men också väldigt talande att en ofta förekommande tidig kritik mot Atkins var att man gick omkring och var så himla mätt på den. Och ändå tappade man vikt! Sabla dilemma...

Är inte dietist men det är alltid lika lustigt att se att alla lowcarb fans använder dietist som ett slags skällsord. Dietister har gjort alla överviktiga och sjuka, det är alltid samma visa.

Du anser att det ger bättre hungerkontroll med lowcarb för alla. Jag anser att det inte är nödvändigt med lowcarb för alla för en bra hungerkontroll.

Vadå "nu erkänner han att olika näringsämnen mättar olika mycket"?? Precis som om jag har påstått motsatsen.

Man behöver inte äta Atkins eller lowcarb för att äta mer protein.

Yes
2007-03-18, 15:37
Att olika mat och näringsämnen mättar olika mycket känner väl alla till? Och visst, det kan väl vara ett argument för att äta lite mer fett och protein under diet - om hungern är ett problem. Jag har för egen del börjat med ett par ägg och en kopp kaffe till frukost. Det står jag mig rätt bra på i några timmar och särskilt mycke energi blir det inte, vilket såklart underlättar. För den sakens skull behöver man dock inte gå så extremt som Atkins.

Själv föredrar jag att ha ett par mål om dagen med endast fett och protein(oftast ägg), dels för att det mättar bra och dels för att jag annars har svårt att få i mig tillräckligt med fett annars. Poängen är att man kan ta ditt argument som en faktor med kosten som man kan pilla med efter behov, utan att vara rädd för kolhydrater.

Sniggel
2007-03-18, 15:47
Nu har väl inte fluffy_ferret sagt emot energilagarna i något av sina påståenden i den här tråden?
Han har väl bara påstått att lowcarb är bättre för viktnedgång.
Han har inte sagt att lowcarb vid samma energiunderskott är bättre för viktnedgång.

Sen kan man hålla med honom eller inte, lowcarb funkar säkert bra för många, men inte alla. Själv har jag märkt att hungern inte är ett större problem för mig, utan snarare orken, och därför kör jag hellre "mediumcarb" ;) då jag vet att kolhydrater ger mig mycket god prestationsförmåga och kan på så sätt skapa mitt energiunderskott utan att plågas av varken orkeslöshet eller hunger.

fluffy_ferret
2007-03-18, 18:29
Är inte dietist men det är alltid lika lustigt att se att alla lowcarb fans använder dietist som ett slags skällsord. Dietister har gjort alla överviktiga och sjuka, det är alltid samma visa.


Den som sa det han var det. Jag har inget emot dietister. Det är fina människor.

Jag är ingen low-carbare egentligen. Lite mer av en stenålderskostfantast. Jag tror på naturlig, oprocessad mat i den kvot som man hittar i naturen. Jag tror på att evolutionen har gjort människan särskilt anpassad för en viss sorts mat och att den borde duga gott för alla våra behov. Det säger inte per automatik att vissa livsmedel är dåliga, inklusive processade, men tyvärr så lägger man till så många tillsatser samt dåliga råvaror nu för tiden att jag brukar tillämpa försiktighetsprincipen.

CoolHandLuke
2007-03-18, 20:57
Förrutom ämnesomsättning och psykologi så finns även matsmältningsapparaten. Jävligt känsligt som verkar leva sitt eget liv och ha en egen agenda ibland.
"Ok! Idag blir det stekt fläsk med löksås och ingen potatis? Vad säger du om det magen? Nej? Lite kanske? Nehe. Ok. Får bli vitt ris o kokt fisk igen då."

Trance
2007-03-18, 21:06
Ett problem med att utesluta kolhydraterna är ju att man presterar rätt mycket sämre på gymmet. Dock verkade det som konditionsidrottare klarade sig rätt bra om de inte körde på max. Källa orkar jag inte leta upp igen.

fluffy_ferret
2007-03-18, 21:43
Ett problem med att utesluta kolhydraterna är ju att man presterar rätt mycket sämre på gymmet. Dock verkade det som konditionsidrottare klarade sig rätt bra om de inte körde på max. Källa orkar jag inte leta upp igen.

