handdator

Visa fullständig version : Fulhet/skönhet


Lellan
2007-03-16, 02:56
Verkar vara ett hett topic i några trådar nu.. Tänkte man kunde få babbla lite fritt om ämnet här.

Jag börjar! (oväntat..:cool: )

När jag var liten fattade jag inte vilka som var fula och fina. Det minns jag, för när jag tittar på gamla skolfoton å kollar mina lärare så ser jag att jag måste bedömt dem som fina utifrån andra mått än vad som är allmänt vedertaget vad som är fult/fint. För de jag tyckte var vackra: en gravt skelögd, en kraftigt överviktig skallig med stoor näsa, en pinnig med hästansikte. Så ser de ut när jag tittar på korten idag. Dessutom ser jag att elaka syslöjdsläraren faktiskt ser bra ut, nu när mina ögon färgats genom åren. Skumt va?:confused:

När det gäller mig själv har jag alltid haft jättesvårt att veta vilka jag ser lika bra ut som, är fulare än samt finare än - i andras ögon alltså. Inte för att det är särskilt viktigt att fundera på, men när man växer upp så kan den tanken dyka upp (hallåå, puberteeet.. ;) ). I perioder när jag känt mig ynklig och osäker har jag varit bombis på att jag verkligen är döful. När jag mått som bäst har jag känt mig likvärdig andra och har jag då piffat till mig har jag förvånat tyckt att det blev fint. Vad andra tyckt har kvittat för det mesta, de som älskar en har jag inte lyssnat på (för de älskar ju en, partiska så de har ju sagt snällt) men givetvis har det fastnat om någon sagt något annat (tex tjejen i 9:an när jag började 7:an som tyckte att jag var döful).

Det är väl inte såå konstigt att det har med självkänsla och vad man får höra att göra, men på foton kan man ju inte veta vilken bild personen själv har av sig själv. Så i vissa fulperioder är jag, när jag tittar nu, finare än när jag kännt mig tillfreds..

Min poäng, fulhet/skönhet är ju inte antingen en allmän norm alla känner till och kan hålla med om - ELLER helt subjektiv. För mig verkar den ha gått från att jag knappt kan se min ursprungliga subjektiva ful/skönhetsnorm eftersom jag kanske blivit för hjärntvättad och anser fult/vackert utifrån en inlärd norm... vill ha tillbaks de där "glasögonen" el vad man ska kalla dem, där jag kunde se de flesta som vackra!! *cupid* Omöjligt?!:confused:

Raggis
2007-03-16, 03:14
Tror det går upp och ner för dom flesta. Speciellt under tonåren.

Liten Men Fet
2007-03-16, 12:38
"Kan man inte övertyga sig själv om att man är ser bra ut så är det omöjligt att övertyga någon annan om det."

Sen ändras nog normerna mycket beroende på hur gammal man är, i tonåren så var det ju ett par utvalda som var poppis och som var dom snygga. Numer efter 25 så är annorlunda. Nu spannar jag in tjejer som jag inte skulle funderat över när jag var 17 och förkastar den typen jag skulle tyckt om då. Det är väl grupptryckselementet som förvunnit till stor del.

Tyvärr måste jag nog säga att jag är fortfarande ganska ytlig, men nu hänger det på att tjejerna ska vara ganska vältränade. Behöver inte vara smala, hellre en tjej med lite mer hull som tränar än en smal som inte äter ordentligt.

Blir kul att se vad nästa stadie blir...

Chaan
2007-03-16, 13:15
När jag var liten fattade jag inte vilka som var fula och fina.

anser fult/vackert utifrån en inlärd norm...

