handdator

Visa fullständig version : Is rib-cage expansion possible?


Yes
2007-03-15, 16:44
Jag minns att ämnet varit uppe ett par gånger för länge sedan och det har varit en del diskussion huruvida det är möjligt att förstora bröstkorgen(genom t.ex. breathing squats och pullovers) eller om det bara är en gammal byggarmyt.

Ellington Darden hade för en tid sedan en artikel på T-nation om "lost training-tips" som han kallade den, där han bland annat rekomenderade just breathing squats och pullovers för att expandera bröstkorgen. Det skapade en del diskussion om huruvida det verkligen är möjligt.

Darden fick aldrig fram något riktigt bra svar på frågorna - han har utgått mycket från sina egna resultat(och som ni snart kommer se har han lyckats få en helt vansinnig bröstkorg). Hursomhelst, nu har han precis skrivit en ny artikel där han gjort lite efterforskningar och konsulterat en kirurg. Vad han kommit fram till är nog inte helt förvånande, men det är mycket intressant läsning(plus en del riktigt tuffa bilder).

http://www.drdarden.com/readTopic.do;jsessionid=B213FF1C890384479DA4F1A602 27AE38.hydra?id=436676

willis
2007-03-15, 18:18
:eek: Brutala bröstkorgar och intressant läsning!

Också Arnold påstår att Pullovers kan verka för bröstkorgsutvidgning. Detta i The New Encyclopedia of Modern Bodybuilding.

Yes
2007-03-15, 18:27
Vad jag förstått så var det populärt förr i tiden, sen verkar också gamla byggare ha bättre bröstkorgsutveckling - idag är det mer feta pecs som gäller.

Annarst är det väl tips som främst unga bör ta fasta på, då man har störst möjlighet att påverka utvecklingen.

MilkmaN
2007-03-15, 19:14
Vill man ens ha en stor bröstkorg? Det ser mest skumt ut på många bilder utom på sista där han typ ser ut som stålmannen :)

Yes
2007-03-15, 19:37
Vill man ens ha en stor bröstkorg? Det ser mest skumt ut på många bilder utom på sista där han typ ser ut som stålmannen :)
JA! ;)

Fast kanske inte i syfte att kunna trycka ut bröstkorgen för att balansera ett glas därpå, annat än som ett häftigt partytrick. Det riktigt fina med en stor bröstkorg är helt enkelt att man ser stor och mäktig ut. Bröstmusklerna kan nog också lyftast fram bättre. Sedan är förstås en stor och djup bringa ett tecken på manlighet. ;)

Öh... eller, alltså, det ser helt enkelt bra ut. Plus det där med partytricket, förstås.

BeatNec
2007-03-15, 21:26
stackarn ser ju vanskapt ut?

FreCKo
2007-03-15, 21:36
stackarn ser ju vanskapt ut?

Instämmer, dom ser ju helt skeva ut *screwy*

foxx
2007-03-15, 21:41
Inget jag eftersträvar iallafall, men onekligen brutalt.

Cerberus
2007-03-15, 21:54
herregud, ser ut som de är gravida, fast i bröstkorgen!

Timme
2007-03-15, 22:06
Och fy sjutton! Där är faktiskt bevis för att det går att förstora bröstkorgen med hjälp av träning. Jag har visserligen redan stor bröstkorg.

Greg
2007-03-15, 22:19
Som willis säger så är Arnold en stor förespråkare för detta. Vet inte hur många gånger jag har hört honom säga/skriva om detta, som han uttrycker, fenomen.

Och just pullover som måste vara Arnolds favorit bröstövning.

BeatNec
2007-03-15, 22:20
Antar att man kan dölja en ölmage med en bröstkorg på 200cm i omkrets...
Fattar inte varför man annars vill ha en överdimensionerad bröstkorg?

Yes
2007-03-15, 22:31
stackarn ser ju vanskapt ut?
För fasen, han gör ju en vacuum-sidechest-dunder-pose! Det är inte tänkt att vara snyggt, bara jäkligt coolt.

