handdator

Visa fullständig version : Lustgas! :)


Control_61
2007-03-17, 16:08
Jag o nårra polare satt nyss och andades in såna där patroner med lustgas, verkligen skitkul! haha

Jag undrar bara om någon här vet ifall det finns några risker inom detta?
Hur pass farligt kan det vara?

Yankeee
2007-03-17, 16:09
Syrebrist i hjärnan kan man få, tror dock inte att risken är så stor.

Jompan
2007-03-17, 16:10
Beror väl på hur ofta ni tänkt pyssla med det också!

Mental
2007-03-17, 16:10
Tar man inte reda på sådant innan?

"Joo asså jaa å min polare lekte såndär rysk rullätt, äre falit elle?"

Lustgas är väl i sig inte farligt, används innom sjukvården osv, men jag antar att de har lite bättre koll på dosering mm. Risken är syrebrist som jag ser det.

bluelight
2007-03-17, 16:12
Inte speciellt farligt, du kan få brist på B-vitamin (om jag inte minns fel) om du kör för ofta, och som sagt kan du ju få syrebrist.

Nitrometan
2007-03-17, 16:14
Tja, de som jobbar med det kan få hjärnskador. Då de exponeras fler gånger i veckan.

Men vid enstaka bruk är det ingen fara. Det som har studerats är vid födslar och då de flesta inte föder mer än ett barn per år det ingen fara för dem.

PowPow
2007-03-17, 16:22
Ah, the memories :D

joonah
2007-03-17, 16:25
Lustgas "förbrukar" vitamin B12 när det tas upp i kroppen. Sålänge som du äter normalt och inte förbrukar några extrema mängder patroner ska det inte vara något problem. Sen angående syrebristen så tycker jag inte att den minut som man kanske håller andan då man har lustgasen i lungorna borde göra större skillnad än de som fridyker och dylikt, detta är dock bara vad jag själv tror, har inga belägg för det.

Vill du ha mer info om hur det påverkar kroppen kan du kika här: http://en.wikipedia.org/wiki/Effects_of_nitrous_oxide_on_the_body

De jag har läst om som har dött av lustgas har förbrukat flera hundra patroner i veckan under en längre tid.

aliquis
2007-03-17, 16:26
Jag vet att någon vad han nu var, sångare eller komiker eller så på tiden då saker och ting var svartvita (såg på tv) fastnade för det och brukade det och han tog av det tillslut, så helt ofarligt är det väl inte, kolla erowid?

aliquis
2007-03-17, 16:28
Tar man inte reda på sådant innan?

"Joo asså jaa å min polare lekte såndär rysk rullätt, äre falit elle?"

Lustgas är väl i sig inte farligt, används innom sjukvården osv, men jag antar att de har lite bättre koll på dosering mm. Risken är syrebrist som jag ser det.Å andra sidan är ju nedsövning farligt och eventuellt kan man ju dö av det om man har otur och det används ju också inom sjukvården. Det är ju en avvägning mellan nyttan och riskerna.

NEUTRAL
reduction of external stimuli
clumsiness, loss of dexterity, loss of balance
analgesia
'buzzing' sensation in perhipheral nerves
NEGATIVE
nausea (especially if combined with alcohol or used for long periods)
headaches are not uncommon as effects recede (especially when used without oxygen)
reduction of vitamin B12 levels in the body, especially with regular use
numbness in extremities (fingers, nose, lips) with heavy, regular use, see Nitrous Health

Mago
2007-03-17, 17:22
Dödsknark! Kolo rasar!

RassK
2007-03-17, 17:35
Var köper man lustgas :D

burkmat
2007-03-17, 17:39
farligt och farligt, beror vell på hur man använder det, tar man för många andetag efter varandra blir man helt blå i nyllet iaf,, been there done that.

Johan
2007-03-17, 17:40
Var köper man lustgas :D

Jag vet inte var man köper patronerna men skulle det bli panik så kan man alltid köpa sån där grädde på sprutflaska, för dom drivs oftast med lustgas, brukar stå på baksidan, sen är det bara pysa ur och dra in.

bluelight
2007-03-17, 17:48
Typ, partybutiker, verner&verner och järnaffärer (typ Järniastyle). Gräddsifonpatroner, NO2patroner, lustgaspatroner.

För att få ut lustgasen ur patronen ska man ha en gräddsyfon som kostar ett par hundringar, men det går även att slå med en spik i öppningen i en plastpåse.. eh, googla.