handdator

Visa fullständig version : Aspartam i proteipulver :S


Sorabo
2007-03-17, 17:38
Läste precis tråden om aspartam som visar att apartam är rätt cancerframkallande.. I min kemibok står det även att aspartam kan ge psykiska störningar hos en del personer.. Med andra ord är det något jag kommer undvika i fortsättningen.
Jag kör på Pro FX och Carbo FX efter träning och det står att Pro FX innehåller aspartam, står dock inte hur mycket. Tror ni det är stora mängder? Innehåller alla proteinpulver aspartam eller är det bara dom med smak som gör det?
Jag är ute efter protein, inte fan bryr jag mig om det smakar gott eller inte så var kan jag hitta proteinpulver utan aspartam?

Fartman
2007-03-17, 17:48
De flesta märkena brukar ha en naturell smak också, dvs ett pulver utan smaktillsatser, utan aspartam.

Lindstein
2007-03-17, 18:23
Läste precis tråden om aspartam som visar att apartam är rätt cancerframkallande.. I min kemibok står det även att aspartam kan ge psykiska störningar hos en del personer.. Med andra ord är det något jag kommer undvika i fortsättningen.
Jag kör på Pro FX och Carbo FX efter träning och det står att Pro FX innehåller aspartam, står dock inte hur mycket. Tror ni det är stora mängder? Innehåller alla proteinpulver aspartam eller är det bara dom med smak som gör det?
Jag är ute efter protein, inte fan bryr jag mig om det smakar gott eller inte så var kan jag hitta proteinpulver utan aspartam?

Det finns faktiskt inga respekterade studier som visat att Aspartam är farligt, så du kan vara ganska lugn... Normalt innehåller proteinpulver ca 0,4% sötningsmedel, vilket är väldigt lite.
Men visst, aspartam tillför inte kroppen något positivt alls, så kan man vara utan så är nog det bästa!
Många tillverkare börjar övergå till Sukralos istället, men finns väll egentligen inget som säger att det är bättre heller...

Sen finns det som sades tidigare Naturella pulver utan smak, tyvärr smakar dessa inget vidare alls. Jag tycker också det är lite onödigt att hälla i sig massa onödiga ämnen, men efter att provat en påse med naturellt vassle...så käkar jag nu smaksatt igen för skillnaden är stoor!

Raggis
2007-03-17, 18:35
Det finns faktiskt inga respekterade studier som visat att Aspartam är farligt, så du kan vara ganska lugn... Normalt innehåller proteinpulver ca 0,4% sötningsmedel, vilket är väldigt lite.
Men visst, aspartam tillför inte kroppen något positivt alls, så kan man vara utan så är nog det bästa!
Många tillverkare börjar övergå till Sukralos istället, men finns väll egentligen inget som säger att det är bättre heller...

Sen finns det som sades tidigare Naturella pulver utan smak, tyvärr smakar dessa inget vidare alls. Jag tycker också det är lite onödigt att hälla i sig massa onödiga ämnen, men efter att provat en påse med naturellt vassle...så käkar jag nu smaksatt igen för skillnaden är stoor!
Det finns visst "respekterade" studier som visar att aspartam är cancerframkallande. Tror du att tillverkare börjar använda Sukralos bara för att dom känner för det?

Dr Nick
2007-03-17, 18:38
Det finns visst "respekterade" studier som visar att aspartam är cancerframkallande. Tror du att tillverkare börjar använda Sukralos bara för att dom känner för det?

Länka till en studie som visar att aspartam är cancer framkallande under gräns nivån så ger jag mig.

(hoppas det inte är till den italienska från 06 bara)

olle lindblad
2007-03-17, 18:39
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=64079&highlight=aspartam

Dr Nick
2007-03-17, 18:41
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=64079&highlight=aspartam

Det är ju just den jag skrev att ni inte skulle länka till eftersom den är ogiltlig pga felaktigt utförande.

olle lindblad
2007-03-17, 18:44
Det är ju just den jag skrev att ni inte skulle länka till eftersom den är ogiltlig pga felaktigt utförande.
Vad är det som är felaktigt med den?

Dr Nick
2007-03-17, 18:46
Vad är det som är felaktigt med den?

Felaktigt utförd skrev jag ju?

Dom använde möss som hade hållts vid liv för länge.

Tolkia
2007-03-17, 18:49
Sorabo: Jag gissar att det som tas upp i din kemibok är fenylketonuri (http://www.sos.se/Smkh/1996-29-007/1996-29-007.htm) (Föllings sjukdom)? Här handlar det om individer som är har brist på ett enzym som behövs för att omvandla fenylalanin, vilket leder till att de får ett överskott av fenylalanin som skadar hjärnan (utvecklingsstörning). Man kan förhindra utvecklingsstörning genom att kontrollera mängden fenylalanin individen får i sig, men det krävs att tillståndet upptäcks tidigt, varför man tar ett blodprov redan på BB för att undersöka det (det s.k. PKU-registret är en samling av blodprov som tagits på alla barn födda i Sverige sedan 1975 just för detta). Dessa individer tål givetvis inte heller aspartam (därför märks också produkter sötade med aspartam med "innehåller fenylalaninkälla"). Man drabbas dock inte i vuxen ålder.