Fattar inte varför man annars vill ha en överdimensionerad bröstkorg?
För att en större bröstkorg ger djup och volym till hela torson. Jag ser det iaf som lika uppenbart som att man vill ha breda axlar. Sen kan man förstås gilla smala axlar och liten bröskorg... Men för att försöka illustrera vad jag menar:

Arnold hade rätt rejäl bröskorg. Inte den allra mäktigaste posen, men den här får duga:
http://www.popstarsplus.com/images/ArnoldSchwarzeneggerPicture.jpg

Sergio Oliva var inte så pjåkig heller:
http://www.phonservice.de/Bb/Mr_Olympia/Sergio_Oliva.jpg

Sen har vi förstås sista bilden i artikeln, på Ellington Darden. Tokigt snyggt, om du frågar mig.

Mantus
2007-03-16, 00:08
Kanske skall pröva att sätta in lite pullovers istället för flyes sist på bröstdagen för att få lite variation. Rolig och intressant artikel.

Sonny.
2007-03-16, 01:35
Ojra, jag har kört pullovers från dag ett, och jag är bara nitton. Trevligt.

z_bumbi
2007-03-16, 08:12
"Teenagers," Dr. Medary continued, "who perform breathing squats and pullovers progressively for many months can expect from 1 to 2 inches of rib-cage growth — and even more on the surrounding muscles. Certain people, with unusual genetics — such as yourself — can exceed those expectations."

Det vore kul om han hade en källa till att det beror på övningsvalet och inte bara att de växer eftersom de är i tonåren.
Att musklerna växer om man tränar dem stämmer men att bara köra böj och pullovers under en så lång tid att man kan mäta skillnaden verkar både tråkigt och ineffektivt.

Stab
2007-03-16, 09:23
Skulle inte förvåna mig om det stämmer in relativt bra då en del tränings metoder och prioriteringar försvunnit med tiden då allt kräver ett upplägg av studier för att accepteras för tillfället. Bara vacuum är ju nästan förgånget och jämför magarna/midjerna då och nu iof skillnad på buk pga use av vissa saker men det lär inte vara den enda anledningen.

Hursom, vore kul med en relaxed pose så man ser hur riktigt förstorad rib-cage ser ut då, svårt att bedömma när dom flexxar ut det freaky-style.

Yes
2007-03-16, 09:59
Finns inte så mycket bilder av honom på nätet, men här är iaf en i en lite normalare pose:
http://www.t-nation.com/img/photos/04-074-feature/1.jpg

Säger väl kanske inte så mycket... Kolla annars bilden på han som sitter med hantlarna i artikeln. Där ser man iaf en djup bröstkorg utan den freakiga posen.

Yes
2007-03-16, 10:52
Det vore kul om han hade en källa till att det beror på övningsvalet och inte bara att de växer eftersom de är i tonåren.
Att musklerna växer om man tränar dem stämmer men att bara köra böj och pullovers under en så lång tid att man kan mäta skillnaden verkar både tråkigt och ineffektivt.
Det verkar inte så troligt att man gjort några riktiga undersökningar på en såpass udda grej. Jag antar iaf att den gode doktorn talar utifrån vad han vet om hur bröskorgen och omkringliggande muskulator funkar.

Utgår vi ifrån att det funkar som det står i artikeln tycks det dock rimligt att breathing squats och pullovers har den största effekten. Jag menar, prova pullovers där man ser till att få en bra stretch samtidigt som man fyller lungorna med luft. Det ger iaf känslan av att bröstkorgen vill expandera närmast till bristningsgränsen. Alternera sedan med böjarna så kommer lungorna få jobba rejält hårt också. Det bevisar förstås ingenting, men nog verkar det väl troligt i varje fall.

