handdator

Visa fullständig version : Träna eller Jobba ?


Litecore
2007-03-16, 02:02
okej, det krävs kanske lite förklaring till trådtopicen för att förenkla det lite.
för ungefär ett halvår sen fick jag ett heltidsjobb som butikssäljare och tackade
gladeligen ja för att jag såg det som en bra anledning att flytta hemifrån och
stå på egna ben på allvar för första gången i mitt än så länge 21-åriga liv.

Frid och fröjd, men tiderna är helt värdelösa.. börjar ungefär kl 9:30 varje dag och slutar 20:00.
skulle gissa på att jag gått upp minst 10 kilo på grund av dålig mathållning och ingen träning,
vet att jag skulle kunna träna innan jobbet men det går bara inte att tvinga upp mig själv så tidigt.

min övervikt är något som stör mig så enormt mycket eftersom jag verkligen vill vara tränad
men jag har inte motivation för allt smör i småland att gå upp kl 7 eller tidigare för träning.
när jag sommarjobbade i somras och hade "normala" 7-16tider var det inga problem alls.

men nu till frågan; min 6-månaders provanställning går ut den 28:e mars och jag funderar
helt allvarligt på att be om en deltidstjänst för att få ett par dagar ledigt i veckan
bara för att kunna engagera mig helhjärtat i min träning och viktnedgång.
det kanske låter extremt men det är det enda sättet jag kan tänka mig just nu..
anser att min kropp och mitt välmående är värt så mycket mer än alla pengar i världen
men samtidigt inser jag att det innebär att jag förmodligen får flytta hem igen under tiden.

så är det bara en dum idé jag har fått för mig, eller finns det en bra lösning?
alternativet är att skaffa bättre självdiciplin och faktiskt träna innan jobbet
men jag är väldigt tveksam själv till att jag skulle hålla ut speciellt länge..

snela jelp !

PowPow
2007-03-16, 02:06
Varför inte träna efter jobbet istället? En sån världsmetropol som Gävle måste väl åtminstonde ha ett dygnet runt-gym alt. ett gym som har öppet till 22 åtminstonde.

Otto GROV
2007-03-16, 02:09
gör de du mår bäst av i de långa loppet:) ,,,,,,,,,,,Ja skulle aldrig palla jobba 9.30-20.00 om de inte va nått ja brann för å tyckte va fruktansvärt kul

Litecore
2007-03-16, 02:09
Varför inte träna efter jobbet istället? En sån världsmetropol som Gävle måste väl åtminstonde ha ett dygnet runt-gym alt. ett gym som har öppet till 22 åtminstonde.
både ja och nej, jag bor en bit utanför själva Gävle i närheten av mitt jobb
och det finns bara ett gym där som jag tyvärr redan köpt ett årskort hos..
men självklart har den tanken slagit mig också, om än lite för sent.
just nu väntar jag mest på mer värme och mindre snö så man i alla fall
kan ta sig ett löppass efter jobbet eftersom viktnedgång är prio ett :]

Litecore
2007-03-16, 02:12
gör de du mår bäst av i de långa loppet:) ,,,,,,,,,,,Ja skulle aldrig palla jobba 9.30-20.00 om de inte va nått ja brann för å tyckte va fruktansvärt kul
haha, det var kul ett par månader men nu är det inte många dagar per vecka som jag verkligen trivs :P

David86
2007-03-16, 02:20
Du vet väl att det inte är tillåtet med så mycket arbetstid?

Daniiiel
2007-03-16, 02:45
Att gå runt å må dåligt och jobba är inget liv. För fan om den enda utvägen du ser är att skippa jobb och satsa på att gå ner, then go for it..

Du lever bara en gång satsa ordentligt på att gå ner i vikt å skit i jobb ett tag.

My 50 cents

Litecore
2007-03-16, 06:17
Du vet väl att det inte är tillåtet med så mycket arbetstid?
ja det gör jag, var kanske en lite modifierad sanning jag skrev i mitt första inlägg gällande arbetstider.
slår man ut allt över en månad jobbar jag ungefär 38,5 timmar / vecka inkl. OB-tillägg.
går på ett rullande treveckorsschema där jag i en av dem börjar kl 13 i veckodagarna,
och på helger jobbar jag till senast kl 18 och kan börja lite olika tider där också.
är utöver detta ledig ungefär 2-3 dagar i veckan men de kommer ofta efter varandra
så jag känner ändå att jag inte får nån struktur på träningen, trots den "sena" veckan.
jag inser att p.g.a tiderna är det inte möjligt att ha vardagsrutiner som funkar jämt.
hehe, ju mer jag läser min egen tråd känns det lite som att jag gör en höna av en fjäder..

