handdator

Visa fullständig version : pasta rikt på protein och fullkorn?


gladiatorerna1
2007-03-16, 14:41
jag har just varitoch handlat och då fick jag syn på pasta som ska vara rikt på protein och fullkorn. Jag köpte den. Vad tycker ni om den? Förrut har jag köpt viktväktarnas spagetti. Vilken är nyttigast? Är inte pasta "bukfyllemat"?

Ganymedes
2007-03-16, 14:46
Nä, pasta är grymt bra mat. Kör själv med fullkorn den är både nyttigare och godare.

blekfet2
2007-03-16, 14:57
kungsörnens pasta är då utan tvekan godast enligt mitt tycke.

gladiatorerna1
2007-03-16, 15:26
okej, jag har precis ätit av pastan. Märket är Axa Balance. Jag tycker att det smakade sådär. Till det åt jag kötfärsås med vita bönor (chili corn carne?) Jag använde krossade tomater som hade en väldigt stark smak av chili. Jag var tvungen att skölja med väldigt mycket vatten och mat efter den måltiden...smaken var god men alldeles för stark i mitt tycke.

Raggis
2007-03-16, 23:53
Kungsörnens penne fullkorn (Y)!

Pepz
2007-03-17, 00:36
köp Zetas ljusblåa pasta om du är ute efter proteinet 14-16g protein /100g

Jag köper den för smakens skull

gladiatorerna1
2007-03-17, 06:33
köp Zetas ljusblåa pasta om du är ute efter proteinet 14-16g protein /100g

Jag köper den för smakens skull

Okej. Var kan man köpa den? klassas den som nyttig?

Wain
2007-03-17, 08:15
köp Zetas ljusblåa pasta om du är ute efter proteinet 14-16g protein /100g


Torinos pasta ligger på 23 g/100g. Har dock inte sett den i Sverige...

Eddie Vedder
2007-03-17, 15:13
Okej. Var kan man köpa den? klassas den som nyttig?

Beror på vem du frågar, vad som är "nyttigt" och "bra mat" kan ingen sätta fingret på. Det är nåt helt subjektivt, i en välbalanserad kosthållning och en hälsosam livsstil kan allt ingå i större lr mindre mängd.

Pasta är ett livsmedel, med mer lr mindre långsamma kolhydrater, som är mer lr mindre näringsrikt och mer lr mindre fiberrikt, mer lr mindre proteinrikt o.s.v. beroende på vilket vete man använt som mjöl (det klassiska "patavetet" d.v.s durumvetet är ett proteinrikt vete och likaså dinkelvete) samt hur raffinerat mjölet är.
*I mitt fall skulle kanske vit pasta anses mer "nyttig" då jag redan för mej på tok för mycket fibrer så den "nyttigare" pastavarianten på fullkorn kan ju då ses som "mindre nyttig" i mitt fall eftersom det bara skulle inebära ännu mer fibrer.

Men ät absolut pasta med gott samvete, det är gott å ger bra med energi.:thumbup:

gladiatorerna1
2007-03-17, 21:14
Beror på vem du frågar, vad som är "nyttigt" och "bra mat" kan ingen sätta fingret på. Det är nåt helt subjektivt, i en välbalanserad kosthållning och en hälsosam livsstil kan allt ingå i större lr mindre mängd.

Pasta är ett livsmedel, med mer lr mindre långsamma kolhydrater, som är mer lr mindre näringsrikt och mer lr mindre fiberrikt, mer lr mindre proteinrikt o.s.v. beroende på vilket vete man använt som mjöl (det klassiska "patavetet" d.v.s durumvetet är ett proteinrikt vete och likaså dinkelvete) samt hur raffinerat mjölet är.
*I mitt fall skulle kanske vit pasta anses mer "nyttig" då jag redan för mej på tok för mycket fibrer så den "nyttigare" pastavarianten på fullkorn kan ju då ses som "mindre nyttig" i mitt fall eftersom det bara skulle inebära ännu mer fibrer.

Men ät absolut pasta med gott samvete, det är gott å ger bra med energi.:thumbup:

okej, det känns ju skönt att höra.

shadowfire
2007-03-18, 00:13
okej, jag har precis ätit av pastan. Märket är Axa Balance. Jag tycker att det smakade sådär. Till det åt jag kötfärsås med vita bönor (chili corn carne?) Jag använde krossade tomater som hade en väldigt stark smak av chili. Jag var tvungen att skölja med väldigt mycket vatten och mat efter den måltiden...smaken var god men alldeles för stark i mitt tycke.

ojdå, du ska nog undvika så starka saker som krossade tomater smaksatt med chili hörru.

gladiatorerna1
2007-03-18, 08:01
ojdå, du ska nog undvika så starka saker som krossade tomater smaksatt med chili hörru.

Jo, det ska jag göra. Jag förstår inte hur tillverkarna tänker...Den är extremt stark. Någon som testat den?

mela
2007-03-18, 08:04
Jo, det ska jag göra. Jag förstår inte hur tillverkarna tänker...Den är extremt stark. Någon som testat den?

Jag tycker inte att den är så stark. Men alla är olika känsliga för stark mat..

gladiatorerna1
2007-03-18, 08:53
vitlökssmaken går ju att äta utan problem. Chilismaken funkar också om jag blandar den med mycket vita böner. Det blir ju inte lika koncentrerat då.