handdator

Visa fullständig version : unna sig något


l0tt0
2007-03-16, 09:23
Gör det någon "skada" på om man 1-2 ggr i veckan unnar sig något extra gott såsom tex en godispåse, popcorn, glass, snacks eller liknande. Om man i övrigt äter en bra och välbalanserad kost och tränar 5-6 ggr i veckan? *screwy*
Med "skada" menar ja om man sakta och säkert leder sig själv till en övervik på lång sikt? Eller kan ja med gott samvete äta min lösviktgodispåse som jag älskar så?

becoming
2007-03-16, 09:26
vad tror du själv? givetvis kan du unna dig en näve grus i veckan.

Eddie Vedder
2007-03-16, 09:27
Jag tror redan du vet svaret men bara vill få det bekräftat.;)

-Nej det är ingen "fara" som en liten del i ksoten om den för övrigt är näringsrisk, det är särskilt inte nån "fara" om du lever ett aktivt liv.
En kväll med lite godis behöver ju inte ens innebära en dag med kaloriöverskott, vilket en dag med torsk och ris skulle kunna göra. Allt handlar ju om mängderna du äter, självklart ska du unna dej ditt godis du säger ju själv att du älskar det!:thumbup:

HerrArne
2007-03-16, 09:28
Med "skada" menar ja om man sakta och säkert leder sig själv till en övervik på lång sikt? Eller kan ja med gott samvete äta min lösviktgodispåse som jag älskar så?

Det enda som på lång sikt leder till övervikt är ett kaloriöverskott. Vad detta överskott består av är av underordnad betydelse.

I ett längre perspektiv är det naturligtvis vettigt att äta på ett sätt som får en att må bra, vilket för de flesta innebär inslag i kosten som är med snarare för ätt öka välbefinnandet för stunden än vara nyttiga.

Däremot är det ett tveksamt beteende att belöna sig själv (vilket unna skulle kunna betyda) med 'något gott', men nu var det väl med all sannolikhet inte det du pratade om.

LisaB
2007-03-16, 19:15
Jag har funderat ett tag på en sak. På helgerna blir det oftast lite "finare" och godare mat, vilket oftast betyder fler kalorier. Ibland kan det även bli en pizza(kanske inte så fin mat men*whistle* ) Frågan är; under en helgdag kan mitt kaloriintag öka, ja ngn gång kanske tom dubblas om man räknar pizza, utekväll och nattkäk. Hur påverkar detta min vikt? hur ofta kan man leva på detta sätt och ja, nästan överäta, utan att man lägger på sig?
visst det kanske är individuellt, men på ett ungefär?

Emil_Larsson
2007-03-16, 19:16
Unna sig något? det gör jag varenda dag :)

Eddie Vedder
2007-03-16, 19:19
Hur påverkar detta min vikt? hur ofta kan man leva på detta sätt och ja, nästan överäta, utan att man lägger på sig?
visst det kanske är individuellt, men på ett ungefär?

Hur länge klarar jag mej på 500 spänn? Hur mycke alkohol kan jag dricka innan jag blir för full?

TOTALT omöjliga frågor att ge svar på! Du lägger på dehj mer fett på ett stort överskott än ett litet. Trycker du i dej enorma mängder skräpmat men springer 5 mil om dagen kommer du säkerligen klarar dej från viktuppgång överhuvudtaget.
Maten påverkar din vikt i den mån du stoppar i dej överskottskalorier, det är ingen helt linjär funktion vad gäller fettuppgång och överskott men hursomhelt blir du fetare ju mer du överäter.

shut teh face
2007-03-16, 20:19
Jepp. I en verksam diet där du har ett underskott på minst 300 kalorier om dagen, kan du varje torsdag mellan halv sju och elva, äta cirkus 11.000 kalorier utan att de tas upp i kroppen. Denna siffra gäller även tisdagar om du i övrigt dricker minst sju liter vatten varje vecka, fyra månader i sträck, det sistnämnda gäller endast vid utrustning av manligt kön. Är du kvinna gäller tre liter vatten om dagen varje vecka i sex månader, detta gäller inte om kvinnliga aktiviteter uteblir.