handdator

Visa fullständig version : Vilket tar mest på ryggen?


Troll
2007-03-16, 01:53
Stela marklyft eller vanliga, vilket tar mest på ryggen??*screwy*
Har sett ganska många som har stela marklyft på sina bendagar.

Raggis
2007-03-16, 01:57
Borde rimligtvis vara vanliga mark.

Eddie Vedder
2007-03-16, 04:14
Helt klart vanliga, stela marklyft är ju meningen att vara en övning främst för hamstrings.

Troll
2007-03-16, 06:15
Okej, tack.
Själv tycker jag att även stela marklyft känns mest i ryggen framförallt i korsryggen, men jag kanske gör något fel.

eandersson
2007-03-16, 09:15
Okej, tack.
Själv tycker jag att även stela marklyft känns mest i ryggen framförallt i korsryggen, men jag kanske gör något fel.

Det räcker att jag böjer mig ner för att hämta upp en penna så känns det i korsryggen. Marklyft arbetar ju hela överkroppen i princip, medans stela marklyft tar som sagt mest på baksida lår, men även en bit av rygg och rumpa. Men om du tycker att den tar bäst för att det känns mest i korsryggen så ska du pröva hyperextensions, där känns det i korsryggen.

Timme
2007-03-16, 12:28
Det räcker att jag böjer mig ner för att hämta upp en penna så känns det i korsryggen. Marklyft arbetar ju hela överkroppen i princip, medans stela marklyft tar som sagt mest på baksida lår, men även en bit av rygg och rumpa. Men om du tycker att den tar bäst för att det känns mest i korsryggen så ska du pröva hyperextensions, där känns det i korsryggen.

Problemet med hyperextensions är att man inte kan belaste ryggen med tunga vikter som man kan i just marklyft. Men det är en skön övning. Helt klart.