handdator

Visa fullständig version : täcker garantin en söndrig display?


von huff
2007-03-17, 18:29
min mobil som jag fick i julklapp gick sönder idag.Det var en rätt så dyr sak så jag undrar om någon vet om garantin täcker en söndrig display?*mini*

King Grub
2007-03-17, 18:31
Beror nog på hur den gick sönder. Slutade displayen fungera av sig själv gäller garantin. Var det du som tappade något tungt på den gäller den inte.

Viktor_Balck
2007-03-17, 18:39
Beror nog på hur den gick sönder. Slutade displayen fungera av sig själv gäller garantin. Var det du som tappade något tungt på den gäller den inte.

Eller så uppger man att den bara slutade fungera trots att man råkade ha sönder den på ngt annat sätt.

von huff
2007-03-17, 18:44
Beror nog på hur den gick sönder. Slutade displayen fungera av sig själv gäller garantin. Var det du som tappade något tungt på den gäller den inte.

jag hade den i fickan så skulle jag flytta en tung sak så föll den på fickan.

von huff
2007-03-17, 18:45
Eller så uppger man att den bara slutade fungera trots att man råkade ha sönder den på ngt annat sätt.

joo jag vet fast det är lite svårt men ska försöka hitta på nåt.

better__bodies
2007-03-17, 18:45
Då får du köpa en ny tyvär.

maRRtin
2007-03-17, 18:48
Söndrig är ett väldigt bra svenskt ord.

elan
2007-03-17, 18:52
Beroende på vad du har för hemförsäkring så kan den täcka det där. Mitt ex råkade trampa på mobiltelefonen när den låg i byxfickan på byxorna som låg på golvet (displayen gick sönder), det var inga problem alls att få ut det på hans hemförsäkring.

Som sagt beror det på vad man har för hemförsäkring och så är det ju självrisk också...

Fettecke
2007-03-17, 18:54
Beroende på vad du har för hemförsäkring så kan den täcka det där. Mitt ex råkade trampa på mobiltelefonen när den låg i byxfickan på byxorna som låg på golvet (displayen gick sönder), det var inga problem alls att få ut det på hans hemförsäkring.

Som sagt beror det på vad man har för hemförsäkring och så är det ju självrisk också...

oftast ligger självrisken på drygt 1500, men det är nog värt det om telefonen kostar en njure.

von huff
2007-03-17, 18:55
Söndrig är ett väldigt bra svenskt ord.

ja efinlandssvensk;)

von huff
2007-03-17, 18:57
Beroende på vad du har för hemförsäkring så kan den täcka det där. Mitt ex råkade trampa på mobiltelefonen när den låg i byxfickan på byxorna som låg på golvet (displayen gick sönder), det var inga problem alls att få ut det på hans hemförsäkring.

Som sagt beror det på vad man har för hemförsäkring och så är det ju självrisk också...

ska kolla det.Kan man int nuförtiden ta någon slags försäkring på mobilen?

Mental
2007-03-17, 19:10
ska kolla det.Kan man int nuförtiden ta någon slags försäkring på mobilen?

Jo, men då oftast före man sabbar något :)

Mantus
2007-03-17, 19:11
Jo, men då oftast före man sabbar något :)

:laugh: :laugh: Så sant som det är sagt.

von huff
2007-03-17, 19:16
Jo, men då oftast före man sabbar något :)

haha smart:) om jag vill kan jag ta en på måndag och vänta 2 veckor och sen visa at min mobil gått sönder:D Tycker bara att det är tråkit med att ha en 1x1cm ruta att se med

Mantus
2007-03-17, 19:21
haha smart:) om jag vill kan jag ta en på måndag och vänta 2 veckor och sen visa at min mobil gått sönder:D Tycker bara att det är tråkit med att ha en 1x1cm ruta att se med

Då kan du lika gärna försöka dra en vals om att displayen gick sönder till följd av normalt slitage.

von huff
2007-03-17, 19:23
Då kan du lika gärna försöka dra en vals om att displayen gick sönder till följd av normalt slitage.

japp får bli å göra d!

polaren
2007-03-17, 19:24
Syns det att du har haft sönder den? Finns det ingen synlig skada så är det bara att skicka in på garantin, och säga att displayen bara slutat funka.

von huff
2007-03-17, 19:30
Syns det att du har haft sönder den? Finns det ingen synlig skada så är det bara att skicka in på garantin, och säga att displayen bara slutat funka.

