handdator

Visa fullständig version : Ser du dåligt?


Angel
2007-03-15, 17:17
Har du glasögon? linser?

Jag ser dåligt på långt håll och i mörkret, något som upptäcktes när jag skulle söka polishögskolan för något år sedan. Alltid trott att jag ser skitbra, vilken chock det blev.

Så jag har brillor när jag kör bil, sitter vid datorn, är på föreläsningar osv.
Men jag hoppas att jag aldrig kommer behöva det all time.

Lägg gärna in en bild på er själva i brillor, jag tänker inte börja för jag är skitful i mina

Frantic
2007-03-15, 17:18
Why not skaffa linser?

L-Sami
2007-03-15, 17:19
Ser ju bra, men skulle alltid kunna se bättre. Haft rätt så dålig syn på syntesterna hos optikern. Linser blir det nog nångång i framtiden.

Kabuto
2007-03-15, 17:20
Hade glasögon ungefär när jag gick i lågstadiet pga. brytningsfel. Men det växte till sig verkar det som (struntade alltid i att använda glasögonen :Virro )

Sist jag tittade min syn var väl 4 år sen nu och då hade jag inget behov av glasögon iaf...

Angel
2007-03-15, 17:20
Why not skaffa linser?


Behöver ju bara dom ibland!

Sofia4_4
2007-03-15, 17:21
Ja, jag ser inte bra på långt håll. Har fina glassögon men använder de sällan. Har linserskräck också. Så om jag går förbi nån här är det för att jag inte ser er.
Det har hänt många gånger att jag har hälsat på fel folk eller inte hälsat på folk jag känner.

Frantic
2007-03-15, 17:22
Behöver ju bara dom ibland!

men eftersom du behöver glasögon när du kör och är på förelåsningar så borde du ju se iaf ganska dåligt. Är inte det lite irriterande om du går på stan te.x?

EDIT: Själv är jag nästan blind och har linser

Papi
2007-03-15, 17:23
Har glasögon sen några månader tillbaka. Har alltid sett perfekt tidigare, men åldern börjar väl komma ikapp. *mini*
Lyckligtvis passar jag väldigt bra i dem! :cool:

Angel
2007-03-15, 17:25
men eftersom du behöver glasögon när du kör och är på förelåsningar så borde du ju se iaf ganska dåligt. Är inte det lite irriterande om du går på stan te.x?

EDIT: Själv är jag nästan blind och har linser


Njae, det är ju mest jobbigt när man ska läsa något på långt håll, typ vägskyltar. Annars så ser ja ju, fast inte detaljer och sådant

Denstillasittande
2007-03-15, 17:27
Jag ser bra bra nu och fått bra resultat hos optikern. Fast hela min mors sida är nästan blinda, fast på min fars sida har ingen glasögon förutom farmor.
Än så länge verka jag ärvt de rätta generna i alla fall.

Scratch89
2007-03-15, 17:31
Har fullgod syn på båda ögonen.

Loke
2007-03-15, 17:32
Ena ögat är kasst, andra är bra. Detta gör att jag har dålig djupsyn, vilket är irriterande på så sätt att det aldrig märks av förutom då jag kör bil och spelar bollsporter. Även med glasögon funkar det inte riktigt perfekt eftersom hjärnan typ är van vid att skita i ena ögat eller nåt.

Dreas
2007-03-15, 17:37
Ser kasst på ena ögat vilket är riktigt tråkigt! Det sticker och börjar rinna i det efter att jag tittat ett tag på föremål nära eller riktigt långt bort! Ska gå till ögonläkarn någon dag här framöver och hoppas på ett par linser lr kanske gör som Angel och tar glasögonen när jag behöver dom mest!

Andreas

Tigerkotten
2007-03-15, 17:40
Kör på linser, de flesta vet inte hur dålig syn de har.

Minns själv vilket skillnad det var första gången med linser, eller om jag sätter i de nu osv. Är bra skillnad, fast man inte trodde man riktigt behövde alls.

Är på längre avstånd problemet ligger främst, har astgimanstim med eller vad det heter.

Cerberus
2007-03-15, 17:41
är närsynt, -1 står det på linskartongerna. Dock har ja inte köpt linser på flera månader för jag e så snål, lr lat.

Eldhroka
2007-03-15, 17:48
Jag var grymt närsynt när jag var yngre... men opererade mig när jag fyllt 20.
ser perfekt efter det...

Cerberus
2007-03-15, 17:52
Jag var grymt närsynt när jag var yngre... men opererade mig när jag fyllt 20.
ser perfekt efter det...

vad kostade det? det vore fan nice, slippa fucking glasögon o linser forever.

flenders
2007-03-15, 17:54
-3,75 på ena öget och -4,5 på andra. Har linser. Kommer operera ögonen så snart synen jämnat ut sig och slutat försämras.

Bonnie
2007-03-15, 17:54
Har haft glasögon och linser. Men har opererad det, så nu är det kanonbra.