Sedan finns det forskning på bebisar som visar att de tyr sig till de som vi vuxna håller med om är vackra.

pony
2007-03-16, 14:03
Det är väl snarare en instinkt att utifrån utseende bedöma vilka motspelare som har de mest fördelaktiga gener. Och att göra den bedömningen är en förmåga som vilken som helst, mer utvecklad hos vissa och mindre hos andra. Då bortser vi givetvis ifrån skönhetideal som reflekterar en samtid och dess sociala trender.

beckman88
2007-03-16, 14:32
Ja det var mycket om detta amnet for nagra ar sedan, alla hade vi vara "Fulhetsperioder" Med finnar hit och dit, dagar da man inte ville ga till skolan for man hade en gul javel pa nasan som gjorde for ont at klamma, elelr som man hade klamt och det sag varre ut.

Saken ar den att skonhet kommer och gar, Alla har vi vara skonhetsperioder:thumbup:

Angel
2007-03-16, 15:21
jävlar va text, va det nån fråga i det hela? eller ska ja bara va tyst?

Hades
2007-03-16, 15:26
För första gången på flera år börjar jag bli nöjd med mitt utseende, tack Roaccutan!

Angel
2007-03-16, 15:30
För första gången på flera år börjar jag bli nöjd med mitt utseende, tack Roaccutan!

Vad skönt att höra att det fungerar!

Fjod0r
2007-03-16, 16:19
Det är väll väldigt subjektivt vad som är fint och vad som är fult. Som alltid finns det väll en norm och ett generellt svar på vilka de flesta tycker är snygga. När det gäller just mänsklig skönhet behöver man ju dock inte tillhöra den grupp som majoriteten tycker är snygg. Jag menar om fler än 1/20 av alla tjejer/killar tycker att just du är riktigt het har du ju ditt på det torra.

Hades
2007-03-16, 17:16
Vad skönt att höra att det fungerar!

Helt galet effektiv medicin. Höll på att bryta ihop ett tag innan jag började med den.

Angel
2007-03-16, 18:40
Det är mot acne va? Ganska så uppmärksammad då den visst hade biverkningar?

Diana
2007-03-16, 19:01
Heh så mitt i prick :D alla jag såg upp till och älskade som liten minns jag också som väldigt vackra och så är det iofs än idag, människor man älskar slutar man liksom helt och hållet se genom idealfiltret, de blir vackra oavsett utseende tillslut. Okända männiksor däremot ser jag extreeemt sällan som vackra.

Jag och min nästan jämngamla syster har under hela vår uppväxt konkurrerat utseendemässigt, som systrar tenderar göra med den givna dos bitchighet, snodda pojkvänner och sönderklippta kläder det för med sej :laugh:, HATADE att hon var längre och smalare! :D Nu har hon en ful rumpa istället. :naughty:

Kwon
2007-03-16, 19:34
Nu har hon en ful rumpa istället. :naughty:

Hur menar du?

Sofia4_4
2007-03-16, 19:36
Hur menar du?

:laugh:

Ironbabe
2007-03-16, 19:38
Jag och min nästan jämngamla syster har under hela vår uppväxt konkurrerat utseendemässigt, som systrar tenderar göra med den givna dos bitchighet, snodda pojkvänner och sönderklippta kläder det för med sej :laugh:, HATADE att hon var längre och smalare! :D Nu har hon en ful rumpa istället. :naughty:
*fniss* det där känner jag igen..förutom att vi inte snodde några pojkvänner för varann eftersom hon var 6 år äldre än jag! Men jag tyckte alltid att hon var så snygg och såg upp till henne, ville vara som hon och klä mig som hon..tills jag en dag växte om henne o hon fick se upp till mig (bokstavligt talat :D ) Min syrra har ingen rumpa och jag har en putröv hehehehehe

Diana
2007-03-16, 19:57
Hur menar du?
:D
OTRÄNAD
mjaa hon kör väl lite spinning nån gång om året iofs... men icke kan hon balansera några drinkglas på den.

