handdator

Visa fullständig version : Angående Z_Bumbis nybörjar prog del 2


terese_sixtensson
2007-03-17, 19:54
Läste igenom det, eller ja etersom jag är nybörjare fastnade jag i den första stycket.
Där står att man ska köra styrka en-två dar i veckan plus kondition en dag i veckan. Som ni säkert vet är mitt mål att komma in på polishögskolan, där ett krav är att springa 2km på tio minuter. Styrkan är också viktigt, inte minst för oss tjejer men den tror jag inte att jag kommer att ha problem med.
Det är konditionen jag har problem med, och jag tror att om jag får i gång den att min styrka kommer att gå lättare att bygga upp.
I alla fall det är bara funderingar.
Jag kommer i alla fall börja gå ut hårt med konditionen för det är den jag vill lägga fokus på, men jag vill helst inte ligga helt borta med styrkan heller. Nu är min fråga:
Om jag kör ett pass med styrka i veckan plus två konditions pass, är jag helt borta då, eller varför är det så att de rekomenderas mer styrka än kondition, är det för att styrkan är viktigare eller är de för att den är jobbigare att bygga upp.
Skulle ni helt avråda mig från att träna en dag styrka och två dagar kondition i veckan. I så fall varför ?
Vad är det som gör att det är bättre att träna mer styrka än kondition, får man en mer jämn nivå på sin styrka vs kondition då.
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Jag får egentligen inget perspektiv om hur mycket styrka det handlar om, kanske för att jag inte hållt på något med styrka alls.

dojjan
2007-03-17, 20:01
Z_bumbis tråd handlar främst om hur man bygger upp styrka, inte kondition. Anledningen till att han skrivit att man ska träna kondition över huvud taget i ett styrkeuppbyggande schema är för att det är väldigt korkat att träna alla muskler utom hjärtat. Jag tycker helt klart du kan träna styrka 1 gång och kondition 2 ggr per vecka, men varför inte 2 ggr styrka och 2 ggr kondition?

terese_sixtensson
2007-03-17, 20:28