Att gå runt å må dåligt och jobba är inget liv. För fan om den enda utvägen du ser är att skippa jobb och satsa på att gå ner, then go for it..

Du lever bara en gång satsa ordentligt på att gå ner i vikt å skit i jobb ett tag.

My 50 cents
det där sammanfattar rätt exakt vad jag själv gått och tänkt på de senaste veckorna!
visserligen mår jag inte dåligt av att jobba, men jag längtar inte efter att gå dit..
jag känner att jag inte får den fritid jag behöver för att effektivt kunna träna och gå ner i vikt.
har lite mindre än två veckor på mig att ta ett beslut så jag får nog klura vidare.

tack alla som skrivit för era synpunkter, det sätter allt i ett lite vidare perspektiv :)

Dnepr
2007-03-16, 06:56
gör de du mår bäst av i de långa loppet:) ,,,,,,,,,,,Ja skulle aldrig palla jobba 9.30-20.00 om de inte va nått ja brann för å tyckte va fruktansvärt kul

Jaså - inte ens om du hade väldigt bra betalt?

LAR
2007-03-16, 07:09
ledig ungefär 2-3 dagar i veckan men de kommer ofta efter varandra
så jag känner ändå att jag inte får nån struktur på träningen
Vad menar du ingen struktur? Du har tre dagar du kan träna. Du hinner köra igenom hela kroppen på dessa tre dagar eller 3 hårda cardiopass.

Cinna
2007-03-16, 07:09
Har du något annat jobb som skulle fungera bättre?

Låter lite dumt att blir arbetslös utan en reservplan. Trivs du inte med arbetstiderna/uppgifterna, sök något bättre och få träningen att fungera tills dess. Enligt din beskrivning finns lite fritid här och där, gäller bara att planera och skapa så mycket struktur som det går :)

Dnepr
2007-03-16, 07:17
Har du något annat jobb som skulle fungera bättre?

Låter lite dumt att blir arbetslös utan en reservplan. Trivs du inte med arbetstiderna/uppgifterna, sök något bättre och få träningen att fungera tills dess. Enligt din beskrivning finns lite fritid här och där, gäller bara att planera och skapa så mycket struktur som det går :)

Med den avartaren så kan man ju varken träna eller jobba :-/

Litecore
2007-03-16, 07:39
Vad menar du ingen struktur? Du har tre dagar du kan träna. Du hinner köra igenom hela kroppen på dessa tre dagar eller 3 hårda cardiopass.
det jag menar med struktur är att jag inte kan lägga upp ett schema mån-lör
och sen följa det hela tiden vid ungefär samma tidpunkter på dygnet.. typ;

mån 18:00 - cardio
tis 17:30 - styrka
ons 18:00 - cardio
o.s.v.

det är något sådant jag är ute efter med hela idén att jobba mindre istället för att
pussla ihop de lediga dagar jag har i veckan och pressa in så mycket som möjligt då.
men! som jag skrev själv lite högre upp så ger det milda vädret helt andra förutsättningar
vad det gäller framförallt löpning som jag faktiskt skulle kunna göra efter kl 20 :]

Har du något annat jobb som skulle fungera bättre?

Låter lite dumt att blir arbetslös utan en reservplan. Trivs du inte med arbetstiderna/uppgifterna, sök något bättre och få träningen att fungera tills dess. Enligt din beskrivning finns lite fritid här och där, gäller bara att planera och skapa så mycket struktur som det går :)
att bli arbetslös har det aldrig vart frågan om, utan att gå ner på en deltidstjänst..
men visst, det finns ett par dagar i veckan då jag har lite tid över eller är helt ledig,
och som jag skrev till LAR så verkar det inte omöjligt att få det att funka rätt bra ändå.
eftersom deff är det jag är ute efter så ser ett exempel på träningsschema ut ungefär såhär;

jobbdagar: hård cardio efter kl 20:00 5-6 dagar / vecka
ledig dagar: lätt cardio + gym
sovmorgondagar: hård cardio före kl 12:00 (+ gym?)

med detta får jag ut ca. 2 dagars styrketränande och ca. 4 dagar hård cardio,
det som styr mest just nu är vädret eftersom jag gärna springer utomhus.
så visst går det, jag vet. men jag ser det ändå som en nödlösning på hur jag
egentligen skulle vilja lägga upp min träning om jag hade mer tid att styra över.
fast å andra sidan kanske jag helt enkelt inte bekantat mig med de uppoffringar
jag måste göra för att pussla ihop allt utan bara är lat och söker efter den enklaste lösningen? :em:

