handdator

Visa fullständig version : Kortare blir större fortare?


larre
2007-03-15, 20:01
Har gått och funderat på en sak ganska länge nu och jag kan inte riktigt lösa det själv varpå jag vänder mig till min gode vän kolozzeum.

Ofta ser man korta människor(ni får definera kort som ni vill men med korta människor menar jag dom som är typ 160-170 och kortare) som blir biffiga väldigt snabbt när dom tränar.

Är det en fördel att vara liten när det gäller att lägga på sig muskler eller spelar det ingen roll? Är muskeltillväxten propotionelig mot längden eller är det så att korta människor lägger på sig mer muskler eller samma mängd muskler bara det att dom ser större ut då dom sittter på en mindre kropp?

En annan fördel för dom borde väl vara att dom inte behöver äta lika mycket, men då borde dom juh ha svårare att äta mer?

Någon som förstår hur jag menar?

Yankeee
2007-03-15, 20:04
Klart man blir biffig snabbt när det inte krävs lika mycket (som för en lång person) för att bli biffig.

Jaws
2007-03-15, 20:06
Dvärgarna måste ju ha lite fördelar;)

Cerberus
2007-03-15, 20:07
jag e 170cm o blir jämt misstagen för Ronnie Coleman :D


nejdå, men jag ser det som en fördel att va rätt kort, mindre ram att lägga kött på :D

Pez
2007-03-15, 20:40
Det beror på hur mycket man orkar skylla på längd och andra förutsättningar..
Är man lång själv så är det en jättebra förklaring till ens egna tillkortakommanden.

:D

rolf
2007-03-15, 20:43
Det har ju att göra med att en arm på 40cm ser mindre ut i proportion till kroppen på en snubbe som är 2m än på en kille på 160cm (Brooklyn? :D)

Cerberus
2007-03-15, 20:53
japp oss kortingar har fördel här :D hade grymt komplex för min längd innan ja börja träna, nu har ja iof helt andra komplex men men.

bra att va kort nu tycker jag :D

ligne
2007-03-15, 21:00
men en vältränad kropp på 180 cm är snyggare än en vältränad kropp på 160 cm *whistle*

Cerberus
2007-03-15, 21:03
men en vältränad kropp på 180 cm är snyggare än en vältränad kropp på 160 cm *whistle*

kanske det :) men vi korta är mer ödmjuka o vinner där :D

Pez
2007-03-15, 21:05
kanske det :) men vi korta är mer ödmjuka o vinner där :D

Att veta sin plats och att vara ödmjuk är två vitt skilda saker.
*whistle*

Cerberus
2007-03-15, 21:20
Att veta sin plats och att vara ödmjuk är två vitt skilda saker.
*whistle*

:D så för du e längre ska ja va tyst? :D


tyst på dig! du har mer muskler o mindre fett än mig så var nöjd! All I got is my mind.. :)

larre
2007-03-15, 21:23
Men kan en kortare person lägga på sig samma mängd muskler vid samma träning/kost osv som en längre person? Om det är så borde det för en hobbybyggare onekligen vara en fördel att vara 160 istället för 180.

Jag tycker det verkar så, det är jäkligt kul att se "korta" killar växa så fort att man nästan bli paff och man kan juh inte neka att man blir lite avis.

For the record så är jag nöjd med min längd och vill inte vara en cm kortare.(insert penisjoke here)

theolito
2007-03-15, 21:26
Hur långa är ni da?

Ulf A Big
2007-03-15, 21:27
Har ni reflekterat på hur långa pojkarna är i proffscirkusen. Tja, Arne Persson skulle skymma huvuddelen av dem bakom sin breda hydda lätt som en plätt.

Visst är det en fördel att vara kort i rocken som byggare. En liten skit blir lätt visuellt en jätte..

Cerberus
2007-03-15, 21:28
170cm, typ 78kg bulkig :D

En längre person har ju större ram att bygga på så han borde ju kunna bli mycket biffigare..eller nåt. Allt e ju relativt, finns ju många kortare byggare som har bra mkt mer muskler än längre men väger mindre. Typ Branch Warren jämfört me Tony Freeman.

Pez
2007-03-15, 21:29
Men kan en kortare person lägga på sig samma mängd muskler vid samma träning/kost osv som en längre person? Om det är så borde det för en hobbybyggare onekligen vara en fördel att vara 160 istället för 180.

Jag tycker det verkar så, det är jäkligt kul att se "korta" killar växa så fort att man nästan bli paff och man kan juh inte neka att man blir lite avis.

