handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt är det att träna kondition?


olsson15
2007-03-16, 22:37
Hur viktigt är det egentligen att träna kondition?
Vad är det för fördelar med att träna kondition?
Nackdelar med att inte göra det?

Själv tänker jag börja springa ute nu när våren äntligen är här:) Ska börja imorn med att dra en runda i spåret.

Allan
2007-03-16, 22:40
Finns det nackdelar med att ha god kondition? Vad skulle det vara?

olsson15
2007-03-16, 22:41
Menade inte på det viset, (Förklara lite dåligt) Menar mer vad det har för invärkan på muskelbyggningen (styrketräningen)

jesuz
2007-03-16, 22:48
Det har en viss negativ inverkan på byggandet, men som många klokt har påstått förut:
Varför träna alla muskler utom den viktigaste?

sissa
2007-03-16, 23:25
Det har en viss negativ inverkan på byggandet, men som många klokt har påstått förut:
Varför träna alla muskler utom den viktigaste?

Även en viss positiv verkan (förrutom att man orkar mer gymmet om man har en bra kondis än tvärtom) om man får tro Lizard
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1509507&postcount=18

Även om konditionsträning inte direkt bygger muskler så kan det ha en positivt effekt indirekt

fluffy_ferret
2007-03-17, 00:05
Då kommer frågan vi alla har väntat på: vad är en god dos motion per vecka?

nutz
2007-03-17, 01:59
En till två tillfällen per vecka, 30-40 minuters arbete med fem minuters upp- och nervarvning. Ganska lagomt.

Lexidos
2007-03-17, 08:57
En till två tillfällen per vecka, 30-40 minuters arbete med fem minuters upp- och nervarvning. Ganska lagomt.

Kör så nu, känns väldigt bra för egen del :)

Heretic_nO556
2007-03-17, 13:16
Har tränat rätt mycket kondition det sista. 3 pass i veckan a' ca 30 minuter.
Det jag har märkt på gymmet är främst att jag orkar pressa mig hårdare under benpassen utan att jag börjar må illa.

olsson15
2007-03-17, 16:01
Okej ;) låter bra, själv kom jag precis in från jogging turen :)

FreCKo
2007-03-17, 17:51
Jag undrar lite, vad är "bäst" konditionsträning (om man vill få en riktigt sjysst kondis), att springa konstant i 30-40min eller att köra sån där HIIT-cardio?

skaparn
2007-03-18, 08:52
Jag undrar lite, vad är "bäst" konditionsträning (om man vill få en riktigt sjysst kondis), att springa konstant i 30-40min eller att köra sån där HIIT-cardio?

Om du med "kondition" menar hjärtats maximala kapacitet och syreupptagningsförmågan i kroppen tror jag på intervaller. Tidsmässigt är det också det mest effektiva. Sedan kan det finnas grenspecifika fördelar för arbetande muskler med att utöva en aktivitet under lite längre sammanhängande tid.

Jackie Dee
2007-03-18, 10:25
Då kommer frågan vi alla har väntat på: vad är en god dos motion per vecka?

Rekomendationen enligt FYSS (fYsisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling) är styrka 2-3 ggr per vecka och kondition 3-5 ggr per vecka. Alltså den mängd som är rekomenderad för att må bra i dagens slöa samhälle med allt stillasittande som det innebär.

Yankeee
2007-03-18, 10:28
Rekomendationen enligt FYSS (fYsisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling) är styrka 2-3 ggr per vecka och kondition 3-5 ggr per vecka. Alltså den mängd som är rekomenderad för att må bra i dagens slöa samhälle med allt stillasittande som det innebär.

Fast det är väl promenader eller motsv som det syftas på med 3-5 gånger i veckan. 5-8 hårda pass kondition och styrka klarar inte överdrivet många av med vettiga resultat :)

Jackie Dee
2007-03-18, 10:38
Fast det är väl promenader eller motsv som det syftas på med 3-5 gånger i veckan. 5-8 hårda pass kondition och styrka klarar inte överdrivet många av med vettiga resultat :)

http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/artiklar/fyssrek.html

Kolla pyramiden en bit ner på sidan
Sen menar dom kanske inte med styrka att ligga i en bänk och köra 7 set nära max.

Yankeee
2007-03-18, 10:40
http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/artiklar/fyssrek.html

Kolla pyramiden en bit ner på sidan

Det var värst. Tvivlar dock fortfarande på att det är annat än lätta pass det är frågan om.

Edit: såg att det fanns vo2-rekommendationer också :/