Eldhroka
2007-03-15, 17:56
vad kostade det? det vore fan nice, slippa fucking glasögon o linser forever.

12000:-/öga

Mycket väl spenderade pengar!

sweetkarolina
2007-03-15, 17:57
har ca -7,5 med glasögonen... så praktiskt taget blind utan

Cerberus
2007-03-15, 17:58
12000:-/öga

Mycket väl spenderade pengar!

huuuja, det va dyrt! Jag kör på linser ett tag till tror jag :D

pellep
2007-03-15, 17:59
färgblind, enda.

KlopFer
2007-03-15, 18:01
Ser klockrent, men de flesta i släkten har brillor så ska inte ropa hej ännu :)

Lepras
2007-03-15, 18:05
japp,,Har typ 0,5 eller nått,,har glasögon när jag kör bil,kollar bio/filmer på tv osv..borde ha dom hela tiden eller linser,,men dom har blivit helt skeva och jag passar inte i dom,,hehe,,linser är dyrt:D
Först ut med en snyggbildhttp://i17.tinypic.com/400zbl2.jpg

GLC
2007-03-15, 18:10
-3,75 på ena öget och -4,5 på andra. Har linser. Kommer operera ögonen så snart synen jämnat ut sig och slutat försämras.

Jag har typ precis samma som du. Har linser också.. Är för feg för ögonoperation.

Lepras
2007-03-15, 18:16
Jag har typ precis samma som du. Har linser också.. Är för feg för ögonoperation.


Man kan fan inte lita på linser heller...Min förra chef använde alltid linser förr,,sen märkte han att synen bara blev sämre och sämre på ena ögat=Nu är han nästan blind på det ögat,,läkarn sa att det var linsens fel...:(

Larsson
2007-03-15, 19:18
Jag ser dåligt, har glasögon jämt. Utan glasögon skulle jag inte klara mig.

Stoltz
2007-03-15, 19:45
Jag har hela - 6.0 på mina ögon. Läkaren sade något om att mina ögonnerver tog stryk när jag växte så förbannat snabbt, men det är inget jag tänker så mycket på - Linser är lätta att hantera och glasögon är inte fy skam heller.

Versus
2007-03-15, 19:48
Utan glasögon ser jag 0.1 på höger och 0.9 på vänster. Behöver dock inte glasögon när jag kör bil eller så.

Men har bara glasögon inomhus hemma. Aldrig ute eller borta.

Eldhroka
2007-03-15, 19:50
huuuja, det va dyrt! Jag kör på linser ett tag till tror jag :D

å de kostar..... gratis?

Tigerkotten
2007-03-15, 19:56
1500kr per halvår för mig, pga det där jäkla astigmatism shitet, men då får man synundersökning + 3sådana där flaskor med.

Cilia
2007-03-15, 20:28
inga glasögon eller linser här

Semiramis
2007-03-15, 20:48
I det närmaste perfekt syn, tack och lov.

Tolkia
2007-03-15, 21:07
Jag är närsynt så det räcker; drygt -6 (tur att det finns högbrytande glas, de är tjocka nog ändå). Använder mest glasögon, eftersom mina ögon inte gillar linser helt - jag vet att det "är" fult och att man antas tycka att man är ful i glasögon, särskilt som tjej, men jag har haft brillor sedan jag var åtta, så jag har vant mig.

Jompan
2007-03-17, 19:40
Har haft linser, men tröttnat på det, så nu har jag ett par snygga glasögon, så man ser ut som en skolfröken på ett sexigt vis... *whistle*

Diana
2007-03-17, 19:45
Inga glasisar eller linser ännu, men när den obligatoriska närsyntheten slår till sedan kring klimakteriet vill jag bli en sådandär rebellisk dam med röda eller döskalle linser. En sådandär mormor som anses cooool[/alt. psykiskt instabil]. Det är en dröm jag har, hur det sen blir i praktiken är en annan femma.

Yankeee
2007-03-17, 19:46
Nej, hur skulle det se ut?

aliquis
2007-03-17, 19:49
Ja, ruskigt dåligt tycker jag utan brillorna, mitt högeröga används knappt.

Jompan
2007-03-17, 20:07
Inga glasisar eller linser ännu, men när den obligatoriska närsyntheten slår till sedan kring klimakteriet vill jag bli en sådandär rebellisk dam med röda eller döskalle linser. En sådandär mormor som anses cooool[/alt. psykiskt instabil]. Det är en dröm jag har, hur det sen blir i praktiken är en annan femma.

Ja precis! Det är min dröm med. Alternativt om jag inte får ungar då ska jag iallfall ha en villa med ett äppelträd, med väldigt begärlig frukt som grannungarna vill palla. Då ska jag springa ut och jaga dem, o bli den där hemska kärringen som alla ungar är rädda för, men älskar att reta upp... Lite roligt måste man ju låta ungarna ha. Man pallade ju aldrig själv äpplen från de söta små tanterna, fasiken det gav ju äpplena till en och det är ju ingen sport med det. *gah!*

nordland
2007-03-17, 20:22
Yes.. Brill-orm här!

ser nåt inåthelvetes dåligt utan glasögon/linser. -4,25 på bägge ögonen.
Använder oftast glasögon, linser då det finns risk för att skada brillorna eller då de är i vägen.

