handdator

Visa fullständig version : Angående Z_Bumbis nybörjar prog del 2


terese_sixtensson
2007-03-17, 19:54
Läste igenom det, eller ja etersom jag är nybörjare fastnade jag i den första stycket.
Där står att man ska köra styrka en-två dar i veckan plus kondition en dag i veckan. Som ni säkert vet är mitt mål att komma in på polishögskolan, där ett krav är att springa 2km på tio minuter. Styrkan är också viktigt, inte minst för oss tjejer men den tror jag inte att jag kommer att ha problem med.
Det är konditionen jag har problem med, och jag tror att om jag får i gång den att min styrka kommer att gå lättare att bygga upp.
I alla fall det är bara funderingar.
Jag kommer i alla fall börja gå ut hårt med konditionen för det är den jag vill lägga fokus på, men jag vill helst inte ligga helt borta med styrkan heller. Nu är min fråga:
Om jag kör ett pass med styrka i veckan plus två konditions pass, är jag helt borta då, eller varför är det så att de rekomenderas mer styrka än kondition, är det för att styrkan är viktigare eller är de för att den är jobbigare att bygga upp.
Skulle ni helt avråda mig från att träna en dag styrka och två dagar kondition i veckan. I så fall varför ?
Vad är det som gör att det är bättre att träna mer styrka än kondition, får man en mer jämn nivå på sin styrka vs kondition då.
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Jag får egentligen inget perspektiv om hur mycket styrka det handlar om, kanske för att jag inte hållt på något med styrka alls.

dojjan
2007-03-17, 20:01
Z_bumbis tråd handlar främst om hur man bygger upp styrka, inte kondition. Anledningen till att han skrivit att man ska träna kondition över huvud taget i ett styrkeuppbyggande schema är för att det är väldigt korkat att träna alla muskler utom hjärtat. Jag tycker helt klart du kan träna styrka 1 gång och kondition 2 ggr per vecka, men varför inte 2 ggr styrka och 2 ggr kondition?

terese_sixtensson
2007-03-17, 20:28
Ja Skulle de funka så gör jag gärna det, det är inte för mycket att träna fyra pass per vecka då ?
Skulle man kunna lägga upp det så att man tränar ett pas kondition en dag, ett pass styrka en dag och ett passkondition plus ett pas styrka tredje dagen i så fall.
Då får man en vilo dag mellan varje dag.

terese_sixtensson
2007-03-17, 20:38
Eftersom jag inte går på gym heller, undrar jag var man hitta motsvarande övningar till de övningarna.

Fjod0r
2007-03-17, 20:46
varför hänga upp sig på veckor. Kör varannan dag om det passar bättre

terese_sixtensson
2007-03-17, 20:49
varför hänga upp sig på veckor. Kör varannan dag om det passar bättre

Lättare att planera att tex måndagar gör man så, tisdagar gör man så, annars blir det ojämnt. Skulle ju kunna göra så att ojämna veckor mån gör man så, jämna veckor måndag gör man så istället.
men tycker de känns bra med vecko schema, de känns mer strukturerat på något sätt.

dwek
2007-03-17, 21:45
I så fall gör du så! :)

Gör det som känns bäst för dig.
Personligen tkr jag det är bättre att köra varannan dag, men det är som sagt jag det.