For the record så är jag nöjd med min längd och vill inte vara en cm kortare.(insert penisjoke here)

Har ni reflekterat på hur långa pojkarna är i proffscirkusen. Tja, Arne Persson skulle skymma huvuddelen av dem bakom sin breda hydda lätt som en plätt.

Visst är det en fördel att vara kort i rocken som byggare. En liten skit blir lätt visuellt en jätte..

För att vara lite allvarlig.. +1 på Uffes inlägg.
Det finns redan ett gäng trådar som tar upp samma sak fö.

Gpajpen
2007-03-15, 21:37
men jesus. skulle kortare ha lättare å lägga på sig muskler? har inte med saken att göra. en polare är 160, jag är 189. jag är 3ggr så vältränad som han, men likt förbannat har han tjockare underarmar.

Nesz
2007-03-15, 21:37
hmm har också funderat på det, är rätt kort själv, ståtliga 174cm. Hade lite komplex förut men nu ser jag det också bara som en fördel, som Cerberus sa, mindre ram att lägga kött på :>

FreCKo
2007-03-15, 21:38
Det har ju att göra med att en arm på 40cm ser mindre ut i proportion till kroppen på en snubbe som är 2m än på en kille på 160cm (Brooklyn? :D)

Brooklyn såg iofs ut att vara minst... 165cm när jag träffade på honom på gymmet *whistle*

kanske det :) men vi korta är mer ödmjuka o vinner där :D

Alla killar under 165 har mindervärdeskomplex, att styrketräna är ett bra sätt att väga upp längden på *popcorn*

Cerberus
2007-03-15, 21:40
Brooklyn såg iofs ut att vara minst... 165cm när jag träffade på honom på gymmet *whistle*



Alla killar under 165 har mindervärdeskomplex, att styrketräna är ett bra sätt att väga upp längden på *popcorn*

japp, har för mig jag blev mobbad för min längd o massa andra grejer så självkänslan åkte i bott. Jag behöver minst 20-30kg muskler till för att kompensera min längd :D

Sheogorath
2007-03-15, 22:01
Att veta sin plats och att vara ödmjuk är två vitt skilda saker.
*whistle*

:laugh:

mvda
2007-03-15, 22:07
men jesus. skulle kortare ha lättare å lägga på sig muskler? har inte med saken att göra. en polare är 160, jag är 189. jag är 3ggr så vältränad som han, men likt förbannat har han tjockare underarmar.

Det varr väl inte lägga på sig muskler det handlade om? Däremot kommer din polare "se" mer muskulös ut med samma muskelmängd eftersom han är betydligt kortare.

larre
2007-03-15, 22:17
Har ni reflekterat på hur långa pojkarna är i proffscirkusen. Tja, Arne Persson skulle skymma huvuddelen av dem bakom sin breda hydda lätt som en plätt.

Visst är det en fördel att vara kort i rocken som byggare. En liten skit blir lätt visuellt en jätte..

Fast kort i rocken blir väl lätt en nackdel för proffsbyggare? En bra fysik på 190 ser väl oftast bättre ut jämfört med en fysik på 170?

Försökte hitta upp bilden på den där korta killen som var med i body för ett tag sedan då han står brevid aningen längre byggare och så har någon lagt till texten "jag er en liten bodybilderhest" men hittade den inte =(

Sniggel
2007-03-16, 01:03
Det har ju att göra med att en arm på 40cm ser mindre ut i proportion till kroppen på en snubbe som är 2m än på en kille på 160cm (Brooklyn? :D)

Ja, dels det, men dessutom krävs det mer muskelmassa för att få 40cm omkrets på en lång person eftersom 40cm på en lång person blir mer volym (genomsnittsarea * längd = volymenhet (som är proportionellt mot massan)).

Långa personer brukar oftare se (och vara?) smalare ut än korta personer dessutom, eller hur?

Sniggel
2007-03-16, 01:06
Fast kort i rocken blir väl lätt en nackdel för proffsbyggare? En bra fysik på 190 ser väl oftast bättre ut jämfört med en fysik på 170?

Försökte hitta upp bilden på den där korta killen som var med i body för ett tag sedan då han står brevid aningen längre byggare och så har någon lagt till texten "jag er en liten bodybilderhest" men hittade den inte =(

haha, det var ju jag :p

http://i129.photobucket.com/albums/p220/Sniggel/hest.jpg

larre
2007-03-16, 02:14
haha, det var ju jag :p


exakt!! killen ser juh för fan ut som dom andra killarnas lunch.