handdator

Visa fullständig version : hjälp mig snälla....


desperat
2007-03-16, 19:32
Hej! Har kollat runt och läst den s.k. deffguiden o.s.v. men tror inte att det funkar på mig. behöver någonting som e lite mer "vanlig mat-diet" lr nått. skulle behöva förlora 3-4 kg fett på 1-2 månader, och jag vill göra det på ett sätt som gör att det INTE kommer tillbaka. verkar den viktförlusten på den tiden rimlig i så fall?

Snälla kan ni inte hjälpa mig med vad man kan äta för någonting? Jag är tjej, 18 år gammal 165 cm o väger 55. behöver gå ner till 51-52 kg. Har tränat mycket hela mitt liv och har enorma lårmuskler, och det är bara där fettet sätter sig så det är liksom mitt "problemområde" så jag vill försöka få smalare lår (men har inget emot själva musklerna, endast fettet som e på). Vet att man ej kan punktförbränna.. tränar nu dans (de e typ bara styrka) tre ggr i veckan. har köpt en sån där orbitrek ("crosstrainer") kopia på Jula. Hur ofta och på vilket sätt ska jag använda mig av den?

Så det var all info. Snälla, hur ska jag göra för att gå ner de här kg? Och inte gå upp dem igen.... *gah!*

Lizard
2007-03-16, 19:38
Hej! Har kollat runt och läst den s.k. deffguiden o.s.v. men tror inte att de......sätt ska jag använda mig av den?

Så det var all info. Snälla, hur ska jag göra för att gå ner de här kg? Och inte gå upp dem igen.... *gah!*

Talriksmodellen; en 1/4 kött, fågel, fisk eller motsvarande, 1/4 ris, potatis eller motsvarande och resten vanliga grönsaker ur Guds skafferi.

Frukt som mellanmål av valfri sort och godis i form av efterätt till helgen i normalportion. I övrigt är du nog inte fet någonstans utan mest missnöjd med dig själv. I alla trådar om snygga brudar härinne (och det är en hel del det) är cirka hälften för denna modell:

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlboulevard/entertainment/images/j_lo_butt2.jpg

Mitt råd till dig är att sluta leta fel på dig själv, träna ät och må bra och sikta in dig på en kille som gillar booty.

Lizard

desperat
2007-03-16, 19:44
Jo jag vet! Men det är för dansens skull, jag måste tyvärr bli lättare. är ganska så liten redan men det är en hård värld där ute haha... och sedan har jag nog lite komplex över låren. har alltid haft det. bara för jag hade benmuskler (ordentliga) när jag var typ 10 o alla andra fortfarande hade kalvben hehe.. jo jag vet det där sitter mest i huvudet.
men du har inget liksom bra tips på hur jag ska träna med den där orbitrek kopian? hur många ggr/vecka tror du e lagom? dansar mån, tis och onsdag. torsdagar kommer ja inte hem förns 6-7 efter skolan..

Lizard
2007-03-16, 19:55
Jo jag vet! Men det är för dansens skull, jag måste tyvärr bli lättare. är ganska så liten redan men det är en hård värld där ute haha... och sedan har jag nog lite komplex över låren. har alltid haft det. bara för jag hade benmuskler (ordentliga) när jag var typ 10 o alla andra fortfarande hade kalvben hehe.. jo jag vet det där sitter mest i huvudet.
men du har inget liksom bra tips på hur jag ska träna med den där orbitrek kopian? hur många ggr/vecka tror du e lagom? dansar mån, tis och onsdag. torsdagar kommer ja inte hem förns 6-7 efter skolan..

Skolan först. Du får k*a hundra gånger mer som fit advokat än arbetslös. Om det är det du är ute efter. Om du så hemskt gärna vill gå ned i vikt så ät som jag skrev, stig upp maskinen när du ser på nyheterna eller försök läsa läxorna medan du vevar. Mediumhårt (du kan prata medans du tränar men du vill helst inte) i tjugo - 40 minuter träningsfria dagar. Typ.

Lizard

BigForre
2007-03-16, 19:59
Som du redan läst så är det energi in - energi ut som gäller. Sedan finns det hur många olika sätt som helst att lyckas med det. Gör det inte allt för komplicerat...som Lizard säger tänk talriksmodellen för att få en bra fördelning mellan energierna. Jobba näringsrik mat, eftersom det är lite svårare att få i sig tillräckligt med micronäring med ett minskat intag.

Ytterligare två tipps vid sidan av.

1. Det är inget magiskt med lite cardio innan frukost, energi IN / Ut gäller fortfarande. Dock kommer en liten större del av energin komma från fett vid det tillfället, vilket kan medföra att du har lite mer tröck kvar till din dans på eftermiddagen. Passar ett annat tillfälle bättre så välj det istället.

2. Mat som tar mycket plats gör att man slipper vara hungrig, lite mer sallad och lite mindre pasta än i vanliga fall kan göra det lättare för huvudet att lyckas med målet.

desperat
2007-03-16, 20:01
haha om jag är ute efter sex?? jag är ute efter en karriär som dansare !
okej jag ska göra som du säger. men det här med antal kcal? ska ja typ äta 1500 om dagen då eller? jag e sämst på o avgöra hur mycket energi mat innehåller haha =P t.ex. idag så åt jag till middag lite ugnsstekt potatis och en bit fläskfilé o lite grönsaker. e fan hungrig .. ja kanske äter för lite, kan det hämma viktnedgången?

