handdator

Visa fullständig version : Tunga marklyft.


dojjan
2007-03-17, 20:10
När jag kör tunga marklyft får jag ofta en brännande känsla i nedre delen av magen, lite under byxlinningen. Är det dags för mig att skaffa ett bälte eller är det teknikfel?

jakkan
2007-03-17, 20:15
Vad kör du med för vikter?

dojjan
2007-03-18, 16:35
KV på 10 reps 5 set normalt. KV ligger på 73kg

Tunga är allt över det.

jakkan
2007-03-18, 16:38
Skulle dra en råchansning på att det är teknikfel, kanske har något att göra med buktrycket.. bälte bör du inte börja med än på ett bra tag

shadowfire
2007-03-18, 17:12
Den brännande känslan har jag fått då jag kört med bälte som har nypt åt någon form av nerv ovanför ljumsken, men svårt o veta om det är motsvarande grej du har. Skulle nästan ha sett film på ditt utförande med.

dojjan
2007-03-18, 21:21
Ska köra marklyft imorgon, kan filma och slänga upp då. :)

mini
2007-03-18, 22:09
Med all respekt är inte mark på 75-80 kilo vad jag skulle kalla tunga mark. Jag tror du ska vänta med bälte och träna bålen.
Hur tränar du mage idag? Hur länge har du markat? Böjer du med fri stång? Hur länge har du tränat?

dojjan
2007-03-18, 23:33
Med all respekt är inte mark på 75-80 kilo vad jag skulle kalla tunga mark. Jag tror du ska vänta med bälte och träna bålen.
Hur tränar du mage idag? Hur länge har du markat? Böjer du med fri stång? Hur länge har du tränat?

Det är väl upp till var och en vad som är tungt? :) Visste inte vad jag skulle kalla tråden så det fick bli tunga marklyft, häng inte upp dig på det. ;)

Min magträning består just nu av 3x15 situps som "uppvärmning" sedan 5x10-12 cable crunches/situp med vikt. Jag lade in marklyft i mitt schema för ca 4 månader sedan, innan dess körde jag bara ibland. Kör inte böj med fri stång så ofta (vartannat benpass) då tekniken är usel och jag har tyvärr ingen som kan visa mig. Har tränat allt som allt i 1 år.

krellik
2007-03-18, 23:40
Fast mini har en poäng.. Just att när man är nere under säg 100 kg å man får problem av anledningar som skulle kunna hjälpas av ett bälte, så kan man med största säkerhet säga att det skulle vara lite bättre att träna upp bålen istället. Det är ingen som vill kalla dej för svag! Men är man uppe över 200/250/300 kg då börjar man närma sej gränser för vad en normal människokropp klarar att utsättas för utan lite hjälp på traven. Därför blir de lite lite relevant. Förstår du?

dojjan
2007-03-19, 00:03
Fast mini har en poäng.. Just att när man är nere under säg 100 kg å man får problem av anledningar som skulle kunna hjälpas av ett bälte, så kan man med största säkerhet säga att det skulle vara lite bättre att träna upp bålen istället. Det är ingen som vill kalla dej för svag! Men är man uppe över 200/250/300 kg då börjar man närma sej gränser för vad en normal människokropp klarar att utsättas för utan lite hjälp på traven. Därför blir de lite lite relevant. Förstår du?

1. Jag tog inte åt mig, det spelar mig ingen roll om folk tycker jag är svag eller stark, jag tränar för min egen skull :)

2. Ditt resonemang är logiskt. Dock undrar jag om den brännande känslan försvinner om jag tränar upp bålen/magen. Det känns inte som det är svaghet i bålen som orsakar det, men jag vet ju som sagt inte, det var därför jag startade tråden ;)

Lepras
2007-03-19, 00:38
Låter som du bara klämt magen mellan byx/kalsongerna,,har hänt mig flera ggr när ja kört mark...?

dojjan
2007-03-19, 11:22
Låter som du bara klämt magen mellan byx/kalsongerna,,har hänt mig flera ggr när ja kört mark...?

Tyvärr, det är inte så lätt eftersom det är precis under där byxorna sitter.

krellik
2007-03-19, 13:12
klämt lilla magisen under lilla byxorna... staackars sööötizen...

..hmm skulle marklyftet klättra över 70...;) -jävlas med dej-

mini
2007-03-19, 13:38
Jag menade inte att det inte var tungt för dig, jag menade att det är ganska långt ifrån vad du kommer att klara om du sköter träningen ett par år framöver. Därför tror jag att du ska satsa på att bygga en hållbar kropp istället för att börja parera med hjälpmedel. Öka på magträningen, träna på ett bra buktryck (det kan du göra utanför träningen, typ när du väntar på bussen/står på konsum/är på toa/whenever) och ett korrekt utförande i marken. Hur går det med filmer?