handdator

Visa fullständig version : Hjälp!


kanfall
2007-03-17, 10:30
Det är snart bal-dags och jag undrar var i Malmö man kan hyra smoking?
Några tips på vad man ska ha? :) tack!

Jax
2007-03-17, 10:30
eniro.se

sök i Malmö och på smoking

Mental
2007-03-17, 10:33
Det är snart bal-dags och jag undrar var i Malmö man kan hyra smoking?
Några tips på vad man ska ha? :) tack!

Säker på att det är smoking du ska ha?

Bal brukar kräva den högre klädkoden, och då är det frack du ska ha.

Jax
2007-03-17, 10:35
Säker på att det är smoking du ska ha?

Bal brukar kräva den högre klädkoden, och då är det frack du ska ha.
Om det är en studentbal är det oftast mörk kostym som är klädkoden. Dvs smoking eller mörk kostym. Frack brukar vara godkänt också.

Mental
2007-03-17, 10:40
Om det är en studentbal är det oftast mörk kostym som är klädkoden. Dvs smoking eller mörk kostym. Frack brukar vara godkänt också.

Umm, ok, på vår studentbal var dresscoden just högtidsdräkt. Då är det enbart frack, uniform eller möjligen hembygdskläder som funkar.

Är det "mörk kostym" så är man ju överklädd om man kommer i smoking och sjukligt överklädd om man kommer i frack.

Om tjejerna ska kunna ha balklänningar som är ärmlösa och hellånga så krävs det högsta klädkoden, vid smoking kan man ju ha knäkort kläning.

kanfall
2007-03-17, 13:40
Umm, ok, på vår studentbal var dresscoden just högtidsdräkt. Då är det enbart frack, uniform eller möjligen hembygdskläder som funkar.

Är det "mörk kostym" så är man ju överklädd om man kommer i smoking och sjukligt överklädd om man kommer i frack.

Om tjejerna ska kunna ha balklänningar som är ärmlösa och hellånga så krävs det högsta klädkoden, vid smoking kan man ju ha knäkort kläning.

Hmmm, jag kanske ska höra med min bal dejt vad hon ska ha på sig och gå efter det? :confused:

Jax
2007-03-17, 13:56
Är det "mörk kostym" så är man ju överklädd om man kommer i smoking och sjukligt överklädd om man kommer i frack.

Om tjejerna ska kunna ha balklänningar som är ärmlösa och hellånga så krävs det högsta klädkoden, vid smoking kan man ju ha knäkort kläning.
Det är inte överklätt med smoking om det är "mörk kostym". Det innebär just smoking eller mörk kostym. Finns ingen dresscode för enbart smoking.

Det med armlös klänning och frack visste jag inte.

skaparn
2007-03-17, 13:59
Det med armlös klänning och frack visste jag inte.

Har heller aldrig hört det. Kanske borde man posta frågan till Magdalena Ribbing och hopas att hon tar upp det i sin spalt.

Jax
2007-03-17, 14:01
Det är inte överklätt med smoking om det är "mörk kostym". Det innebär just smoking eller mörk kostym. Finns ingen dresscode för enbart smoking.
Hm, det är inte säkert att jag hade rätt här.
Hade för mig att det var så, men hittar inget bevis för det.

Mental
2007-03-17, 14:01
Om det är ribbing som fäller avgörandet i den här diskutionen så jo, smoking är sin egen klädkod.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=529&a=52310

skaparn
2007-03-17, 14:03
Om det är ribbing som fäller avgörandet i den här diskutionen så jo, smoking är sin egen klädkod.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=529&a=52310

Ahhh, där kom hon ju. Bara att du tar fram hembygdsdräkten då ifall du inte får tag i frack. Hoppas innerligt att du är dalmas.

Jax
2007-03-17, 14:05
Jag hade visst fel, för första gången i mitt liv.

