handdator

Visa fullständig version : Typ av ram minne?


Challenge
2007-03-15, 10:19
Tänkte jag skulle uppdatera min bärbara med lite mer ram minne, men vart kan man se vad för typ av ram minne som passar till datorn? Har letat lite i instruktionsboken men inte hittat någon specifikation på det.

Hur "lätt" är det för övrigt att sätta in lite mer minne i en bärbar om man bara är en så kallad amatör? Jag vet vart man ska sätta det osv, men behöver man göra några inställningar i datorn eller känner datorn av det själv?

Om någon har något tips vart man handlar billigast är det också välkommet *flex*

Piranha
2007-03-15, 10:27
Tänkte jag skulle uppdatera min bärbara med lite mer ram minne, men vart kan man se vad för typ av ram minne som passar till datorn? Har letat lite i instruktionsboken men inte hittat någon specifikation på det.

Hur "lätt" är det för övrigt att sätta in lite mer minne i en bärbar om man bara är en så kallad amatör? Jag vet vart man ska sätta det osv, men behöver man göra några inställningar i datorn eller känner datorn av det själv?

Om någon har något tips vart man handlar billigast är det också välkommet *flex*

Märke på den och modell är en jäkligt bra utgångspunkt om du vill få hjälp med att veta vad du skall stoppa i den.

Challenge
2007-03-15, 10:31
Märke på den och modell är en jäkligt bra utgångspunkt om du vill få hjälp med att veta vad du skall stoppa i den.

Allright. Hp nx6310, celeron processor. Vad jag vet finns den i många utföranden. Det finns ingenstans i datorn där man kan se vilken maskinvara som finns?

Piranha
2007-03-15, 10:41
DDR-2 533 MHX (SOODIM)

Kingston partnmmer.

KTH-ZD8000A/256 256MB DDR2-533 Module


KTH-ZD8000A/512 512MB DDR2-533 Module


KTH-ZD8000A/1G 1GB DDR2-533 Module


KTH-ZD8000A/2G 2GB DDR2-533 Module


KTH-ZD8000B/256 256MB DDR2-667 Module


KTH-ZD8000B/512 512MB DDR2-667 Module


KTH-ZD8000B/1G 1GB DDR2-667 Module


KTH-ZD8000B/2G 2GB DDR2-667 Module

Går sen att inhadla på inwearhouse

j_p
2007-03-15, 12:18
Som sagt, DDR2 SODIMM 533MHz verkar den vilja ha. 667MHz kommer också fungera och brukar faktiskt vara billigare ibland. Kolla på http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v503 innan du köper så att du inte betalar för mycket.
Jag kan rekomendera Kingston ValueRam, bra grejer till bra pris. Köpte ett till min iMac nyligen och det fungerar utan problem.

Challenge
2007-03-15, 12:52
Okej, tack för hjälpen!
Två frågor till;
1 vad innebär busshastigheten? Något man bör ta hänsyn till?
2 CAS Latency är det något man bör titta på eller inget som spelar roll?

Sen är det bara att stoppa in och det börjar funka direkt eller? *popcorn*

j_p
2007-03-15, 13:05
Okej, tack för hjälpen!
Två frågor till;
1 vad innebär busshastigheten? Något man bör ta hänsyn till?
2 CAS Latency är det något man bör titta på eller inget som spelar roll?

Sen är det bara att stoppa in och det börjar funka direkt eller? *popcorn*


1. Är viktigt när man köper minne, ja. Den anger vilken hastighet minnena ska vara på, 533, 667MHz osv.
2. CAS ("tiden man behöver vänta på att få det man frågar om" typ..)brukar inte vara så mycket att titta på såvida man inte överklockar eller gör andra manuella inställningar i bios. De CAS som används som standard ska inte vara några problem för minnen av rätt hastighet.

Har man otur har man en dator som är kinkig med minne, och då kan det skita sig med krascher osv. Har ingen erfarenhet av HP tyvärr.

Challenge
2007-03-15, 17:14
1. Är viktigt när man köper minne, ja. Den anger vilken hastighet minnena ska vara på, 533, 667MHz osv.
2. CAS ("tiden man behöver vänta på att få det man frågar om" typ..)brukar inte vara så mycket att titta på såvida man inte överklockar eller gör andra manuella inställningar i bios. De CAS som används som standard ska inte vara några problem för minnen av rätt hastighet.

Har man otur har man en dator som är kinkig med minne, och då kan det skita sig med krascher osv. Har ingen erfarenhet av HP tyvärr.

Så det vill säga 667 mhz är bättre är 533?

j_p
2007-03-15, 17:28
Så det vill säga 667 mhz är bättre är 533?

Nej, inte bättre rent prestandamässigt. På minnena anges det bara vad de klarar för hastighet, deras maximala "arbetsfrekvens". Det är sen systembussen som tickar på i sin egen takt, minnena ska bara hänga med så att säga. Minnen för en buss på 667MHz klarar dock den lägre hastigheten 533. Köper du ett för 667MHz kan du ju använda det i en dator med snabbare buss senare, och det brukar inte skilja något i pris.

rememberence
2007-03-15, 17:29
Måste fråga dig Challenge om du är nöjd med din HP?.
Jag har nämligen en exakt likadan :)

Challenge
2007-03-15, 17:48
Måste fråga dig Challenge om du är nöjd med din HP?.
Jag har nämligen en exakt likadan :)

Jodå jag är nöjd, har aldrig haft några problem med den. Köpte min för ungefär ett år sen, överlag tycker jag hp gör bra datorer. Visst det är ju ingen värsting, men jag använder den mest till skolgrejer ändå. Hade tänkt att skaffa en ny till sommaren egentligen, men jag tror tyvärr inte csn vill sponsra. Tänkte i alla fall hotta upp den lite nu för den kan bli lite seg när man har många processer igång.
Själv då nöjd med din?

Och tack för svaret förresten J_P!