*fniss* det där känner jag igen..förutom att vi inte snodde några pojkvänner för varann eftersom hon var 6 år äldre än jag! Men jag tyckte alltid att hon var så snygg och såg upp till henne, ville vara som hon och klä mig som hon..tills jag en dag växte om henne o hon fick se upp till mig (bokstavligt talat :D ) Min syrra har ingen rumpa och jag har en putröv hehehehehe

Haha :D hämnden är ljuuuv
Det kommer jag alltid undra över... hur i helsike kan ni småsyskon jämt växa om oss gamlingar???? blir tokig! verkar vara mer en regel än ett undantag *gah!*

Dumleman
2007-03-16, 20:08
För mig verkar den ha gått från att jag knappt kan se min ursprungliga subjektiva ful/skönhetsnorm eftersom jag kanske blivit för hjärntvättad och anser fult/vackert utifrån en inlärd norm... vill ha tillbaks de där "glasögonen" el vad man ska kalla dem, där jag kunde se de flesta som vackra!! *cupid* Omöjligt?!:confused: [/B]
Beauty is in the eye of the beer holder :cheers:.

Hades
2007-03-16, 20:24
Det är mot acne va? Ganska så uppmärksammad då den visst hade biverkningar?

Ja, det stämmer. Listan på möjliga biverkningar är låååång, men de flesta är ganska ovanliga. Man får dessutom lämna blodprov regelbundet. Fördelarna väger klart tyngre än nackdelarna för min del.

On topic: När man var liten hade man ju inte så mycket könshormoner i omlopp och då fattade man ju inte riktigt vad som var attraktivt. Nu när man blivit äldre tänder man ju på en himla massa olika sorters utseenden, men det finns ändå alltid gemensamma nämnare. Det skulle vara intressant vilka preferenser beträffande utseende som är medfödda, och vilka som man skaffat sig genom miljöpåverkan. T ex tycker jag att det är grymt sexigt med vältränade tjejer med framträdande rygg- och axelmuskler, men eftersom det är en så liten andel killar som tycker detsamma så kan det knappast vara något genetiskt. Att gilla stora bröst och välformade höfter däremot, det gör ju alla killar (de som hävdar motsatsen ljuger ;)), så det borde ju vara någon medfött.

En sak som jag reflekterat mer och mer över de senaste åren är hur snabbt jag dömer folk efter utseende och hur lätt det är att bygga upp en bild av hur jag tror att en person är, efter bara en snabb blick. I min värld blir snygga människor perfekta i alla avseenden och fula människor idioter, innan jag lärt känna dem. Helt puckat. Extra problematiskt har det förstås varit i perioder då jag tyckt att jag själv varit ful. Om man dömer andra efter utseende är det lätt att anta att andra gör detsamma med mig, och på det sättet har jag byggt upp en mycket negativ självbild.

Det var lite slumpmässiga tankar i ämnet...

Sofia4_4
2007-03-16, 20:44
Det är ganska subjektiv vad man tycker är snyggt. Det som anses vara klassisk skönhet är när man har ganska symetriska drag i ansiktet och en kropp som för kvinnor antyder på fruktbarhet och hälsa och för män - styrka.
Uttrycket att skönheten kommer innifrån är ganska sann iom att man utstrålar självsäkerhet, lycka, ro. Det förändrar ens sätt att röra sig, titta och prata. Det förändrar också ens syn på sigsjälv och man är mer mån om att klä upp sig på ett sätt man känner sig snygg och det syns utanpå.
Det kallas för uttstråling och charm. Jag har träffat många människor som har osymetriska drag i ansiktet och anses vara fula men som har en enrom utstrålning. Och tvärtom - människor som är extremt snygga (har perfekta ansikten med symetriska drag och välformade kroppar) men är väldigt "torra" till sättet, vilket gör de fula.

sissa
2007-03-16, 20:59
Jag fick en liten chock när jag var ute med två kompisar en gång. (inte samtidigt) (Nä, jag gör inte det så ofta, är ensamvarg)

Jag visste inte att det kunde gå till så. Alltså killar var som galna. Körde efter oss med bil ( ej pga mig utan kompisen) folk bad om telefonnummer hela tiden, glodde och vissla etc. Då undra jag vad det var för fel på mig.

