handdator

Visa fullständig version : Vilka övningar kan vara nyttiga? Fett skoj tråd :D


jontahontas
2007-03-16, 02:42
Okej. Jag har efter 1 ziljon skador numera lite olika och inte framför allt inte lika enkelspåriga mål med min träning. 400 meter sprint gällde endast förut, nu är det lite annorlunda. Detta kan bli långt men trust me! Det e fan rätt roligt! :) Puss

Jag går direkt till saken - jag skriver vad jag tycker är kul, vad jag vill bli bättre på och vad jag anser hjälper mig att nå hit. Vad som ska köras när, formtoppning, grundträning osv tas inte hänsyn till - det jag kommer skriva handlar om vilka övningar som är nyttiga att någonstans i träningen lägga in. Det jag vill ha hjälp/tips om är vad mer som kan vara kul att lägga in. Det behöver inte bara vara skivsstångsrelaterade övningar.

Mina mål eller vad man nu ska säga. Vad jag tycker är kul.
-Springa fort på distanser 10-500 meter.
-Hoppa långt och högt
-Klättra på husväggar "le parkour" typ

Så... om ni som läser detta skulle vilja bli bra på dessa, vilka olika typer av övningar skulle ni vilja utföra? Inga veckoprogram eller nåt, utan helt enkelt favvoövningarna.

Här e mina typ.
Sprint;
-startblocksträning, flygande 30, explosiv löpskolning, diagonallöpning i kurva, olika former av intervaller inom området för sprint/långsprint.
Hoppa;
- Häckhopp (allt från att satsa uppåt till direkt långa vristhopp), plinthopp av olika slag (från dropjumps till olika plinthoppsbanor), stående längd (upp till 10 steg), mångsteg, Ryck, stöt
Klättra;
Well, svårt att spöa the real deal, har inget egentligt specifikt att ta upp.

Jag höll nere på mina favvisar och inriktade mig på vad som är direkt grenspecifikt. Som alla vet så finns det massor med roliga komplementsövningar man kan syssla med. Till exempel är starkt grepp toppen för all form av klättring och då öppnar sig massa dörrar. Enhandsmarklyft? Teh shit eller? Medicinbollsträning? Brutalbänk för magen? Klättra i rep i gympahall? Chins med motvikt? Vad på gymmet kan hjälpa mig?

Som komplement - vilka övningar kan va skoj att slänga in?
Som direkt grenspecifikt - vad skulle du vilja träna på?

Någon har säkert något roligt på lager jag inte tänkt på så jag skulle gärna vilja höra vad ni tycker. (jag fruktar dock starkt att typ ingen ens läser detta pga lack of interest *cry* )

jontahontas
2007-03-16, 12:37
Vilken sjuk besvikelse att ingen är intresserad av denna typ av träning men att saker som magrutor på 5 veckor och annat ointressant crap debatteras in i graven. Min besvikelse är enorm :(

machine gun
2007-03-16, 13:06
Jag kan inget om spritträning, så det skippar jag att kommentera. Le Parkour verkar skitkul, även om jag är för feg och oakrobatisk för att testa :D Dock håller jag på med vanlig klättring och det är iofs något jag skulle kunna rekommendera, alt. bouldering. Klättra i rep i gympasal låter också som rolig och bra greppträning. Enhandsmark ska tydligen vara bra magträning, har dock aldrig testat. Det kanske vore nåt att ge sig på?

jontahontas
2007-03-16, 13:17
Jag kan inget om spritträning, så det skippar jag att kommentera. Le Parkour verkar skitkul, även om jag är för feg och oakrobatisk för att testa :D Dock håller jag på med vanlig klättring och det är iofs något jag skulle kunna rekommendera, alt. bouldering. Klättra i rep i gympasal låter också som rolig och bra greppträning. Enhandsmark ska tydligen vara bra magträning, har dock aldrig testat. Det kanske vore nåt att ge sig på?

Det kanske e soft å ge sig till ett klätterplank typ 1 gång i veckan med några polare å köra lite? Jag är dock ingen fan av 10kg utrustning men det kanske är mina fördomar som spökar?

Ame
2007-03-16, 13:17
De flesta här är ju mest ute efter att bygga eller bli starkare så det är väl inte så många som ägnar sig åt denna träningen kanske.

Sprint: motståndslöpning (däck, släde, whatever). Annars går väl allt annat in under "löpskolning" och "intervaller". Jo, konlöpning också förresten.

Hopp: alla möjliga olika hoppövningar, splithopp, vristhopp, borsovhopp mm...

jontahontas
2007-03-16, 13:30
De flesta här är ju mest ute efter att bygga eller bli starkare så det är väl inte så många som ägnar sig åt denna träningen kanske.

Sprint: motståndslöpning (däck, släde, whatever). Annars går väl allt annat in under "löpskolning" och "intervaller". Jo, konlöpning också förresten.

Hopp: alla möjliga olika hoppövningar, splithopp, vristhopp, borsovhopp mm...