jaa det är typ en svart fläck när man stängt av dn.Och när dn är på så är 3/4 av displayen vit resten är svart.utom längst upp i högra hörnet där finns sn liten fläck där jag kan kolla vad klockan är:D

hahavaffan
2007-03-17, 19:31
En drulleförsäkring hade ju fixat problemet. Har du en sådan?

von huff
2007-03-17, 19:41
En drulleförsäkring hade ju fixat problemet. Har du en sådan?

jag e bara ett 16årigt litete barn så jag har ingen aning om vad jag har:D

formula4shape
2007-03-17, 20:15
En display där skadan syns i form av t.ex. trycksprickor i LCD:n (svarta/vita/färgade streck som oftast sprider sig utifrån centrum på skadan), halva skärmen fungerar inte eller rent av fysiska skador i glaset framför kommer inte täckas av garantin då det klassas som en yttre åverkan. Du har som konsument ingen direkt chans att dra en "vals" eller liknande då man på en auktoriserad verkstad endast tar hänsyn till om det finns en skada på LCD:n vilket inte helt plötsligt bara kan uppstå utan att man utsätter mobilen för någon form av tryck/slag/stöt.

För övrigt kostar en lcd till en telefon i runda slängar runt 500kr, om du säger vilken modell det handlar om kanske du kan få en mer exakt prisbild (som troligtvis är bättre än hos försäkringsbolagen, förutsatt att du väljer en extern verkstad och inte en av de stora som återförsäljarna anlitar)

von huff
2007-03-17, 20:49
En display där skadan syns i form av t.ex. trycksprickor i LCD:n (svarta/vita/färgade streck som oftast sprider sig utifrån centrum på skadan), halva skärmen fungerar inte eller rent av fysiska skador i glaset framför kommer inte täckas av garantin då det klassas som en yttre åverkan. Du har som konsument ingen direkt chans att dra en "vals" eller liknande då man på en auktoriserad verkstad endast tar hänsyn till om det finns en skada på LCD:n vilket inte helt plötsligt bara kan uppstå utan att man utsätter mobilen för någon form av tryck/slag/stöt.

För övrigt kostar en lcd till en telefon i runda slängar runt 500kr, om du säger vilken modell det handlar om kanske du kan få en mer exakt prisbild (som troligtvis är bättre än hos försäkringsbolagen, förutsatt att du väljer en extern verkstad och inte en av de stora som återförsäljarna anlitar)

det är en nokia 5300xpress music.HAr du nån aning om vad det kostar att reparera den?

manko
2007-03-17, 21:11
joo jag vet fast det är lite svårt men ska försöka hitta på nåt.

Bara du drar en rövare. Det jag lärt mig på kundsupport är att man ALDRIG ska säga vad exakt som hänt utan lirka fram en trolig sanning vad som kan ha hänt :D Mitt tips, Dra en fet jävla rövare :D

von huff
2007-03-17, 21:16
Bara du drar en rövare. Det jag lärt mig på kundsupport är att man ALDRIG ska säga vad exakt som hänt utan lirka fram en trolig sanning vad som kan ha hänt :D Mitt tips, Dra en fet jävla rövare :D

javisst men det mesta beror ju på butiken om de låter laga den eller inte:cool: bara att klaga å gnälla på den dåliga kvaliten så kanske det går:D

formula4shape
2007-03-17, 21:17
Bara du drar en rövare. Det jag lärt mig på kundsupport är att man ALDRIG ska säga vad exakt som hänt utan lirka fram en trolig sanning vad som kan ha hänt :D Mitt tips, Dra en fet jävla rövare :D

Tror du att man ringer kundsupport om displayen på telefonen har gått sönder? Man går till en återförsäljare och de i sin tur skickar in den till verkstaden som tillverkaren har avtal med och de går inte på några rövare.
Man måste lära sig skilja på garanti och försäkring. Ett försäkringsbolag kan gå på en rövare men aldrig en verkstad som utför garantireparationer - skadan är uppenbar och ingår inte i garantiavtalet oavsett anledning till dess uppkomst.

von huff
2007-03-17, 21:18
nån som har något tips på nån bra lögn?enda som jag kommer på är:"Jag hade den i ficka och när jag tog den så var den sönder"
*gah!*

formula4shape
2007-03-17, 21:19
det är en nokia 5300xpress music.HAr du nån aning om vad det kostar att reparera den?