Jag känner mig inte som en klassisk skönhet , men jag vet inte om de gör nåt.

Mantus
2007-03-16, 21:10
När jag ser på kort å tjejerna jag sprang efter i högstadiet så kan jag inte fatta vad jag egentligen såg i dem. De är inte i närheten av mitt ideal i dagsläget även fast de betraktades som skolans vackraste tjejer då. I dagsläget så är det inte spinkiga tjejer som lockar utan mer normalviktiga tjejer med kurvorna på rätt ställe(tänk sydamerika så fattar ni*whistle* ).Självklart beror detta på att min flickvän, som är mitt ideal ser ut på det sättet. Det är säkert därför jag tycker att mörkare hy och lockigt hår är sexigare än blek hy och ljust hår också. Så ideal kan alltså förandras, i alla fall i mitt fall, efter de personer man älskar.*cupid*

Hades
2007-03-16, 21:15
När jag ser på kort å tjejerna jag sprang efter i högstadiet så kan jag inte fatta vad jag egentligen såg i dem. De är inte i närheten av mitt ideal i dagsläget även fast de betraktades som skolans vackraste tjejer då. I dagsläget så är det inte spinkiga tjejer som lockar utan mer normalviktiga tjejer med kurvorna på rätt ställe(tänk sydamerika så fattar ni*whistle* ).Självklart beror detta på att min flickvän, som är mitt ideal ser ut på det sättet. Det är säkert därför jag tycker att mörkare hy och lockigt hår är sexigare än blek hy och ljust hår också. Så ideal kan alltså förandras, i alla fall i mitt fall, efter de personer man älskar.*cupid*

Håller med om att lockigt hår är snyggare än ljust hår.

J/K bro'. ;)

Kwon
2007-03-16, 21:18
När jag ser på kort å tjejerna jag sprang efter i högstadiet så kan jag inte fatta vad jag egentligen såg i dem. De är inte i närheten av mitt ideal i dagsläget även fast de betraktades som skolans vackraste tjejer då. I dagsläget så är det inte spinkiga tjejer som lockar utan mer normalviktiga tjejer med kurvorna på rätt ställe(tänk sydamerika så fattar ni*whistle* ).Självklart beror detta på att min flickvän, som är mitt ideal ser ut på det sättet. Det är säkert därför jag tycker att mörkare hy och lockigt hår är sexigare än blek hy och ljust hår också. Så ideal kan alltså förandras, i alla fall i mitt fall, efter de personer man älskar.*cupid*

Sydamerika/Sydeuropeiska länder ja, bra skit

Diana
2007-03-16, 21:30
Så ideal kan alltså förandras, i alla fall i mitt fall, efter de personer man älskar.*cupid*

Så skumt men så sant *popcorn*

Mantus
2007-03-16, 21:45
Sydamerika/Sydeuropeiska länder ja, bra skit

Colombianska tjejer hamnar rätt högt upp på snyggast-tjejer-i-världen listan i min bok.:)

Kwon
2007-03-16, 21:46
Colombianska tjejer hamnar rätt högt upp på snyggast-tjejer-i-världen listan i min bok.:)

Lagboken? :)

Mantus
2007-03-16, 21:47
Håller med om att lockigt hår är snyggare än ljust hår.

J/K bro'. ;)

Tryckfelsnisse slår till igen.*rolleyes* Jag menar självklart mörkt och lockigt hår. Och ljust och rakt hår.

Mantus
2007-03-16, 21:48
Lagboken? :)

:laugh: :laugh:

Timme
2007-03-16, 21:59
Sedan finns det forskning på bebisar som visar att de tyr sig till de som vi vuxna håller med om är vackra.

Den är rätt så cool faktiskt. Bebisar ser hellre på ett vackert (symmetriskt) ansikte än på ett mindre vackert ansikte.