Rahf
2007-03-16, 20:05
Har du läst hela deffguiden?

desperat
2007-03-16, 20:07
aaah.. ja räknade också ut att ja hade en förbränning på 1400 kcal en dag helt i vila... men mitt största problem (lr ett av dem) är att jag inte vet vad jag ska äta för något. försöker tänka midnre portioner o sådär eftersom ja evan o käka rätt mkt då jag tränat så mkt. nu tränar ja inte riktigt lika mkt för de e så mkt i skolan menmen.. vad tror ni att den middag jag beskrev innehåller kalorimässigt? Nu ska ja agå o använda min jäkla träningsmaskin blev motivera haha

Obnoxious
2007-03-16, 20:18
Jag tror det enklaste möjliga är att äta som du gjort tidigare, men kanske 2/3 av storleken på portionerna. Sen tränar du kanske lite mer än förut, exempelvis på din nya träningsmaskin. Det är inte speciellt svårt att uppnå ett energiunderskott på typ 500kcal om dagen, och med det går du ner 4 kilo på 8 veckor. Ganska passande för din tidsplan eller? =)

Ha tålamod så går det nog bra! och fuska inte, det är bra vanor som gör skillnad inte enstaka infall..

pony
2007-03-16, 22:56
Om man verkligen vill bli av med en del underhudsfett måste man nog börja med att sluta vara "desperat". Hela det här "hjälp mig jag måste gå ner nununu!" funkar inte. Speciellt om du inte vill trilla dit och gå upp lika snabbt igen.
Fundera över det här lungt och sansat, hetsa inte och ta inte till några "nya supermetoder" du läst om i kvällsblaskan. Det finns ingen magisk genväg.

Jag föreslår att du börjar med att skriva matdagbok på din nuvarande kost. Skriv upp allt du äter och hur mycket av varje råvara det är. Skriv dagboken i en vecka, sen slår du upp kaloriinehållet på nätet eller med hjälp av ett lämpligt program. Det blir lite bökigt att göra det i efterhand men du förstår säkert vad jag menar: frukost - 2 dl mjölk = X kalorier, 1 äpple = Y kalorier, etc. etc. Dagssumma = Z kalorier

När du har en slutsumma för varje dag kan du få en klarare översikt över var energiintaget drar iväg och vad du skulle kunna skippa helt/byta ut mot ett kalorisnålare alternativ. Om du känner att du blir hungrig ofta eller snabbt kanske du måste se över hur maten du äter påverkar ditt blodsocker. Visst, i slutändan är det kalori in < kalori ut, men många trillar dit på sug och cravings.

Återigen, läs och lär istället för att "vara desperat". Kunskap är en investering i dig själv.
Lycka till.

fluffy_ferret
2007-03-16, 23:25
Du är så fin som du är.

desperat
2007-03-17, 09:04
tack för all hjälp!

jag vet inte hur jag gett intrycket av att vara en sådan person som tror på "mirakelkurer" för det gör jag inte. Dessutom är det väldigt få som faktiskt gör det. dagens unga tjejer, även om många har ett väldigt osunt förhållande till mat, är faktiskt inte helt borta när det gäller viktminskning haha!

jo jag har kört matdagbok ett tag nu men pallade inte hålla på längre. räknar ut i huvudet hela tiden o håller koll på vad jag ätit istället (sen vet jag inte om mina uppskattningar stämmer, men jag äter mindre mat än för några månader sedan iaf). brukar ligga på 1400-1700 kcal om dagen. gick ner två kg när jag började men nu står det liksom still. men jag ska börja träna mer konditionsträning så kanske det ger mer resultat. men det är ändå skumt för jag borde ju gå ner i vikt bara utav att jag äter mindre...? så det är det där med maten jag är osäker på. men jag ska pröva med 2/3 av mina vanliga portioner och försöka avstå från godis! hur f*n ska man stå ut utan choklad i 8 veckor ?? usch =D

King Grub
2007-03-17, 09:12
men jag ska börja träna mer konditionsträning så kanske det ger mer resultat. men det är ändå skumt för jag borde ju gå ner i vikt bara utav att jag äter mindre...?

Ja, det är sak samma, om du åstadkommer ett lika stort underskott. Lite träning gör dock att du inte behöver dra ner på maten lika mycket. Och tar du en vanlig "bantardag" utan motion och lägger till 1 h cykling, har du vips plats för en 100 gram chokladkaka och mer därtill, den dagen (eller mer mat eller vad du nu vill ha).

hur f*n ska man stå ut utan choklad i 8 veckor

Du kan äta choklad varje dag utan att det påverkar viktnedgången negativt, om du räknar in det i energiintaget. Ju snävare kaloriramar man har att röra sig med, desto mindre plats finns det förstås för "skräp", men tycker du om choklad är det inga problem att t ex avsluta middagen med en bit eller ta en mellan målen, varje dag om så är. Lite men oftare kanske håller suget borta från riktiga chokladätarattacker också. Choklad (mörk) är dessutom inte alls speciellt onyttigt. Sockergodis finns det inget nyttigt med, men kalori- och viktmässigt gäller samma sak där.