499kr om enbart display är skadad.

formula4shape
2007-03-17, 21:20
nån som har något tips på nån bra lögn?enda som jag kommer på är:"Jag hade den i ficka och när jag tog den så var den sönder"
*gah!*

Läs mitt inlägg ovanför. Det funkar inte.

nr16
2007-03-17, 21:23
:"Jag hade den i ficka och när jag tog den så var den sönder"
*gah!*

:laugh:

Mantus
2007-03-17, 21:33
skadan är uppenbar och ingår inte i garantiavtalet oavsett anledning till dess uppkomst.


Ehh jo? Om displayen hade en inneboende svaghet redan vid tillverkningen så går den på garantin så enkelt är det.

von huff
2007-03-17, 21:37
499kr om enbart display är skadad.

det är ju jävlit billigt.Spelar det ingen roll fastän det inte är en helt vanlig display?

formula4shape
2007-03-17, 23:08
Ehh jo? Om displayen hade en inneboende svaghet redan vid tillverkningen så går den på garantin så enkelt är det.

Försök vara realistisk.
Kan du påvisa det på något som helst sätt när det kommer till en displayskada? Vet du hur en felsökning går till? Hur bevisar du att den "inneboende svagheten" fanns innan du öppnade kartongen om du inte gått tillbaka inom perioden för dead on arrival?

Det du pratar om kommer aldrig göras på ett enskilt exemplar av verkstaden och har inte vad jag vet någonsin hänt när det handlar om en mobildisplay där skadan på skärmen syns. Det är i princip omöjligt att påvisa en svaghet hos skärmen efter att den har gått sönder - man kan dra slutsatser om felprocenten kring modellen är hög men då ser tillverkaren till att klass om skadan till ett standardfel (brukar oftast handla om skaldelar, micar, högtalare, antenner etc..inte displayer)

formula4shape
2007-03-17, 23:09
det är ju jävlit billigt.Spelar det ingen roll fastän det inte är en helt vanlig display?

Vad är det för ovanligt med den jämt emot andra 5300 displayer?

Empe
2007-03-17, 23:29
oftast ligger självrisken på drygt 1500, men det är nog värt det om telefonen kostar en njure.

http://www.expressen.se/1.530973

martin_vbg
2007-03-18, 01:51
Försök vara realistisk.
Kan du påvisa det på något som helst sätt när det kommer till en displayskada? Vet du hur en felsökning går till? Hur bevisar du att den "inneboende svagheten" fanns innan du öppnade kartongen om du inte gått tillbaka inom perioden för dead on arrival?

Det du pratar om kommer aldrig göras på ett enskilt exemplar av verkstaden och har inte vad jag vet någonsin hänt när det handlar om en mobildisplay där skadan på skärmen syns. Det är i princip omöjligt att påvisa en svaghet hos skärmen efter att den har gått sönder - man kan dra slutsatser om felprocenten kring modellen är hög men då ser tillverkaren till att klass om skadan till ett standardfel (brukar oftast handla om skaldelar, micar, högtalare, antenner etc..inte displayer)

Lyssna och lär.

Mantus
2007-03-18, 01:59
Försök vara realistisk.
Kan du påvisa det på något som helst sätt när det kommer till en displayskada? Vet du hur en felsökning går till? Hur bevisar du att den "inneboende svagheten" fanns innan du öppnade kartongen om du inte gått tillbaka inom perioden för dead on arrival?

Det du pratar om kommer aldrig göras på ett enskilt exemplar av verkstaden och har inte vad jag vet någonsin hänt när det handlar om en mobildisplay där skadan på skärmen syns. Det är i princip omöjligt att påvisa en svaghet hos skärmen efter att den har gått sönder - man kan dra slutsatser om felprocenten kring modellen är hög men då ser tillverkaren till att klass om skadan till ett standardfel (brukar oftast handla om skaldelar, micar, högtalare, antenner etc..inte displayer)

Visst kan man vara realistisk men det jag pratar om är helt enkelt gällande lagstiftning och med den kunskapen kan man ibland få igenom ett flertal saker som ligger på gränsen. Jag kan helt realistiskt säga att jag lyckats prata omkull personer på företag genom att applicera den kunskapen. Det fungerar i vissa fall. och då får man vara glad helt enkelt. Att det sedan är nästan omöjligt att bevisa är en annan sak.

formula4shape
2007-03-18, 02:37
Visst kan man vara realistisk men det jag pratar om är helt enkelt gällande lagstiftning och med den kunskapen kan man ibland få igenom ett flertal saker som ligger på gränsen. Jag kan helt realistiskt säga att jag lyckats prata omkull personer på företag genom att applicera den kunskapen. Det fungerar i vissa fall. och då får man vara glad helt enkelt. Att det sedan är nästan omöjligt att bevisa är en annan sak.