Cilia
2007-03-16, 08:04
ja det gör jag, var kanske en lite modifierad sanning jag skrev i mitt första inlägg gällande arbetstider.
slår man ut allt över en månad jobbar jag ungefär 38,5 timmar / vecka inkl. OB-tillägg.
Jag tror jobbet är en bortförklaring
du jobbar inte ens 40 h per vecka. Klart du kan hitta tider att träna. Det handlar bara om diciplin. Att du inte kan dra dig upp och träna innan jobbet är en. Det är många som gör så för att få livet att gå ihop.

sen förstår jag inte vad du menar med 38,5 timmar / vecka inkl OB-tillägg. Det är ju inga extra timmar utan bara lite mer betalt.


Jaså - inte ens om du hade väldigt bra betalt?
Pengar är tyvärr inte allt.
Hade jag valt en annan sektor hade jag tjänat betydligt mer men nu får jag jobba med ngt som jag tror på. För mig är det viktigt att det är en verksamhet som intresserar mig mer än antalet kronor i lön.


Har du något annat jobb som skulle fungera bättre?

Låter lite dumt att blir arbetslös utan en reservplan. Trivs du inte med arbetstiderna/uppgifterna, sök något bättre och få träningen att fungera tills dess. Enligt din beskrivning finns lite fritid här och där, gäller bara att planera och skapa så mycket struktur som det går :)
exakt!!
Det visar på att vårt system är för generöst om man kan tänka sig att bli arbetslös för att hinna träna. Vem ska då försörja honom, A-kassan?

Dnepr
2007-03-16, 08:09
Pengar är tyvärr inte allt.
Hade jag valt en annan sektor hade jag tjänat betydligt mer men nu får jag jobba med ngt som jag tror på. För mig är det viktigt att det är en verksamhet som intresserar mig mer än antalet kronor i lön.

Men det optimala måste ju ändå vara att jobba med det man trivs med OCH ha väldigt bra betalt.

z_bumbi
2007-03-16, 08:28
det jag menar med struktur är att jag inte kan lägga upp ett schema mån-lör
och sen följa det hela tiden vid ungefär samma tidpunkter på dygnet.. typ;


Välkommen till verkligheten!

Nattarbete kan jag förstå att det ställer till problem för träningen men vanligt tvåskift eller lite oregelbunda tider som är schemalagda är bara en fråga om att planera så löser det sig.

AFanatic
2007-03-16, 08:44
Det visar på att vårt system är för generöst om man kan tänka sig att bli arbetslös för att hinna träna.

Det är så absurt att jag inte vet var jag ska börja.

JJ
2007-03-16, 08:50
Kan du inte ta en löprunda efter jobbet? Jag springer oftast efter 21.00 eftersom jag inte hinner innan.

skaparn
2007-03-16, 09:02
Jag tror jobbet är en bortförklaring

Så var det sagt. Vad är det för trams om att "inte hitta struktur". Det finns knappast en människa på planeten som kan ruta in sitt liv i exakta tider. Lika bra att du vänjer dig ifall du senare drabbas av familj och barn.

skaparn
2007-03-16, 09:03
Kan du inte ta en löprunda efter jobbet? Jag springer oftast efter 21.00 eftersom jag inte hinner innan.

Eller vill du bara att ditt träningsfashionwear ska döljas av mörkret?

Karl_alfred
2007-03-16, 09:06
Är inga som helst problem att göra rätt okej resultat med ostrukturerad träning. Sen kan du ju löpa 3-4 gånger i veckan. Styrketräna de dagar du är ledig helt enkelt.

Stoltz
2007-03-16, 09:10
Jaså - inte ens om du hade väldigt bra betalt?

I det långa loppet, verkligen inte.
Jag personligen skulle långt hellre gå runt med en medellön och vara lycklig, än att gå runt med en dunderlön och hata mitt jobb.

Så jävla roliga är inte pengarna att det är värt ~8h om dagens lidande.


OnTopic: Försök hitta en struktur, det går alltid. Hade också lite problem ibland när jag jobbade, men det vara bara att lägga manken till och planera, det går nästan alltid. Man måste kanske fixa träningsschemat litegrann också, men det är vanligtvis inget problem.

Bite
2007-03-16, 09:10
Nu var det väl frågan om att gå ner på deltid.

Jag tycker personligen det verkar ohyggligt vekt, men om du inte mäktar med ett heltidsjobb har du ju din frihet att välja. Bara du inte isåfall stämplar upp till heltid, varpå ditt skägg bör växa inåt och långsamt kväva dig.