Ola i Uppsala
Godförmiddag! Vid angivande av "Mörk kostym" på inbjudan etc., kan man då även bära smoking utan att genera värdparet?
Magdalena Ribbing

ABSOLUT INTE! Orsaken till att det står Mörk kostym på ett bjudningskort är, tro det eller ej, att inbjudaren ber sina manliga gäster komma i mörk kostym, kvinnorna klädda på den nivån, se dn.se/etikett, Snabbguider, Klädsel för detaljer. Hade inbjudaren önskat att gästerna skulle ha kommit i smoking så hade det stått på kortet. Att komma i smoking när det är en annan klädkod angiven är helt fel, och direkt oartigt mot inbjudare och medgäster.

skaparn
2007-03-17, 14:16
Jag hade visst fel, för första gången i mitt liv.

Ola i Uppsala
Godförmiddag! Vid angivande av "Mörk kostym" på inbjudan etc., kan man då även bära smoking utan att genera värdparet?
Magdalena Ribbing

ABSOLUT INTE! Orsaken till att det står Mörk kostym på ett bjudningskort är, tro det eller ej, att inbjudaren ber sina manliga gäster komma i mörk kostym, kvinnorna klädda på den nivån, se dn.se/etikett, Snabbguider, Klädsel för detaljer. Hade inbjudaren önskat att gästerna skulle ha kommit i smoking så hade det stått på kortet. Att komma i smoking när det är en annan klädkod angiven är helt fel, och direkt oartigt mot inbjudare och medgäster.

Vilken spottloska i ansiktet alltså, smoking när det står mörk kostym. Pffff.

Mental
2007-03-17, 14:29
Vilken spottloska i ansiktet alltså, smoking när det står mörk kostym. Pffff.

Jag tycker snarare att man känner sig fånig om alla utom en själv ligger på samma klädnivå vid en oficiell tillställning. Jag är hälre lätt underklädd än överklädd i sociala sammanhang.

Och hur ofta är man på tillställningar som faktiskt har klädkod? rätt ovanligt idag.

Det jag kommer på på rak arm är gymnasiebal, disputationer, sittningar (universitet) och bröllop, annars är man förskonad. (lite beroende på hur man umgås, men har man vänner som har för vana att ha finare dresscodes på sina sociala arrangemang så bör det inte vara besvärande)

Jax
2007-03-17, 14:31
Jag har dresscode till en middag på torsdag nästa vecka. Förvisso är det bara smart casual så det är inte så blodigt.

Mental
2007-03-17, 14:33
Jag har dresscode till en middag på torsdag nästa vecka. Förvisso är det bara smart casual så det är inte så blodigt.

Hur ska det tolkas?

Jeans och Tshirt ok om det bara är helt och rent? Är man överklädd i kostym och kostymbyxor?

Jag har personligen dålig koll på dresscodes som går utanför de klassiska kostym, mörk kostym, osv

Står det klädsel: Fest! så har jag ingen aning om var nivån ligger, störigt :)

Mental
2007-03-17, 14:35
Ahh, wikipedia to the rescue!

Smart casual (as distinct from Business casual) is a dress code which generally consists of a suit or sports jacket and/or a sweater (and other appropriate clothing). A tie is optional. As "smart casual" is not formally defined, the lines between it and the other casual styles (see Dress code (Western)) are often blurred.

Current interpretations of Smart casual may vary from the more gentrified description above through to conservative, tailored street attire. This may include denim jeans with a collared shirt for men.

Jeans och skjorta funkar med andra ord.

skaparn
2007-03-17, 14:36
Jag tycker snarare att man känner sig fånig om alla utom en själv ligger på samma klädnivå vid en oficiell tillställning. Jag är hälre lätt underklädd än överklädd i sociala sammanhang.

Så sant som det är sagt. Jag tar aldrig några risker på den fronten.

Jax
2007-03-17, 14:38
Tittade upp det innan och det betyder, chinos, skjorta och kavaj.
Bara casual så skippar man kavajen och om det business casual så tar man en slips också.

Jag tänkte ha chinos, skjorta och pull-over. I ordern fick vi att jeans och t-shirt inte var okej, men att vi inte skulle ha kostym. Tror att jag antagligen kommer att vara överklädd i kavaj, så jag skippar den.