Det du pratar om är rena reklamationsärenden där du utnyttjar bolagens givmildhet till att inte vilja förlora dig som kund. Inte hur en verkstad samt återförsäljare agerar mot tillverkarens garantiavtal - där kvittar det vad som har inträffat, hur det har inträffat, vad du anser i ärendet, vilka lagar du tolkar på vilket sätt etc etc etc två helt skilda saker - finns en fysik skada måste något ha hänt utifrån dvs en yttre åverkan och då täcker inte garantin. slut

Mantus
2007-03-18, 02:41
Det du pratar om är rena reklamationsärenden där du utnyttjar bolagens givmildhet till att inte vilja förlora dig som kund. Inte hur en verkstad samt återförsäljare agerar mot tillverkarens garantiavtal - där kvittar det vad som har inträffat, hur det har inträffat, vad du anser i ärendet, vilka lagar du tolkar på vilket sätt etc etc etc två helt skilda saker - finns en fysik skada måste något ha hänt utifrån dvs en yttre åverkan och då täcker inte garantin. slut

Nu gör du mig trött, yttre åverkan kan visst täckas av garantin så länge den yttre åverkan enbart är normalt slitage, i det här fallet är det bevisligen inte normalt slitage men din regel är inte allmän vilket du fick det att låta som.

formula4shape
2007-03-18, 02:48
Nu gör du mig trött, yttre åverkan kan visst täckas av garantin så länge den yttre åverkan enbart är normalt slitage, i det här fallet är det bevisligen inte normalt slitage men din regel är inte allmän vilket du fick det att låta som.

Vart vill du komma? En trasig display klassas inte som normalt slitage - den klassas som en yttre åverkan i forma av stöt/slag/tapp/tryck skada.

Mantus
2007-03-18, 02:55
Vart vill du komma? En trasig display klassas inte som normalt slitage - den klassas som en yttre åverkan i forma av stöt/slag/tapp/tryck skada.

Ditt senaste inlägg var formulerat på ett mycket allmänt sätt. Det jag ville komma till var att i detta fallet kan det mycket väl vara så att verkstaden inte ens gör en undersökning innan de klassar skadan till att inte vara normalt slitage. Det jag menade var att den regel du satte upp gäller kanske i detta fallet men det är knappast någon allmän regel som kan appliceras på fler situationer vilket man kunde förledas till att tro genom ditt förra inlägg.

formula4shape
2007-03-18, 02:58
Eftersom du fortsätter att inte lyssna kan vi ta ett exempel från världens största mobiltillverkare som även trådskaparen har en produkt ifrån.

"Denna begränsade tillverkargaranti för mobiltelefoner från Nokia som säljs inom EU och i Island, Norge, Schweiz och Turkiet gäller från den 1:a april 2005


2. Denna begränsade garanti täcker inte a) normalt slitage (inklusive, utan begränsning, slitage av kameraobjektiv, batterier eller displayer), b) fel som har uppstått genom ovarsam hantering (inklusive, utan begränsning, fel som har orsakats av vassa föremål, genom böjning, ihopklämning eller stötar osv.), eller c) fel eller skador som har orsakats av att produkten har använts felaktigt, inklusive användning som strider mot Nokias anvisningar (t.ex. vad som anges i produktens användarhandbok) och/eller e) andra handlingar utom Nokias rimliga kontroll."

"Den europeiska begränsade garantin omfattar inte heller följande:
1. Normalt slitage.
2. Fel som har orsakats av ovarsam hantering (Yttre åverkan).
"

Mantus
2007-03-18, 03:11
Eftersom du fortsätter att inte lyssna kan vi ta ett exempel från världens största mobiltillverkare som även trådskaparen har en produkt ifrån.