En klart påtaglig effekt som inte är att förringa är ju annars hur hållningen påverkas. De perioder då jag kört pullovers har det iaf gått mot att jag lyfter upp bröstet mer naturligt. Bara en sån enkel grej kan ge ett klart bättre visuellt intryck.

Stab
2007-03-16, 11:00
Finns inte så mycket bilder av honom på nätet, men här är iaf en i en lite normalare pose:
http://www.t-nation.com/img/photos/04-074-feature/1.jpg

Säger väl kanske inte så mycket... Kolla annars bilden på han som sitter med hantlarna i artikeln. Där ser man iaf en djup bröstkorg utan den freakiga posen.

Jo, man ser lite iaf. Kan ju helt klart ge ett stort intryck om det sitter ett par rejäla pecs där också, annars kan det nog bli lite oestetiskt.

Allan
2007-03-16, 20:53
Ja, man kan få bröstkorgen att expandera marginellt med hjälp av breathing-squats, och huvudsakligen när man har en längdtillväxt. Sen är det kört. Men det gäller definitivt inte alla. Att pullover skulle ha effekt på bröstkorgens ben låter helt osannolikt. Men Arnold snackade en ohygglig massa skit om en massa saker.

Brorlustig
2010-11-13, 11:39
Förlåt att jag tar upp ett gammalt ämne till ytan men jag har undrat över det här och undrar om det har kommit fram nån ny forskning eller dylikt.

Har fått höra att tex Flies expanderar bröstkrogen men det låter ju inte så sannolikt men verkar ju finnas lite historier om detta så det kanske är sant?

För det finns ju vissa som har sjuka bröstkorgar som har tränat intensivt i dom yngre dagarna sen slutat för 10 år sen och har fortfarande en massiv bröstkorg men dock väldigt lite muskler.

Så nån som vet nått mer?

beckman88
2010-11-13, 11:47
För det har ju inget med att göra att personerna på bilderna är professionella BBs som vet hur man posar ;)

Sniggel
2010-11-13, 14:51
Naturligt stor bröstkorg, duktig på att posera eller förstorad bröstkorg med hjälp av träning?

http://atlargenutrition.com/images/articles/darden/darden3_small.jpg

Yes
2010-11-13, 15:09
Eller alla tre alternativen? Lär vara svårt att hitta empiriska bevis för det eftersom det blir omöjligt att isolera alla faktorer. Argumenten för att träning skulle påverka är dock inte helt tagna ur luften.

Sniggel
2010-11-13, 15:22
Eller alla tre alternativen? Lär vara svårt att hitta empiriska bevis för det eftersom det blir omöjligt att isolera alla faktorer. Argumenten för att träning skulle påverka är dock inte helt tagna ur luften.

Avfärdade också bröstkorgsförstoring som trams när jag först hörde om det.
Men efter att ha läst om hur det åstadkomms så låter det faktiskt inte omöjligt.
Skelett som utsätts för dragkrafter kan helt klart påverka dess form, det är redan klarlagt.
Om man tar en titt på vilka muskler som är involverade i de föreslagna övningarna och föreställer sig bröstkorgen kan man faktiskt se att musklerna fixerar och åstadkommer dragkrafter på vissa positioner av bröstkorgen.
Diafragman skapar ett vakuum som drar ner hela bröstkorgen, latsen drar bröstkorgen framåt/uppåt, pecsen drar upp bröstkorgen (i början av en pullover) och andningsmusklerna som lyfter bröstkorgen vars namn jag har glömt, lyfter också bröstkorgen.
Det dras alltså i bröstkorgen från flera håll samtidigt.

Yes
2010-11-13, 15:45
Ja, och sen är det ju inte bara ben heller - revbensbrosket är ju mer flexibelt och kan säkert växa mer.

Onigiri
2010-11-13, 15:46
Naturligt stor bröstkorg, duktig på att posera eller förstorad bröstkorg med hjälp av träning?

http://atlargenutrition.com/images/articles/darden/darden3_small.jpghttp://i.imgur.com/CKTws.png