Sedan kan man förstås ha åsikter om aspartam ur andra synvinklar (det finns många). Psykiska störningar behöver du dock knappast oroa dig för.

Sorabo
2007-03-17, 19:03
Ok, skönt att höra.. När jag beställde mitt Pro Fx fanns det ingen naturell smak iaf :S

King Grub
2007-03-17, 19:05
Felaktigt utförd skrev jag ju?

Dom använde möss som hade hållts vid liv för länge.

Det är just att mössen hölls vid liv som är studiens styrka, till skillnad från tidigare studier. I den här studien uppträdde cancern efter tidpunkten då möss i tidigare studier avlivats.

Dr Nick
2007-03-17, 19:51
Det är just att mössen hölls vid liv som är studiens styrka, till skillnad från tidigare studier. I den här studien uppträdde cancern efter tidpunkten då möss i tidigare studier avlivats.

Gör det att studien "gäller" då?
Mössen kanske skulle fått cancer vid den tiden ändå?
Man gjorde väl en ny studie som visade att det inte var cancer framkallande?
Läste det på text tv men fick ingen referens

King Grub
2007-03-17, 20:47
Det har inte gjorts några studier som visat att aspartam inte är cancerframkallande sedan dess. Däremot har det gjort ett antal som visar att aspartam är direkt neurotoxiskt in vitro (och in vivo på möss igen).

Det du tänker på är antagligen ett par befolkningsstudier där man låtit personer besvara frågeformulär där dom fått fylla i sitt uppskattade aspartamintag via självrapportering. Sedan har man kollat hur många som hade cancer. Sådana studier är tvivelaktiga som bevis för att något är ofarligt, men där såg man inget samband mellan aspartamintag och tumörfrekvens. En svaghet hos dessa studier är att man bara undersökte aspartamintaget under 12 månader.

Den här Wikipedia-texten sammanfattar nackdelarna och fördelarna med studierna:

"Critics of this study point out that while the study looked at humans, it did not look at life-long aspartame consumption as did the Ramazzini study on rats. The Ramazzini study simulated life-long consumption from childhood through old age (simulating 60 to 90 years of use). However the new National Cancer Institute study simply looked at subjects who consumed diet drinks during a twelve-month period from 1995 to 1996, without determining aspartame intake prior to the start of the study. Neurosurgeon Dr Russell Blaylock, commenting on the NCI study, remarked that "The greatest risk of leukemia and lymphoma would be in a younger population (young children and adolescents) and they would need to be exposed regularly from early in life." Given that aspartame has only been publicly available for about a quarter of a century (in France from 1979, the USA since 1982, and the UK since 1983), not one of the people examined in the NCI study could have ingested any aspartame product during their formative growth years, until they were at least into their mid-twenties.

The Ramazzini study had the disadvantage of being an animal study but looked at life-long consumption of aspartame. The National Cancer Institute study was a human study, but only looked at a limited range of older subjects with relatively short-term consumption of diet drinks. Finally, the questionnaire did not ask users to estimate aspartame consumption, only diet drink consumption."

Studierna du antagligen tänker på där man inte funnit samband:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=17043096&query_hl=19&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16985027&query_hl=19&itool=pubmed_docsum

Nya studier som visar på neurotoxicitet och ökad cancerrisk:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16352620&query_hl=24&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=17354619&query_hl=17&itool=pubmed_docsum

Dr Nick
2007-03-17, 20:56
Sådana studier känns ju inte så säkra,det har du rätt i.

Pox
2007-03-18, 01:55
Nya studier som visar på neurotoxicitet och ökad cancerrisk:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16352620&query_hl=24&itool=pubmed_docsum



Är det inte så att aspartam bryts ned i sina komponenter innan det når blodbanan,
denna in vitro studie tar heller inte hänsyn till blod-hjärnbarriären (BHB).
Nu ville väl denna studie mena på effekter vid utveckling då kanske metabolismen av aspartam och BHB har något annorlunda påverkan, men ändå.
En in vitro studie kan inte sägas ge starkare bevis än en epidemiologisk studie heller.

Pox
2007-03-18, 01:59
EFSA's svar på Ramazzini's studie finns förresten här:
http://www.efsa.europa.eu/en/science/afc/afc_opinions/1471.html
både i form av ett 44 sidor långt dokument och en kortare sammanfattning.

Wikipedias artikel som citeras ur ovan ska ses med kritiska ögon då den flaggas av wikipedia som ev. partisk: "The neutrality of this article is disputed"

King Grub
2007-03-18, 05:46
Jag skrev att det rörde sig om in vitro.

Problemet är att inget vet om aspartam är skadligt för människan in vivo i praktiken. Aspartam är toxiskt och ger upphov till cancerframkallande substanser - det är helt bevisat - men frågan är om dom substanserna når människans receptorer och relevanta vävnader intakta i påverkande tillstånd? Det återstår att visa, att visa åt något håll.

EiseltUK
2007-03-18, 15:34
Ok, skönt att höra.. När jag beställde mitt Pro Fx fanns det ingen naturell smak iaf :S

ProFx finns inte som naturell. Däremot finns WheyFx som naturell.