"Denna begränsade tillverkargaranti för mobiltelefoner från Nokia som säljs inom EU och i Island, Norge, Schweiz och Turkiet gäller från den 1:a april 2005


2. Denna begränsade garanti täcker inte a) normalt slitage (inklusive, utan begränsning, slitage av kameraobjektiv, batterier eller displayer), b) fel som har uppstått genom ovarsam hantering (inklusive, utan begränsning, fel som har orsakats av vassa föremål, genom böjning, ihopklämning eller stötar osv.), eller c) fel eller skador som har orsakats av att produkten har använts felaktigt, inklusive användning som strider mot Nokias anvisningar (t.ex. vad som anges i produktens användarhandbok) och/eller e) andra handlingar utom Nokias rimliga kontroll."

"Den europeiska begränsade garantin omfattar inte heller följande:
1. Normalt slitage.
2. Fel som har orsakats av ovarsam hantering (Yttre åverkan).
"


Du kan visa upp hur många bruksanvisningstexter som helst de gäller inte över svensk lag så enkelt är det. Sedan kan Nokia säga vad de vill. Normalt slitage inom en viss tidsgräns skall inte få en produkt att klappa ihop så enkelt är det och i de fallen så bedöms det som fabrikationsfel.


För att ta ett annat exempel:
Låt säga att du har en soffa som spricker i sömmarna efter ett och ett halvt år, du har enbart suttit i soffan och den får alltså sägas vara utsatt för normalt slitage. En soffa skall vanligtvis inte spricka i sömmarna efter ett och ett halvt år och sömmarna som spricker kan därför av domstol komma att bedömmas som fel som funnits redan vid tillverkningen. Att sofftillverkaren sedan har skrivit att normalt slitage inte omfattas av garantin är inte öht relevant eftersom den lagstadgade garantin inte påverkas av vad tillverkarna skriver.

formula4shape
2007-03-18, 03:36
Varför skriver man på ett papper som innefattar allmäna villkor? Varför står det i dessa att man som kund godkänner tillverkarens garantiavtal? Varför sätter man sin signatur på detta? Varför finns ett garantiavtal från tillverkaren om detta inte gäller?

Ditt soffexempel var sjukt dåligt. Och jag förstår fortfarande inte vart du vill komma..eller försöker du bara hävda dig?

Svälj stoltheten och kom ut i verkligheten.

Yankeee
2007-03-18, 07:20
Ditt soffexempel var sjukt dåligt.

Varför?

mini
2007-03-18, 07:51
Nu får ni skilja på konsumentköplagen och garantier. Enligt konsumentköplagen ligger bevisbördan på säljaren. Det ska alltså kunna bevisas att konsumenten är skyldig till skadan. En garanti fungerar åt andra hållet, där är det kunden som ska kunna bevisa att felet fanns eller tillkom pga svagheter i konstruktin eller liknande.

aliquis
2007-03-18, 10:40
haha smart:) om jag vill kan jag ta en på måndag och vänta 2 veckor och sen visa at min mobil gått sönder:D Tycker bara att det är tråkit med att ha en 1x1cm ruta att se medBortsett från att det är försäkringsbedrägeri.

Men kan ju tycka att man skulle behöva visa att telefonen fungerar först, men det kanske man inte behöver.

När jag hade praktik sålde en kille sin gamla saab 900 (av nyare modell) till en polare och köpte sedan en saab 9-3 aero istället, sedan var de ute och "åkte" och ena killen bromsade in för framförvarande bil och den bakre drog in i den första. 9-3an var väl helförsäkrad men 900an hade ingen försäkring ännu eller hur det var, de skulle också försäkra den och vänta lite...
Men fult som sagt.

Att ta ett vänstervarv i en rondell onykter i runt 90km/h och sedan få däcken bortslitna från fälgarna när sidan av bilen drar in i en refug och skylla på ett rådjur är väl inte heller så snyggt..

von huff
2007-03-18, 10:47
JA det är säkert som formula4shape säger.Iallafall om man tittar in på nokias hemsidor.Fast hänger det inte ganska mycket på återförsäjaren?Eller säger de typ att:vi skickar den vidare till platsen där dn skall lagas så får vi se vad de säger"?vem är det som fattar beslutet om den går på garantin?

Jax
2007-03-18, 10:48
Om du är 16 tycker jag att du ska höra med dina föräldrar vilka försäkringar ni har. Det är möjligt att de har en hemförsäkring som täcker det. Har du riktig tur kan de t.o.m. ha en drulleförsäkring.

von huff
2007-03-18, 10:49
Bortsett från att det är försäkringsbedrägeri.