Jag äter garanterat choklad varje dag, och min fettprocent är ensiffrig. :D Det handlar om att räkna med energin, helt enkelt, och är basen i kosten bra, finns det inga hinder för mindre till måttliga "utsvävningar" i form av choklad eller annat godis och samtidigt hålla formen, eller förbättra den.

GymTT
2007-03-17, 09:31
Godisfrossarkvällar eller ingenting ska det vara :cool:


därför måste jag skippa allt nu, jag är allt eller inget person
*grr27*

fluffy_ferret
2007-03-17, 09:47
Problemet med svältkurer är att din kropp känner av det och sätter på "sparlågan". Därför har du kanske har mindre kaloriunderskott än du tror och det förklarar varför det går så segt.

desperat
2007-03-17, 10:39
ahaa okej. men så om jag typ äter såhär en dag då:
frukost två mackor med bara smör (e inte mkt av en påläggsperson) vitamintablett = 250 kcal
lunch havregrynsgröt med banan o linfrön = 350 kcal
mellanmål= någonting natudriet eller macka elelr frukt eller nått = 200-300 kcal sammanlagt
middag = 500 kcal (idag blir det fettsnåla pommes frites 130 kcal/100 g och fläskfilé) och grönsaker
= sammanlagt max 1400 kcal
+ att jag ska träna kondition på crosstrainer 30 min = - 200 kcal + lite styrka, knaske - 50 kcal.
då kan jag alltså äta typ 300 kcal i choklad och annat? (jag tänkte ligga på 1500 kcal)

Clee_Torres
2007-03-17, 11:38
ahaa okej. men så om jag typ äter såhär en dag då:
frukost två mackor med bara smör (e inte mkt av en påläggsperson) vitamintablett = 250 kcal
lunch havregrynsgröt med banan o linfrön = 350 kcal
mellanmål= någonting natudriet eller macka elelr frukt eller nått = 200-300 kcal sammanlagt
middag = 500 kcal (idag blir det fettsnåla pommes frites 130 kcal/100 g och fläskfilé) och grönsaker
= sammanlagt max 1400 kcal
+ att jag ska träna kondition på crosstrainer 30 min = - 200 kcal + lite styrka, knaske - 50 kcal.
då kan jag alltså äta typ 300 kcal i choklad och annat? (jag tänkte ligga på 1500 kcal)

Eller så visar du lite karaktär och självdiciplin och skippar chokladen? Det är så klart bättre att ta dessa 300kcal av bra livsmedel istället för choklad när man redan ligger på ett sånt lågt kcal-intag. Risken när du ligger så lågt är att du inte får i dig alla vitaminer och mineraler, då är det bättre som sagt att du äter något vettigare än choklad (finns så klart bra choklad, nu snackar jag mjölkchoklad - dvs snask).

Sen kan du självklart unna dig att äta choklad, gör det inte till en vana bara. Sötsuget brukar försvinna efter ett tag dessutom när man inte underhåller det.

pony
2007-03-17, 14:50
Precis. Det är mycket lättare att vänja sig av med socker/godis/choklad/whatever än många tror. Låt bara bli att äta det och inom ett litet tag kommer du inte heller att vilja. Dessutom kommer choklad att påverka ditt blodsocker negativt i dagsläget. När du först tryckt i dig en sockerbomb så stiger ditt blodsocker, förmodligen i en väldigt brant kurva. Men lika snabbt sjunker det igen och du hamnar på ett lägre värde än du började. Då är det sannolikt att du känner dig sugen på att återigen äta någonting, även fast din kropp skulle ha klarat sig utmärkt utan den energin. Förfinat socker är djävulens påfund!
Visst kan du äta några rutor riktigt mörk choklad då och då ibland. Men jag personligen tycker inte att du ska lägga in det som en daglig portion på schemat.

desperat
2007-03-17, 15:31
okej då ska jag hålla mig borta från sånt i veckorna o unna mig lite iaf på helgerna. blir så konstigt annars haha =P inge kul o sitta med pojken o kolla film o äta typ.. morötter? älskar bara mörk choklad så det varju bra!

mmm jag kan tänka mig att sötsuget försvinner. förut var jag beroende av vitt bröd, men sedan bestämde jag mig för o käka nyttigare grovt bröd i stället (då menar jag sånt jag bakar själv) utan vetemjöl o socker o sånt. o nu avskyr jag vitt bröd! tycker det smakar skit =S hehe

nutz
2007-03-17, 15:51
Som vanligt ett massa velande med godsaker hit och dit..

Prioritera och lägg ner lipandet.

Jaws
2007-03-17, 15:58
Grejen är att om du skippar chokladen helt så finns risken att du ökar i vikt när du har nått dina mål. Uteslut aldrig något som du tycker om så mycket, skär ner på det bara och vänj dig vid mindre bitar choklad.