handdator

Visa fullständig version : chins vs latsdrag


TSullivanM
2007-03-15, 12:55
En enkel fråga egentligen. Var är det för skillnad på latsdrag och chins? Latsdrag till bröst respektive rygg kan man väl göra i chinform också, är det inte samma rörelse bara att i latsdrag sitter man still och drar nåt till sig fast i chins lyfter man sig själv!?

ligne
2007-03-15, 13:21
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89087&highlight=chins+vs+latsdrag

TSullivanM
2007-03-15, 13:24
Tack :P

Armwrestler4Life
2007-03-15, 17:53
Jag tycker att när latsdrag inte räcker tyngdmässigt så är ju chins att föredra pga att det går ju att hänga på sig vikter också...

mvda
2007-03-15, 19:33
Jag tycker att när latsdrag inte räcker tyngdmässigt så är ju chins att föredra pga att det går ju att hänga på sig vikter också...

Inte räcker tyngdmässigt? vad tar du i latsdrag i så fall?

Borde inte det motsatta gälla för de flesta? Ser inte många som utför latsdrag korrekt med bra teknik som kör alla plattor. När chins börjar bli för enkelt och man inte vill börja hänga på massa vikt så känns det naturligt att gå över till latsdrag. Dock kan det naturligtvis för nybörjare vara bra att börja med latsdrag eftersom ytterst få börjar med en korrekt teknik vid chins.

Extas
2007-03-15, 20:10
men om man börjar med latsdrag istället för chins när ska man då lära sig rätt teknik i chins ? övning ger färdighet...

Ryska_raketen
2007-03-15, 20:11
Jag tycker att när latsdrag inte räcker tyngdmässigt så är ju chins att föredra pga att det går ju att hänga på sig vikter också...

Eller lägga på extra vikt på magasinet?

mvda
2007-03-15, 21:54
men om man börjar med latsdrag istället för chins när ska man då lära sig rätt teknik i chins ? övning ger färdighet...

De flesta klarar inte att göra chins när de börjar träna, därför börjar man med latsdrag för att bli starkare i ryggmuskulaturen. Efter ett tag är man tillräckligt stark för att börja köra chins. Och då gäller, precis som du säger, att färdighet ger resultat. ;)

Robban
2007-03-16, 07:26
Latsdrag=nästan alltid upptaget

Chins=nästan alltid ledigt

Hur många, procentuellt sett, på gymmen kör riktigt hårt!? :D

snelhest
2007-03-16, 08:01
Eller lägga på extra vikt på magasinet?
Är ju inte så lätt om man råkar ha dragmaskiner från nordic eftersom att de inte kan ha en vanlig pinne utan måste ha sin patenterade sax *screwy* som det inte går att hänga vikter på. Och nu säger vissa att man ska lägga en hantel på viktmagasinet men det har ingen aning om hur det skulle se ut. Om någon gjort detta lägg gärna upp en film som demonstration :thumbup:

Armwrestler4Life
2007-03-16, 12:46
Eller lägga på extra vikt på magasinet?
Går ju inte på alla gym...
jag kör 12x5 set på 130 kg

Arnoldski
2007-03-16, 13:10
Fast nog är det väl lite så att om man tillåter sig att luta sig bakåt i latsdragen (dvs så att man inte har rak 90-graders rygg) så kan i alla fall jag vräka på 30-40 kg till, särskilt om man tillåter sig använda moment.

Om man sitter med rak rygg och drar sakta nedåt så är min erfarenhet att viktmagasinen räker för de flesta.

Depzon
2007-03-16, 14:07
Jag har blivit värdelös på chins på sistone. Tidigare kunde jag dra upp mig själv (70 kg) + 10 kg 6-7 gånger, nu kan jag bara dra upp mig själv 5 gånger, fastän jag kör tyngre på latsdrag än jag gjorde förut. Fattar inte.

Fartman
2007-03-16, 14:28
Jag har blivit värdelös på chins på sistone. Tidigare kunde jag dra upp mig själv (70 kg) + 10 kg 6-7 gånger, nu kan jag bara dra upp mig själv 5 gånger, fastän jag kör tyngre på latsdrag än jag gjorde förut. Fattar inte.

Det du tränar på blir du bra på. Sedan om du har gått upp i vikt på senaste så är det inte alls speciellt konstigt om det är lite tyngre. Ett par extra kilon på kroppen gör chinsen mycket tyngre, speciellt om dom kilona inte sitter i form av rygg/armmuskulatur.

mvda
2007-03-16, 15:09
Fast nog är det väl lite så att om man tillåter sig att luta sig bakåt i latsdragen (dvs så att man inte har rak 90-graders rygg) så kan i alla fall jag vräka på 30-40 kg till, särskilt om man tillåter sig använda moment.

Om man sitter med rak rygg och drar sakta nedåt så är min erfarenhet att viktmagasinen räker för de flesta.

Visst kan du luta dig bakåt och involvera baksida axlar, traps och rhomberna mer, men att "svinga" sig fram och tillbaks när man drar ner finns ju ingen anledning att göra *screwy*. Om man nu inte tycker det ser fruktansvärt coolt ut att kunna ta några plattor mer.

Newi
2007-03-16, 17:30
Jag har blivit värdelös på chins på sistone. Tidigare kunde jag dra upp mig själv (70 kg) + 10 kg 6-7 gånger, nu kan jag bara dra upp mig själv 5 gånger, fastän jag kör tyngre på latsdrag än jag gjorde förut. Fattar inte.

Samma här. Jag tränade bara latsdrag förut, men efter att gymmet införskaffade en vettig chins-stång så tänkte jag att jag skulle köra lite chins istället. Första passet med chins istället för latsdrag klarade jag 5*5. Nu, efter ytterliggare kanske 6-7 chins-pass, så är jag nere i typ 5+5+3 reps. Har gått upp typ 1-1,5 kg sen dess, men det känns konstigt att det skulle göra så mycket skillnad...

Ryska_raketen
2007-03-16, 17:31
Går ju inte på alla gym...
jag kör 12x5 set på 130 kg

Kör med en arm i taget då?

ROMPE
2007-03-16, 17:51
Jag kör mest Latsdrag, jag som inte ens kan göra fler än 4 kanske 5 chins.

Arf Pingvin
2007-03-17, 00:08
jag kör 12x5 set på 130 kg

Vad är det för utväxling på den maskinen *rolleyes*

Depzon
2007-03-17, 14:41
Insåg att det naturliga svaret på mitt inlägg torde vara viktuppgång. Men det rör sig bara om 2-3 kilo, kilon som lagts på under en relativt hård styrketräningsperiod. Tycker inte det borde ha så stor negativ inverkan på hur jag klarar chins.

Då 110-kilos-bodybuildare gör en massa chins så tycker jag det ser lite otroligt ut ändå, det känns fasen som att deras enorma muskler ändå inte borde vara så vansinnigt starka att de kan göra 15-20 chins med sin kolossala kroppshydda.