Men kan ju tycka att man skulle behöva visa att telefonen fungerar först, men det kanske man inte behöver.

När jag hade praktik sålde en kille sin gamla saab 900 (av nyare modell) till en polare och köpte sedan en saab 9-3 aero istället, sedan var de ute och "åkte" och ena killen bromsade in för framförvarande bil och den bakre drog in i den första. 9-3an var väl helförsäkrad men 900an hade ingen försäkring ännu eller hur det var, de skulle också försäkra den och vänta lite...
Men fult som sagt.

Att ta ett vänstervarv i en rondell onykter i runt 90km/h och sedan få däcken bortslitna från fälgarna när sidan av bilen drar in i en refug och skylla på ett rådjur är väl inte heller så snyggt..

ja det är kanskelite onödigt bara för en tlefons skull:(

aliquis
2007-03-18, 10:51
Nu får ni skilja på konsumentköplagen och garantier. Enligt konsumentköplagen ligger bevisbördan på säljaren. Det ska alltså kunna bevisas att konsumenten är skyldig till skadan. En garanti fungerar åt andra hållet, där är det kunden som ska kunna bevisa att felet fanns eller tillkom pga svagheter i konstruktin eller liknande.Jä blir nog skitsvårt att bevisa att han har tappat något på den om displayen är spräckt...

von huff
2007-03-18, 10:56
Jä blir nog skitsvårt att bevisa att han har tappat något på den om displayen är spräckt...

det e ju omöjlit at bevisa.allt är vel i stort sätt omöjligt att bevisa.

formula4shape
2007-03-18, 10:59
det e ju omöjlit at bevisa.allt är vel i stort sätt omöjligt att bevisa.

Varan levereras inte med en fysik skada (om den mot all förmodan gör det brukar man gå tillbaka samma dag till återförsäljaren).
Verkstaden tar ett foto på den skadade delen och ger dig som bevis. Simple as that.

formula4shape
2007-03-18, 11:05
JA det är säkert som formula4shape säger.Iallafall om man tittar in på nokias hemsidor.Fast hänger det inte ganska mycket på återförsäjaren?Eller säger de typ att:vi skickar den vidare till platsen där dn skall lagas så får vi se vad de säger"?vem är det som fattar beslutet om den går på garantin?

Beslutet fattas av verkstan och givetvis kan återförsäljaren skicka in telefonen dit. Där emot kan en displayskada vara såpass uppenbar att de hellre berättar hur det ligger till direkt i butiken istället för att låta dig få ett kostadsförslag som för det första oftast ligger långt över rimliga prisnivåer och där ett "nejsvar" från dig innebär att du får lägga i snitt 250 kr för kontroll av produkt.

von huff
2007-03-18, 11:06
Varan levereras inte med en fysik skada (om den mot all förmodan gör det brukar man gå tillbaka samma dag till återförsäljaren).
Verkstaden tar ett foto på den skadade delen och ger dig som bevis. Simple as that.

ALtså jag menade om jag nu har haft sönder så vad skall jag bevisa då?rutan är spräckt och återförsäljaren bryr väl skit i om hur jag har haft sönder den

formula4shape
2007-03-18, 11:14
ALtså jag menade om jag nu har haft sönder så vad skall jag bevisa då?rutan är spräckt och återförsäljaren bryr väl skit i om hur jag har haft sönder den

Precis. Försäkringsbolag kan däremot vara intresserad av hur skadan uppstått. Hur som helst så är priset runt 500kr för byte av din display om du väljer någon smidigare extern verkstad.

formula4shape
2007-03-18, 11:43
Varför?

För att diskutionen seglar ut i det blå.
En displayskada skulle snarare kunna jämnföras med att någon slår en yxa i en av soffans sitsar. Att sömmarna går sönder tyder på fabrikationsfel och detta finns även i mobil/elektronikvärlden - ett gångjärn kan ibland ha en tendens till att släppa i sin sammansvetsning/fog, är då gångjärnet för övrigt helt kommer skadan klassas som fabriksfel och lagas. Är däremot gångjärnet helt spräckt och halva fattas kommer det istället gå under yttre åverkan, ovarsam hantering etc. Dock har tillverkaren oftast redan koll på vilka skador som trots fysik synlighet kommer lagas.

Pellefant
2007-03-18, 11:57
Syns det att du har haft sönder den? Finns det ingen synlig skada så är det bara att skicka in på garantin, och säga att displayen bara slutat funka.

