handdator

Visa fullständig version : Friggs frukt/grönsaksjuice


Handcuff
2007-03-15, 12:53
Är det någon annan än mig som tycker om dessa? Exempelvis http://www.friggs.se/default.asp?id=4052
...som jag tycker är vansinnigt god :)

Nu vet jag skillnaden mellan ex juice, nektar, saft osv. Dessa juicer innehåller råsaft från de frukter och grönsaker som de innehåller...i koncentratform. Min fundering är: Hur mycket av usprungsinnehållet av vitaminer förloras i processen? Och kan jag fortsätta bedöva mitt samvete med dessa då jag nästan inte alls äter frukt? (allergisk på äldre dar :( )

Handcuff
2007-03-15, 14:21
Om inte annat så kanske min flaska på 500ml/dag kanske är ganska bra?

Handcuff
2007-03-15, 19:29
Nå Eddie eller annan näringslärointresseradellervemsomhelst? :D Kolo ÄR en frågelåda där svar ska komma inom 5 min..högst 12!

Eddie Vedder
2007-03-15, 19:34
Nå Eddie eller annan näringslärointresseradellervemsomhelst? :D Kolo ÄR en frågelåda där svar ska komma inom 5 min..högst 12!

Jag ber om ursäkt för att jag satt å skrev i min journal!:D


Jag skulle tippa på att den där är hyfsat rik på betakaroten(morot å rödbetor) och C-vitamin(paprika, lime å äpple) men det är gissningar. Sällan är ju juicer lika rika på näringsämnen som frukterna i sej men jag skulle tro att det där ett väldigt bra juicealternativ.

Jag har själv smakat den å den är ju grymt god som du säger.:thumbup:

Sverker
2007-03-15, 19:52
Sök på apelsinjuice i SLVs databas.
C-vitaminhalten sjunker från 50 mg / 100g färsk apelsinjuice till 35 mg / 100g pastöricerad apelsinjuice.

Räkna alltså med 20 - 30 % förluster av värmekänsliga vitaminer ( thiamin, riboflavin, folsyra, C-vitamin etc ) beroende på värmebehanlingen.