Kommer nog operera ögonen när det finns pengar över till det.

Diana
2007-03-17, 20:28
Ja precis! Det är min dröm med. Alternativt om jag inte får ungar då ska jag iallfall ha en villa med ett äppelträd, med väldigt begärlig frukt som grannungarna vill palla. Då ska jag springa ut och jaga dem, o bli den där hemska kärringen som alla ungar är rädda för, men älskar att reta upp... Lite roligt måste man ju låta ungarna ha. Man pallade ju aldrig själv äpplen från de söta små tanterna, fasiken det gav ju äpplena till en och det är ju ingen sport med det. *gah!*
Eller hur :D livet känns liksom inte fullbordat förrän man fått skrämma minst en ungjävel till sängväte upp i 15årsåldern.

Great minds think alike

Att palla av söta små tanter kan vara långt ifrån ofarligt dock... iallafall om de lever ihop med folkilskna hundar och rabiata(förvånandsvärt rörliga) äkta makar.

Jompan
2007-03-17, 20:41
Eller hur :D livet känns liksom inte fullbordat förrän man fått skrämma minst en ungjävel till sängväte upp i 15årsåldern.

Great minds think alike

Att palla av söta små tanter kan vara långt ifrån ofarligt dock... iallafall om de lever ihop med folkilskna hundar och rabiata(förvånandsvärt rörliga) äkta makar.

OH yes indeed!!! Ska bli gött och bli gammal!!! Som det är nu så skrämmer nog 15 åringarna mer mig istället än jag dem! :em:

Diana
2007-03-17, 21:04
OH yes indeed!!! Ska bli gött och bli gammal!!! Som det är nu så skrämmer nog 15 åringarna mer mig istället än jag dem! :em:
Jao :D bli skönt att få markera sin överlägsenhet gentemot ynglen i var och varannan mening med frasen ''på min tid'

Slippa BÄRA hem kassarna från snabbköpet(rullator ftw)

Kunna dra i sej en hel burk barnkäk till lunch utan att skämmas

und so weiter

Chaan
2007-03-17, 21:08
Ser bra på det här hållet :)

nr16
2007-03-17, 21:13
Glasögon i värsta Harry Potter stilen

Tolkia
2007-03-18, 10:07
Inga glasisar eller linser ännu, men när den obligatoriska närsyntheten slår till sedan kring klimakteriet vill jag bli en sådandär rebellisk dam med röda eller döskalle linser. En sådandär mormor som anses cooool[/alt. psykiskt instabil]. Det är en dröm jag har, hur det sen blir i praktiken är en annan femma.
Haha, ja. Eller typ sådana där "spiraler" (tänk Kaa i Djungelboken). Att skaffa ett par och ha dem på sig på någon forskarkonferens, gärna en där man har en posterpresentation, så att folk måste komma fram och prata med en. Sjukt barnsligt, men det skulle vara kul. :D

hahavaffan
2007-03-18, 10:09
Jag har så jävla bra syn. Hela min släkt har glasögon eller linser. Moahaha.

HerrArne
2007-03-18, 10:19
Jag har glasögon. Utan dem blir världen suddig -- vilket bara är bra på gymmet (så man slipper distraktionsmoment ;) ).

davvvan
2007-03-18, 10:19
Närsynt, -2,5 typ... Samt brytningsfel på ena ögat. Använder linser för de mesta sedan 3 år tillbaka, glasögon är mer för hemmabruk.

Fick glasögonen när jag var 12-13 år, satt längst bak i klassrummet och bad kompisar säga vad som stod på tavlan...:D Insåg att det kanske var läge kolla upp synen. Alla i min familj är också närsynta, så de var liksom kört från början.

Men linser känns okej, folk vet liksom inte att man har dem, jobbigt ibland men fan så mycket bättre än glasögon! Får hoppas man någon dag överkommer glasögonskräcken.

Kebab-Arne
2007-03-18, 10:38
Ser för jävla dåligt. Glasögon/linser är ett måste. Skippar linser just nu då jag gör lumpen och jag inte orkar mecka med det. Ska dock ta upp linserna i sommar. Linser är ganska skönt att ha, slipper vara rädd att glasögonen går sönder. Men är jobbigt att sätta i och ta ur samt kostar.

Diana
2007-03-18, 12:32
Haha, ja. Eller typ sådana där "spiraler" (tänk Kaa i Djungelboken). Att skaffa ett par och ha dem på sig på någon forskarkonferens, gärna en där man har en posterpresentation, så att folk måste komma fram och prata med en. Sjukt barnsligt, men det skulle vara kul. :D

Ja föribövelen NÅT skojj måste man väl få ha på äldre dar! :D