Det är bedrägeri. :nono: Det ska vi inte uppmuntra till här.

von huff
2007-03-18, 13:16
Precis. Försäkringsbolag kan däremot vara intresserad av hur skadan uppstått. Hur som helst så är priset runt 500kr för byte av din display om du väljer någon smidigare extern verkstad.

hur säker är du om priset?Skalll jag gå me mobilen till återförsäljaren å så fixar de resten?

Mantus
2007-03-18, 13:22
Nu får ni skilja på konsumentköplagen och garantier. Enligt konsumentköplagen ligger bevisbördan på säljaren. Det ska alltså kunna bevisas att konsumenten är skyldig till skadan. En garanti fungerar åt andra hållet, där är det kunden som ska kunna bevisa att felet fanns eller tillkom pga svagheter i konstruktin eller liknande.

Japp och garantin går alltid utöver konsumentköplagen, det är det jag försökt få fram. En garanti som beskär konsumentköplagen är alltid ogiltig.

formula4shape
2007-03-18, 16:13
hur säker är du om priset?Skalll jag gå me mobilen till återförsäljaren å så fixar de resten?

Återförsäljaren använder en normal verkstad och de har långt ifrån det priset. Jag gav bara ett prisexempel från en extern verkstad, vill du ha internetadress kan du pm:a.

formula4shape
2007-03-18, 16:19
Japp och garantin går alltid utöver konsumentköplagen, det är det jag försökt få fram. En garanti som beskär konsumentköplagen är alltid ogiltig.

Och när det gäller en skadad display är det simpelt att bevisa vem som orsakat skadan vilket gör att din första post i diskutionen faller och likaså allt ditt trams kring lagstiftningar.

Mantus
2007-03-18, 16:46
Och när det gäller en skadad display är det simpelt att bevisa vem som orsakat skadan vilket gör att din första post i diskutionen faller och likaså allt ditt trams kring lagstiftningar.

Jag sade "försök" dra en vals, om du nu är så seg i bollen att du inte förstår. Du gjorde det ju rätt klart sedan att verkstaden fuskar i bedömningen av skadan och inte utför sitt jobb på ett korrekt sätt. Är det något mer du vill tillägga? För vad jag förstod så undersökte de inte ens displayen utan slöt sig till att skadan orsakats av konsumenten bara sådär. Det är jävligt enkelt att bevisa något när inte någon säger emot.

Om du däremot menade att de faktiskt undersökte displayen och då kom fram till att skadan orsakats av konsumenten är det en annan sak. Men då har du varit jävligt dålig med att få ut din ståndpunkt. Jag skulle även råda dig att läsa in dig lite bättre på rådande lagstiftning och inte bara och sitta och dräggla över garantier som kan upphävas genom svensk lag.

formula4shape
2007-03-18, 17:15
Jag sade "försök" dra en vals, om du nu är så seg i bollen att du inte förstår. Du gjorde det ju rätt klart sedan att verkstaden fuskar i bedömningen av skadan och inte utför sitt jobb på ett korrekt sätt. Är det något mer du vill tillägga? För vad jag förstod så undersökte de inte ens displayen utan slöt sig till att skadan orsakats av konsumenten bara sådär. Det är jävligt enkelt att bevisa något när inte någon säger emot.

Om du däremot menade att de faktiskt undersökte displayen och då kom fram till att skadan orsakats av konsumenten är det en annan sak. Men då har du varit jävligt dålig med att få ut din ståndpunkt. Jag skulle även råda dig att läsa in dig lite bättre på rådande lagstiftning och inte bara och sitta och dräggla över garantier som kan upphävas genom svensk lag.

Som sagt. Svälj stoltheten. Känns helt onödigt att ens diskutera en sak med dig när du aldrig kan inse att du har fel. Vill du ha ett mail om detta från en person som sysslar med juridik för att förstå?
Läs gärna igenom hela tråden igen, inse att du har fel post efter post och att jag är j*vligt tydlig i vad jag skriver (sen att du tolkar om allt är en helt annan femma). Jag håller till skillnad från dig röd tråd genom posterna medan du hela tiden försöker lirka dig fram för att som sagt hävda dig. Jag garanterar dig att jag genom mitt yrke har större koll på det här ämnet än de flesta i detta forum inklusive dig.