Überbiffen
2007-03-16, 09:16
går på ett rullande treveckorsschema där jag i en av dem börjar kl 13 i veckodagarna och på helger jobbar jag till senast kl 18 och kan börja lite olika tider där också. är utöver detta ledig ungefär 2-3 dagar i veckan men de kommer ofta efter varandra
Tycker det låter som där finns gott om utrymme för träning. Som någon annan skrev. Styrketräna dagarna du är ledig och promenad eller löpning efter jobb. Dagar du börjar 13 behöver du ju knappast gå upp tidigt för att hinna träna innan och slutar du 18 hinner du träna klart innan det blir speciellt sent.

Hur som helst, lycka till. Man ska inte må skit.

(flumläste bara så jag kanske har missat något)

JJ
2007-03-16, 09:37
Eller vill du bara att ditt träningsfashionwear ska döljas av mörkret?

Nej, det är lugnt. Jag använder inte tights.

Litecore
2007-03-16, 11:24
Jag tror jobbet är en bortförklaring
du jobbar inte ens 40 h per vecka. Klart du kan hitta tider att träna. Det handlar bara om diciplin. Att du inte kan dra dig upp och träna innan jobbet är en. Det är många som gör så för att få livet att gå ihop.
[...]
Det visar på att vårt system är för generöst om man kan tänka sig att bli arbetslös för att hinna träna. Vem ska då försörja honom, A-kassan?
åter igen; ja. det finns tid att träna även om jag tycker det kunde vara bättre för min egen del,
och som jag skrivit tidigare så är det inte aktuellt att sluta jobba utan att gå ner på deltid
för att på så sätt få ut mer tid till det som jag anser vara "strukturerad träning".
jobbet är ingen bortförklaring utan helt allvarligt akilleshälen i kommande träning, imho.
självklart inser jag att det finns folk som har mycket skummare tider än jag men
det hör egentligen inte till min fråga hurvida det är "värt" att jobba mindre för att
få det utrymme jag själv anser mig behöva för att kunna träna på den nivån jag vill.

Kan du inte ta en löprunda efter jobbet? Jag springer oftast efter 21.00 eftersom jag inte hinner innan.
absolut, det är precis vad jag ämnar göra om jag nu fortsätter jobba heltid :)

Så var det sagt. Vad är det för trams om att "inte hitta struktur". Det finns knappast en människa på planeten som kan ruta in sitt liv i exakta tider. Lika bra att du vänjer dig ifall du senare drabbas av familj och barn.
det må så vara, men alla söker ju en vardag som passar just för sig själv
med allt vad det nu kan tänkas innebära och jag har inte hittat rätt
"balans" i min tillvaro (<-- hej jätteklyscha) som det ser ut idag men jag
inbillar mig att mer ledig tid påverkar min träning på ett positivt sätt :]
det må låta pubertalt egoistiskt men eftersom jag än så länge inte har varken
familj eller barn så har jag ju fortfarande möjligheten att styra mitt liv som jag vill.

Nu var det väl frågan om att gå ner på deltid.

Jag tycker personligen det verkar ohyggligt vekt, men om du inte mäktar med ett heltidsjobb har du ju din frihet att välja. Bara du inte isåfall stämplar upp till heltid, varpå ditt skägg bör växa inåt och långsamt kväva dig.
precis, jag har aldrig tänkt sluta jobba helt och heller inte att stämpla upp resten.
jag är mycket väl medveten om hur mycket mindre pengar per månad en deltidstjänst
ger och jag är beredd att ta den smällen om jag anser det nödvändigt för träningen, som sagt :]
det handar inte om att jag inte orkar med mitt jobb utan mer att jag inte gillar tiderna.
så jag lovar att du inte behöver oroa dig, mitt skägg växer precis som det ska :D

Tycker det låter som där finns gott om utrymme för träning. Som någon annan skrev. Styrketräna dagarna du är ledig och promenad eller löpning efter jobb. Dagar du börjar 13 behöver du ju knappast gå upp tidigt för att hinna träna innan och slutar du 18 hinner du träna klart innan det blir speciellt sent.

Hur som helst, lycka till. Man ska inte må skit.
ja, jag upptäcker mer och mer överbliven tid som jag inte lade märke till först.
den här tråden börjar kännas lite smått överflödig för min egen skull så den
kanske gör sig bättre låst och undangömd? hur som helst så har jag fått lite
fler åsikter om deltidsdegradering och jag ska fundera vidare på det själv :)

Yes
2007-03-16, 11:41
Att viktförlusten går segt pga jobbet är bara en dålig ursäkt. Den biten kan du fixa även om du så skulle sitta och glo på TV hela dagarna - även om det kanske inte är det enklaste och bästa sättet att gå ned i vikt. Anpassa kosten efter vad du gör på dagarna.

