handdator

Visa fullständig version : Hjälp med diet och fett


bluesky
2007-03-15, 10:41
Hejsan, är ny här så var lite snälla mot mig :)

Vet inte riktigt vart jag ska börja men jag skulle vilja ha hjälp med min diet och fettförbränning. Jag är 18 år, ca 183 cm och väger runt 75 kg. Är inte så stor och inte så himla muskulös. Men jag har lite fett på kaggen vilket jag inte är nöjd med, har inga synliga magrutor pga fettet.

Jag styrketränar 4 gånger i veckan, försöker springa minst 2-3 gånger(har just börjat igen efter vintern nu) och sedan köra magövningar hemma nästan varje dag.

Min kost är inte den bästa. Men den ser oftast ut såhär:

Frukost: Är oftast inte så hungrig på morgonen men det brukar bli 2 mackor, varierar med vitt och grovt bröd. Har ost eller skinka på det. Sen dricker jag oftast juice till det men ibland Oboy.

Lunch: Då är det skollunchen, beror på ifall det är gott eller inte, men äter alla dagar nästan, nån gång i månaden det blir en hamburgare istället.

Mellanmål: Blir oftast lite frukt eller nån macka eller nudlar.

Middag: Middagen varierar väldigt mycket så äter allsidig mat eller vad man kallar det.

Totalt äter jag ganska mycket mat, är ofta hungrig. Äter nästan mer än vad jag förbrukar så har väl ganska lätt för att gå upp i vikt. Tyvärr äter jag nästan aldrig grönsaker, skolans salladsbord är sjukt äcklig och hemma så är det väl mest av lathet. Men jag äter frukt varje dag.

Nu till mitt problem, jag småäter ganska mycket, eller gjorde. Börjar bli bättre med att inte göra det. Med småäta menar jag att ta en kaka och liknande då och då. Sen dricker jag ganska mycket läsk på helgerna och det blir oftast en pizza i veckan. Godis äter jag inte så ofta längre, nån gång i månaden då jag känner för det. Men chips och andra snacks äter jag inte heller.
Sen alkohol såklart, största fienden kanske? Har slutat dricka bara öl men dricker oftast sprit nu. Dricker 1-2 gånger i månaden.

Allt det där har ju börjat sätta sina spår, har väldigt dålig kondition, fett här och där, framför allt vid magen.

Ja det här är något som jag måste göra något åt :( Är väldigt missnöjd med min kropp.

Så alla experter, vad ska jag göra? Har inte så mycket koll om Deffning, men det är väl inte direkt bra att göra när jag inte har så mycket muskler?

Mitt mål är väl mest att få bort fett, mer muskler och synligare magrutor och självklart en bättre och hälsosammare kost.

Är grymt tacksam för all hjälp jag kan få med det här:) Det är bara att fråga på ifall ni vill veta nånting!

Dalle89
2007-03-15, 15:06
Jag är verkligen ingen dietist eller proffs så hur du ska förbättra allt vill jag inte uttala mig om.. Däremot gick jag själv ofta runt och smååt innan jag började med min deff. En kaka här, lite chips där, en godispåse där. Jag fick i mig väldigt mycket kalorier som jag inte "tänkte på" eftersom jag inte tänkte på att jag gick runt och smååt.
Hur som helst, mitt tips för att sluta småäta är att helt enkelt inte tillåta dig. Låter lätt, är ganska svårt. Men jag lyckades genom att ha mål. Om du tänker "fan detta gör mig tjock" varje gång du ska småäta så går det mycket lättare att vägra. Tänk även att den lilla godisbiten kommer att göra dig glad i några sekunder/minuter medan en snygg kropp kommer göra dig sjukt mycket gladare.
Lycka till med allt!

bluesky
2007-03-16, 00:09
Joo det har du rätt i. Tack för ditt stöd :)

ViktoriaE
2007-03-17, 21:28
Mitt tips för att få upp motivationen att hålla koll på småsakerna du stoppar i dig, är att läsa på och räkna lite. Gör lite sökningar i livsmedelsverkets databas på deras hemsida och se hur mycket oboy, pizzor och läsk blir tillsammans.

Eftersom du verkar äta mycket bröd borde du se till att bli beroende av att läsa innehållsförteckningar - vilket är mycket effektivt! Vanligt att bröd man tycker ser häslosamt ut innehåller både härdat fett, socker och sirap, vilka alla går bort om man vill bli av med fett.

I övrigt skulle jag klämma in en frukt på förmiddagen också och äta ett stadigare mellanmål på eftermiddagen, som innehåller både kolhydrater och protein. Sen om du är typen som "alltid är hungrig" borde du kanske överväga gröt till frukost?

Läs också på om kalorier och alkohol. Procent och kalori går till viss del hand i hand. Dessutom blandar du förmodligen spriten med något kaloririkt, vilket också påverkar kalkylen.

Hoppas jag hjälpt till med motivationen!

/ V

fluffy_ferret
2007-03-17, 22:40
Hur länge har du tränat och hur pass hårda/långa pass?