Jag har aldrig sagt att verkstan fuskar i sin bedömning. Det jag skrivit är att de tar ett foto av den fysiska skadan och använder som bevis vilket är tillräckligt och att en fysisk synlig skada inte bara uppstår av att telefonen ligger i en kartong. Lagarna kring detta känner jag mycket väl till och du borde testa att ta dig ut i riktiga livet istället för att läsa en bok om lagar från 1800-talet - i den hittar du inget som ger dig en ny display om den är trasig.

Mantus
2007-03-18, 21:14
Som sagt. Svälj stoltheten. Känns helt onödigt att ens diskutera en sak med dig när du aldrig kan inse att du har fel. Vill du ha ett mail om detta från en person som sysslar med juridik för att förstå?
Läs gärna igenom hela tråden igen, inse att du har fel post efter post och att jag är j*vligt tydlig i vad jag skriver (sen att du tolkar om allt är en helt annan femma). Jag håller till skillnad från dig röd tråd genom posterna medan du hela tiden försöker lirka dig fram för att som sagt hävda dig. Jag garanterar dig att jag genom mitt yrke har större koll på det här ämnet än de flesta i detta forum inklusive dig.

Jag har aldrig sagt att verkstan fuskar i sin bedömning. Det jag skrivit är att de tar ett foto av den fysiska skadan och använder som bevis vilket är tillräckligt och att en fysisk synlig skada inte bara uppstår av att telefonen ligger i en kartong. Lagarna kring detta känner jag mycket väl till och du borde testa att ta dig ut i riktiga livet istället för att läsa en bok om lagar från 1800-talet - i den hittar du inget som ger dig en ny display om den är trasig.

I sådana fall har jag missuppfattat dig. Du har uttalat dig väldigt allmänt i frågan och har inte i alla dina inlägg gjort det solklart att det enbart handlat om trasiga displayer, i de fallen har jag tolkat dina utlägg som något av allmängiltiga enligt dig och där tycker jag att du har helt komplett fel. Och nej en display går (oftast) inte sönder i kartongen men den kan mycket väl ha varit försvagad vid tillverkningen för hur bra kvalité du än tycker att displayer på mobiltelefoner har så tror jag inte tillverkningen har kommit så långt att man kan helt utesluta måndagsexemplar. Jag utalar mig som sagt inte i detta enskilda fall då han bevisligen förstört den genom yttre åverkan som inte kan annars normalt utan allmänt.
Lagbok har jag alltid en ny version av och lagen ifråga är från 1990.
Att jag studerar juridik är ingen nyhet men jag börjar bli mer och mer nyfiken på vad du jobbar med? Ta det inte som en pik utan som en gedigen nyfikenhet.

von huff
2007-03-19, 15:28
Var idag till en butik som säljer mobiltelefoner.Garantin täcker inte skadan.Att laga telefonen kommer att kosta ca700-850kr

von huff
2008-04-02, 19:41
Kan nu i efterhand meddela att jag fixade displayen själv vilket ledde till att den funkade enda tills den föll i golvet.Den gick trots det att använda men sen några månader senare sa den upp sig totalt.Gick direkt in till telefonförsäljaren och frågade vad reparationen skulle kosta och han skickade mig till deras reparatör som sedan undersökte den och fixade den gratis trots att jag själv bytt display:DJävligt nöjd är man nu

Scratch89
2008-04-02, 20:00
Nästa gång kan du testa att reklamera. Jag extrajobbade på ett lager där vi fick slänga hundratals reklamerade mobiler. Folk hade verkligen de sämsta anledningarna. Om du skulle ha en spricka i displayen så är det bara dra en vals. (Slängde säkert 20 stycken som hade reklamerat p.g.a trasig display)

Noctrl
2009-06-04, 15:56
Bumpar och snor denna tråden lite.
Jag hade sönder min display för ett tag sedan, tog upp mobilen från fickan när jag var ute på krogen så var den trasig, skumt.. Jag åkte till 3 och försökte få en reperation på garantin men det gick tydligen inte. 3 tog 1500 kr för byte av display, jag tyckte det var för dyrt så jag beställde en display för 400 på internet och bytte den själv.
Nu till frågan. På displayen och skärmen/rutan fanns det någon slags olja jag antar att den gör så att det blir bättre kontakt mellan displayen och skärmen, någon som vet vad det är för olja och vart man kan få tag i den? för det fanns ingen olja på den nya displayen.