handdator

Visa fullständig version : Tips på fungerande program?


Joggarn
2007-03-17, 18:13
Tjena, är ny här på forumet och det verkar vara ett riktigt bra sådant :)


Har en fråga om hur ni brukar lägga upp er träning och vad som brukar vara det bästa för kroppen när det gäller vila och sånt, sägs ju vara viktigt

Själv kör ja underkropp och överkropp varannan dag just för att få in vilan, brukar även ha en vilodag i veckan också,.,.

är det ett bra sätt att träna eller finns det nån som har nåt annat bra tips? :) Är det också bra att variera i övningarna ?

Har tränat seriöst och ordentlkigt i 2 månader.,.,.

Tacksam för svar / Joggarn

Allan
2007-03-17, 18:14
Finns utmärkta programförslag i stickyn överst i det här forumet. Och välkommen hit!

allan

Joggarn
2007-03-17, 18:23
Okej, bra ska kolla det

dojjan
2007-03-17, 20:05
Best of.. där finns mycket bra läsning :)
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=19

terese_sixtensson
2007-03-17, 21:15
vad jag fattat det som beror de på vad du tränar, styrka eller kondition.
Jag är ingen expert men tror att periodisering är ett bra alternativ, finns en sticky om det.
Håller själv på att lägga upp ett schema just nu, som jag tror kan vara bra.
Har testat det innan men inte riktigt föjt på grund av vissa anledningar men nu ska jag verkligen ta tag i det och hoppas jag kommer någon vart.
Jag tror att de kan vara bra att börja med en lätt vecka sedan öka vecka för vecka. på fjärde veckan har man en vilo vecka.
femte veckan bärjar man på en ny period och då börjar man på första periodens andra vecka, andra veckan i period två blir då tredje veckan i period ett. tredje veckan får man då öka från den jobbigaste veckan i period ett. Vilo veckan i period två blir sammma som den lättaste veckan i period ett.
Hängde du med. Lite svårt att förklara.
Jag har även lagt in en extra vecka efter de första fyra veckorna i period ett. Där jag kommer träna saker som jag behöver träna på för att komma in på Polishögskolan.
Sen har jag en vilo dag varannan dag.
Håller på att fin slipa en del så de är inte helt färdigt ännu, men tror att de kommer att se ut ungefär så i alla fall. Sen tror jag att varation är väldigt bra.
Att man kanske första passet på simningen tränar farten, nästa pass distansen osv.
Att på löpningen första passet kanske man kör jobbiga backar, medans andra passet kanske man tränar farten på 2-3-4-5km ett annat pass tränar man distanser kanske 2-5-10km eller ännu längre.
man kanske tränar farten på 200-500m
Det tror jag är viktigt att träningen blir så varierad som möjligt.