Mina egna erfarenheter pekar på att det där är en massa svammel. Lite för tidigt att säga dock.

Det stämmer att konditionsidrott går bra på fettdrift. Har läst om många som gör Vasaloppet med fettuppladdning. Jonas Colting är en som är bra på att fettladda.

http://www.icakuriren.se/ArticlePages/200602/03/20060203104606_Icak776/20060203104606_Icak776.dbp.asp

King Grub
2007-03-18, 21:57
Dom flesta studier som utförts på långdistans som jämfört högfett- med högkolhydratdieter och dessas effekt på prestationsförmågan, finner att ett högt kolhydratintag är att föredra framför ett högt fettintag.

Analys av 20 studier:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=15902985&query_hl=42&itool=pubmed_docsum

Det verkar dock finnas en individuell faktor som resulterar i att vissa, dock en minoritet, presterar minst lika bra på en högfettkost, även vid distansträning.

stridis
2007-03-18, 22:01
Hmm. Utan kolhydrater blir man seg. Det är väl som när man har överträningskänningar, överväxeln är helt borta. Skall man ut och nöta en eller två mil lär ju det inte betyda lika mycket som när man skall ge järnet i några minuters aktivitet.

Englund
2007-03-18, 22:04
Men visst behövs kolhydraterna också?

– Givetvis. För att uppnå effektiv förbränning och få så mycket energi som möjligt är rätt sorts kolhydrater avgörande, eftersom de får ”fettbrasan” att brinna både bättre och längre.
Jasså? Så fettförbränningen ökar av kolhydrater?
Vilka är då de rätta kolhydraterna?
– De som finns i frukt och grönt. De förädlade och näringsfattiga kolhydraterna i flingor, bröd, vitt ris och pasta kan man helt välja bort. De får insulinet i kroppen att åka berg-och-dalbana.
Om man inte ska äta kolhydrater som finns i vitt ris, flingor och pasta pga. att det får insulinet i kroppen åka berg-och-dalbana, varför inte bara tillsätta önskad mängd fett till måltiden så att insulinkurvan ser likadan ut som om man inte skulle ätit dessa kolhydrater?

Du har sagt att du med vanlig kolhydratuppladdning inte skulle komma ens halvvägs i en triathlontävling. Förklara!
– Många idrottsmän, inte minst skidåkare, äter en kost som innehåller alldeles för lite fett och protein och för mycket kolhydrater. I fråga om energiförbränning, vilket är A och O för idrottare på alla nivåer, är fett det bästa bränslet.
Jaha, jag har alltid trott att glykogen var det bästa bränslet. Men då kanske jag ska börja ta en klick smör i halvtidsvila på mina fotbollsmatcher.

King Grub
2007-03-18, 22:06
Coltings uttalanden är ingen idé att börja analysera. Han är en duktig idrottsman, men hans kunskaper i näringsfysiologi är högst bristfälliga för en som ger råd och uttalar sig på den nivån.

LadyG
2007-03-18, 22:08
Han säger emot sig själv tycker jag det låter som:

Vilka är då de rätta kolhydraterna?
– De som finns i frukt och grönt. De förädlade och näringsfattiga kolhydraterna i flingor, bröd, vitt ris och pasta kan man helt välja bort. De får insulinet i kroppen att åka berg-och-dalbana.


Hur ser ditt alternativ ut till skidåkarens klassiska grötfrukost?
– En omelett lagad på några ägg och en skvätt mjölk. Fräst purjo, färska champinjoner, röd paprika, babyspenat, tomater och avokado. Sedan en tallrik lättkesella blandad med yoghurt med mandlar, russin och frukt. Kanske också ett par skivor grovt bröd med lax och avokado.

fluffy_ferret
2007-03-18, 22:52
Coltings uttalanden är ingen idé att börja analysera. Han är en duktig idrottsman, men hans kunskaper i näringsfysiologi är högst bristfälliga för en som ger råd och uttalar sig på den nivån.

Det kan man ju hålla med om.