Trivs du sen inte med jobbet är väl det smartaste att gå kvar på heltid och söka nytt jobb?

blekfet2
2007-03-16, 11:50
okej, det krävs kanske lite förklaring till trådtopicen för att förenkla det lite.
för ungefär ett halvår sen fick jag ett heltidsjobb som butikssäljare och tackade
gladeligen ja för att jag såg det som en bra anledning att flytta hemifrån och
stå på egna ben på allvar för första gången i mitt än så länge 21-åriga liv.

Frid och fröjd, men tiderna är helt värdelösa.. börjar ungefär kl 9:30 varje dag och slutar 20:00.
skulle gissa på att jag gått upp minst 10 kilo på grund av dålig mathållning och ingen träning,
vet att jag skulle kunna träna innan jobbet men det går bara inte att tvinga upp mig själv så tidigt.

min övervikt är något som stör mig så enormt mycket eftersom jag verkligen vill vara tränad
men jag har inte motivation för allt smör i småland att gå upp kl 7 eller tidigare för träning.
när jag sommarjobbade i somras och hade "normala" 7-16tider var det inga problem alls.

men nu till frågan; min 6-månaders provanställning går ut den 28:e mars och jag funderar
helt allvarligt på att be om en deltidstjänst för att få ett par dagar ledigt i veckan
bara för att kunna engagera mig helhjärtat i min träning och viktnedgång.
det kanske låter extremt men det är det enda sättet jag kan tänka mig just nu..
anser att min kropp och mitt välmående är värt så mycket mer än alla pengar i världen
men samtidigt inser jag att det innebär att jag förmodligen får flytta hem igen under tiden.

så är det bara en dum idé jag har fått för mig, eller finns det en bra lösning?
alternativet är att skaffa bättre självdiciplin och faktiskt träna innan jobbet
men jag är väldigt tveksam själv till att jag skulle hålla ut speciellt länge..

snela jelp !

Om du inte hinner få in minst ett träningpass om dagen på den de där tiderna så handlar det nog om att du är en slökorv. Plocka ut stenen ur baken och börja röra på dig, ingen kommer göra det åt dig!

Inzza
2007-03-16, 11:55
men kamma dig, 38 timmar i veckan, jag jobbar runt 60 och hinner träna, så sluta larva dig.

skaparn
2007-03-16, 12:00
det må så vara, men alla söker ju en vardag som passar just för sig själv
med allt vad det nu kan tänkas innebära och jag har inte hittat rätt
"balans" i min tillvaro (<-- hej jätteklyscha) som det ser ut idag men jag
inbillar mig att mer ledig tid påverkar min träning på ett positivt sätt :]
det må låta pubertalt egoistiskt men eftersom jag än så länge inte har varken
familj eller barn så har jag ju fortfarande möjligheten att styra mitt liv som jag vill.

Du verkar ju själv ha kommit till viss insikt, så vidare uppmaningar om att ta dig i kragen är överflödiga. Det tror jag du kan.

Jag ville inte skälla så mycket som jag ville påpeka att man ofta inbillar sig att det är omöjligt att klämma in extra aktiviteter på schemat. Funderar man på det ordentligt så är det ofta någon timma här och där då man ändå bara uttråkad sitter och surfar eller kollar på Go' kväll i SVT.

RiXX
2007-03-16, 12:11
Om du inte trivs på ditt jobb med dina arbetstider så skit i det bara. Alla som säger "alltså jag jobbar mycket mer än dig oj oj jag har det så mycket tyngre än dig" gillar innerst inne att jobba och sen går dom bara omkring och säger hur jävla duktiga dom är för dom jobbar ju så heeeemskt mycket.

Detta är det enda jag tänker skriva i denna tråd så alla kan ge fan i att ställa mig arga frågor.

mini
2007-03-16, 12:21
Varför frågar du? Det är naturligtvis bara ditt beslut att ta. Om du vill finna stöd så kan det bli lite svårt. De flesta måste jobba, och ett jobb stjäl naturligtvis alltid timmar från din fritid. Jag jobbar också skift. Man får planera sina veckor lite grovt. Veckan innan tittar man på sitt schema och placerar ut sina träningsdagar. Svårare än så är det inte. Man får vara mer disciplinerad med sömn och mat, men inse att ditt liv framöver lär innebära jobb. Det lär dessutom inte bli mindre ansvar vid sidan av så det är väl ypperligt att ta den är mjukstarten?