Motståndslöpning är direkt viktigt för mig i min löpning då jag studsar som en liten groda när jag springer. Jag skrev "löpskolning" då jag inte pallade skriva ner sextioelva övningar som ändå alla skiter i :D, men nu när vi är inne på ämnet - vilken är din favvo?

Väl inne på gymmet? Vad gör du helst då? Kastar medicinboll så långt upp i taket du bara kan eller är det ryck ryck och åter ryck som gäller?

Ame
2007-03-16, 14:27
Jag kör inte så mycket löpskolning längre, kör det bara i uppvärmningsyfte numera i princip. Har väl ingen direkt favoritövning men de som jag tycker är bra är ju de vanliga standardövningarna, knälyft, hälkick och vristlöpning i olika varianter, brukar köra det ut i löpning endel också. Mångstegsövingar är bra också. Sedan finns det ju en massa olika småövningar man kan lägga in. Löpning med raka ben kör vi endel också.

Jag kör inte så mycket skivstångsträning just nu, känns inte som att jag behöver det så mycket utan behöver satsa mer på ren löpning. Kör mest bålstyrka och lite explosiva övningar som frivändningar och ryck.
Medicinbollskast kör vi endel också. Orkar inte skriva ner alla de övningarna... :)

machine gun
2007-03-16, 14:48
Det kanske e soft å ge sig till ett klätterplank typ 1 gång i veckan med några polare å köra lite? Jag är dock ingen fan av 10kg utrustning men det kanske är mina fördomar som spökar?

Några 10 kg utrustning blir det knappast tal om ifall du inte ledklättrar utomhus, för då måste man ju släpa med sig rep och slingor själv. För inomhusklättring krävs som regel bara sele + klätterskor + repbroms om man klättrar topprep. Allt brukar finnas att hyra på klätterhallarna om man inte känner för att inverstera i egna prylar till en början. För bouldering krävs ingen annan utrustning än klätterskor :)

Riktigt rolig träning!

jontahontas
2007-03-16, 15:28
Jag kör inte så mycket löpskolning längre, kör det bara i uppvärmningsyfte numera i princip. Har väl ingen direkt favoritövning men de som jag tycker är bra är ju de vanliga standardövningarna, knälyft, hälkick och vristlöpning i olika varianter, brukar köra det ut i löpning endel också. Mångstegsövingar är bra också. Sedan finns det ju en massa olika småövningar man kan lägga in. Löpning med raka ben kör vi endel också.

Jag kör inte så mycket skivstångsträning just nu, känns inte som att jag behöver det så mycket utan behöver satsa mer på ren löpning. Kör mest bålstyrka och lite explosiva övningar som frivändningar och ryck.
Medicinbollskast kör vi endel också. Orkar inte skriva ner alla de övningarna... :)

Mina favoriter inom löpskolning är helt klart när man sammankopplar flera som till slut resulterar i löpning.
-Raka ben - pk hälkick med utkick - löpning
-hälkick - pk hälkick - höga knän - löpning

Mina klart största favoriter, nu var det dock längesedan jag sprang då jag har någon form av utmattningsskada i framsida lårmuskulaturen.

jontahontas
2007-03-16, 15:29
Några 10 kg utrustning blir det knappast tal om ifall du inte ledklättrar utomhus, för då måste man ju släpa med sig rep och slingor själv. För inomhusklättring krävs som regel bara sele + klätterskor + repbroms om man klättrar topprep. Allt brukar finnas att hyra på klätterhallarna om man inte känner för att inverstera i egna prylar till en början. För bouldering krävs ingen annan utrustning än klätterskor :)

Riktigt rolig träning!

Det blir ett besök för min del inom kort till närmaste klätterställe!

machine gun
2007-03-16, 18:45
Det blir ett besök för min del inom kort till närmaste klätterställe!

:thumbup:

FreCKo
2007-03-17, 10:41
Några 10 kg utrustning blir det knappast tal om ifall du inte ledklättrar utomhus, för då måste man ju släpa med sig rep och slingor själv. För inomhusklättring krävs som regel bara sele + klätterskor + repbroms om man klättrar topprep. Allt brukar finnas att hyra på klätterhallarna om man inte känner för att inverstera i egna prylar till en början. För bouldering krävs ingen annan utrustning än klätterskor :)

Riktigt rolig träning!

Fast man tjänar ju rätt hårt på att skaffa egen om man tar det seriöst :D Får nästan dra och klätta nån dag, var fan längesen jag gjorde det...

machine gun
2007-03-17, 18:05
Fast man tjänar ju rätt hårt på att skaffa egen om man tar det seriöst :D Får nästan dra och klätta nån dag, var fan längesen jag gjorde det...

Självklart gör man det. Dessutom är det ju alltid roligare och mer praktiskt att ha egna prylar, men det är ju inte ett måste till en början, innan man vet om dte är nåt man vill fortsätta hålla på med.